Refresh the page

Nabíjíme Nissan Leaf snadno a rychle

Aktualizováno

Elektrický hatchback od značky Nissan patří k nejprodávanějším elektromobilům na světě a je tak pro mnoho lidí branou do světa elektromobility. Co vás čeká, až se s Leafem poprvé vydáte na cesty a budete potřebovat „doplnit šťávu“?

i Na novém YouTube kanálu AlzaPower se věnujeme elektromobilům, elektromotorkám a dalším elektřinou poháněným vozítkům. Pokud jste fanoušky elektromobility, rozhodně byste tam neměli chybět!

Jak je to s dobíjením v ČR?

V našem minulém článku „Jak je to doopravdy s dobíjením elektromobilů?“ jsme se zabývali tím, jak je to s nabíjením elektromobilů obecně a jak rozvinutá je infrastruktura nabíječek v Česku. Už tedy víte, že nabíjet elektrické auto na cestách dávno nemusí být jen záležitostí pro otrlé dobrodruhy a nadšence. Dobíjecí stanice se začínají objevovat ve všech větších městech, a zvláště v Praze je dnes najdete téměř „na každém rohu“. Nebo alespoň v mnoha velkých nákupních centrech.

Jde to i bez superchargerů

Pro elektromobilistu z Los Angeles či jiné americké metropole může být důvodem ke smutku fakt, že síť Superchargerů firmy Tesla je vyhrazena jen pro vozy této značky. V Česku vás to příliš trápit nemusí, pokud vaše cesty pravidelně nevedou přes Vestec u Prahy, Humpolec nebo Olomouc. Namísto toho se vaší mantrou stane cizokrajně znějící zkratka CHAdeMO.

Dobíjecí stanice, elektromobily

Že se s Nissanem Leaf nedostanete na superchargery od společnosti Tesla, vás mrzet nemusí, v České republice se totiž nacházejí prozatím pouze tři.

Tyto nabíječky o příkonu 40 kW jsou dnes nejběžnějším typem nově stavěných stanic a pro majitele elektromobilu Nissan Leaf budou stejně zásadní jako Superchargery pro řidiče Tesly. Vzhledem k nižší kapacitě baterií poskytnou i podobnou službu. Nabíjecí stanice od Elona Muska sice dokáže nabíjet až trojnásobným výkonem než CHAdeMO, ale stejný poměr platí i pro rozdíl v kapacitě baterií Tesly a kompaktního Nissanu. Zatímco typická Tesla Model S má baterii o 85–100 kWh, ta v Leafu má podle verze 24–30 kWh. Leaf s ní za ideálních podmínek ujede až 250 kilometrů, byť v reálném světě můžete počítat s o něco nižším číslem.

Půlhodinka stačí

Stejně jako u všech ostatních elektromobilů, i u Nissanu Leaf platí, že tempo nabíjení není rovnoměrné a posledních pár desítek procent přibývá mnohem pomaleji. Pokud tedy nechcete nabíjením strávit moc času, bude pro vás nejvýhodnější nabíjet zhruba na 80 %. To vám zabere přibližně půl hodiny (stejně jako při nabíjení Tesly na Superchargeru) a vy můžete vyrazit na další cestu s teoretickým dojezdem 200 kilometrů. Pro plné nabití si vyhraďte více než hodinu.

i A bonus pro společensky založené řidiče? Elektromobily jsou stále dosti výjimečnou záležitostí, takže setkání na nabíječkách bývá pro jejich řidiče a majitele příležitostí popovídat si a vyměnit zkušenosti s jejich provozem.

Horší to bude v případě nabíječek standardu Mennekes, kterým bude trvat zhruba 2 hodiny, než se váš Nissan Leaf dobije na pouhou polovinu kapacity. I tak ale mohou být vaší záchranou, zvláště vzhledem k jejich častému výskytu.

Co budete potřebovat s sebou?

Zatímco majitelé Tesly to mají s dobíjením na Superchargerech jednoduché – konektory jsou všechny stejné a nabíjení je pro všechny majitele Modelů S a Modelů X zdarma – řidiči běžných elektromobilů mají situaci o něco složitější, stejně jako řidiči Tesly nabíjející mimo síť Supercharger.

čip, pre, elektromobily

Předtím než vyjedete nabíjet svůj elektromobil, vždy se ujistěte, že máte po ruce čip nebo čipovou kartu.

Vaším nejdůležitějším společníkem budou čipy či čipové karty pro nabíjení od firem ČEZ a PRE, které u nás mají největší sítě nabíjecích stanic. Za pomoci karty nebo čipu snadno odemknete nabíječku a můžete doplnit elektřinu výměnou za paušální měsíční platbu (ČEZ) nebo podle odebraných kWh (PRE). Samotné nabíjení je pak už snadné – stačí jen zastrčit konektor do zásuvky v přídi vozu.

i Vrchol japonské techniky Nissan Leaf si vysloužil titul nejprodávanějšího celosvětového elektromobilu. Co vás překvapí na interiéru a jak to vypadá s jeho novější verzí? To se dozvíte v našem článku.

Složitější situaci může představovat nabíjení na některé z „pomalejších“ nabíječek, které mívají poměrně rozmanité konektory a není tudíž od věci vozit v zavazadlovém prostoru co největší paletu adaptérů.

Přestože k nabití drtivé většiny dnešních elektromobilů stačí klasická domácí zásuvka, řidiči se stále častěji obracejí na dobíjecí stanice označené zkratkou CHAdeMO. Jejich počet v České republice roste a jak jste se mohli v našem článku dočíst, jedná se opravdu o bezstarostnou a pohodovou záležitost. Stačilo nám Nissan Leaf zapojit, přiložit čipovou kartu, odskočit si na půl hodinky na káv, a rázem bylo v „nádrži“ čerstvých 200 km.

We care about your privacy

Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

More information
I understand Detailed settings Reject everything
P-DC1-WEB06