• Autor: Alexandra Vaníková
Bandai Namco Studios mnozí z nás znají jako autory dystopického akčního RPG Code Vein nebo posledních dílů fantasy RPG série Tales. Jejich nejnovější titul s názvem Scarlet Nexus nás zavedl do světa alternativní budoucnosti definované mega metropolemi a futuristickými technologiemi využívajícími nově objevenou sílu lidského mozku. Jak se nám tento výlet do brain-punkových zítřků líbil a zda stojí za to ho absolvovat, se dozvíte v naší recenzi.
• Recenze Xbox Series X • Dojmy z hraní PC •
zdroj: Bandai Namco
Scarlet Nexus (hra)
Hack and Slash akční RPG Scarlet Nexus vyvíjí Bandai Namco Studios a vydává společnost Bandai Namco Entertainment. Titul vychází 25. 6. 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S. Hra vychází bez české lokalizace a multiplayeru. | Homepage
Články: Recenze | Speciál: Vše, co víme
Akční RPG Scarlet Nexus vám představí alternativní budoucnost, kde se svět může pyšnit mimořádným technologickým pokrokem. Kromě toho, že všichni včetně vaší postavy jsou schopni propojit svůj mozek téměř se vším kolem sebe, vývoj v oblasti vědy umožnil nahlédnout hlouběji do lidské mysli a objevit unikátní hormon udělující některým jeho nositelům nadpřirozené schopnosti. A protože svět ve Scarlet Nexus zasáhla neutuchající hrozba v podobě mutantů Others dělajících si zálusk na obsah lebek obyvatelů země New Himuka, superschopnosti rozhodně přijdou vhod.
Hra sleduje příběh dvou hlavních hrdinů – Kasane a Yuita, členů organizace OSF (Other Suppression Force) sestávající z jedinců ovládajících různé nadpřirozené schopnosti. OSF se zavázala svádět boj s Others a co nejvíce zmírnit následky jejich konstantních nájezdů na zem. Příběh lze absolvovat jako čerstvý rekrut OSF Yuito nebo jeho kolegyně Kasane, ale nenechte se splést, vůbec nejde jen o kosmetickou volbu pohlaví. Ve skutečnosti jde o dva rozdílné pohledy na stejný příběh, a pokud si ho chcete vychutnat skutečně naplno, co nejvíce proniknout do lore Scarlet Nexus a pochopit všechny motivace postav, repete v podobě hry za druhého hrdinu se nevyhnete.
Premisa Scarlet Nexus možná nepůsobí bůhvíjak originálně, ale tvůrci z Bandai Namco Studios ve svém díle servírují mimořádně zajímavý, napínavý a až překvapivě hluboký příběh. Zpočátku se sice rozjížděl trochu pomalu, ale po prvotních zvratech mě chytil a už nepustil. Zasloužily se o to také výborně napsané (a také kvalitně nadabované) hlavní, ale i vedlejší postavy, které vůbec nepůsobily pouze jako vata a každá z nich do příběhu přinesla vlastní pohled na věc a své více či méně pochopitelné pohnutky. Pochválit musím i soundtrack podtrhující jak nervydrásající momenty v příběhu, tak frenetické šarvátky. Zpracování kampaně mě velmi příjemně překvapilo a po jejím absolvování za Kasane mám velkou chuť pustit se do dobrodružství znovu, tentokrát v kůži Yuita, abych se o lore Scarlet Nexus dozvěděla víc.
V čem Scarlet Nexus skutečně vyniká, jsou real-time souboje kombinující hack-and-slash prvky se schopností telekineze, kterou postavy disponují. Představte si situaci, kdy pomocí věrného meče nebo létajících nožů sekáte nepřítele na kousíčky a zároveň si můžete pomocí stisknutí tlačítka „přivolat na pomoc“ blízko stojící auto a mrsknout ho přímo do úsměvu příšery. A co třeba podobným způsobem, tedy pouze silou mysli, rozpohybovat buldozer, hák jeřábu nebo soupravu metra a pustit ho rovnou mezi nic netušící skupinku Others? I to je v Scarlet Nexus možné.
