Refresh the page

Marvel’s Spider-Man (RECENZE) – Být superhrdinou nikdy nebylo zábavnější

Review

Aktualizováno

Komiksová akční adventura přichází na disky našich PS4 ve zcela originálním příběhu Pavoučího muže. Těšit se můžeme na detailně zpracovaný New York, dynamický soubojový systém a především na jednoho z nejslavnějších komiksových hrdinů vůbec. Jak se Marvel's Spider-Man povedl, se dozvíte v naší recenzi.

Recenze (PS4)NovinkyRozhovorDojmy z hraníPreview

Marvel’s Spider-Man; keyart: cover

zdroj: Sony Interactive Entertainment

Alza Gaming

Marvel's Spider-Man (hra) | Spider-Man (IP)

Akční adventuru Marvel's Spider-Man vyvíjí studio Insomniac Games a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Titul vychází 7. 9. 2018 na PS4 a později také v remasterované verzi na PS5, ale pouze jako bonus k ultimátní edici Marvel's Spider-Man: Miles Morales. Hra obsahuje českou lokalizaci (text) a neobsahuje multiplayer. | Homepage


Články: | Recenze | Recenze – DLC (epizody 1 až 3) |

Obsah recenze Spider-Man

  1. Spider-Man, jak ho neznáte
  2. New York, New York
  3. Šaty dělaj Spider-Mana
  4. Akrobatické souboje nadchnou v Marvel’s Spider-Man
  5. Spider-Manovi to prostě sekne
  6. Do pavučiny SONY se chytila další tučná masařka
  7. Recenze Spider-Man: závěrečné hodnocení

Spider-Man, jak ho neznáte

• Recenze: 4. 9. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Tvůrci ze studia Insomniac Games nejsou žádní nováčci, Marvel’s Spider-Man je ale rozhodně jejich doposud nejambicioznějším projektem. Jistě, mají za sebou tituly jako je Spyro, Ratchet & Clank nebo Resistance, open world hra s komplexním soubojovým systémem je ale o třídu komplikovanější než vše, co doposud vytvořili, měl jsem tedy trochu obavy, aby si tvůrci neukousli příliš velké sousto. Spadl mi proto pavouk ze srdce, když jsem se ujistil, že tuto výzvu ustáli s přehledem. Pojďme se tedy podívat, jak se slavnou komiksovou předlohou naložili. 

Marvel's Spider-Man; screenshot: hrdina

Zcela originální kostým jde ruku v ruce se zcela originálním příběhem.

Pravděpodobně jste si v trailerech všimli, že v této hře Spider-Man nosí vcelku netradiční kostým. A máte pravdu, Insomniac Games totiž pro své účely vytvořili vlastní univerzum nezávislé na dění filmů či komiksů, při vývoji tedy měli až nevídanou svobodu. To znamená, že sice uvidíme spoustu známých postav, jejich vizáž (případně i životní příběhy) ale může být značně odlišná od toho, co známe z komiksů. 

Marvel’s Spider-Man hned na začátku nastolí slušné tempo. Když policejní razie vtrhne do mrakodrapu šéfa newyorkského podsvětí Wilsona Fiska alias Kingpina, Spider-Manovi se naskytne jedinečná šance svého letitého soka konečně porazit. To se mu o jeden tutoriálový boss fight později skutečně povede a Kingpin si jde na několik let sednout do vězení. Vypadá to, že náš příběh skončí dříve, než vůbec začal, na Fiskovu pozici ve zločinecké hierarchii se ale začne drát konkurenční gang Démonů v čele s mužem zvaným Mr. Negative. Nejde mu ale ve skutečnosti o něco úplně jiného, než o Fiskovo teplé místečko?

Marvel's Spider-Man; gameplay: Fisk Tower Marvel's Spider-Man; gameplay: Peter Marvel's Spider-Man; gameplay: minihry

Obrázek 1: Ve Fisk Tower vše začíná. Obrázek 2: Osobní život Petera Parkera hraje v příběhu Marvel’s Spider-Man důležitou roli. Obrázek 3: Vynalézání znamená řešit i spoustu zábavných miniher.

Příběh je rozhodně podařený. Ubírá se místy dosti překvapivým směrem a obsahuje hned několik opravdu strhujících momentů. Objeví se spousta klasických postav (Norman Osborn, Mary Jane Watson, tetička May…), ale vedle klasických superhrdinských témat se Marvel’s Spider-Man ve velké míře věnuje i osobě pod červenomodrým kostýmem – tedy mladému muži jménem Peter Parker. Ten už jako Pavoučí muž v New Yorku působí téměř jednu dekádu, je mu 23 let a pracuje jako vědec. Žít život superhrdiny a ještě k tomu zvládat platit nájem, chodit do práce včas a nedej bože mít i normální vztah ovšem není nic jednoduchého a Peter se tak často dostane do svízelných situací. 

Marvel’s Spider-Man je ale díky těmto civilním odbočkám překvapivě vyvážený. Adrenalinové poletování městem na pavučinách a potírání zločinu v kostýmu Pavoučího Muže tak pravidelně střídají klidnější pasáže v Peterově kůži, které vám umožní si vybudovat vztah k mnoha vedlejším postavám. Když proto dojde na vypjaté momenty, často se nevyvarujete upřímného dojetí. Na druhou stranu hra obsahuje i poměrně štědrou porci humoru, samotný Spider-Man ostatně hláškuje jako o život i v komiksech, takže je v tomto ohledu vše v pořádku.

Marvel's Spider-Man; gameplay: Mary Jane

Několikrát si zahrajete i za známou Mary Jane Watson.

Několikrát se vtělíte i do Spider-Manovy přítelkyně Mary Jane Watson, která by ovšem v přímém střetu s nepřáteli nevydržela ani vteřinu, sází tedy na plížení a opatrný postup. A třebaže jsem se zpočátku chtěl co nejrychleji vrátit do kostýmu s pavoukem na hrudi, sympatická a odvážná Mary Jane si mě postupně získala. Nakonec tak pro mě byly tyto pasáženy povedeným osvěžením hratelnosti.

New York, New York

Úvodní sekce s Kingpinovým dopadením slouží jako bleskový tutoriál, po kterém se vám otevře celé město k volnému průzkumu. A ó můj bože, že je to dechberoucí podívaná! New York v podání studia Insomniac Games je přímo fenomenální. Vypadá skvěle a působí opravdu živým dojmem – lidé a auta proudí po ulicích, na chodníku tu a tam proběhne krysa, mnozí chodci na vás pokřikují, podají vám ruku, vyfotí se s vámi, no prostě se chovají jako většina z nás, kdybychom někdy potkali skutečného superhrdinu.

Marvel's Spider-Man; gameplay: fast travel Marvel's Spider-Man; gameplay: batůžky Marvel's Spider-Man; gameplay: pronásledování

Obrázek 1: V Marvel’s Spider-Man je i fast travel v podobě metra. Ale kdo by cestoval metrem, když může létat na pavučinách? Obrázek 2: Z baťůžků roztroušených po městě se dozvíte leccos ze Spider-Manovy minulosti. Obrázek 3: Pronásledování vozidel začne být kvůli quick time eventům velmi rychle stereotypní záležitostí.

