Refresh the page

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art (RECENZE)

Objektiv Sigma 35mm f/1,4 ART sice není žádnou žhavou novinkou, ale v kategorii světelných "pětatřicítek" patří k velmi oblíbeným stálicím, navíc je jedním z prvních objektivů modelové řady Sigma ART. V redakčním testu jej pro Fotomagazín důkladně proklepnul zkušený fotograf Ondřej Prosický.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Kvalitní provedení světelného objektivu

Objektiv Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art je poměrně solidní kus optiky a jeho hmotnost tomu odpovídá. Pro představu několik čísel. Jeho hmotnost je 665 g, délka 9 cm a průměr závitového filtru 67 cm. Průměr 77 cm by byl z mého pohledu vhodnější, protože většina objektivů, které se v praxi, a nejen té profesionální, používají, disponuje podobným průměrem. Tzn., že nemusíte dokupovat další polarizační filtr, můžete použít ten, co máte na „širokáčích“ nebo kratších teleobjektivech (například 70-200/2.8). Na druhou stranu, obvykle platí, menší průměr = lehčí objektiv.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art je pořádný kus objektivu s kovovou konstrukcí, která mu dodává na bytelnosti a odolnosti. Mechanické zpracování objektivu je velmi kvalitní, vše pěkně lícuje, ostřící kroužek má plynulý chod a pocitově ideální tuhost. Skoro by se až dalo říci, že objektiv působí „luxusním“ dojmem.

Bajonet je, jak se na podobný objektiv sluší, kovový. Objektiv je dodávaný se sluneční clonou, což nebývá u podobných ohnisek úplně pravidlem, a praktickým pouzdrem na objektiv. Tady musím vyzdvihnout opravdu „ladně plynulé” nasazování sluneční clony, což se třeba u některých objektivů Canon říci nedá.

Jestli na konstrukci objektivu Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art něco vylepšit, přidal bych utěsnění proti vlhkosti na obrubu bajonetu. Taková ta gumová zástěrka, kterou mají objektivy Canon řady „L”. Když prší, nezatéká na bajonet. Odhaduji, že oproti konstrukci objektivů “L” firmy Canon nebude objektiv Sigma v nepříznivých podmínkách tolik odolný.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 5D Mark IISigma 35mm f/1,4 DG HSM Art , ohnisko 35 mm, clona f/1,6, ISO 100, čas 1/400 s.

Sigma 35mm f/1,4 ART: široké ohnisko nejen na portrétování

Přestože se říká, že nejuniverzálnější ohnisko objektivu je 50 mm, pro mne osobně je to jednoznačně 35 mm. Pokud jako já vlastníte full frame tělo i zrcadlovku formátu APS-C, budete z univerzálnosti „pětatřicítky” nadšeni. Můžete vyrazit na reportáž v obtížných světelných podmínkách a na „kropovém” těle budete mít výborný portrétní objektiv. Ne náhodou si objektiv Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art pořizují majitelé digitálních zrcadlovek APS-C, kterým je klasická univerzální padesátka na portrétováni moc dlouhá. Sigma má po přepočtu ohnisko 56 mm.

i Zoom objektivy neboli objektivy s proměnlivým ohniskem dokáží jednoduše přiblížit či oddálit fotografovaný objekt. Avšak na rozdíl od objektivů s pevným ohniskem, které tuto možnost nemají, zoom objektivy často trápí optické vady a zkreslení.

Kdybych už doma neměl objektiv Sigma 24mm f/1,4 DG HSM Art, koupím si ji, „pětatřicítka“ je mnohem univerzálnější. Navíc její unikátní „prostor” (nevím jak ten pocit popsat) na výsledných fotografií je mnohem atraktivnější než s objektivem Sigma 50mm f/1,4 DG HSM Art, který jsem pro Fotomagazín také recenzoval.

