Refresh the page

Middle-earth: Shadow of War (RECENZE) – výlet do Mordoru podruhé

Aktualizováno

Středozemě je zmítána válkou. Temný pán Sauron se svojí armádou skřetů ničí vše, co se mu postaví do cesty, a vy jste zřejmě jediní, kdo ho může zastavit. Po úspěšném titulu Shadow of Mordor totiž na pulty obchodů přichází jeho nástupce Middle-earth: Shadow of War (oba z produkce amerického vývojářského studia Monolith Productions). Jak se povedl návrat slavné literární licence na naše herní mašiny? Vše potřebné se dozvíte v naší recenzi.

Middle-earth: Shadow of War (hra) The Lord of the Rings (IP)

Akční RPG Middle-earth: Shadow of War je sequel k Middle-earth: Shadow of Mordor. Titul vyvíjí studio Monolith Productions a vydává společnost Warner Bros. Interactive Entertainment. Hra vyšla 10. 10. 2017 na PC, PS4 a Xbox One bez české lokalizace. Hra neobsahuje multiplayer . | Homepage


Články: | RecenzeRecenze DLC Blade of Galadriel

Co všechno se v recenzi Middle-earth: Shadow of War dozvíte?

  1. Jmenuji se Talion a tohle je můj příběh
  2. Nové prvky v Middle-earth: Shadow of War
  3. Nemesis systém se vrací v Middle-earth: Shadow of War
  4. Ani v Mordoru není vše ideální…
  5. Mikrotransakce - zkáza Middle-earth: Shadow of War?
  6. Jak se povedlo Middle-earth: Shadow of War?
  7. HW nároky pro Middle-earth: Shadow of War PC
  8. Recenze Middle-earth: Shadow of War: závěrečné hodnocení

Jmenuji se Talion a tohle je můj příběh

• Recenze: 24. 10. 2017 • Autor: Štěpán Lenk

Příběh Middle-earth: Shadow of War přímo navazuje na předchozí hru Shadow of Mordor. Hraničář Talion a elfský kovář Celebrimbor jsou stále duší spojeni do jedné bytosti, a protože Sauron se se svou armádou skřetů velmi rychle stává hrozbou celé Středozemi, rozhodnou se ukout vlastní Prsten Moci, s jehož pomocí se pokusí síly zla porazit. 

Zamíří tedy k Hoře osudu, v jejím ohni stvoří mocný kovový kroužek a… téměř okamžitě o něj přijdou. Ano, vážně. Na sebelítost ovšem není čas, prsten je nutné co nejrychleji získat zpět, protože bez jeho pomoci se temného pána Saurona a celý Mordor porazit nepodaří. Je ale nad slunce jasné, že to nebude nic lehkého.

Middle-earth: Shadow of War; Wallpaper: Talion, Celebrimbor

Lidský hraničář Talion je duší spojený s elfským kovářem Celebrimborem, díky němuž získáte spoustu magických schopností. Bez svého spirituálního parťáka by se Talion pravděpodobně moc daleko nedostal.

Těmito událostmi se roztáčí kolotoč plný zabíjení, otročení skřetů, šplhání a parkurové akrobacie v kůži Taliona a Celebrimbora v jednom. Příběh není špatný, postrádá ale eleganci a kouzlo Tolkienových příběhů a je z něj cítit, že byl do světa Pána prstenů naroubován tak trochu násilím. 

Tolkienovy příběhy fascinují svou výpravností, precizní provázaností jednotlivých příběhů a úžasnou, do detailu promyšlenou mytologií. Dějová linka Middle-earth: Shadow of War je ale spíše průměrná a občas sklouzává až k béčkovému fantasy. Hlavní hrdina navíc charismatu příliš nepobral a krom jeho spirituálního spojení s Celebrimborem vlastně není ničím zajímavý. Nebýt povedené hratelnosti, samotné Talionovo dobrodružství by mě u obrazovky moc dlouho neudrželo.

i Mrkněte na náš nový Herní magazín!

