Po úspěšných Lords of Hellas jsme se dočkali dalšího zdařilého počinu z produkce Awaken Realms. Nemesis, o jejíž českou lokalizaci se postaral Mindok, je hra téměř výhradně inspirovaná sci-fi trhákem z konce sedmdesátých let – Vetřelec (nechybí zde plamenomet, larvy v břiše, dokonce ani kocour Ripleyové). Pokud máte rádi vesmírnou tematiku a nezaleknete se propracovaných celovečerních her, Nemesis by určitě neměla uniknout vaší pozornosti.
• Recenze •
• Žánr: Fantasy, horor • Počet hráčů: 1–5 • Autoři: Adam Kwapiński • Vydavatel: Awaken Realms • Distributor v ČR: Mindok • Herní doba: 1,5–3 hodiny • Doporučený věk: od 14 let
• Recenze: 26. 11. 2019 • Autor: Tomáš Novotný
Nemesis začíná probuzením z hibernace uprostřed vesmírné lodi, u nohou vám leží mrtvola kolegy, z útrob lodi se ozývají nelidské zvuky a nouzová světla blikají jako o závod – něco je hodně špatně. Aby toho nebylo málo, částečná amnézie, která je po nadsvětelném cestování běžná, vám brání si vybavit, jak je loď uspořádána. Ostatním členům posádky, kteří se probudili spolu s vámi, čiší z očí stejné zmatení. Zůstávat na místě nemá smysl, ani nevíte, v jakém je loď stavu a kam má namířeno. A kdo nebo co má na svědomí vašeho mrtvého kolegu a ty zpropadené zvuky. Nezbývá než se rozdělit a pokusit se najít odpovědi na tyto otázky.
Nemesis je „semikooperativní“ stolní hra pro 1 až 5 hráčů (předem podotýkám, že tato recenze se nijak nevěnuje sólo módu), což v praxi znamená, že abyste vyhráli, musíte splnit svůj unikátní úkol a přežít. Sami to zvládnete jen těžko, takže musíte s ostatními (alespoň naoko) spolupracovat. K vítězství vede pro každého hráče trochu jiná cesta, a ne vždy se tyto cesty slučují. Vaším úkolem může být např. zabít jiného člena posádky nebo vyhodit celou loď do povětří, nehledě na to, zda se na lodi ještě někdo nachází.
Na začátku hry si vyberete jednu ze šesti postav: kapitán, pilotka, vědec, průzkumnice, voják nebo mechanik. Poté dostanete dva náhodné úkoly – jeden osobní a druhý služební – přičemž platí, že ty osobní jsou spíše kooperativní, zatímco úkoly služební vám mezi spoluhráči často velkou oblibu nepřinesou. Záleží na vás, jaký úkol si zvolíte. Postavy začínají uprostřed lodi v Hibernatoriu. Kromě Můstku na přídi lodi a Strojoven na její zádi nevíte nic o jednotlivých místnostech, které jsou ve hře znázorněny šestiúhelníkovými dílky náhodně rozmístěnými lícem dolů – bude na vás je prozkoumat. Nemesis těmito třemi herními prvky velmi dobře zajišťuje znovuhratelnost. Mám za sebou šest her a každá byla něčím výjimečná.
Samotná hra pak probíhá v kolech složených ze dvou fází, fáze hráčů a fáze událostí. Každá postava má deset hracích karet, některé jsou stejné pro všechny (např. karta Hledání pro získávání předmětů z jednotlivých místností), jiné vychází z povahy vaší postavy (např. voják má karty specializované pro boj). Na začátku každé fáze hráčů máte v ruce pět karet, které představují vaši „akceschopnost“. Mimo akce popsané přímo na hracích kartách můžete karty použít jako „platidlo“ za základní akce, jako je pohyb, útok/ústup či aktivace předmětu nebo speciálního efektu místnosti (např. v Operačním sále si můžete v případě potřeby odoperovat larvu vetřelce z břicha, což je lepší než čekat, až se larva sama rozhodne vykouknout a nadýchat se čerstvého vzduchu). Přestože tedy máte v každém svém tahu na výběr z velkého množství akcí, stačí vám k tomu jen pět karet v ruce, což přispívá přehlednosti hry.
Ve fázi událostí vyhodnotíte náhodnou kartu událostí, která nemusí udělat vůbec nic, nebo vám může taky pěkně zavařit (první dvě z mých šesti her skončily předčasně, když se nám prostřednictvím jedné zákeřné karty událostí rozšířil požár v lodi, a loď vybuchla – je tedy záhodno loď podle potřeby opravovat a hasit, pokud vás tedy váš úkol nenabádá k opaku, i ničit a zapalovat je totiž možné). A pokud už jsou na lodi vetřelci, vyhodnotíte, jestli a kam se pohnou, případně na koho zaútočí. Ale jak že se dostanou vetřelci na loď?