Jde však jen o jednu přísadu zábavnosti soubojů. Tím pravým kořením je možnost využívat schopnosti spolubojovníků (nehratelných) ve svůj prospěch. Půjčit si tak na několik sekund můžete například neviditelnost, elektrické výboje, schopnost teleportace a další. Každá z dovedností členů týmu je navíc odlišná a až na jednu z přibližně osmi (všechny lze používat v pozdější části hry) jsou stejně důležité a dobře vybalancované. Nic mi tak nebránilo ve zkoušení různých taktik a útočení na slabé místa nepřátel.
Přiznám se, že soubojový systém na mě zpočátku působil celkem chaoticky, hlavně když hra postupně chrlila tutoriály jednotlivých útoků, ale chtělo to jen trochu cviku a za chvíli jsem už Others zasypávala sprškou zásahů s příchutí elektřiny nebo ohně a lavinou efektních komb, jakým je například tzv. Brain Crush, kdy Kasane nebo Yuito zničí mozek Others pomocí bombastického výpadu. Další level souboje získaly, jakmile jsem začala prohlubovat vztahy se svými parťáky a díky tomu mohla postupně využívat i speciální útoky ostatní členů party, a dokonce je vzájemně kombinovat. Vše jmenované se zasloužilo o to, že ani po téměř třiceti hodinách strávených ve hře mě likvidování Others nepřestalo bavit.
Jako v každém správném RPG, ani ve Scarlet Nexus nechybí strom schopností vylepšující mnohé aspekty hlavní postavy a její schopnosti v boji. K dispozici je i možnost prohlubovat vztahy s dalšími postavami prostřednictvím tzv. Bond Episodes (krátké mise a dialogové sekvence) a jejich obdarováváním. Pokud se své parťáky budete snažit co nejvíce poznat, jejich schopnosti, které si během boje můžete půjčit i vy, budou postupně upgradovány.
To zahrnuje prodloužení času daného efektu, a hlavně vyšší iniciativu společníka v boji – váš kolega kadet se bude častěji vrhat mezi vás a nepřítele v život ohrožujících situacích, nebo vám přiběhne na pomoc se speciálním těžkým útokem. Bond Episodes navíc nejsou pouze sekvencemi plnými prázdných dialogů, které je třeba rychle proklikat. Každá z nich vám řekne o dané postavě něco více a prohloubí znalosti o lore Scarlet Nexus, které je vskutku zapeklité
Primární náplní gameplaye je ve Scarlet Nexus přesouvání se z jedné oblasti zamořené Others do následující, čímž zároveň hráč posouvá děj vpřed. Mezi bojováním sice budete mít možnost prozkoumat největší metropole země New Himuka – Seiran, Suoh, Togetsu – a posbírat nějaké ty předměty, ale nečekejte otevřený svět, ve kterém nevíte, kam dřív skočit.
V ulicích měst narazíte na jejich obyvatele žádající vás o pomoc, kteří fungují jako zadavatelé vedlejších úkolů. Avšak zatímco zmiňované Bond Episodes dokáží příběh rozšířit, side-questy od něj spíše zdržují. Po jedné či dvou ustaraných větách nešťastníka prosícího vás o zlikvidování Others jste zaúkolováni zabitím specifického typu nepřítele určeným způsobem.
Po úspěšném zdolání si v deníčku odškrtnete splněný úkol a je vám „vyplacena odměna“. Osobně jsem to s jejich plněním vzdala asi po první desítce a říkala jsem si, že je škoda, že vedlejší úkoly nedostaly takovou péči jako ostatní aspekty hry. Čím totiž Scarlet Nexus dokáže zaujmout, nejsou jen příběh a zdařilé souboje. Je to také vizuální stránka kombinující 2D a 3D animace s realistickým zpracováním prostředí. Výborným kontrastem k hlavním postavám jako vystřiženým z anime jsou nepřátelé se svým netradičním, až bizarním designem.
Others v sobě mixují zvláštnost, zajímavost, někteří z nich připomínají zvířata, jiní lidi a další zase něco mezi. Nepřátelé v Scarlet Nexus vypadají skutečně jedinečně a jejich detailní zpracování jsem si všimla vždy, když jsem některému z nich drtila tělesnou schránku. Na Others je rozhodně čeho si všímat, ale přibližně od poslední čtvrtiny hry se s novými druhy nepotkáte a do cesty jsou vám stavěni stále ti stejní, případně jen s menšími obměnami.