Nové prvky v Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War se odehrává v otevřeném světě rozděleném na několik vizuálně výrazně odlišných regionů. Určitě oceníte nově přidaný dvojitý skok, díky kterému se budete Mordorem pohybovat ještě efektivněji. V každém regionu pak najdete poměrně klasickou nabídku aktivit typických pro open world hry – můžete se oddávat sbírání všeho možného (gondorské artefakty, vzpomínky Oduly (známé obří pavoučice, která zde však má lidskou podobu), fragmenty básní, plnit vedlejší mise, případně můžete jen tak pro radost pobíhat křížem krážem a kosit skřety ve velkém. 

Middle-earth: Shadow of War obohacuje herní mechanismy o nové prvky a v určité míře prohlubuje i ty staré. Za skill pointy získané hraním si odemykáte nejrůznější schopnosti a velice rychle se z vás stává děsivě efektivní stroj na zabíjení. Užitečných schopností je opravdu spousta a na své si přijdou jak milovníci plížení, tak i starého dobrého frontálního útoku. Z mrtvých nepřátel pak nově padají zbraně a části zbroje různé kvality, jejichž nošením Talionovi zvyšujete sílu útoků a obrany podobně jako třeba v Diablu.

Jednotlivé předměty pak dokonce můžete ještě upgradovat, případně do nich vkládat kameny pro získání užitečných bonusů. Nejedná se sice o nic převratného, přesto tento posun blíže ke klasickému RPG potěší. Výbava v Middle-earth: Shadow of War navíc krom statistik mění i váš vzhled, což je skvělé. Nadšení vám ale nejspíš vydrží jen do následující cut-scény.

Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: brutalni dorazeni Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: kritický zásah Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: souboj

Příběhové animace totiž zcela ignorují i sebemenší změny vašeho outfitu a Taliona tvrdohlavě zobrazují v brnění z počátku hry. Pro někoho to sice může být drobný detail, mě to ale přivádělo téměř k šílenství. Nedokážu pochopit, co k tomuto rozhodnutí autory vedlo, podle mého názoru je to ale vrchol lenosti.

Soubojový systém je oproti předchozímu dílu prakticky beze změny (možná je o chlup plynulejší a dynamičtější), což rozhodně ničemu nevadí. Ovládání je jednoduché, zpracování efektní a bojové animace na pohled líbivé. Principem jsou bitky v Middle-earth: Shadow of War vlastně hodně podobné sérii Batman Arkham, což je z mé strany myšleno rozhodně jako pochvala.

Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: poprava Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: souboj, přesila

i Mohlo by vás zajímat
Elex – RPG ze staré školy (RECENZE)
Biomutant bude kung-fu s „proměnlivým“ mončičákem v hlavní roli
Code Vein: anime post-apo akční RPG ve stylu Souls série
God of War. Kratos se vrací, má syna a míří za severskými bohy

Nemesis systém se vrací v Middle-earth: Shadow of War

Nemesis systém byl jednoznačně hlavní hvězdou prvního dílu a díky bohu nechybí ani v Middle-earth: Shadow of War. Po Mordoru se pohybují stovky (slabých) skřetů, kterým vždy velí několik kapitánů, zpravidla mnohem silnějších než standardní Sauronovi pohůnci. Krom toho, že je každý z nich vizuálně unikátní (o různé deformace a výstřední brnění není nouze), často mají tito skřeti více charismatu než samotný Talion a chtě nechtě se s nimi budete muset pustit do křížku.

Před každičkým soubojem s kapitánem je vždy zásadní zjistit si jejich silné a slabé stránky a podle toho pak přizpůsobit bojovou strategii. Tyto užitečné informace vymáčknete z „červů”, slaboduchých skřetů, jimž slovo omerta zjevně nic neříká. Po pár vteřinách výslechu vám ochotně vyzvoní, co na jakého kapitána platí a s čím si u něj naopak neškrtnete. Pak už zbývá se jen v rychlosti pomodlit a jít do akce. 

Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: výslech

Vyslýchání (v originále „interrogation") je podstatnou částí hry. Ze skřetů totiž tímto způsobem získáváte důležité informace ohledně silných a slabých stránek jejich kapitánů.

Tato střetnutí jsou rozhodně jednou z nejlepších částí Middle-earth: Shadow of War a svou zábavností a nepředvídatelností daleko předčí i skriptované boss fighty ve zbytku hry. Kapitáni si totiž často jdou po krku i navzájem, nezřídka se tedy stává, že se do vašeho právě probíhajícího souboje najednou připlete i třetí účastník. A v tomto případě definitivně neplatí „čím více, tím lépe“.