Výjimečná řada objektivů Sigma “Art”

Dlouho platilo, že objektivy Sigma jsou levnější variantou objektivů Canon a Nikon, pro ty, kteří nemají dostatek peněz na objektiv originální. Sice se ušetřila polovina a více z nákladů na pořízení nové techniky, ale objektivy Sigma měly občas nějaké neduhy. Nebyly opticky kvalitní, nedaly se používat na nízké clony, nepřesně ostřily a mechanické provedení odpovídalo ceně. Nejednou jsem byl svědkem, jak se fotografujícím kolegům objektiv přímo v terénu bez zjevného přičinění rozsypal. To už ale dávno neplatí.

Řada Sigma „ART” je naprosto zjevně konstruována pro náročnější fotografy a velmi zdatně konkuruje dražším originálním objektivům. Objektivy řady „Art” spojuje vynikající světelnost (obvykle f/1,4), rychlé ultrazvukové ostření (HSM) s možností ručního doostřování (Full Time Manual), velmi bytelné a poctivé provedení objektivů, dokonalá optická kvalita i na nízké clony, kompletní příslušenství (kdy je v ceně sluneční clona a praktický obal na objektiv), vyšší váha, rozměr.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 77DSigma 35mm f/1,4 DG HSM Art , ohnisko 35 mm, clona f/1,8, ISO 100, čas 1/200 s.

Ze zkušenosti s jinými objektivy mohu potvrdit, že nejeden objektiv řady Sigma Art je lepší než jeho „L” ekvivalent u objektivů Canon, který stojí dvakrát tolik. Jako ideální příklad poslouží pevné ohnisko 24mm, Canon ve verzi „L” jsem prodal a koupil Sigmu „Art”.

Objektivy Sigma Art se hodí zejména při fotografování reportáží, dokumentů, svateb, koncertů, interiéru. Všude tam, kde je potřeba vysoká světelnost objektivu. Ostrý objektiv může být po zaclonění kdejaký, ale řada „Art” vyniká tím, že lze velmi dobře využívat clony minimální. Všestrannost objektivu uplatníte například i v přírodě při fotografování detailů.

i Jak vybrat digitální fotoaparát? Náš průvodce vám poradí.

Se světelnou Sigmou u motýlů

Na můj fotografický workshop s motýly ve skleníku Fata Morgana jsem vzal objektiv záměrně. Ne vždy je totiž účelné klasickým makroobjektivem delšího ohniska okolní prostředí zcela rozmazat. Pokud máte pěkně mimo hloubku ostrosti kreslící objektiv, hodí se z okolního prostředí do fotografie něco přidat. Světelná Sigma byla pro podobné hrátky vyloženě předurčena. Při použití malých clon vegetace v pozadí nijak neruší a její podání mimo hloubku ostrosti (bokeh) je krásně krémové.

Při fotografování jsem používal clony f/1,4 až f/2,2 a ani na té minimální cloně nebyl s objektivem Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art žádný problém. Nejen, že bylo místo zaostření (obvykle hlava motýla) ostré v režimu manuálního ostření přes Live View, ale ani přesné zaostření autofokusem nebyl žádný problém. Prostě vyberete ostřící bod a v jeho místě je ostré to, co má být. Ostření je rychlé a téměř neslyšné.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 5D Mark IISigma 35mm f/1,4 DG HSM Art , ohnisko 35 mm, clona f/1,8, ISO 200, čas 1/320 s.

Nutno přiznat, že s full frame tělem to bylo trochu jednodušší, ostřící body má v hledáčku menší něž zrcadlovka formátu APS-C, kde ostřící bod ve snímku pokrývá více než hlavu motýla. Naštěstí s fotoaparátem Canon EOS 77D byla větší hloubka ostrosti než u Canon EOS 5D Mark II, tak se to tam nějak „vlezlo”.

Pouze u minimální clony f/1,4 vnímejte, že pokud bude ostřený bod blíže ke kraji snímku, bude hloubka ostrosti obzvláště malá a ostrost nebude ideální. Použijete-li takto otevřenou clonu, komponujte hlavní motiv spíše na střed.

