Refresh the page

Servis kola: Jak na to?

• Autor: Redakce

Aby kolo dobře jelo, jízda na něm byla pohodlná a bez rizika nehody nebo dokonce zranění, je potřeba se mu dostatečně věnovat. Mít ho správně zaparkované mimo sezónu i v sezóně, průběžně sledovat stav všech součástek, čistit a pečlivě udržovat stav všech komponentů. Jedině tak dosáhnete výborných jízdních vlastností po dlouhá léta. Jak by měl správný servis kola vypadat?

Servis kola

Servis kola – OBSAH

  1. Servis kola podomácku
  2. Předsezónní servis kola
  3. Posezónní servis kola
  4. Servisní kroky, které zvládnete doma

Servis kola podomácku

Jste-li cyklistickými nadšenci, určitě není od věci naučit se zvládat servis kola vlastními silami. Alespoň tu základní údržbu a opravy nejčastějších vad a případných poškození vzniklých při jízdě. Ušetříte tak zejména čas při objednání do servisu a také nervy jeho zaměstnanců, pokud byste po nich požadovali nějakou marginálii.

Cyklista by měl ovládat zejména:

  • foukání plášťů,
  • výměnu duše a pláště,
  • promazání kol a mechanických částí.
        i Kdy se s kolem vydat do servisu? Ideálně tehdy, když nejsou tolik vytížené. S prvním jarním oteplením mívají v cykloservisech napilno a vy se zpět na silnice hned tak nepodíváte. Nejlepšími měsíci pro návštěvu servisu jsou leden a únor. S předstihem tak budete připraveni na první jarní výjezdy.

Nicméně, jednou za čas se návštěva servisu kol rozhodně vyplatí. Odborníkům se svěřujte do péče, zejména jde-li o celkové seřízení bicyklu a také při pravidelných „prohlídkách“ po určitém počtu ujetých kilometrů. První milníky jsou 500 a 1 000 km, poté se kontrola doporučuje při každé další tisícovce. Odborníkům ponechte i údržbu a opravu brzdy či vyplétání kol, nad vaše síly by mohly být i přehazovačka, ořech, přesmykač či ložiska.

Servis kola
Kolo se stalo běžným dopravním prostředkem pro spoustu osob. Vyžaduje ale určitou míru péče. Zdroj obrázku: Pixabay.com

Předsezónní servis kola

Předsezónní servis kola je základ. Jakkoliv jste před prvními jarními kilometry určitě nedočkaví, je potřeba věnovat čas kontrole všech součástí kola. Vyhnete se tak nepříjemným zjištěním při jízdě. Na co se zaměřit?

  1. Důkladně promažte pohyblivé části kola, kromě zapouzdřených ložisek.
  2. Zkontrolujte celistvost plášťů kol a proveďte případnou výměnu.
  3. Dotáhněte všechny šrouby (kontrolujte i v průběhu sezóny), předejdete tak nepříjemným zraněním. 
  4. Kola dofoukněte na doporučený tlak.
  5. Dotáhněte pedály a veškeré další spoje na kole.
  6. Zkontrolujte centrování obou ráfků a v případě potřeby jej upravte.

Posezónní servis kola

Stejnou péči jako na jaře věnujte svému kolu i na konci sezóny - resp. před zimou, pokud na kole nejezdíte celoročně. Uložte jej na suché a teplé místo a abyste ušetřili místem, můžete jej zavěsit na stěnu či ke stropu. Ještě před tím ale věnujete pozornost následujícím krokům:

  1. Důkladně očistěte, rozeberte hlavní součásti kola.
  2. Namažte všechny pohyblivé části (opět s výjimkou ložisek v pouzdrech)
  3. Najdete-li nějaké opotřebované díly, vyměňte je (případně nechte vyměnit).
  4. Vypusťte vzduch z vidlice a tlumičů.. Vyšší tlak totiž namáhá těsnění.
  5. Povolte napětí lanek zařazením nižších převodových stupňů.
Servis kola
Dobře servisované kolo nabídne skvělý pocit z jízdy. Zdroj obrázku: Pixabay.com

Servisní kroky, které zvládnete doma

Spoustu věcí, které se týkají běžného servisu kola, zvládnete s trochou tréninku sami. Níže najdete přehled základních činností, které by se vám při údržbě kola mohly hodit, i se stručným popisem toho, co vás čeká.