V případě Scarlet Nexus nelze hovořit o negativech, které by měly některé hráče od tohoto dílka odradit úplně. Ne příliš rozmanité a zajímavé side-questy spolu s užším spektrem protivníků určitě zamrzí. I příběh náročnější na pochopení, vyprávěný prostřednictvím narativních statických obrazovek, může být pro některé strašákem. Osobně však životní příběh hlavních hrdinů spolu s dabingem a soundtrackem bez váhání řadím mezi pozitiva. Stejně jako zábavné, akcí a komby nadopované souboje spolu s levelováním postav pomocí Bond Episodes a jedinečným grafickým zpracováním dystopického světa i nepřátel, kteří působí děsivě a zároveň fascinují. Scarlet Nexus se momentálně nachází na mém osobním žebříčku největších herních překvapení a doufám, že se dočkáme jeho pokračování.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro Xbox Series X verzi hry. Kopii pro recenzi poskytla agentura Cenega Czech.
Pokud při Scarlet Nexus mávnete rukou nad nezajímavými vedlejšími úkoly a menší rozmanitostí nepřátel, čeká vás intenzivní příběh s výborným dabingem, zdařilé grafické zpracování a nadupaný soubojový systém, který vás jen tak neomrzí.
Klady
Zápory
Hrám se věnuji od svých dvanácti let, kdy byly na vrcholu mého žebříčku strategie Cossacks, Age of Empires, legendární Mafie či taktická střílečka Brothers in Arms. Dnes mě pravděpodobně najdete vymetat lobby multiplayeru nejnovějšího Call of Duty. Z emotivní jízdy v podobě The Last of Us se nejraději vzpamatovávám u GTA V a pokud zrovna nesekám nemrtvé v nějaké zombikárně, tak se určitě pokouším objevit moji další oblíbenou hru v nepřeberné studnici indie titulů.
• Autor: Jiří Fait
… vytasí se lidstvo se s tzv. OSF (Other Suppression Force), což je jednotka plná nadaných mužů a žen, kteří se, hlavně pomoci psychických schopností, vrhají do boje s mimozemskými nepřáteli. Kromě nich se do boje zapojí i předpověď počasí, ovšem zde rosničky předpovídají, kde a kdy se objeví trhlina v prostoru, ze které se vyrojí pokřivené bytosti nazvané Others.
Díky objevu jistého psionického hormonu, který některým jedincům propůjčuje nadpřirozené schopnosti, mohlo lidstvo také kolem svých měst vytvořit bariéry, které je měly chránit před Others. Musím říct, že tahle premisa zní jako scénář nějaké béčkové sci-fi, ale zasaďte ji do anime (nebo anime hry) a z nějakého důvodu to téměř vždy funguje. A po dobu tří hodin, které jsem na odzkoušení Scarlet Nexus dostal, jsem tento příběh přijal bez větších úšklebků nebo obracení očí v sloup. Nerozhodily mě ani klasické anime dialogy, které by jinde prostě neprošly, a dokonce ani přístup, jakým způsobem se chovají ostatní členové OSF – jako naleštěné primadony a superstars, které mají i své fankluby.
Je mi ovšem jasné, že poslední zmíněné prvky jsou právě tím, co spoustu hráčů od podobných titulů odrazuje – Scarlet Nexus je od hlavy až k patě japonská (anime) hra, která sice obsahuje spoustu „západních“ rysů, ovšem pokud už z principu nemůžete tento žánr a východní orientaci vystát, ani Scarlet Nexus u vás zřejmě nezaboduje. Což je škoda, protože po pár hodinách hraní jsem přesvědčen o tom, že tento kousek má co nabídnout.
I když jde o RPG, nečekejte žádný velký role-playing a dialogové možnosti. Štítek RPG je zde především kvůli různým dovednostem, skillům a levelování herních postav. Zde máte na výběr mezi osiřelou bojovnicí Kasane Randall a kadetem z vlivné rodiny jménem Yuito Sumeragi.