Ve hře najdete menší, nevinně vypadající látkový pytlík. Uvnitř však jsou žetony s jednotlivými druhy vetřelců (larva, nymfoid, dospělec, strážce, královna). Pokaždé, když se přesunete z místnosti do místnosti, házíte si na hluk. Číslo, které vám padne, určí, ve které chodbě jste hluk způsobili. Pokud jej způsobíte v jakékoliv chodbě podruhé, dojde ke střetu. Hráč, který svým pohybem střet vyvolal, si sáhne do pytlíku a vybere si, který vetřelec se k němu v místnosti připojí.
Tento mechanismus přináší do hry zajímavý prvek náhody (např. v mých prvních dvou hrách jsem si neomylně jako svůj první střet vylosoval královnu, a pak jsem zbytek hry bojoval o přežití…, abych nakonec shořel zaživa, protože jsme všichni sledovali své cíle místo toho, abychom raději hasili loď).
Je možné, že už vám to z mého popisu došlo samo, ale Nemesis není žádný med. Nepočítejte s tím, že budete chodit po lodi, „lootovat“ místnosti a předhánět se v tom, kdo uloví více vetřelců. V mnoha případech bude ústup rozumnější, protože se vyplatí si šetřit munici, které ve hře není zrovna nazbyt, na chvíle, kdy bude boj nevyhnutelný (např. potřebujete využít efekt určité místnosti, ale brání vám v tom hladový nymfoid).
Můžete se sice pustit do souboje s vetřelci pěstmi, ale při každém útoku – ať už se trefíte, nebo ne – si přidáte do svého hracího balíčku kartu infekce, kterou nemůžete využít jako platidlo. Vaše akceschopnost se tak snižuje s každou infekcí, kterou si do herního balíčku přidáte. Ale vězte, že vyhrát rozhodně možné je. Poslední tři hry jsem byl mezi těmi, co splnili svůj úkol a přežili, i když to jednou bylo opravdu o ten nejmenší fousek, co hra dovoluje.
Awaken Realms se řídí jednoduchým heslem: „Čím větší figurka, tím lepší hra“. Nemesis je plnohodnotným výstupem této rovnice. Figurky jsou svými detaily dechberoucí a v případě královny opravdu obří. Hrací deska je robustní a temná, což je adekvátní situaci, i když temné vyznění může být místy na úkor přehlednosti.
V krabici dále najdete dvě patra po okraj naplněná nejrůznějšími herními komponenty (bylo by vyčerpávající je zde vypisovat), jejichž zpracování je také nadstandardní. Nemesis dále obsahuje mnoho typů karet s opravdu vymazleným designem. Přehledné barevné odlišení pak pomáhá, abyste se ve všech těch kartách neztratili. Jak tomu bylo už u Lords of Hellas, každá postava má také vlastní panel, na kterém máte mimo jiné přehled základních akcí a další informace o stavu vaší postavy.
Za zmínku stojí také pravidla, která mají 28 stran a dva listy se všemi typy místností a hodí se je mít vždy po ruce. Pravidla jsou ilustrativní, jasná a v jejich úvodu naleznete krátký příběh, který navodí tu správně zoufalou atmosféru. Hra je navzdory mnoha komponentům a nejrůznějším herním mechanismům poměrně přehledná a logická. Ale určitě bude nějakou dobu trvat, než si ve všech postupech uděláte pořádek. První partii (možná i pár dalších) tak pravděpodobně strávíte s nosem zabořeným v pravidlech, což nepochybně vytrhává z atmosféry, na které je Nemesis postavená. Ideální by bylo přizvat někoho, kdo už má pravidla v malíku. Ačkoli mě samotného sólo mód vůbec neláká, můžete jej využít k seznámení s pravidly, aby pak hra s přáteli lépe odsýpala.
• Zdroje: Vlastní
Nemesis: Desková hra
Deskové hryNemesis je pro deskové fajnšmekry (za tři tisíce můžete mít klidně pět menších her). Komu ale nevadí si za hru připlatit, toho Nemesis odmění propracovaností a atmosférou, kterou jen tak jinde nenajdete. I když je každá hra Nemesis jiná, pojí je minimálně jeden společný jev – zoufalství na sebe nikdy nenechá dlouho čekat. Pokud máte rádi hry plné zvratů, emocí, zrady, boje o přežití a zároveň si potrpíte na detaily, koupě Nemesis rozhodně nebudete litovat.
Klady
Zápory