Velmi mě překvapila zejména schopnost autofokusu přesně zaostřit. Přestože jsem byl k motýlům velmi blízko, na hranici minimální zaostřitelné vzdálenosti (která je velmi přívětivých 30 cm), objektiv zaostřil naprosto bezchybně.

V praxi jsem objevil pouze jednu vadu. Pokud použijete objektiv Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art na zrcadlovce Canon EOS 77D, při nastavené cloně f/1,4 se v okrajích snímků vykreslí záhadné kolečko.

Bokeh, krásně krémové pozadí fotografovaného objektu

Objektivy s vysokou světelností mají jednu zásadní přednost, a tou je překrásné podání oblastí mimo hloubku zaostření (říká se tomu „bokeh”). Obzvlášť, pokud se tam vyskytují nějaké světelné zdroje, něco lesklého, odrazy, světla. Objektiv Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art má použitou 9ti lamelovou clonu, která tomu svou konstrukcí přispívá, ale to obecně nestačí. Ne každý objektiv, který má devět lamel, se takto pěkně chová.

Musím přiznat, že už starší objektivy Sigma měly toto pěkně zmáknuté a oblast mimo hloubku zaostření byla třeba u teleobjektivů vždy hezčí než u originálních objektivů Canon. Tohle firmě Sigma vždy šlo a u testovaného objektivu (a vlastně u celé řady „Art”) to platí dvojnásob.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 5D Mark IISigma 35mm f/1,4 DG HSM Art , ohnisko 35 mm, clona f/2, ISO 250, čas 1/250 s.

Pokud si chcete této přednosti co nejvíce užít, doporučuji záměrně volit kompozice, kde je vzdálenější pozadí se světelnými zdroji, ideálně světlo prosvítající skrze vegetaci, např. koruny stromů. Pokud například u portrétování „blbnete” s krásným krémovým pozadím a popředím, když skrze něco proostřujete, je „artová” Sigma ideální volba.

Aberace, barevná vada na ostrých přechodech tmavých a světlých objektů, se u objektivu vyskytuje, ale pouze u nízkých clonových čísel a při velmi kontrastním přechodu tmavý objekt a prudké protisvětlo. Zejména je patrná v okrajových částech snímku při cloně f/1,4 f/1,8. V ostatních případech (vyšší clonová čísla, střed snímku) se barevné vady vůbec bát nemusíte.

Objektiv při otevřené cloně (použití nízké clony) vinětuje, okraje fotografií budou tmavší než střed, ale toto lze při vyvolávání snímku v editoru poměrně snadno korigovat. Navíc to můžete při svém fotografování použít jako záměr, vinětace přitáhne divákovo oko k hlavnímu objektu na snímku. Je zajímavé, že při zaostření na krátké vzdálenosti vinětuje objektiv Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art méně než při ostření na nekonečno.

SB Dock, korekce objektivu v počítači

Na všechny objektivy řady Sigma ART, včetně testovaného Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art, lze nasadit tzv. Sigma USB Dock. Jedná se o zadní krytku objektivu s kontakty na objektiv a USB konektor. Takto lze objektiv snadno připojit k počítači a po instalaci programu Sigma Optimization Pro se s objektivem spojit.

Z počítače je lze poté snadno upgradovat firmware objektivu na nejnovější verzi a upravit některé možnosti ostření a stabilizátoru, pokud ten konkrétní objektiv stabilizaci má.

Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art; recenze; objektiv

Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 5D Mark IISigma 35mm f/1,4 DG HSM Art , ohnisko 35 mm, clona f/2,2, ISO 100, čas 1/400 s.