Každý má odlišné schopnosti a bojový styl: Yuito upřednostňuje kontaktní boj, kdy svou katanou zaměstnává nepřítele, zatímco pomocí své mysli proti němu vrhá okolní předměty. Kasane zase používá sadu dýk, které levitují kolem ní a jež zpovzdálí vrhá proti svým cílům. Díky tomu má každá postava několik odlišných komb a jiné schopnosti, jež se mohou při zvyšování úrovně naučit. Kromě toho se bude také mírně odlišovat samotný průchod hrou, ale nečekejte dva kompletně rozdílné scénáře. Půjde o několik příběhových odboček, protože i když se tito dva protagonisté několikrát setkají, jejich kroky občas povedou jinou cestou.
Samotné souboje jsou takovým mixem série Dark Souls (hlavně co se bossů týče) a Nier (Automata/Replicant) – jsou velmi akční a spoléhají na hráčovy schopnosti dobře kombinovat fyzické a psychické útoky a na jeho reflexy. Pokud vám přejdou do krve, můžete na svých obrazovkách vykouzlit vražedný tanec, na který se opravdu dobře kouká a protivníci většinou ani nebudou mít příležitost nějak kloudně zareagovat. Ovšem to jen v případě, že vše půjde dobře. Stačí totiž jedno dvě zaškobrtnutí a protivník si zatančí zase s vámi.
K dispozici máte poměrně rozsáhlý inventář, jenž mi asi nejvíce připomínal ten ze Zaklínače 3. Naleznete zde bestiář, deník s úkoly, dovednosti, vaše předměty a zbraně a v neposlední řadě také jakousi psychickou sociální síť, kde si můžete občas „pokecat“ s postavami, jež na své cestě potkáte, nebo i s těmi, které se k vám rovnou připojí. Představte si „mobilní“ zprávy z Cyberpunku 2077 a jste doma.
Svět, v tomto případě počáteční město, vypadá opravdu unikátně. Cyberpunková (tedy „brain-punková“) stylizace se zde nezapře – všude kolem vás poletují neonové reklamy, ochranný psychický štít zabraňuje v přechodu přes cestu, pokud svítí červená a obyvatelstvo sice nevypadá jako každý druhý barevný poděs z Cyberpunku 2077, ale do daného prostředí zapadne.
Důležité části příběhu mají občas (povedené) cutscény, ale zbytek se odehrává prostřednictví komiksových okének a namluveného dialogu, kdy je téměř každá scéna statická. U některých NPC chybí dabing a musíte si vystačit pouze s textem, což u japonské hry není žádným překvapením, ale i tak to zamrzí. Jestli to bude případ i u plné verze, zatím není jasné.
Scarlet Nexus jsem hrál pomocí streamovací aplikace Shadow, kde stačilo mít dostatečně rychlý internet a titul klidně mohl běžet na maximální detaily. Téměř jsem ani nezaznamenal zpoždění při ovládání, pokud mi tedy Steam zrovna nezačal stahovat nějaký update. Scarlet Nexus má navíc lidové hardwarové nároky, takže jestli vypadal dobře i skrze streaming, dovedu si představit, že se na tomhle malebném kousku popasou i vaše oči.
Herní ukázka utekla jako voda, a pokud vás tyto dojmy alespoň trochu navnadily, pak vězte, že na cestě je také demo, které si budou moci vyzkoušet vlastníci konzolí Xbox One a Xbox Series X/S (21. května 2021) i PS4 a PS5 (28. května 2021).
Tyto dojmy z hraní byly napsány pro streamovanou verzi hry přes aplikaci Shadow.
• Zdroje: Vlastní, Bandai Namco
Jiří Fait
My name is George Fait. As a small lad, I always new that when I grew up I would become a professional video gamer. Today, I still hold a strong passion for video games, and even though my favourite ones are RPG, I don't discriminate against other genres. I'm a big fan of CD Projekt RED, and one of my dreams is to play Cyberpunk 2077 before the year 2077.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3470 / AMD FX-8350 | Intel Core i5-4690K | AMD Ryzen 5 2600X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 760, 2 GB / AMD Radeon HD 7970, 3 GB | NVIDIA GeForce GTX 970, 4 GB / AMD Radeon R9 290X, 4 GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 6 GB | 8 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |
• Zdroj: Steam (7. 7. 2021)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.