Tyto silné skřety ale nemusíte vždy zabíjet. Časem v Middle-earth: Shadow of War získáte schopnost „dominate”, díky které jste schopni přimět je bojovat po vašem boku. Takto ochočené skřety lze ještě trénovat, posílat je zabíjet ostatní kapitány, dělat z nich špiony v nepřátelských řadách nebo je pasovat na své osobní strážce. 

Nikdy nezapomenu na okamžik, kdy mě od potupné smrti dělil poslední úder sekerou obřího skřetího kapitána, načež se takřka odnikud přihnal Tugog the Poisoner – můj bodyguard specializovaný na jedové útoky – nacpal mému skoro-vrahovi do pusy ampulku s jedem a během vteřiny ho odpravil. Vím, že je to možná hloupé, ale během hry jsem si díky podobným situacím ke svým strážcům vytvořil až osobní vztah a opravdu jsem měl pocit, že se na sebe můžeme navzájem spolehnout. Nemesis systém tedy stejně jako v Shadow of Mordor září i zde.

Přibližně ve třetině příběhové linky přijde na řadu dobývání nepřátelských pevností. Ze svých ochočených kapitánů si poskládáte vlastní armádu a s ní pak vyrazíte obléhat záporáckou tvrz. A věřte tomu, že když v čele svých legií setnete hlavu veliteli pokořené pevnosti, prožijete si v ten moment nejlepší části Middle-earth: Shadow of War. Tyto dobyvatelské sekce působí opravdu epicky, mají skvělou atmosféru a výtečně ztvárňující chaos bitevní vřavy.

Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: Minas Ithil Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: dobývání pevnosti Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: pevnost

Ani v Mordoru není vše ideální

Zatím jsem se o Middle-earth: Shadow of War vyjadřoval veskrze pozitivně, pár vad na kráse herního designu bychom ale přeci jen našli. Na mapě například nelze mít více vlastních waypointů najednou, úvodní animace soubojů s kapitány (často dlouhé) nejdou přeskočit a příběhové mise jsou zcela nepochopitelně omezeny na konkrétní oblast. Pokud se zatouláte dál, než má hra v plánu, mise končí a začínáte od posledního checkpointu. V jinak otevřeném světě to tak trochu postrádá logiku.

Audiovizuální zpracování je v pořádku, i když grafika opravdu oslní jen málokdy. Některé regiony vypadají lépe, jiné zase o něco hůře, celkově se ale jedná o slušný nadprůměr. Herní náplň by ale mohla být o něco bohatší a nebýt Nemesis systému a dobývání pevností, hra by velmi brzo spadla do těžkého stereotypu. Nejvíce kontroverzní záležitost Middle-Earth: Shadow of War ale důkladně probereme až v následující kapitole.

Mikrotransakce - zkáza Middle-earth: Shadow of War?

Už dlouho před vydáním se na internetu strhla velká vlna nevole kvůli plánovaným mikrotransakcím. V Middle-earth: Shadow of War si opravdu můžete za reálné peníze kupovat Loot boxy s herní výbavou, legendárními skřety a dalším herním obsahem. Brzy po spuštění hry zjistíte přítomnost hned dvou herních měn – mirianu a zlata. Mirian získáte přirozeně hraním – vypadává z nepřátel a funguje jako odměna za splněné úkoly a výzvy. Naopak zlato nejde pořídit jinak než za reálné peníze.

Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: Talion na hrbetu Caragora Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: šplhání

Aby bylo jasno – Middle-earth: Shadow of War není postavený na principu pay to win. Loot boxy pořízené za zlato sice obsahují výrazně kvalitnější předměty, za celou hru jsem ale necítil nejmenší potřebu si je pořídit, jelikož se ke všemu propracujete přirozeně hraním. Pokud si tedy chcete postup hrou o něco uspíšit a nevadí vám cpát do hry další peníze z vlastní kapsy, je to vaše volba. Krom otravné záložky v menu vás do kupování Loot boxů za reálné peníze ale nic nenutí.