Skvěle je provedený i samotný pohyb městem. Až budete na svých pavučinách svištět nad projíždějícími auty po ulicích zalitých slunečními paprsky, skákat ze střechy na střechu a šplhat po strmých stěnách prosklených mrakodrapů, z toho pocitu čiré svobody dostanete nejeden euforický záchvat. 

Krom obyčejných lidí je ale zdejší virtuální New York narvaný k prasknutí vedlejšími úkoly, batůžky k nalezení (obsahují předměty ze Spider-Manovy minulosti) náhodnými zločiny, jež můžete překazit, a výzvami, které vám zadává jistá postava marvelovského universa. Tyto vedlejší aktivity jsou velmi zábavně zpracované, obzvláště mě potěšily náhodné zločiny, jichž je hned několik typů – vloupačka, záchrana rukojmí, pronásledování vozidla, ale třeba i dopravní nehoda, deaktivace bomby a tak podobně. 

Marvel’s Spider-Man – New York (vlastní gameplay)

Pohyb městem je zpracován naprosto skvěle.

Jsou to příjemně variabilní činnosti a nejednou se mi stalo, že jsem prostě na svých pavučinách prolétával Manhattanem, věnoval se „čištění ulic” a do příběhových misí jsem se musel skoro až nutit. Ne snad, že by byly nudné, to naopak, ale v New Yorku stvořeném Insomniac Games je prostě pořád co na práci. Snad jen již zmínené pronásledování vozidel mě moc nenadchlo, jelikož se totiž ve své podstatě jedná o jeden velký quicktime event. Dostihnete vozidlo, seskočíte mu na střechu a pak jen párkrát zmáčknete kolečko a čtvereček a je vymalováno. Není to vyloženě špatné, ale velmi rychle začnou tyto úkoly působit stereotypně.

Šaty dělaj Spider-Mana

Plněním těchto aktivit pak získáváte zkušenosti (odemykají nové skilly) a hlavně žetony, za které si craftujete novou výbavu, ale také nejrůznější kostýmy z mnoha různých ér (nemyslím letadla, nýbrž éry) Spider-Manovy komiksové historie. Z těch známějších se můžete těšit třeba na skin Scarlet Spidera, Future Foundation Spider-Mana, Spider-Man 2099 (ve dvou podobách), ale i na několik vyloženě obskurních kousků, které jsem nikdy v životě neviděl. A to mám komiksy se Spider-Manem poměrně načtené.

Marvel's Spider-Man; gameplay: kostýmy Marvel's Spider-Man; gameplay: módy Marvel's Spider-Man; gameplay: Scarlet Spider

Obrázek 1: Volitelných kostýmů je celá řada. Obrázek 2: Jejich vlastnosti pak můžete upravovat pomocí 3 módů. Obrázek 3: Scarlet Spider – jeden z mých nejoblíbenějších Spider-Manových kostýmu!

Tyto kostýmy podstatně mění vzhled hlavního hrdiny, tvůrci si ale dali práci a změna se projeví i ve všech cut-scénách, za což si zaslouží velkou pochvalu. Každý z těchto převleků však disponuje i unikátní superschopností, jež můžete na krátký čas aktivovat při soubojích. Tím mám na mysli věci typu holoprojekce, chvilková neprůstřelnost, zvýšení poškození či údery nabité elektřinou. To je ale pouze zlomek, kostýmů je ve hře více než 20 a každý z nich oplývá vlastní dovedností. 

Skvělé ale je, že si jakoukoli schopnost můžete volně aktivovat v libovolném kostýmu. Nikdy se tak nedostanete do situace, že budete kvůli určité schopnosti nosit převlek, který se vám nelíbí. Stále ale platí, že pokud neumíte bojovat, pak když přijde na lámání chleba a kostí, je vcelku jedno, jaký kostým máte zrovna na sobě.

Marvel's Spider-Man; screenshot: kostým

Spider-Man je muž mnoha tváří a hlavně převleků. Ve hře jich je na výběr téměř třicet.

Akrobatické souboje v Marvel’s Spider-Man nadchnou

Souboje v Marvel’s Spider-Man v lecčem připomínají úspěšnou sérii Batman: Arkham, tady ale podle mého názoru fungují ještě o něco lépe. Hlavní problém jsem u Arkhamu (i když jsem se skvěle bavil) viděl v tom, že Batman je v jádru pořád jen obyčejný člověk v kostýmu. Když proto v potyčkách metal salta z jednoho konce obrazovky na druhý, místy to vypadalo dost podivně. U akrobaticky založeného Spider-Mana je to ale přirozené, nemluvě o tom, že má navíc k dispozici i celou řadu úderů a komb, díky nimž celý soubojový systém působí značně robustně. 

Při soubojích navíc hrají velkou roli i vaše pavučiny, jelikož můžete využívat interaktivitu okolního prostředí a vrhat po svých protivnících téměř vše, co máte v dosahu. Možností, jak z nich vymlátit duši, tak máte celou řadu, přičemž prostor dostanou i nejrůznější spider-manovské gadgety. Peter Parker je koneckonců vědec a vynálezce, dává proto smysl, že si postupem času vyrobíte hned několik vychytávek, které vám ulehčí mnohdy náročné souboje.

Marvel’s Spider-Man – Souboj v základně Démonů (vlastní gameplay)

Jednou z vedlejších aktivit je „čištění” nepřátelských základen. Nezapomeňte si vzít gumové rukavice.

Máte tak k dispozici třeba rázovou střelu, která je schopná nepřítele odhodit a přilepit k nejbližší zdi, pavučinovou bombu, elektrické střely schopné chvilkově vyřadit z provozu hned několik protivníků naráz, nebo třeba pavoučí drony schopné udělit solidní dávku poškození. Namixujte si tuto výbavu s akrobaticky založeným Spider-Manem a vyjde vám z toho výbušný koktejl našlapaný adrenalinem, ke kterému si jen přičichnete a budete se skvěle bavit u každé sebemenší bitky.

Ty probíhají nějak zhruba takto: po hlavě se vrhnete do skupinky neřádů, uštědříte pár ran, několika přemety uskočíte stranou, pomocí pavučin hodíte do hloučku zlounů paletu ležící opodál, za letu rázovými střelami přilepíte několik osob ke stěně, zbytku svými sítěmi vyškubnete zbraně z rukou a jdete si to s nimi vyříkat ručně. Je to prostě strašně cool, efektní a plynulé. Zamrzí jen občas trochu zmatená kamera zabírající celou situaci z dost pochybných úhlů. Naštěstí to ale není nic zásadního a hlavně ne častého.

Marvel's Spider-Man; gameplay: spider-drone Marvel's Spider-Man; gameplay: electric web Marvel's Spider-Man; gameplay: gangster

Obrázek 1: Zatímco vy bojujete, Spider-Drone se v pozadí věnuje zbývajícím gangsterům. Obrázek 2: Elektrické pavučiny jsou ideální do soubojů s větším počtem nepřátel. Obrázek 3: Stačí škubnout pavučinou a je po problému.