Foukání kol

Správně nafouknuté kolo je základem pohodlné jízdy. Kolo nesmí být ani podhuštěné, ani přefouknuté, tlak v pláštích ovlivňuje terén, po kterém pojedete (silnice vyžadují vyšší, kolem 8 barů, nejméně naopak horská kola, tam je ideální hodnota kolem 1,5 baru). Důležitá je i hmotnost cyklisty a případného vybavení či nákladu. Čím těžší, tím je samozřejmě i větší tlak v pláštích.

Abyste měli o nafouknutí přehled, je dobré si pořídit pumpičku s tlakoměrem. Dodržujete i hodnotu tlaku udávanou výrobcem pláště – tu rozhodně nepřekračujte, neboť udává maximum –, ale i výrobcem ráfku – zejména u těch karbonových hrozí, že je příliš vysoký tlak nevratně poškodí. Nižší hodnoty tlaku se pak používají u bezdušových systémů.

Servis kola
Jízdní kolo udržujte v čistotě. Jedině tak vám bude dobře a hlavně dlouho sloužit. Zdroj obrázku: Pixabay.com 

Centrování kola

Při tvrdém nárazu nebo dlouhodobé jízdě se může stát, že se jednotlivé ráfky kola uvolní a kolo nebude vycentrované. Se správnou výbavou to ale lze zvládnout. To je zejména centrovací klíč odpovídající velikosti tzv. niplu, tedy místa na obvodu kola, kde je výplet připevněný k ráfku, a také tenzometr.

  1. Kolo otočte hlavou dolů.
  2. Zjistěte, které dráty výpletu jsou povolené.
  3. Najděte nejbližší drát, který přitáhne ráfek zpět k ose kola a klíčem utáhněte o čtvrt otáčky.
  4. Zkontrolujte a postup případně opakujte.
  5. Je-li kolo zhruba vycentrované, vyjměte jej z vidlice. Uchopte ho oběma rukama horizontálně a pomocí předloktí tlačte ráfek proti stehnům. Tímto postupem se niply usadí do ráfku. Takto postupujte po celém obvodu kola.

Tento postup ale velmi doporučujeme používat pouze při lehce „rozhozeném“ vycentrování do „osmičky“. Větší poškození raději svěřte odbornému servisu. To doporučujeme i v případě, že máte výplet tzv. straight pull, který užívá jinou technologii a vyžaduje i odlišný postup.

    Výměna duše

    Výměna duše patří k základnímu umění každého cyklisty. Nikdy nevíte, kdy se vám podaří kolo píchnout. Výměnu vám samozřejmě provede i každý servis, za službu ale zaplatíte a navíc se můžete zdržet při čekání v pořadníku na opravu. Samotný postup je velice jednoduchý, nicméně základem je sada na výměnu duší a náhradní duše, kterou byste měli vozit stále s sebou.

    1. Kolo vyjměte z vidlice.
    2. Součástí sady na výměnu duše by měla být tzv. montpáka. Její prohnutou stranu opatrně zasuňte mezi plášť a ráfek. Disponuje rovněž háčkem, který zaháknete za výplet a ušetříte si volnou ruku, která by jinak musela držet druhou montpáku.
    3. Obkružte celý obvod ráfku tak, aby se plášť uvolnil.
    4. Nyní můžete duši vyjmout a případně ji vyměnit za novou (máte-li) nebo ji pomocí sady pro lepení duší zalepit. V takovém případě se řiďte návodem na balení.
    5. Zkontrolujte plášť z vnější i vnitřní strany, pozor si dávejte zejména na malé a ostré kamínky, které mohou celou práci velmi rychle zhatit.
    6. Kontrole podrobte i ráfek. Není to příliš časté, ale může se stát, že duši propíchne nipl nebo drát výpletu z vnitřní strany. 
    7. Duši přifoukněte tak, aby držela tvar, a vložte do pláště.
    8. S nasazováním pláště s duší začněte u ventilku a postupně jej s pomocí montpáky navlečte na celý ráfek. Pomůže, když patky dáte do středové prohlubně na ráfku.
    9. Plášť nahustěte na poloviční tlak a zkontrolujte, zda všechno sedí. Pokud ano, nafoukněte kolo na tlak doporučený výrobcem.
    Servis kola
    Výměna prasklého pláště patří mezi základní opravy, které by měl každý cyklista ovládat. Zdroj obrázku: Pixabay.com

    Servis odpružení, obzvláště vzduchového

    Odpružení věnujte velkou pozornost. Ideálně v týdenním intervalu, jezdíte-li často, je potřeba na kluzáky odpružení stříkat silikonový olej. Ten odstraní nečistoty, ale navíc prodlužuje dobu, než se vysuší mazání uvnitř ve vidlici.

