• Autor: Alexandra Vaníková
True Colors je třetím velkým titulem v sérii epizodických adventur Life is Strange, které přináší silné příběhy hlavních protagonistů disponujících určitou formou speciálních schopností. Za vývojem předešlých her Life is Strange stálo studio Dontnod Entertainment, pod True Colors se ale podepsali tvůrci z Deck Nine, kteří mají zatím na kontě zdařilý prequel k prvnímu dílu série s názvem Life Is Strange: Before the Storm. Jak se nám líbil jejich nejnovější počin, zjistíte v recenzi.
zdroj: Deck Nine Studios
V Life is Strange: True Colors se seznámíte s 21letou Alex Chen, která se po osmi letech strávených střídavě v dětských domovech a pěstounské péči opět setkává se svým bratrem Gabem. Krátce po shledání sourozenců v malém hornickém městě Haven Springs však rodinnou idylku překazí tragédie. Gabe zemře a Alex odmítá věřit, že šlo o obyčejnou nehodu. Mladá žena se tak spolu s novými přáteli pouští do vyšetřování bratrova úmrtí na vlastní pěst a postupně zjišťuje, že americké městečko skrývá nejedno tajemství.
Nové dílko Deck Nine věrně kráčí ve šlépějích svých předchůdců – i v něm poznáte výborně zpracované postavy se silnými životními příběhy. True Colors však v tomto ohledu nastavilo laťku ještě výše. Alex je mimořádně sympatická hlavní hrdinka – je bystrá, milá, a i když je trochu rezervovaná (za což může zejména těžké dětství), pro ty nejbližší by udělala cokoli. Díky své autentičnosti hráči snadno přiroste k srdci stejně jako její blízcí přátelé – citlivý Ryan a horkokrevná Steph (mimochodem s oběma může Alex prožít románek).
Za věrohodností postav stojí nejen skvělé výkony jejich hereckých představitelů, ale i technologie motion capture (použitá poprvé v sérii), díky níž byly jejich pohyby podrobně zachyceny a přeneseny do virtuálního světa. Vizuálně skvěle zpracovanými postavami, které dokáží v hráči vyvolat radost, ale i hněv či nenávist, tak True Colors představuje velký skok vpřed oproti předchozím dílům v sérii.
Tvůrci si vyhráli i s Alexiným novým domovem, fiktivním Haven Springs, které je ztělesněním drobného městečka, kde každý každého zná. Ani se nenadějete a v místním květinářství budete s Gabem střílet vtípky na adresu zahradních trpaslíků (které jsou tak trapné, až jsou vlastně geniální). V obchodě s deskami začnete mimovolně kývat hlavou do rytmu nejnovějšího hitu od skupiny Unicorn Sandwich, který je jen špičkou ledovce výborného soundtracku celé hry. To vše zakončíte popíjením piva na střeše pozorujíc západ slunce. Člověk by téměř ani nevěřil, že toto okouzlující místo má i svou odvrácenou tvář.
Příběhu True Colors dominuje Alexina speciální schopnost nadlidsky silné empatie, která jí umožňuje nejen vidět, ale i absorbovat pocity lidí ve svém okolí. Ve většině případů má svůj dar pod kontrolou, ale pokud někdo prožívá silný hněv, smutek, strach či radost, je schopna daný pocit přenést na sebe a na chvíli se ocitnout ve světě daného člověka, což vede k mnoha dechberoucím situacím. Za všechny zmíním pro mě nejvíce fascinující moment, kdy se Alex ocitla ve světě dětské fantazie.
Důraz na autenticky zpracované postavy s Alexinou schopností perfektně souzní, a i díky tomu se emoce prožívané postavami přenesou na vás. Zatímco v některých momentech jsem se šklebila od ucha k uchu nebo rovnou chechtala při nějaké trefné Alexině poznámce, jindy jsem zase neměla daleko od toho, aby se mi po tvářích začaly kutálet hrášky slz.
Samotný příběh mě vcelku příjemně překvapil i přes jeho podobnost s tím v Twin Mirror (2020) od Dontnod. Po celou dobu si navíc držel slušné tempo a výsledkem tak je ucelený, neuspěchaný zážitek. V určitých ohledech by se dal označit za předvídatelný, ovšem díky tomu, že do popředí jsou stavěny životní příběhy jednotlivých postav a jejich vykreslující se charaktery a vztahy mezi nimi, nešlo z mého pohledu ve výsledku o velké negativum.