Samostatnou kapitolou jsou pak boss fighty. V těch se postavíte tváří v tvář hned několika proslulým superpadouchům. Dostaví se Mr. Negative, Rhino, Electro, Shocker a několik dalších, které bych tu nerad prozradil. Musím říct, že jsem se u těchto střetnutí dobře bavil, jsou velmi efektní a správně komiksově nadsazené. Jen je škoda, že se v některých momentech tvůrci opět uchýlili k použítí quick time eventů. Podle mého názoru to byl zbytečný krok, jenž některé fáze boss fightů zbytečně ponižuje na cut-scénu, kde sem tam zmáčknete tlačítko. Naštěstí je to naprosté minimum případů.

Spider-Manovi to prostě sekne

Na závěr ještě krátce o audiovizuální stránce. Marvel’s Spider-Man vypadá a zní parádně. Grafika je moc hezká, běhá naprosto plynule i na standardní PS4 a zejména při západu slunce (ve hře) vyniknou brilantní světelné efekty. Na postavu Spider-Mana je po celou dobu radost se dívat, jednak kvůli plynulým animacím, ale i kvůli skvěle zpracovaným kostýmům, na nichž je vidět každičký šev a záhyb látky.

Marvel's Spider-Man; gameplay: déšť Marvel's Spider-Man; gameplay: vlajka Marvel's Spider-Man; gameplay: ulice

Obrázek 1: Běžet po prosklené stěně mrakodrapu v dešti je zatraceně efektní. Obrázek 2: Trocha toho patriotismu nikdy neuškodí. Obrázek 3: Grafika je parádní.

Zvuky a dabing jsou rovněž na vysoké úrovni, každý hlas, vystřelení pavučinky, úder nebo dopad na plechovou střechu auta zní naprosto autenticky. Velmi povedená je i správně superhrdinsky monumentální hudba, díky které si budete připadat jako ve filmu, i když zrovna stojíte na špičce stožáru veřejného osvětlení a pozorujete skotačící veverku. Takže ano, hratelnost je skvělá, audiovizuální zpracování ale více než zdatně sekunduje.

Do pavučiny SONY se chytila další tučná masařka

Marvel’s Spider-Man se v mých očích okamžitě zařadil po bok těch nejlepších komiksových videoher. Příběh Petera Parkera/Spider-Mana mě chytil v první minutě a nepustil do samotného konce. A ani po něm mě nenechal vydechnout až do chvíle, kdy jsem měl dohráno na 100 % a na mém účtu se objevila nová platinová trofej. 

Marvel's Spider-Man; screenshot: selfie

Jen si udělám selfíčko a musím zase letět potírat zločin!

Insomniac Games prostě stvořili vynikající akční adventuru s jedním z nejslavnějších komiksových hrdinů všech dob v hlavní roli. Hratelnost je výborná, příběh překvapivý a napínavý, New York svým zpracováním skoro až vyráží dech. Pokud jste fanoušci komiksů, neváhejte. A pokud ne, stejně si Spider-Mana zahrajte. Tohle je totiž další PS4 exkluzivita, kterou by si do svých sítí hrozně přály lapit i konkurenční konzole – mají však smůlu. Spider-Man momentálně pracuje pro Sony.

Recenze Spider-Man: závěrečné hodnocení

    Hodnocení 95 % GEM
Hlavní parametry: Hratelnost
90 %
Audiovizuální zpracování
90 %
Znovuhratelnost
80 %
Marvel’s Spider-Man; recenze

Klady

  • Perfektní hratelnost
  • Krásně zpracovaný New York
  • Zábavný soubojový systém
  • Spousta kostýmů
  • Spousta vedlejších aktivit
  • Povedený příběh

Zápory

  • Šlo by to i bez quick time eventů
  • Místy zmatená kamera
Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

My name is Štěpán Lenk, and video games have been a part of my life ever since I can remember. I thought that I would grow up and would replace the fun with more mature activities, but luckily that didn't happen. My favourite genre is RPG, and I am more interested in gameplay than graphics processing.

i Mohlo by vás zajímat

Marvel’s Spider-Man – Novinky

  1. (4. 7. 2019) Dva nové kostýmy inspirované aktuálním snímkem
  2. (30. 1. 2019) Spider-Manův šatník se opět rozrostl
  3. (29. 12. 2018) Silver Sable se vrací na scénu
  4. (30. 8. 2018) Město, které nikdy nespí
  5. (21. 8. 2018) J. Jonah Jameson bude mít ve hře vlastní podcast!
  6. (20. 7. 2018) Hlavní dějová linie hry Spider-Man bude zřejmě slušná jízda
  7. (15. 6. 2018) Spider-Man ukázal skoro celou Sinister Six
  8. (9. 6. 2018) Sony vyřklo oficiální verdikt nad českou lokalizací Spider-Mana
  9. (6. 4. 2018) Spider-Man od Marvela vyjde 7. září, k dostání bude i ve sběratelské edici
  10. (1. 11. 2017) Nový trailer pro Marvel’s Spider-Mana ukázal spoustu známých tváří

Dva nové kostýmy inspirované aktuálním snímkem

• Novinka: 4. 7. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Momentální filmový představitel Spider-Mana Tom Holland se ve hře objeví jen stěží, fanoušci této inkarnace se teď budou moci po New Yorku proletět alespoň v aktuální verzi jeho kostýmu. Studio Insomniac Games si totiž pro své příznivce připravilo dva zbrusu nové skiny, které si budete moci obléknout okamžitě po stažení nejnovějšího updatu (1.16), to vše samozřejmě zcela zdarma.

Marvel’s Spider-Man; gameplay: stealth suit Marvel’s Spider-Man; gameplay: upgraded suit

Stealth suit a Upgraded oblek od Nicka Furyho.

Konkrétně se jedná o Peterův upgradovaný kostým s výrazným bílým symbolem pavouka na zádech, který se vůbec poprvé objeví právě ve snímku Far From Home (česká premiéra 4. července 2019). Druhým kostýmem je takzvaný „stealth suit”, jenž je primárně určený na přísně tajné mise pod velením bývalého ředitele organizace S.H.I.E.L.D. Nicka Furyho.

Ať už se ale oba kostýmy na plátně ohřejí jakkoli dlouho, v Marvel’s Spider-Man vás v nošení těchto upnutých, leč velmi efektních trikotů nikdo limitovat nebude. Tak šup šup oblékat a do ulic potírat zločin. V tomto novém outfitu vaše superhrdinské snažení ocení policie nejen newyorská, ale i ta módní.

• Zdroje: Vlastní



Spider-Manův šatník se opět rozrostl

• Novinka: 30. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Slovo “fantastický” jsem v úvodu nepoužil náhodou. Marvel’s Spider-Man totiž v rámci bezplatného updatu rozšíří svou nabídku vyměnitelných kostýmů hned o dva nové kousky, jež si Pavoučí muž ušil přímo z vláken komiksové historie a jsou úzce spjaté s Fantastic Four – legendárním superhrdinským týmem komiksového vydavatelství Marvel.

Marvel’s Spider-Man; screenshot: bag-man

The Bombastic Bag-Man je vtipnou epizodkou Spider-Manovy historie.