Takže ano, mikrotransakce tu jsou, a ačkoli podle mého názoru ve hře za 60 USD prostě nemají co dělat, z hlediska hratelnosti je můžete poměrně úspěšně ignorovat, což je dobrá zpráva. Osobně si ale myslím, že mikrotransakce jsou zdrojem veškerého zla na světě a s každým za ně utraceným dolarem zahyne nejméně jedno roztomilé štěňátko.

Jak se povedlo Middle-earth: Shadow of War?

Middle-earth: Shadow of War je velmi dobrá hra, to je bez debat. Videoherní návrat do světa Pána prstenů je opět podařený a nekonečné vraždění skřetů je pořád stejně zábavné. Většina herních mechanismů byla vylepšena a lehký posun směrem ke klasickému RPG hře zcela určitě prospívá. Dojem kazí akorát slabší příběh, nevýrazný hlavní hrdina a otravné mikrotransakce. Ty jsou v tomto případě sice poměrně neškodné, přesto vám po nich na jazyku zůstane hořká pachuť jak po poháru skřetího grogu. Hra vyšla 10. října 2017 pro PC, PS4 a Xbox One. Tato recenze byla napsána pro PS4 verzi.

Middle-earth: Shadow of War; Gameplay: Talion a Celebrimbor

Middle-earth: Shadow of War na ty nejvyšší příčky v rámci našeho souhrnného článku nejlepší hry nedosáhl, přesto jednoznačně patří k tomu lepšímu, co herní rok 2017 nabídl.

HW nároky pro Middle-earth: Shadow of War PC


Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7/8.1/10 64-bit Windows 7/8.1/10 64-bit
Procesor Intel Core i5-2550K / AMD FX-8320 Intel Core i7-3770 4-Core / AMD FX-8350
Grafická karta Nvidia GeForce GTX 670 / Radeon HD 7950 Nvidia GeForce GTX 1060 nebo AMD Radeon RX 480
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť  8 GB RAM 16 GB RAM
HDD 60 GB 60 GB

Recenze Middle-earth: Shadow of War: závěrečné hodnocení

Hodnocení 75% GEM
Hlavní parametry: Hratelnost
75%
Audiovizuální zpracování
75%
Znovuhratelnost
80%
Middle-earth: Shadow of War; recenze

Klady

  • Nemesis systém
  • Prohloubení RPG prvků
  • Dobývání pevností
  • Hratelnost

Zápory

  • Průměrný příběh
  • Nezajímavý hlavní hrdina
  • Mikrotransakce
  • Cut-scény ignorují vaši aktuální výbavu
Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

My name is Štěpán Lenk, and video games have been a part of my life ever since I can remember. I thought that I would grow up and would replace the fun with more mature activities, but luckily that didn't happen. My favourite genre is RPG, and I am more interested in gameplay than graphics processing.

Co jsme o Middle-earth: Shadow of War napsali dříve?

Middle-Earth Shadow of War – Skřeti nejsou pouze potrava pro váš meč!

Je to již nějaká doba, co se na nás studio Monolith vytasilo s překvapivou peckou Middle-Earth: Shadow of Mordor. Byla to jedna z těch her, kterou netáhl pověstný „hype-train“, což se v dnešní době zdá být pro produkt podobného typu skoro nemyslitelné. O to větší nadšení zavládlo, když Shadow of Mordor dorazil na pulty. Akční RPG z Tolkienovy Středozemě se svěží kombinací Assassin's Creed parkouru a jednoduchého, leč zábavného bojového systému a la Batman: Arkham Asylum vyrazilo mnohým dech. A nyní se na nás řítí pokračování Middle-Earth: Shadow of War.

K tomu si přidejte „malebné“ prostředí Mordoru, jeho roztodivnou skřetí faunu, zajímavý Nemesis systém (o tom si povíme více později), chytlavý příběh a máme zaděláno na výborný herní zážitek. Nesmíme také zapomenout na hlavního protagonistu - polomrtvého hraničáře Taliona a jeho dobrovolně nedobrovolného černého pasažéra Celebrimbora. Ano, to je TEN elfský kovář, který ukul prsten moci a dal tak do pohybu všechny kola války ve Středozemi. Momentálně se s Talionem „veze“ v jeho těle a udržuje ho tak při životě.