Herní náplň True Colors zahrnuje potulování se po Haven Springs a rozhovory s jeho obyvateli, čímž si bude Alex i vy utvářet obrázek o tom, co se vlastně stalo Gabovi. Hlavní hrdinka může díky své schopnosti navíc odhalovat skryté vzpomínky spjaté s určitými předměty rozmístěnými po městě. Tyto zdánlivě zapomenuté útržky myšlenek si následně Alex zaznamená do svého deníku. Průzkum Haven Springs je tak skutečně odměňující, ať už mluvíme o vzpomínkách prohlubujících děj nebo příbězích konkrétních lidí, kterým Alex může díky svému daru pomoci.
Jediným nedostatkem je, že hra vám v jednotlivých kapitolách neumožní prozkoumat úplně celé město a můžete se pohybovat pouze v určitých oblastech. S tímto neduhem jsou spojeny i občasné neviditelné stěny, které Alex v objevování zákoutí Haven Springs nemilosrdně brání. Jejich přítomnost zamrzí o to víc, že v jiných momentech je tento problém vyřešen vcelku elegantně a určitě přirozeněji, například když se Alex otočí zpět se slovy „Kéž bych mohla od všeho jen tak ujít.“, čímž dá hráči jasně najevo, aby se vrátil na předem danou trasu.
Nedílnou součástí Life is Strange jsou i dialogové volby, o které nejsme ochuzeni ani v True Colors. Běžné dialogy střídají větší rozhodnutí, která dokáží ovlivnit nejen děj, ale i vztahy mezi postavami. Volby (i ty zásadnější) jsou rovnoměrně rozmístěny napříč hrou, čímž vám dává True Colors najevo, že na vašich rozhodnutích skutečně záleží a nejde jen o kosmetické pozlátko. I zde musím vyzdvihnout provázanost s průzkumem města a volitelnými rozhovory s jeho obyvateli. Věnováním se oběma totiž můžete odemknout další možnosti při rozhovorech, s každým hraním tak objevit něco nového a dosáhnout tak jednoho ze šesti možných konců.
Co dodat na závěr? Nepřirozeně působící neviditelné stěny jsou jen pihou na kráse jinak skvělého True Colors, které vám pomotá hlavu zatím nejlepším vizuálem v Life is Strange sérii. Kromě toho v něm poznáte zajímavé a skvěle ztvárněné postavy, kterým uvěříte každé slovo a pohyb těla. Okouzlující Haven Springs nabídne nejen výběr chytlavých hitů indie rocku, ale i další možnosti na rozšíření si znalostí o městě samotném i jeho obyvatelích, což následně může vést k novým dialogovým volbám, jež nemalým způsobem ovlivňují příběh a jeho vyústění.
Nakonec zde máme důraz na (velmi dobře zpracované) lidské emoce, které jsou ještě umocněny Alexinou schopností se do nich zcela ponořit. I díky těmto kvalitám se těším na další díl série opět pod taktovkou studia Deck Nine, které na Life is Strange: True Colors dokázalo, že se původním tvůrcům z Dontnodu více než vyrovná.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Epizodickou adventuru Life is Strange: True Colors vyvíjí studio Deck Nine a vydává společnost Square Enix. Titul vychází 10. 9. 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Stadia a později také na Switch.
Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry. Kopii pro recenzi poskytl český distributor Cenega.
True Colors lze označit za současného krále Life is Strange adventur a pokud jste fanoušky příběhových her s věrohodnými charaktery a možností ovlivnit příběh svými volbami, Life is Strange: True Colors byste neměli přehlédnout.
Klady
Zápory
Hrám se věnuji od svých dvanácti let, kdy byly na vrcholu mého žebříčku strategie Cossacks, Age of Empires, legendární Mafie či taktická střílečka Brothers in Arms. Dnes mě pravděpodobně najdete vymetat lobby multiplayeru nejnovějšího Call of Duty. Z emotivní jízdy v podobě The Last of Us se nejraději vzpamatovávám u GTA V a pokud zrovna nesekám nemrtvé v nějaké zombikárně, tak se určitě pokouším objevit moji další oblíbenou hru v nepřeberné studnici indie titulů.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | AMD Phenom II X4 965, 3.40 GHz / Intel Core i5-2300, 2.80 GHz | AMD FX-8350, 4.00 GHz / Intel Core i5-3470, 3.20 GHz |
Grafická karta | Radeon HD 7790, 2 GB / GeForce GTX 750Ti, 2 GB | Radeon RX 590, 8 GB / GeForce GTX 1060, 6 GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 6 GB | 8 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
• Zdroj: Steam (14. 9. 2021)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.