Podobu The Bombastic Bag-Mana si totiž na sebe Peter Parker alias Spider-Man poprvé vzal, když přišel o svůj původní kostým a potřeboval skrýt svou pravou identitu před obyvateli města. Proto od Johnnyho Storma, člena právě Fantastické Čtyřky, dostal pro tyto účely jejich oficiální uniformu a místo své typické masky s bílýma očima si na hlavu vzal papírový pytlík.

Druhý, černobílý a velmi stylově vyhlížející kostým, na sobě Spider-Man nosil v době, kdy byl sám členem Fantastic Four a zastupoval tehdy již zmíněného Johnnyho Storma. V tomto období ovšem celý tým vystupoval pod jménem Future Foundation, odtud tedy pochází i název tohoto převleku.

Marvel’s Spider-Man; screenshot: future foundation

Future Foundation

Insomniac Games teď tyto dvě klasické podoby Spider-Mana převedli do videoherní podoby a nutno podotknout, že vypadají báječně, stejně jako ostatní oblečky v Marvel’s Spider-Man. Je to navíc i nenápadné pomrknutí na fanoušky Fantastic Four, které se po zrušení jejich samostatné série v roce 2015 Marvel aktuálně snaží dostat zpět na výsluní přízně komiksových čtenářů.



Silver Sable se vrací na scénu

• Novinka: 29. 12. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

The City That Never Sleeps je podle mého názoru zatím velmi povedeným dodatkem. Je vcelku bezpečné předpokládat, že se třetí část poveze na stejné vlně, půlminutový teaser to ostatně i potvrzuje. Vrátí se Spidey, tvrdohlavý záporák Hammerhead i nájemná žoldačka Silver Sable, buďte si ale jisti, že tento trojúhelník nebude zrovna dvakrát romantický.

Spider-Man – Silver Lining (trailer)

Také se těšíte na třetí část DLC The City That Never Sleeps? Mrkněte na trailer.

Mimochodem, tvůrce ze studia Insomniac Games zřejmě zasáhla vánoční nálada a v rámci bezplatného updatu do hry přidávají jeden z nejžádanějších kostýmů vůbec – převlek z filmové trilogie Sama Raimiho, kde hlavní postavu Spider-Mana ztvárnil americký herec Tobey Macquire. Insomniac Games si tak tímto gestem nasbírali pár bonusových bodů k dobru. A že jich už mají, panečku.



Město, které nikdy nespí

• Novinka: 30. 8. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Spider-Man se na disky našich PS4 na své pavučině zhoupne za nějakých 9 dní, už teď je ale jasné, kdy se jeho příběh (potažmo příběh Petera Parkera) rozroste o pár kapitol navíc. The Heist, první část plánované série DLC nazvané The City That Never Sleeps, totiž vyjde 23. října 2018 a bude se motat kolem slavné zlodějky Black Cat. Tato nechvalně proslulá kočičí žena (neplést s Catwoman od DC) si je v komiksech se Spider-Manem často... řekněme blízká, mezi oběma postavami to tak možná bude v DLC dosti jiskřit.

Kromě nových misí a výzev vám v tomto DLC zatopí i zcela nový zločinecký gang a nabídka volitelných kostýmů Spider-mana se oproti základní hře rozroste hned o 3 kousky. Studio Insomniac Games ovšem se svými plány s Pavoučím Mužem zdaleka nekončí, v listopadu nás totiž čeká další kapitola The City That Never Sleeps nazvaná Turf Wars a v prosinci nás jako vánoční dárek zabalený do pavučin potěší kapitola Silver Lining. 

Spider-Man – Just the Facts (trailer)

Spider-Man hledí do budoucnosti a už si plánuje svá DLC.

Spider-Man pro PS4 tedy ještě ani nevyšel (recenzi očekávejte v blízké době), už teď se ale můžeme těšit na jeho další dobrodružství, která nás čekají za několik málo měsíců. Buďte si jisti, že naše redakce u toho nebude chybět.



J. Jonah Jameson bude mít ve hře vlastní podcast!

• Novinka: 21. 8. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Ano, je to tak. J. Jonah Jameson, majitel a vydavatel novin Daily Bugle a zapřísáhlý odpůrce Spider-Mana, bude mít ve stejnojmenné hře vlastní podcast, ve kterém se bude, jak jinak, věnovat převážně pomlouvání samotného Pavoučího Muže. Už v původních komiksech Jameson zarputile přehlíží Spider-Manovy dobré skutky, buďte si tedy jisti, že ani ve hře na něm nenechá nit suchou. Témata propíraná v podcastu navíc budou odrážet vývoj samotného příběhu, bude tedy zajímavé slyšet názor na dění ve hře z úplně opačného pohledu.

Spider-Man – J. Jonah Jameson (trailer)

Některým lidem se prostě nezavděčíte, ani když se jmenujete Spider-Man.

Pokud ovšem neustálé stěžování si na jednoho z nejslavnějších superhrdinů nebudete chtít poslouchat, budete mít možnost jej vypnout v menu. Osobně si ale myslím, že se tak připravíte o spoustu humorných momentů. Jestli ovšem Jonaha necháte mluvit, nebo mu nasadíte „virtuální roubík”, se budete moci rozhodnout už 7. září 2018, kdy hra vychází.



Hlavní dějová linie hry Spider-Man bude zřejmě slušná jízda

• Novinka: 20. 7. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Za velikou louží právě probíhá svátek všech komiksových nadšenců – San Diego Comic Con. A protože studio Insomniac Games právě dokončuje svou očekávanou hru s Pavoučím Mužem v hlavní roli, můžete vsadit babiččinu sbírku starých pavučin, že na této akci nebudou chybět. A také, že ne. V rámci této události totiž zmínění vývojáři vypustili do světa zbrusu nový trailer nastiňující detaily hlavní příběhové linie. 

Velkou roli bude ve hře zcela určitě hrát Sinister Six alias partička šesti superpadouchů, jejichž společným cílem je zničení Spider-Mana jednou provždy. Už jen tento dějový motiv by bohatě vystačil na samostatnou hru, Spider-Manovi ale v určitých částech příběhu půjde po krku i samotná policie, kterou zřejmě přestalo bavit, jak jim „Lidský Pavouk” leze do zelí při lovení kriminálníků. Ze známých postav spider-manovského univerza se objeví i nájemná žoldačka Silver Sable, Miles Morales, jenž v komiksech po smrti Petera Parkera převzal pavoučí kostým, Mary Jane Watson a spousta dalších charakterů.

Spider-Man od Insomniac Games tedy vypadá stále skvěle a nový trailer tento dojem ještě utvrzuje. Snad se tvůrci příliš neutrhli ze řetězu a nepřekombinují příběh přehršlí postav a dějových odboček. Pevně ale věřím, že si vše pohlídají a naservírují nám perfektně vyváženou komiksovou hru. A co je nejlepší – přesvědčit se o tom na vlastní kůži budeme moci již za méně než dva měsíce!

Marvel's Spider-Man; screenshot: kop

Dostat kopačku do obličeje od Spider-Mana nebude rozhodně nic příjemného.