Middle-Earth: Shadow of War klepe na dveře a před vydáním se naposledy připomíná

(Update 09.10.17) Už zítra k nám doputuje dlouho očekávaná skřetí rubačka, ale to neznamená, že by tvůrci usnuli s hlavou na stole. Pár dní před vydáním Middle-Earth: Shadow of War vychází filmeček, jenž rekapituluje vše, co se v minulém díle odehrálo a navíc připomene i novinky, na které se můžeme podle vývojářů těšit.

Vše komentuje Bruz the Chopper, což je příjemný přerostlý skřet a navíc polo troll. Je to veskrze chlapík do nepohody a rozhodně na něj bude spoleh, alespoň co se síly (a humoru) týče. Vypadá to, že systém nemesis bude opravdu robustní a ve všech směrech vylepšený. Ještě pár hodin a můžeme se vydat do Středozemě naverbovat orčí armádu a vyzvat samotného Saurona!

Middle-Earth: Shadow of War – miluj bližního orka svého

(Update 30.08.17) Skřeti jsou pro Mordor něco jako mléko pro kukuřičné lupínky. Jeden bez druhého prostě nedají ani ránu. Posuďte sami, jestli je toto srovnání přehnané, nebo jsme trefili Saurona na hlavičku. Dnešní video se totiž zaměří na skřety a jejich strasti. A že jich v Middle-Earth: Shadow of War nebude málo.

Nemůžeme si pomoct, ale něco na tom orkovi je. Abychom byli přesnější – něco na TĚCH orcích je! Vzpomínáte na ty masy hnusáků z Pána Prstenů, anebo z předešlé hry Shadow of Mordor? Ano, sem tam se našel jeden skřet, který se vám „vryl“ do paměti. Doslova vám vryl meč mezi oči. Takže jste jej mohli nenávidět ještě víc a kout pikle, jak toho kašpara zdecimovat a nejlépe tak, aby to bylo přímo před zraky jeho posluhovačů.

Middle-Earth: Shadow of War tyhle uslintané a zatracené tvory ukazuje v jiném světle! Tedy pořád to jsou zákeřňáci, kteří vám při první příležitosti propašují kudlu mezi lopatky, ale zákeřňáci, které můžete mít rádi! I s nožem v zádech! Jsou to (nebo spíš mohou být) totiž vaši padouchové, kteří za vámi stojí. Budou o vás mít mínění, příběhy a názory. To, jak se k tomu kterému skřetovi zachováte, bude mít dopad na průběh hry.

Middle-Earth: Shadow of War spared orc Middle-Earth: Shadow of War orc tales

Jeden z obřích orků u táboráku dumá nad tím, že by měl být ve skutečnosti mrtvý. Talion (vy) se připlížil přímo za něj a namísto smrtícího zásahu jej „označil“. Takhle budete získávat skřetí osazenstvo na svou stranu. Dalšímu prolétlo hlavou: „Takže taková byla moje situace. Jeho prsten moci se mi vpaloval do obličeje a já jsem si pomyslel, že to není tak hrozné. Temný pán ke mně nebyl kdovíjak dobrotivý – pochodování, zdrhání a žádná příležitost k povýšení? Pche. Dny Saurona jsou sečteny. Teď je čas pro Bright Lorda (Celebrimbor, jež je součásti Taliona) a já půjdu za ním!“

Ne každý vás bude ovšem milovat. Můžete čekat, že někteří z orků vás zradí. Za useknutou ruku v minulé potyčce, nebo vystřelené oko. Anebo taky ne. Tohle je krása nového Nemesis systému. Nikdy si nebudete stoprocentně jistí, jestli můžete skřetovi vedle vás věřit. Skřeti jsou od přírody stvoření, kterým důvěra nic moc neříká, a pokud je označíte, zaděláváte si na případné potíže… nebo k sobě získáte pomocníka, jemuž budete téměř moci svěřit svůj život. Nic by se ovšem nemělo přehánět a se skřety už vůbec ne.

Vývojáři Middle-Earth: Shadow of War potvrdili mikrotransakce a jednu černou vdovu

(Update 20.08.17) Pán Prstenů je nekonečný stejně jako elfí život. O to se J. R. R. Tolkien postaral. A jeho adaptace jsou na tom podobně, ať už se jedná o tu knižní, filmovou nebo herní. Jak se přibližuje datum vydání Middle-Earth: Shadow of War, množí se lákadla přesvědčující nás o tom, že TOHLE bude TA pravá skřetí sekaná na pánvičce zvané Středozem.

