• Autor: Filip Němec
Informační hradba kolem PlayStationu 5 je definitivně stržena. Po odhalení, že PS5 vyjde příští Vánoce, tu máme další informace, které už ale tolik potěšující být nemusí. Sony totiž stále neví, jestli dokáže nabídnout zpětnou kompatibilitu na všechny PS4 tituly. V aktuální novince se pak věnujeme také dalším zprávám o nové generaci ovladače Dualshock a známe také vůbec první studio, jež oficiálně pracuje na PS5 hře.
Zpětná kompatibilita PlayStationu 5 byla jednou z jistot, ke kterým jsme se mohli upínat. Nebo jsme si to alespoň mysleli. Že bude PS5 podporovat hry z předchozí generace totiž architekt konzole Mark Cerny prozradil už začátkem letošního roku, a tak se zdálo, že v tomto ohledu můžeme být naprosto klidní. Magazín Famitsu však využil nečekané vstřícnosti společnosti Sony ohledně připravované next-gen konzole a zeptal se právě na zpětnou kompatibilitu. Odpověď od zástupce Sony však nebyla tak pozitivní, jako jsme doufali. „V současnou chvíli se vývojářský tým ze všech sil snaží ověřit, zda dokážeme zabezpečit kompletní zpětnou kompatibilitu. Prosím, počkejte na další informace,“ stojí v oficiálním vyjádření na Twitteru.
Co toto vyjádření znamená? Můžeme jen hádat, nicméně Sony si nejspíše jen nechává otevřená zadní vrátka pro případ, že by nedokázala nabídnout 100% zpětnou kompatibilitu, která by v ideálním případě znamenala, že jakýkoli disk s PS4 hrou vložený do PS5 mechaniky bude fungovat. Podstatnou roli v problematice zpětné kompatibility pak hrají také digitální kopie. Více potíží než fyzické Blu-ray disky totiž může působit přenos digitálních her zakoupených na předchozí generaci konzolí.
V nejhorším možném případě bude PlayStation 5 podporovat zpětnou kompatibilitu podobně jako nyní Xbox One, kdy se do tohoto programu přidávají hry „ručně“ a je třeba kontrolovat seznam podporovaných titulů. Na druhou stranu Sony již dříve nadhodila, že v rámci zpětné kompatibility chce jít až tak daleko, že by hry z předchozí generace mohly těžit z vyššího výkonu PS5 třeba formou lepšího snímkování. Jak ale stojí v aktuálním prohlášení Sony, musíme vyčkat.
Jak se očekávalo, po prohlášení Jima Ryana na PlayStation blogu o vydání PS5 na příští Vánoce, se roztrhnul pytel s dalšími informacemi. I v této novince se vrátíme k novému ovladači, jemuž jsme se věnovali obšírně v předchozí novince. Ten podle nejnovějších zpráv nabídne podobně jako stávající Dualshock 4 malý reproduktor, který využije mimo jiné i za necelý měsíc vycházející Death Stranding. A když tuto funkci uplatní mistr Kojima, musí ji mít zákonitě i další generace oblíbeného ovladače. Naopak o dotykové plošce toho prozatím moc nevíme.
Nezapomínejme však, že Sony si před nedávnem patentovala dotykový displej pro herní ovladač. Mohlo by tak jít o další, doposud neoznámenou inovaci. Jak totiž sám redaktor magazínu Wired zdůraznil ve svém článku, ovladač, který měl možnost vyzkoušet, byl evidentně v předprodukční fázi. Mnoho prvků mu chybělo a vizuálně nebyl nijak přitažlivý.
Naopak potvrzenou novinkou je změna portu na USB-C, Sony jde tedy s dobou a končí s micro USB standardem. Potvrzena je také větší váha ovladače způsobená vestavěnou dobíjecí baterií s větší kapacitou. Nicméně i tak je prý nový Dualshock lehčí než stávající Xbox One ovladač s tužkovými bateriemi. Na prototypu ovladače pak byl zajímavý otvor, který by podle všeho mohl v budoucnu ukrývat mikrofon. O něm se v poslední době taktéž hojně spekulovalo ve spojení s patentem digitálního asistenta. Ten by mohl pomáhat nejen s orientací v hlavním menu, ale také při hraní vybraných titulů.