Spider-Man ukázal skoro celou Sinister Six

• Novinka: 15. 6. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

V dynamické ukázce, jíž Sony ukázalo téměř na samém konci své konference (v úvodu článku), se Spider-Man potýká s masivní vězeňskou vzpourou v supertajné věznici The Raft, kde si odpykávají trest ti nejhorší protivníci Petera Parkera. Jako první se ukáže Electro, jehož schopnosti asi odhadnete na první dobrou. V adrenalinové honičce po areálu tohoto hi-tech žaláře se Spider-Manovi postaví do cesty pár řadových vězňů (brnkačka), postupně se ale objeví i Rhino, Scorpion, Vulture a nejspíš i jeden z hlavních záporáků celé hry – Mr. Negative.

Marvel's Spider-Man; screenshot: déšť

Insomniac Games pro svého Spider-Mana vytvořili vlastní kostým a vypadá vážně skvěle.

Zmínění superpadouši v ukázce vystupovali především v rámci cut-scén, jejich styl boje jsme tedy neměli šanci vidět v praxi, naštěstí jsme si je mohli alespoň dobře prohlédnout. A musím říct, že jejich design zaručeně potěší každého fanouška sešitů s Pavoučím mužem v hlavní roli. Insomniac Games si dali opravdu práci s jejich kostýmy a výsledek je tak parádním mixem klasického vzhledu a moderního updatu. Celá parta tak dohromady dávala téměř kompletní Sinister Six, alias slavnou skupinu padouchů, jejímž cílem je Spider-Mana nadobro zničit. Trailer jako takový je skvělý a publikum v sále své nadšení dávalo hlasitě najevo.

Spider-Man v září ohromí překrásně zpracovaným New Yorkem

Insomniac Games s prezentací svého nejnovějšího titulu ale pokračovali zvesela dál i po skončení hlavní konference Sony v rámci nejrůznějších interview. Díky tomu jsme se mohli pokochat dalšími 10 minutami herních záběrů, které teď pro změnu ukazují krásně zpracovaný, otevřený New York. Poletování kolem mrakodrapů na tenkých pavučinách působí naprosto fantasticky, až meditativně. Město překvapuje velkou mírou detailů a opravdu působí živoucím dojmem.

Marvel's Spider-Man; screenshot: New york Marvel's Spider-Man; screenshot: Peter and Mary-Jane Watson Marvel's Spider-Man; screenshot: schazování lešení

Obrázek 1: Pouliční akrobacie v podání Spider-Mana. Obrázek 2: Peter Parker se bude celou hru snažit vybalancovat svůj osobní život s životem superhrdiny. Obrázek 3: Interakce s prostředím bude klíčová především během soubojů, kde díky ní budete moci zneškodnit i několik nepřátel naráz.

Ulice jsou plné lidí, aut, vedlejších questů a náhodně generovaných zločinů, se kterými se jako strážce pořádku budete moci vypořádat. Pokud ale po vás zrovna nebudou střílet kriminální živly, chodci propuknou v jásot, když vás uvidí a kdekdo si s vámi udělá i selfie.

Tato ukázka také dobře demonstruje soubojový systém hry Spider-Man v akci. Máte k dispozici standardní útok, úskok, několik druhů pavučinových gadgetů a lze také hojně využívat okolních předmětů ve svůj prospěch. Svrhnout lešení na bandu nic netušících nepřátel či pomocí svých pavučin vytrhnout z pantů dveře od auta a jako obří jojo je po nich mrštit, je prostě boží (nejen) na pohled. Spider-Man navíc při tom všem dělá všemožné otočky, salta a další akrobatické pohyby, což z každého souboje dělá rychlé, dynamické a proklatě efektní pasáže, na které se budete vyloženě těšit.

Spider-Man studia Insomniac tak vypadá s každým dalším trailerem lépe a lépe. V současné době už si ani nedokážu představit, co všechno by autoři této komiksové akční adventury museli na poslední chvíli pokazit, aby jejich nejnovější projekt skončil neúspěchem.



Sony vyřklo oficiální verdikt nad českou lokalizací Spider-Mana

• Novinka: 9. 6. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Pro všechny z vás, kdo rádi hrajete videohry, ale jazyková bariéra vám nedovoluje si je pořádně užít, mám dobrou zprávu. Sony totiž oficiálně potvrdilo českou lokalizaci pro jejich právě vyvíjenou hru Spider-Man. České verze se dočkají veškeré texty a herní menu, pokud ovšem očekáváte i český dabing, musím vás zklamat, hlasy a voice-overy zůstanou v původním anglickém znění.

Spider-Man, screenshot, pavučina

Spideyho hlášky si konečně budete moci plně vychutnat v českém překladu.

Já osobně přítomnost českého překladu kvituji, otázkou ale zůstává, jak věrně se podaří do češtiny převést Spider-Manovy hlášky a vtipné jazykové přesmyčky, které rád používá. Pevně ale věřím, že si překladatelé dají záležet a odvedou dobrou práci. Přesvědčit se o tom každopádně budeme moci již brzo, hra vychází už 7. září pouze pro platformu PS4.



Spider-Man od Marvela vyjde 7. září, k dostání bude i ve sběratelské edici

• Novinka: 6. 4. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Zároveň s informací o datu vydání byla oficiálně představena finální podoba coveru fyzické kopie hry. Až překvapivě minimalistický booklet zobrazuje Spider-Mana na sytě rudém pozadí v póze zcela nepochybně inspirované klasickými komiksy. Zde si můžeme v plné kráse prohlédnout i nový, updatovaný kostým, jenž by podle tvůrců měl oplývat spoustou vychytávek. A ačkoli jsem příznivcem standardního spider-manovského „looku”, tento nový převlek vypadá opravdu skvěle. Snad nebude příliš těsný.

Spider-Man; Wallpaper: New York

Houpání se po ulicích New Yorku na Spider-Manových pavučinách nesmí chybět v žádné Spideyho hře.

Krom toho se autoři také pochlubili tím, jaké budou speciální edice hry a co budou obsahovat. Koupě digitální Deluxe edice vám zajistí přístup do plánovaného DLC The City That Never Sleeps, zároveň získáte i bonusové kostýmy pro svého pavoučího hrdinu. Je to tak, Spider-Man bude moci ve své nejnovější hře měnit převleky, přičemž každý z nich mu propůjčí jiné vlastnosti. Těšit se tak můžeme na spoustu známých i méně známých podob z bohaté Spider-Manovy historie. 

Pokud se ovšem děsíte, že se tyto kosmetické doplňky stanou nástrojem pro ždímání hráčů a půjdou koupit i za reálné peníze prostřednictvím mikrostransakcí, můžete být v klidu. Insomniac Games přítomnost této zkázy herního průmyslu ve svém titulu vylučují, což je prostě skvělá zpráva a potvrzení toho, že dobro občas vítězí i v reálném životě a ne jen v komiksech.

Vývojáři také připravují bohatou sběratelskou edici, z níž se musí každý fanoušek barevných sešitů tetelit blahem. Krom obligátního disku s hrou a steelbooku nás nemine art book, nové kostýmy, přístup do DLC, bonusový herní obsah a především krásně zpracovaná soška samotného hlavního hrdiny.  A jelikož se mi při psaní posledních řádků citelně rozechvěla kolena, v předtuše geekovského orgasmu raději své blábolení ukončím s tím, že Marvel’s Spider-Man vypadá s každou novou informací čím dál lépe a v redakci už se nemůžeme dočkat, až tato PS4 exkluzivita dorazí na disky našich konzolí.