Pamatujete na odporného pavouka, který naháněl Froda ve filmu Pán Prstenů: Návrat Krále? Tak na jeho/její podobu prozatím zapomeňte, a „pokochejte“ se trailerem na novou Shelob. Není radno věřit pavoukům a už vůbec ne těm přitažlivým. Jakkoli zvláštně to zní. Pokud bude volba ve hře Middle-Earth: Shadow of War na nás, pak už asi tušíte, na kterou stranu se přikloníme. Na tu osminohou, samozřejmě.

Mnozí z nás chápou mikrotransakce ve velkých AAA titulech jako nutné zlo (nejde-li pouze o kosmetické úpravy). Někteří je nenávidí a považují je za něco jako pomocnou berličku pro méně schopné hráče nebo rovnou cheaty pro ty, kteří se svojí leností poctivě zvítězit nad hrou nijak netají. Další jsou nejspíše rádi za to, že nemusí nad oblíbenou hrou trávit sto a více hodin jen proto, aby získali svoji vytouženou unikátní zbraň nebo porazili toho otravného bosse, který jim už nejednu neděli připaluje koudel pod sedínkou.

Middle-Earth: Shadow of Mordor nebude v poli mikrotransakcí výjimkou. Podle Warner Bros. a vývojářů ze studia Monolith bude hra obsahovat jakýsi Market. Místo, kde budete provádět všechny makro i mikro transakce. Chápete? Podle toho, jak moc jsou vaší rodiče bohatí a… no pokročme dále.

Middle-Earth: Shadow of War Talion and Shelog Middle-Earth: Shadow of War Balrog

Hráči si budou moci zakoupit předměty, jako jsou například bedna s kořistí (loot chest), válečná bedna (war chest), „podporu získávání zkušeností“ (XP boost) a balíček (bundle).

  • Loot Chest (bedna s kořistí): obsahuje výzbroj (zbraně a brnění) různých kvalit. Tyto věci mohou vylepšit Talionovy dovednosti a schopnosti. Může také ukrývat XP boost, který zrychlí získávání úrovní.

  • War Chest (válečná bedna): poskytne skřetí nohsledy různých kvalit a dovedností, jež vám pomohou zformovat silnější armádu k dobývání pevností. Mohou také obsahovat takzvané Training Orders (tréninkové pokyny) k vylepšení a k upravení vašich stávajících orků.

  • XP Boost (podpora získávání zkušeností): jsou předměty na jednou použití, jež zrychlí sbírání zkušeností pro Taliona.

  • Bundle (balíček): obsahují válečné bedny, bedny s kořistí a podpory získávání zkušeností. Na rozdíl od ostatních předmětů se tyto balíčky nedají pořídit jinak než za reálné peníze.

Tyto předměty můžete získat tím, že je nakoupíte za herní měnu, tzv. Mirian, kterou dostáváte za plnění různých úkolů: zabití konkrétního skřeta, recyklování vybavení, kuchnutí vašeho skřetího nohsleda nebo nalezení truhly s Mirianem ve hře samotné. Předměty si můžete (samozřejmě) pořídit i za reálné peníze, a to prostřednictvím jiné herní měny, tzv. Gold.

Monolith se dušuje, že vše jde v Middle-Earth: Shadow of Mordor získat přirozenou cestou a není třeba vynaložit jedinou korunu k tomu, abychom si hru užili. Použití zlata je prostě jen způsob, jak určité věci urychlit. Názory na tuto praktiku se rozchází, jenže je už celkem pevně zarytá v myslích jak hráčů, tak vývojářů/vydavatelů. Podrobné ceny za tyto mikrotransakce ještě nebyly určeny.

Abychom nebyli označení za posly jenom špatných informací, přinášíme vám další povedený trailer. V něm se dozvíte (překvapivě), že skřeti nebudou vašimi jedinými protivníky. 