Ona proroctví, že Xbox One a PS4 jsou poslední konzole s mechanikou, se nenaplnila. Microsoft sice vytvořil svůj Xbox One All-Digital Edition, ale máme potvrzené, že PlayStation 5 nabídne 4K Blu-ray mechaniku (tu na rozdíl od PS4 nabízí už nyní Xbox One X a také Xbox One S). Herní komunita pak netrpělivě očekává kapacitu SSD disku. Ty jsou už z podstaty hodně drahé, a jelikož PS5 hry budou moci být na 100GB Blu-ray discích, i dnes spíše nadstandardní velikost 1 TB se zdá v tomto případě být hodně malým prostorem pro budoucí knihovničku her, která navíc může díky zpětné kompatibilitě hodně rychle nabobtnat.
Při stahování digitální kopie pak dobře poslouží možnost vybrat si, jakou část hry stáhnout nejdříve, což ve většině případů bude znamenat rozdělení na singleplayer kampaň a multiplayer. To je však novinka jen částečně, protože už dnes toto některé tituly umožňují. Co však bude nové a co právě otevírá diskusi nad malou kapacitou SSD disku, bude možnost kdykoli odinstalovat jednu z částí, aby zbytečně nezabírala místo na disku. Možná půjde jen o užitečnou funkci, díky které budete moci vymazat kampaň a stále si užívat hru více hráčů, anebo jde o opatření, s jehož pomocí bude Sony bojovat s nedostatečně velkým SSD diskem.
Vylepšení by se pak mělo dočkat také rozhraní konzole, které má být intuitivnější a bohatší na nejrůznější informace. Tak například aniž byste zapnuli nějakou hru, už hlavní nabídka konzole by vám měla umožnit spustit následující misi v již nainstalovaných hrách či nabídnout připojení do hry vašich přátel.
Jestli je na nějaké téma ještě brzy, je to například vzhled konzole, její cena a také první tituly, které PlayStation 5 doprovodí na trh. Zatím jedinou solidní indicií je oznámení, že vývojářské studio Bluepoint Games pracuje na velkém titulu pro PS5. Autoři mnoha remasterů jako Metal Gear Solid HD Collection nebo remaku Shadow of the Colossus možná získali potřebný kredit, aby mohli vytvořit svou vlastní hru. President studia Marco Thrush se pak nezapomněl ani pochvalně zmínit o novém SSD disku, který je tak rychlý, že vývojáři již nemusí vytvářet umělé překážky pro hráče, aby se stihla načíst následující lokace.
Bluepoint Games jsou v současnosti jediným studiem, o kterém oficiálně víme, že pracuje na PlayStation 5 hře. Sony má však takové množství tzv. first party studií, že mnohé z nich už určitě pilně tvoří PS5 exkluzivity. Za veřejné tajemství se považuje například druhý díl God of War, studio Santa Monica upoutalo pozornost inzeráty na pozice nepřímo potvrzující další Kratovo dobrodružství, navíc existenci již hotového a nákladného enginu je třeba zužitkovat. Stejná situace je také u pokračování Horizon Zero Dawn, které patří s více než deseti miliony prodaných kusů k nejúspěšnějším hrám PlayStationu 4. Od studia Guerrilla Games jsme navíc v poslední době neslyšeli nic nového, mohlo by tak pokračování výpravy sympatické Aloy vyjít už jako launch titul?
Podobně se dá uvažovat také o studiu Polyphony Digital, které sice vytvořilo PS5 demoverzi svého Gran Turismo Sport, ale to bylo zamýšleno pouze jako mezistupeň před velkým osmým dílem. Ten by se logicky mohl ukázat na PlayStationu 5. Je navíc nepsaným pravidlem, že na startu nové generace konzolí musí být vždy alespoň jedna závodní hra. Z dalších titulů, které se mohou ukázat i na ostatních platformách, se pak šušká o GTA 6. Právě tato městská akce by se podle všeho mohla rovněž stát startovacím titulem PS5. To by se fanouškům PlayStationu hodně líbilo, série Grand Theft Auto totiž byla dříve s touto značkou úzce spjatá. Sony si dokonce měla podle některých informací zaplatit za jeden měsíc trvající časovou exkluzivitu.
• Zdroje: Famitsu, Gamespot, Screen Rant, Push Square, TweakTown, Twitter (Daniel Ahmad)