Největší výhodou připojení pro úpravy je ale jednoznačně možnost upravit front/back focus problémy s ostřením objektivu. Občas se totiž u objektivů Sigma stává, že si úplně dokonale nesednou s novým tělem fotoaparátu a při automatickém ostření ostří trochu před nebo za fotografovaný objekt. Pro řešení podobných problémů jsou některé zrcadlovky vybavené funkcí k opravě ve svém menu, ale stále je hodně těl digitálních fotoaparátů, které toto nemají. Navíc, pokud vím, ve fotoaparátech Canon nelze korigovat ostření pro objektivy Sigma.

U velmi světelných objektivů, ke kterým testovaná „pětatřicítka“ jednoznačně patří, je přesné zaostření s malou použitou clonou obzvlášť důležité. Další funkcí, kterou lze přes USB Dock nastavit, je aktivace a citlivost manuálního doostřování. Dokovací stanici pro objektivy Sigma řady Art, Contemporary, Sports je nutné dokoupit zvlášť, její cena je cca 1 100 Kč.

Porovnání s podobnými objektivy

Pokud o objektivu uvažujete, nabízí se pro fotoaparáty s bajonetem Canon několik variant. Těmi nejbližšími jsou objektivy Canon EF 35mm f/1,4 L USM a jeho přepracovaný nástupce Canon EF 35mm f/1,4 L II USM, které Sigmu předčí odolností v nepříznivých podmínkách. Ta novější verze bude mít srovnatelné optické vlastnosti jako Sigma, ta starší bude opticky mírně horší (ostrost, chování v protisvětle a bokeh bude podobný). Navíc jsou oba výrazně dražší, ten ve verzi „II” dokonce trojnásobně.

i Přechod z fotoaparátu pro začátečníky k profesionálním zrcadlovkám či bezzrcadlovkám, které navíc vyžadují další příslušenství, bývá vysoce nákladná záležitost. Často lze ale při nákupu nejrůznější fototechniky ušetřit zásluhou cashback akcí nebo výhodných starter kitů.

Poměrně zajímavou alternativou je levnější Canon EF 35mm f/2,0 IS USM, který zvolte v případě, že je na vás Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art moc těžká. Menší Canon váží polovinu, pouze 335 g, navíc má vestavěnou stabilizaci obrazu.

Poněkud překvapivě hodně fotografů uvažuje i o alternativě v objektivu Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art, ale když zjistí, že je těžší než „pětatřicítka”, zůstanou u širšího ohniska.

Můj názor je jasný. Chcete-li světelný objektiv s ideálním poměrem výkon a cena, je Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art ideální řešení. Obzvlášť v případě, že vám po prvních stovkách snímků s tělem fotoaparátu sedne, ostří přesně a nemusíte dělat žádné korekce. Byl to i případ mnou testovaného kousku. Na tělech Canon EOS 5D Mark II (z roku 2008) a Canon EOS 77D (úplná novinka) pracoval naprosto bezchybně.

Sigma je výborná i z dalšího důvodu, ke svým objektivům navíc poskytuje čtyřletou záruku.

Ukázkové snímky v plném rozlišení

Závěrečné hodnocení objektivu Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art

Hodnocení 95% Alza.cz
Hlavní parametry: Konstrukce
95%
Obrazová kvalita
95%
Poměr cena / výkon
95%
Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art

Klady

  • Výborné optické vlastnosti
  • Sluneční clona a pouzdro v ceně
  • Mechanické zpracování

Zápory

  • Vyšší hmotnost objektivu
  • Vinětace při minimálních clonách
  • Záhada použití clony f/1,4 na APS-C těle

Technické informace
Minimální ohnisková vzdálenost35 mm
Maximální ohnisková vzdálenost35 mm
Minimální clonaf/1,4
Maximální clonaf/16
Průměr filtru67 mm
Minimální zaostřovací vzdálenost0,3 m
Technologie zaostřováníHSM
Typ bajonetuCanon EF, Nikon F, Sony A
Vhodný pro formát snímačeAPS-C

Ondřej Prosický

Fotograf Ondřej Prosický se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než tři desítky autorských výstav.

We care about your privacy

Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

More information
I understand Detailed settings Reject everything
P-DC1-WEB13