Osudy Taliona a Celebrimbora v Middle-Earth: Shadow of War pokračují

Příběh Middle-Earth: Shadow of War bude navazovat v bodě, kde Shadow of Mordor skončil. Hraničář Talion stále sdílí své tělo s elfským lordem Celebrimborem a po porážce záporáka Černé Ruky (Black Hand) Talion Celebrimbora přesvědčí, aby se nevydával do elfí země neumírajících (Valinor) a místo toho mu pomohl ukout nový prsten moci, se kterým by pak dokázali svrhnout samotného Saurona.

To se samozřejmě lehčeji řekne, než udělá. Čin takového rozsahu se rozhodně neuskuteční v režii jednoho hraničáře a elfího ducha. V Shadow of War budete mít možnost rekrutovat armády skřetů, jež pak můžete využít k dobývání pevností rozesetých po celém Mordoru.

Middle Earth: Shadow of War; Talion on Naz-ghul

Na začátku jsme nakousli systém Nemesis. Od první instalace (Shadow of Mordor) doznal několika změn. Pokud jste se v minulé hře střetli se skřetem a ten vám nakopal zadnici, tak si tento „heroický“ čin zapamatoval a také se mu zvedla úroveň (a sebevědomí). Mohli jste si daného hnusáka přímo najít ve speciálním menu a zjistit, jaké má silné stránky a slabiny. A pokud jste potkali stejného skřeťáka později, nemohl se samozřejmě nezmínit, jak vám onehda pěkně srovnal fasádu a ještě vás pro výsměch ani z milosti nedorazil.

No a někdy i polomrtví hraničáři s elfským lordem v těle nemají svůj den a tak se stane, že stejného protivníka s těžko vyslovitelným jménem potkáváte zas a znova, přičemž jednou vás ork v nestřežené chvíli píchne otráveným kopím a se zubatým úsměvem odkráčí pryč. Jako bonus si pak nese další povýšení a vaši do běla zlostí rozšklebenou tvář za monitorem. To je ve zkratce systém Nemesis a v Middle-Earth: Shadow of War tomu nebude jinak.

Middle Earth: Shadow of War; Talion on Caragor

Nemesis systém je pořádná skřetí polízanice

Pokud jste stejní masochisti jako my, pak vás jistě potěší informace, že si právě takovéhoto nabušeného a správně namyšleného skřetího enemáka (a také jednoho milovaného nohsleda k tomu) můžete přenést z původního Shadow of Mordor do Shadow of War. Zde totiž systém Nemesis funguje podobně, a jak už jsme u pokračování zvyklí, přibylo také pár novot, jež celou tuhle mordorskou bramboračku ještě dochutí.

Middle Earth: Shadow of War; Battle with orcs

Každý ork, ať už půjde o obyčejné maso do mlýnku nebo bodáky se ježícího válečného bosse, bude na vás a vaše hraničářské vylomeniny reagovat trochu jinak. Jejich povahy se můžou měnit v závislosti na tom, v jakých bitvách jste se střetli nebo jestli jste vyhráli obléhání pevnosti (jak takové obléhání vypadá, o tom viz následující kapitola), či jste při něm stáhli ocas a utekli. Obyčejní skřeti mnoho rozumu nepobrali, ale můžete si být jistí, že paměť v Middle-Earth: Shadow of War mají dobrou.

Všichni nepřátelé a také vaši nohsledi pak mohou mít v Middle-Earth: Shadow of War nepřebernou škálu slabých a silných stránek, jež se určují ze zdánlivě nekonečných kombinací perků a traitů. Navíc bude záviset taktéž na tom, ze kterého klanu pocházejí a jaké jsou tamější zvyklosti. Velitelé pevností pak mohou určovat, jak bude ona pevnost vypadat a jaké úkoly a questy se v nich vyskytnou.

Middle-Earth: Shadow of War – dobyvatelé ztracených pevností

Další podstatnou věcí, kterou budete kromě vraždění orků a sbírání lembasu dělat, je dobývání pevností. Sauron se vrací a s ním i Nazgulové. Většina skřetů z Mordoru bude záhy následovat, pokud s tím něco rychle neuděláte. A jeden z nejlepších způsobů, jak nakrknout temného pána, je sebrat mu pár nemovitostí spolu s jejich osazenstvem přímo pod nosem.