    Péče o řetěz a převody

    Řetěz a převody jsou základní mechanickou částí kola a měly by být pokud možno ve špičkovém stavu. Ideální je po každé jízdě řetěz opláchnout vodou, zbavíte se tak prachu, který poškozuje převody. Při důkladnějším čištění postupujte následovně:

    1. Odmaštění řetězu
      Na odmaštění řetězu použijte k tomu účelu určené přípravky nebo odmašťovače. S mastnotou se totiž zbavíte i nečistot. Postupujte opatrně – mastnota se nesmí dostat na brzdové kotouče nebo destičky. V takovém případě by byly zralé na výměnu.
    2. Měření řetězu
      Pomocí k tomuto účelu určené měrky nebo šuplery zjistěte stav opotřebení řetězu. Vytahaný řetěz totiž obrušuje převodníky a kazetu, což vede k jejich poškození. A jejich výměna, na rozdíl od pořízení nového řetězu, vyjde poměrně draho.
    3. Kladky měniče
      Kladky měniče vydrhněte odmašťovačem pomocí kartáče. Nezapomeňte ani na vnitřní část klece (tj. místa, kde je měnič uložen).
    4. Čištění kazety
      Důkladně se zaměřte na prostor mezi převody a protáhněte je hadrem nebo speciálním a k tomuto účelu určeným kartáčem. Pokud je potřeba odstranit hrubší nečistoty, použijte odmašťovač. Stejný postup použijte i na vyčištění převodníků. Čistá kazeta a převodníky se projeví na rychlejším a přesnějším řazení.
    5. Opláchnutí
      Všechny očištěné části důkladně opláchněte a zbavte odmašťovače, který by si s olejem moc dobře nerozuměl.
    6. Dočistění řetězu
      Měkkým hadrem dokončete čištění řetězu. Jednotlivé články vytřete i z jejich vnitřní strany.
    7. Olejování
      Mazivo naneste na řetěz. Kladky Na kladky se olej přenese z řetězu. U řetězu platí, že méně je více – stačí jen malá kapka do každého očka řetězu, přebytečný olej otřete hadrem. Dbejte na to, aby olej zatekl do uložení čepů, kde je zásadní.

    Výměna brzdových destiček

    Brzdové destičky se rády opotřebovávají a čas od času je nutné je vyměnit. Rozhodně tak vylepšíte bezpečnost jízdy i ovladatelnost kola. Postup s trochou cviku zvládnete sami a není nutné kvůli tomu využít služeb servisů.

    1. Demontujte kolo z vidlice a vyjměte destičky ze třmenu.
    2. Neměníme-li destičky za nové, důkladně je z obou stran očistěte smirkovým papírem.
    3. Řádně očistěte i prostor okolo pístků.
    4. Před nasazením destiček zpět plochým nástrojem roztáhněte pístky tak, aby se zcela zasunuly.
    5. Vložte destičku do třmene a zajistěte.
    6. Nastavte správnou vzdálenost destičky od třmene pomocí opakovaného stisknutí brzdové páky.
    7. V případě mechanických brzd je ještě nutné nastavit krok páky – stavěcím šroubem nebo úpravou lanka.
    Servis kola
    Dobře ošetřované převody se pozitivně podepíší na jízdních vlastnostech kola. Zdroj obrázku: Pixabay.com
    i Bezpečnostní tip na závěr: nepodceňujte záslepky řídítek. Předejte tím i velice nepříjemným zraněním nejen dolních končetin. Řídítka totiž při nehodě ve velké rychlosti mohou mít velkou sílu.
    i Mohlo by vás zajímat

    Dobře servisované kolo je klíčem k pohodlné, bezpečné a bezproblémové jízdě. Je rozhodně vhodné, aby si cyklista osvojil alespoň základní postupy údržby kola. Na druhou stranu rozhodně není žádná ostuda, pokud necháte náročnější servis na odbornících. Cykloservisy jsou snadno dostupné.

    We care about your privacy

    Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

    More information
    I understand Detailed settings Reject everything
    P-DC1-WEB14