Spider-Man; edice

Sběratelská edice vypadá vskutku impozantně.



Nový trailer pro Marvel’s Spider-Mana ukázal spoustu známých tváří

• Novinka: 1. 11. 2017 • Autor: Štěpán Lenk

Podle dynamicky sestříhaného traileru se zřejmě můžeme těšit na pořádnou akční jízdu, která se bude postavami známými z původních komiksů jen hemžit. Zcela jistě tedy potkáme Wilsona Fiska alias Kingpina, Mistera Negative nebo Milese Moralese. Zatím bezejmenná rusovláska by snad mohla být slavná Spider-Manova přítelkyně Mary Jane Watson, ale momentálně jsou to pouhé spekulace.

Reálných ukázek přímo ze hry video ukázalo minimum, ale i z toho mála to vypadá na efektní mix akce, stealth pasáží a adrenalinových průletů městem na pavučinách. Marvel’s Spider-Man tedy s každým zveřejněným materiálem vypadá lépe a lépe, snad už se ale brzy dočkáme pořádné dávky reálných gameplay záběrů. Rozhodně je ale na co se těšit.

Marvel's Spider-Man; Spider-Man, glass, web

Nové video z herního veletrhu Paris Games Week 2017 spíše jen potvrdilo to, co už dávno víme. Marvel's Spider-Man vypadá fantasticky a zdá se, že se po nepříliš úžasném The Amazing Spider-Manovi od Beenoxu fanoušci konečně dočkají superhrdinovského titulu, který si oni i pavoučí sympaťák Peter Parker zaslouží.


Rozhovor s hlavním scénaristou Jonem Paquettem

• Rozhovor: 16. 8. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

(Štěpán Lenk): Na začátek bych chtěl říct, že jsem si vaši hru opravdu užil (viz naše herní dojmy) a vážně se těším na plnou verzi. Pro hru jste vytvořili kompletně nový vesmír a zbrusu nový příběh, to muselo být vzrušující, že?

(Jon Paquette): Ano, vzrušující a částečně nervydrásající.

Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, Spidey

A kdo udělá rozhovor se mnou, co? Já jsem tady hlavní hvězda!

Co pro vás bylo při tvorbě tohoto příběhu klíčové?

Klíčových věcí bylo hned několik. Předně jsem chtěl, aby se hráči u hry bavili. Zábava je koneckonců klíčová i pro postavu samotného Spider-mana. Používá svůj humor jako obranný mechanismus při nebezpečných situacích a pro humornou hlášku nejde daleko. Dále bylo mým cílem fanoušky překvapit. Aby si během hry říkali, že tohle rozhodně nečekali. Hlavně jsem ale chtěl, aby si lidé při hraní naší hry opravdu připadali jako Spider-Man a Peter Parker.

Všiml jsem si, že je ve hře spousta humoru, vaším cílem tedy nebylo vytvořit vážný, temný příběh, jako se to u svých her a filmů často snaží konkurenční komiksová nakladatelství?

Ne, to opravdu ne.

Spider-Man; rozhovor – Jon

Hlavní scénárista Insomniac Games Jon Paquette je velký sympaťák.

Jaký byl váš záměr s postavou Spider-Mana/Petera Parkera, chtěli jste spíše navázat na současné komiksy, nebo jste šli svou vlastní cestou?

Všichni jsme četli Spider-Manovy komiksy, takže jsme měli poměrně dobrou představu o jeho povaze. A když jsme začali vytvářet naši vlastní verzi této postavy, vlastně jsme se snažili vycházet z našich vlastních životů. Chtěli jsme ho prostě postavit před situace, které jsme my museli řešit v jeho věku (ve hře je Peterovi 23 let), jen v mnohem větším měřítku.

V superhrdinském měřítku.

Přesně tak. Ačkoli já jsem tedy ve svém mládí nikdy nemusel bojovat s Mr. Negative, ale každý máme své problémy.

Všiml jsem si, že se Spider-Man doslova hemží nejrůznějšími easter-eggy na další marvelovské charaktery, můžeme očekávat, že se opravdu fyzicky objeví ve hře?

Je vždycky zábavné prozkoumávat město a nacházet cool věci, takže easter eggů bude ve hře celá spousta. Co se ostatních marvelovských superhrdinů týče, tak na ty nenarazíte. Chtěli jsme se zaměřit především na Spider-Mana.

Spider-Man – Gameplay Launch Trailer (trailer)

Launch trailer přestavuje několik postav, které v příběhu hrají zásadní roli. Z plné hry ale stále ukazuje naprosté minimum.

Jaká byla vaše spolupráce s Marvelem? Předpokládám, že do spousty věcí měli co mluvit. Ovlivňovali hodně tvorbu a vývoj hry Spider-Man?

Ani ne, hodně jsme spolu komunikovali, hráli jsme první verze hry a spoustu věcí jsme vzájemně rozebírali, vždycky jsem to ale vnímal jako vzájemnou spolupráci. Nikdy to nebylo o tom, že jsme si museli nechat od Marvelu věci nejdřív schvalovat. Všichni jsme se prostě snažili udělat co možná nejlepší hru.

Jak často si ve hře Spider-Man zahrajeme za Petera Parkera?

Myslím, že to je poměrně slušná část hlavního příběhu. Během misí jako Peter chodíte do práce, navštěvujete tetičku May a tak podobně. To jsou aspekty, které jsme se do hry snažili dostat. Jaké to je být superhrdina a přesto řešit zcela obyčejné každodenní záležitosti. Já vím, že to takhle zní poměrně nudně, ale ve hře to dává smysl.

Takže nemůžete libovolně přepínat mezi Spider-Manem a Peterem, třeba že vlezete do telefonní budky a bum, je z vás najednou Spider-Man?

Ne, bohužel, přepínání mezi postavami se přímo váže na příběh a nemůžete ho ovlivnit.

Spider-Man; rozhovor – Peter Parker

Přepínání mezi Spider-Manem a Petrem Parkerem bohužel nebude možné kdykoli.

Jak jste vybírali kostýmy, které si jako Spider-Man ve hře můžete obléknout?

To je skvělá otázka. Když jsme hru vyvíjeli, jednotliví členové sami postupně přicházeli s ikonickými kostýmy, které by se ve hře měly objevit. Mohli bychom do hry dát ještě tenhle? A tenhle? V podstatě se ve finále jednalo o to, jaký kostým do naší hry zapadá.

Když si nějaký ten kostým obléknete, je to opravdu efektní, protože se ona změna promítne i do cut-scén, takže vidíte i detaily, které byste jinak nepostřehli. Tým, který tyto volitelné obleky vytvářel, odvedl opravdu úžasnou práci.

Souhlasím, dokonce i kostýmy záporáků jsou opravdu povedené, oproti komiksům sice mají odlišný design, zároveň ale působí jako pocta jejich klasickým komiksovým designům.

Přesně tak. Když jsme navrhovali podobu záporáků, naše art directorka nejdřív spoustu času věnovala sbírání referencí – obrázků z komiksů, filmů a podobně. Vlastně jsme hledali způsob, jak vytvořit naši verzi dané postavy a co nejvíce zachovat jejich klasický „look”, aniž bychom nějak znevažovali jejich historii. A hledání toho správného hlasu k nim byl také náročný, ale zábavný proces.

