Elektrický hatchback od značky Nissan patří k nejprodávanějším elektromobilům na světě a je tak pro mnoho lidí branou do světa elektromobility. Co vás čeká, až se s Leafem poprvé vydáte na cesty a budete potřebovat „doplnit šťávu“?
V našem minulém článku „Jak je to doopravdy s dobíjením elektromobilů?“ jsme se zabývali tím, jak je to s nabíjením elektromobilů obecně a jak rozvinutá je infrastruktura nabíječek v Česku. Už tedy víte, že nabíjet elektrické auto na cestách dávno nemusí být jen záležitostí pro otrlé dobrodruhy a nadšence. Dobíjecí stanice se začínají objevovat ve všech větších městech, a zvláště v Praze je dnes najdete téměř „na každém rohu“. Nebo alespoň v mnoha velkých nákupních centrech.
Pro elektromobilistu z Los Angeles či jiné americké metropole může být důvodem ke smutku fakt, že síť Superchargerů firmy Tesla je vyhrazena jen pro vozy této značky. V Česku vás to příliš trápit nemusí, pokud vaše cesty pravidelně nevedou přes Vestec u Prahy, Humpolec nebo Olomouc. Namísto toho se vaší mantrou stane cizokrajně znějící zkratka CHAdeMO.
Tyto nabíječky o příkonu 40 kW jsou dnes nejběžnějším typem nově stavěných stanic a pro majitele elektromobilu Nissan Leaf budou stejně zásadní jako Superchargery pro řidiče Tesly. Vzhledem k nižší kapacitě baterií poskytnou i podobnou službu. Nabíjecí stanice od Elona Muska sice dokáže nabíjet až trojnásobným výkonem než CHAdeMO, ale stejný poměr platí i pro rozdíl v kapacitě baterií Tesly a kompaktního Nissanu. Zatímco typická Tesla Model S má baterii o 85–100 kWh, ta v Leafu má podle verze 24–30 kWh. Leaf s ní za ideálních podmínek ujede až 250 kilometrů, byť v reálném světě můžete počítat s o něco nižším číslem.
Stejně jako u všech ostatních elektromobilů, i u Nissanu Leaf platí, že tempo nabíjení není rovnoměrné a posledních pár desítek procent přibývá mnohem pomaleji. Pokud tedy nechcete nabíjením strávit moc času, bude pro vás nejvýhodnější nabíjet zhruba na 80 %. To vám zabere přibližně půl hodiny (stejně jako při nabíjení Tesly na Superchargeru) a vy můžete vyrazit na další cestu s teoretickým dojezdem 200 kilometrů. Pro plné nabití si vyhraďte více než hodinu.
Horší to bude v případě nabíječek standardu Mennekes, kterým bude trvat zhruba 2 hodiny, než se váš Nissan Leaf dobije na pouhou polovinu kapacity. I tak ale mohou být vaší záchranou, zvláště vzhledem k jejich častému výskytu.
Zatímco majitelé Tesly to mají s dobíjením na Superchargerech jednoduché – konektory jsou všechny stejné a nabíjení je pro všechny majitele Modelů S a Modelů X zdarma – řidiči běžných elektromobilů mají situaci o něco složitější, stejně jako řidiči Tesly nabíjející mimo síť Supercharger.
Vaším nejdůležitějším společníkem budou čipy či čipové karty pro nabíjení od firem ČEZ a PRE, které u nás mají největší sítě nabíjecích stanic. Za pomoci karty nebo čipu snadno odemknete nabíječku a můžete doplnit elektřinu výměnou za paušální měsíční platbu (ČEZ) nebo podle odebraných kWh (PRE). Samotné nabíjení je pak už snadné – stačí jen zastrčit konektor do zásuvky v přídi vozu.
Složitější situaci může představovat nabíjení na některé z „pomalejších“ nabíječek, které mívají poměrně rozmanité konektory a není tudíž od věci vozit v zavazadlovém prostoru co největší paletu adaptérů.
Přestože k nabití drtivé většiny dnešních elektromobilů stačí klasická domácí zásuvka, řidiči se stále častěji obracejí na dobíjecí stanice označené zkratkou CHAdeMO. Jejich počet v České republice roste a jak jste se mohli v našem článku dočíst, jedná se opravdu o bezstarostnou a pohodovou záležitost. Stačilo nám Nissan Leaf zapojit, přiložit čipovou kartu, odskočit si na půl hodinky na káv, a rázem bylo v „nádrži“ čerstvých 200 km.