Samotné obléhání je kapitola sama o sobě. Na začátku útoku si můžete vybrat, jaké kapitány dosadíte na bojiště nebo které potvory (pokud jste nějaké „naverbovali“) použijete jako metače obřích kamenů k proboření zdí. V Middle-Earth: Shadow of War je například také možnost se ještě před bojem proplížit do pevnosti a nastražit pár pastí, které vám při útoku poskytnou výhodu, nebo do hradu nastrčit své posluhovače jako špióny.

Middle Earth: Shadow of War; Commanding your orcs and giants

Jakmile začne boj, rozpoutá se ten pravý chaos. Orkové namačkaní jeden na druhého se ve vlnách vrhají na zteč, přičemž jsou masakrováni mračny šípů a vařícím olejem. Celá tahle bitevní vřava není jen tak pro parádu. Všichni mají své úkoly a každý něčím přispěje. Může se stát, že budete v jednu chvíli zaplaveni skřetí špínou a na poslední chvíli vás zachrání „váš“ ork, který se prodral skrze tu slintající a vřeštící masu a zachránil vám život. I tyto situace si budou vaši následovníci v Middle-Earth: Shadow of War pamatovat. Stejně tak pokud zachráníte život vy jim.

Bitvy takových rozsahů se v Middle-Earth: Shadow of War vyvíjejí všelijak. Buď z ní vyjdete coby vítězové, dosadíte svého kapitána jako nového vládce pevnosti a všichni budou spokojení. Nebo stáhnete ocas, protože se jazýček vah začne z „organizovaného chaosu“ nebezpečně naklánět do polohy „kdo-uteče-vyhraje“ a vy to tak budete muset později zkusit znovu.

Middle Earth: Shadow of War; Siedge ahead

„… Jeden jim všem káže, Shadow of War do temnoty sváže…“

Tvůrci ze studia Monolith se soutřeďují na otevřený svět, kde budete kromě hlavní dějové linky plnit různorodé úkoly, bojovat jak proti orkům, tak i lidem (alespoň v úvodu hry, která se zaměří na Minas Ithil), což zní zajímavě. Ještě není jasné, jestli ty „vedlejšáky“ budou jen časová výplň, na níž jsme zvyklí ze série Assassin's Creed, nebo půjde o smysluplné aktivity, jež budou mít dopad na dění kolem.

Zatím to všechno vypadá grandiózně, velkolepě a ve všech ohledech prostě lépe než původní hra. Pokud bude Middle-Earth: Shadow of War alespoň stejně tak dobrý, jako byl Shadow of Mordor, a novinky padnou na úrodnou půdu, pak se máme na co těšit. Datum vydání se blíží a všichni ve studiu už cítí narůstající tlak a očekávání ze strany hráčů. Viceprezident společnosti Monolith Michael de Plater prohlásil: „Pokud selžeme, tak jsme skončili...“ Věříme, že Shadow of War bude slavit úspěch, protože minulá středozemní rubánice se nečekaně vyvedla, důvod k obavám proto zatím nevidíme.

Middle Earth: Shadow of War; Minas Ithil

Official Desolation of Mordor Launch Trailer

• 8. 5. 2018

Official Shadow of War Blade of Galadriel Story Expansion Trailer

• 6. 2. 2018

Middle-earth: Shadow of War - Official Launch Trailer

• 10. 10. 2017

Shadow of War: Forthog Orc-Slayer Trailer

• 26. 9. 2017

Official Shadow of War: "Eat It Jerry" TV Spot

• 13. 9. 2017

Official Shadow of War: "Not Today, Brian" TV Spot

• 13. 9. 2017

Middle-earth: Shadow of War — "Fires of War" (Official Music Video)

• 23. 8. 2017

Official Shadow of War Shelob Reveal Trailer

• 21. 7. 2017

Shadow of War: Official Eltariel E3 First Look (Trailer)

• 13. 6. 2017

Official Shadow of War Story Trailer | 4K

• 8. 6. 2017

Official Shadow of War Gameplay Walkthrough

• 8. 3. 2017

Official Shadow of War Announce Trailer

• 27. 2. 2017

Middle-Earth: Shadow of War výchází na PC, Playstation 4 a Xbox One 10. října 2017.

We care about your privacy

Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

More information
I understand Detailed settings Reject everything
P-DC1-WEB09