Spider-Man; rozhovor – Electro

Kostýmy záporáků jsou hezkým moderním updatem klasických verzí.

V podstatě jsme rozesílali charakterizace postav a několik krátkých vět agentům, kteří tyto informace dále posílali hercům. Ti nám pak na oplátku vraceli namluvené repliky, nad kterými jsme se dlouho dohadovali a vybírali toho pravého představitele. Takhle nějak jsme vybírali hlasy našich postav.

Perfektní, díky za váš čas.
Taky díky.


Marvel’s Spider-Man – Dojmy z hraní (Spider-Man Preview Tour)

  1. Tak se ukaž, Spider-Mane
  2. Nabušený začátek, skvělá akce, krásný New York
  3. Spider-Man se bude věnovat i osobnímu životu Petera Parkera
  4. Máme se v září na co těšit? Máme!

Tak se ukaž, Spider-Mane

• Dojmy z hraní: 2. 8. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Úterý 31. července, restaurace Aureole, Praha. To bylo to místo, kde se Spider-Man vynořil ze stínů svých pavučin a hrstce vyvolených předvedl, co dokáže. Extrémní horko dokázala přehlušit jen naše extrémní očekávání (ačkoli klimatizace se snažila) a na všech přítomných bylo zcela jasně vidět, že už se nemohou dočkat, až usednou k ovladačům PS4 Pro a vyzkouší si úvodní část zbrusu nového dobrodružství Pavoučího Muže.

Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, Aureole

Spider-man a mrakodrapy jdou prostě dohromady, není tedy divu, že se tato luxusní prezentace odehrávala v restauraci 109 metrů nad zemí.

Po klasických počátečních formalitách a krátkém úvodu si vzal slovo Jon Paquette, samotný hlavní scénárista amerického studia Insomniac Games, které za napjatě očekávaným titulem stojí. Představil nám klíčové charaktery a zasazení celého příběhu, zcela evidentně ale nechtěl mluvit příliš dlouho. Zlatým hřebem večera (respektive odpoledne) byl prostě Spider-Man a všichni jsme si toho byli vědomi. Poté jsme se konečně mohli rozprchnout k nabušeným konzolím Sony a stisknout křížek pro spuštění hry.

Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, plakát Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, PS4 Pro

Obrázek 1: Ano, překvapivě všude byly plakáty a další předměty s tématikou Spider-Mana. Obrázek 2: Každý z účastníků akce měl přichystané svou osobní PS4 Pro. 

Nabušený začátek, skvělá akce, krásný New York

Zahrát jsme si mohli prvních pár hodin hlavního příběhu, jenž začíná policejní razií do sídla samotného Wilsona Fiska, mafiánského bosse, jinak známého pod přezdívkou Kingpin. To znamenalo probít se několika patry mrakodrapu plných jeho pohůnků a ve finále si to vyříkat s „kápem organizovaného zločinu” hezky osobně. Boss fight to nebyl vůbec jednoduchý, Kingpinovy údery měly razanci plně rozjetého náklaďáku, ale nakonec se mi ho zdolat podařilo.

Po poražení neblaze proslulého Fiska a jeho transportu do věznice Raft se před námi otevřel celý New York a já se už teď odvážím tvrdit, že Insomniac Games stvořili jedno z nejlépe zpracovaných, opravdu živoucích měst, jaké jsem kdy ve videohře viděl. Po ulicích jezdí auta, po chodnících pochodují davy lidí, z nichž spousta na Spider-Mana reaguje, pokřikují na něj, a pokud zrovna plebejsky běží po svých, často se s ním chtějí vyfotit, plácnout si nebo mu hezky od plic řeknou, co si o jeho metodách potírání zločinu myslí.

Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, New York

Ulice New Yorku jsou zpracovány opravdu skvěle.

New York samotný je obří, navíc vyloženě přetéká vedlejšími aktivitami, ať už se jedná o hledání zapomenutých batohů, přerušování náhodných zločinů, aktivace policejních signálních věží či ničení doupat Kingpinových poskoků. Samozřejmě, pobíhat mezi těmito body rozprostřenými na takto obrovské ploše by bylo k uzoufání zdlouhavé, Spider-Man ale naštěstí disponuje svými typickými pavučinami, na kterých prolétává mezi mrakodrapy jako červenomodrý blesk. Houpání se na pavučinách je podle mého názoru zpracováno skvěle. Sice chvíli trvá, než si osvojíte ovládání a chytíte ten správný rytmus houpání a odrážení pro dosažení co největší rychlosti, po chvíli už ale začnete vše provádět tak nějak automaticky a váš pohyb městem je krásně plynulý, efektivní (a efektní).

A když už jsme u těch pavučin, ty hrají důležitou roli i v soubojích, které jsou patřičně akční, dynamické a plné akrobatického skákání a uhýbání. Spider-Man, neboli Peter Parker, je původním povoláním vědec, v průběhu hry tedy budete často vynalézat nové vychytávky pro boj se zločinem. V rámci hratelné ukázky jsem měl možnost vyzkoušet rázovou střelu, která nepřítele odhodila několik metrů daleko a pak obalila pavučinou. To se vzhledem k tomu, že často bojujete proti ozbrojené přesile, poměrně hodí, jelikož ani Spider-Man zjevně není neprůstřelný. A pokud to někoho zajímá – ano, přesvědčil jsem se o tom na vlastní kůži. Několikrát.

Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, Flip Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, Pavučina

Obrázek 1: Souboje jsou dynamické a plné akrobacie. Obrázek 2: Pavučiny jsou důležitou součástí vašeho arzenálu.

Spider-Man se bude věnovat i osobnímu životu Petera Parkera

Plněním příběhových a vedlejších misí získáváte zkušenosti a speciální žetony, díky nimž si postupně odemykáte speciální dovednosti, novou výbavu, ale i různé volitelné kostýmy. Těch bude v plné verzi opravdu spousta a každý z nich má ještě speciální vlastnosti, nejedná se tedy pouze o kosmetickou záležitost. Skvělé ale je, že funkce jednotlivých obleků můžete mezi sebou libovolně měnit. Nehrozí tak, že byste byli nuceni nosit nějaký kostým jen kvůli jeho atributům, byť se vám vizuálně nelíbí, což je podle mě perfektní.

Spider-Man pro PS4 ale zdaleka nebude jen o akčních sekvencích a napínavých soubojích. Velká část příběhu se bude věnovat i Peteru Parkerovi, který řeší zcela obyčejné, každodenní problémy, třeba nedostatek financí k zaplacení nájmu. Insomniac Games pro svou hru stvořili zcela originální příběh, jenž se odehrává v samostatném vesmíru nezávislém na dění komiksů. To znamená, že se zde sice objeví spousta známých postav, v detailech se ale budou trochu lišit od těch, které známe z barevných sešitů. Třeba taková Mary-Jane Watson, Spider-Manova láska, zde není fotomodelka a herečka, ale začínající reportérka. A tak dále v podobném duchu.

Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, Peter Parker Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, Mary Jane Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, Advanced Suit

Obrázek 1: Velká část příběhu se bude věnovat i Peteru Parkerovi. Obrázek 2: Mary-Jane samozřejmě nebude chybět. Ale kráčení po přehlídkovém molu od ní nečekejte. Obrázek 3: Advanced Suit, tedy vylepšený kostým, si na sebe obléknete krátce po začátku hry.

Jon Paquette ostatně v následujícím rozhovoru potvrdil, že cílem studia Insomniac Games bylo především vytvořit zábavnou hru, jejímž středobodem bude příběh Spider-Mana/Petera Parkera. Můžeme se ale těšit na spoustu easter eggů a odkazů na další superhrdiny ze světa marvelovských komiksů, ačkoli se přímo ve hře nejspíš žádný z nich neobjeví. Autoři se prý hodlají primárně soustředit na svého titulního hrdinu, což je jedině dobře. A kdo ví, možná se v druhém dílu, pokud nějaký bude, soupiska slavných charakterů razantně rozroste. Takový Daredevil nebo Luke Cage a Iron Fist by už ale bez problémů zapadli i sem.

Máme se v září na co těšit? Máme!

No, raději své dojmy ukončím, nebo mi už nezbyde žádný materiál na recenzi… Ale vážně, už teď jsem si téměř jistý, že Spider-Man bude jedna z těch her, ve které utopím strašnou spoustu hodin, přičemž nezanedbatelnou část tohoto času budu prostě jen poletovat ulicemi Manhattanu na svých pavučinách, protože to prostě vypadá strašně cool a má to až meditativní účinky. Spider-Man od Insomniac Games se mi líbil už od prvních trailerů a teď, po několika desítkách minut strávených v tomto komiksovém světě, už se nemůžu dočkat plné verze. Zbývající měsíc a pět dní do vydání hry tak pro mě bude téměř k nepřežití. Nemáte někdo stroj času?

Spider-Man; Marvel's Spider-Man Preview Tour, Spider-Man

Spider-Man na svých pavučinách přiletí už 7. září. A my budeme u toho.


Obsah preview Spider-Man

  1. New York, New York
  2. Jak bojuje Spider-Man?
  3. Šarlotina pavučinka
  4. Světlé zítřky pro Spider-Mana

New York, New York

• Preview: 25. 7. 2017 • Autor: Štěpán Lenk

Ukázka začíná obligátním záběrem na slavné americké město, kde Peter Parker alias Spider-Man potírá zločin už řadu let. Podle tvůrců totiž nebudeme hrát za teenagera, jak tomu bylo původně v komiksech, ale už za dospělého muže, který se snaží vybalancovat svůj osobní život a kariéru superhrdiny.

Policejní hlášení oznamuje střelbu na staveništi Fisk Tower. Zatímco se Spider-Man pomocí svých pavučin rychle přemisťuje na místo činu, přes vysílačku komunikuje se ženou jménem Yuri Watanabe – kapitánem NYCPD. Jestli v této hře Spidey spolupracuje s celým policejním sborem, nebo jen s vyvolenou Yuri, zatím nevíme. Každopádně je to zajímavý příběhový prvek, jenž v komiksech nenajdete.

Rozestavěný mrakodrap se hemží skupinkami ozbrojených nepřátel v démonických maskách. Spider-Man nejprve volí tichý postup a pomocí svých pavučin eliminuje jednoho padoucha po druhém. U druhé skupinky už se tichý postup nepovedl a dochází k potyčce. Spider-man se obratně pohybuje mezi nepřáteli, uhýbá střelbě z automatických zbraní a leckdy si vypomůže nějakým předmětem v dosahu svých pavučin. Třeba omráčení několika padouchů přitažením traverzy visící na jeřábu nás přímo nadchlo.

Jak bojuje Spider-Man?

Souboje se jeví jako krásně plynulé a skvěle se na ně kouká. Spider-Man je od přírody atleticky založený charakter a rozhodně těmi všemi salty a přemety ostudu svému komiksovému protějšku nedělá. Celkově mi zde pojetí soubojů dost připomíná sérii Batman Arkham. Stejně jako u Batmana zde máte například k dispozici indikátor, který vás dopředu varuje před úderem a dopřeje vám pár vteřin na vhodnou reakci. Aby ale bylo jasno, rozhodně tvůrcům případnou inspiraci batmanovskou sérií nezazlíváme, naopak. Stále se jedná o jedny z nejlepších her na motivy komiksů, a pokud se jim Spider-Man alespoň trochu přiblíží, můžeme se těšit na spoustu zábavných potyček.

Spider-Man; Wallpaper: tiché zabíjení

Peter Parker je sice chlapík nebojácný, občas je však lepší zvolit delikátnější (a zákeřnější) přístup.

Šarlotina pavučinka

Spider-Man se po městě pohybuje pomocí svých pavučin, to všichni víme. Proslulé pavoučí vlákno samozřejmě nechybí, ale chová se trochu jinak, než jsme byli zvyklí z minulých her. Vystřelené pavučiny se totiž opravdu viditelně přichytávají na budovy a podle toho se náš hrdina (víceméně) realisticky pohupuje kupředu. Oproti minulým titulům, kde Spider-Man své pavučiny vystřeloval nelogicky kamsi do oblak mimo záběr kamery, je to velký pokrok. Pro spoustu lidí je to možná nepodstatný detail, my si ale myslíme, že to hru zase o kousek přibližuje realitě a pomáhá podpořit iluzi skutečného světa.

Spider-Man; Wallpaper: parkour ve městě

Spidey se ve výškách cítí jako doma. Což je dobře, neboť většina jeho protivníků to vidí opačně.

Z pavučin se navíc očividně stává víceúčelový nástroj, jelikož jich Spider-Man hojně využívá v soubojích a v ukázce jsme mohli vidět i pohybem aktivované pasti, které kolemjdoucí nepřátele ve vteřině zamotají do pevného kokonu. Insomniac Games evidentně rozšiřují možnosti použití pavučin a dávají tak hráči větší volnost při řešení herních situací, což je jedině dobře.

i Proč zůstavat pouze u virtuální podoby vašeho oblíbeného pavoučího superhrdiny? Pro malé i velké tu máme přehled těch nejzajímavějších hraček s tematikou Spider-Mana.

Světlé zítřky pro Spider-Mana

Nový Spider-Man tedy vypadá velmi nadějně. Tvůrci slibují originální příběh plný napínavého děje a postav, se kterými se prý snadno ztotožníme a budeme jim fandit. Navíc se dočkáme i otevřených kulis New Yorku, kde se budeme moci mezi jednotlivými misemi volně pohybovat, což je skvělá zpráva. Mít možnost vyšplhat na nejvyšší mrakodrap ve městě a jen tak se kochat výhledem na zbytek města je přesně to, co od spider-manovské hry očekáváme.

Spider-Man; Wallpaper: výhled na New York

Uvidíme, jak na tom bude grafika ve finální verzi. Snad budou tyto a podobné panoramatické výhledy vypadat stejně dobře jako na současných ukázkách.

Spider-Mana vychází 7. září 2018 exkluzivně pro PS4.

We care about your privacy

Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

More information
I understand Detailed settings Reject everything
P-DC1-WEB14