S vývojem Sudden Strike 4 začali hoši z nezávislého maďarského studia Kite Games před třemi lety. Jejich projekt neměl zpočátku moc velkou podporu, postupem času si však našli vydavatele, který se za ně rozhodl postavit a umožnil jim tvořit bez výraznějších omezení. V polovině tvůrčího procesu začali autoři ladit hru spolu s komunitou, které byl dán přístup do uzavřeného betatestování. Plod jejich společné práce k nám dorazil před pár dny. Nyní se v naší recenzi podíváme na to, jak moc nám čtvrtý pokračovatel legendární RTS série sedl.
• Žánr: RTS • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Kite Games • Vydavatel: Kalypso Media • Platformy a Datum vydání: PC (2. června 2017), PS4 (15. srpna 2017), Xbox One (25. dubna 2018) • Homepage: kalypsomedia.com/eu/sudden-strike-4 • Čeština: Ne
• Recenze: 11. 8. 2017 • Autor: Ondřej Zeman
Sudden Strike 1 (2000): První zástupce izometrické strategické série Sudden Strike k nám dorazil před sedmnácti lety. Za jeho vývojem stála malá skupinka ruských vývojářů ze studia Fireglow Games, které se tímto titulem dostalo mezi herní smetánku. Jejich první dílo nabídlo hráčům především kvalitně zpracované bitvy, vysokou náročnost a tři historické kampaně zacílené na Sověty, Němce a Spojence. Řada žánrových fanoušků považuje Sudden Strike za jedno z nejvýraznějších průkopnických děl.
Sudden Strike 2 (2002) : Úspěch prvního dílu tvůrce z Fireglow Games pořádně nakopnul. Již po dvou letech přinesli fanouškům svého startovního projektu pokračování, které výrazně nevybočovalo ze stezky vyšlapané jeho předchůdcem. Sudden Strike 2 nabízelo obdivovatelům této série prakticky vše, co se jim líbilo na titulu, jež jí odstartoval. Základní mechanizmy byly upraveny jen v minimálním měřítku. Celek se posunul kupředu hlavně ve směru grafiky. V kampani opět operoval starý známý trojlístek, obohacený o nového hráče ze země vycházejícího slunce.
Sudden Strike 3: Arms for Victory (2007): Další titul z dílen ruského studia byl ve vývoji trošku déle než jeho předchůdce. Fanoušky série měl ohromit především 3D grafikou, propracovanějšími herními mechanizmy a pacifickou kampaní, na které si vývojáři dali skutečně záležet. Bohužel pro ně, jejich inovacemi přeplněná novinka moc lidí neuchvátila. Recenzenti i hráči si stěžovali na nedostatečné množství taktických možností a příliš vysokou náročnost, která v kombinaci se špatným ovládáním dávala zabrat i těm nejzkušenějším stratégům. Na většině webů si díky tomu odnesl průměrná či jen mírně nadprůměrná hodnocení.
Když nacistické Německo zaútočilo na svého velkého východního spojence, Stalin byl natolik překvapen, že upadl do poraženecké nálady, v níž setrval po několik následujících týdnů. Sovětský svaz během této doby přicházel o jedno území za druhým. Germánské síly nakonec zastavila zima a odvaha obránců některých velkoměst. Nejvíce se zřejmě proslavila nikdy neporažená metropole Stalingrad.
V žádném ohledu za ní však nezaostával ani Leningrad, který se taktéž stal symbolem vzdoru a hrdinství. Obyvatelé obou měst dokázali držet své domovy až do okamžiku, kdy se situace obrátila v jejich prospěch. Možná právě proto dali tvůrci Sudden Strike 4 ve své kampani prostor oběma slavným pevnostem sovětského lidu v rámci scénářů, v nichž naplno prožijete heroický boj mužů umírajících pro svou zemi.
Sudden Strike 4 vám samozřejmě nenabídne jen tato dvě krví nasáklá bojiště. Kromě nich vám dá k dispozici také tři historické kampaně, v jejichž rámci si zahrajete za invazi startující Spojence, na dvou frontách bojující Němce a hladem sužované Sověty bránící svou napadenou domovinu. Každý herní scénář vám přinese trošku odlišný herní zážitek. Vývojáři z nezávislého studia Kite Games vás skrze ně pošlou do obleženého Stalingradu, hustě zarostlých Arden a Němci okupovaného Caen, kde budete velet těžce zkoušeným vojákům. Většinu map si zahrajete jen za jednu frakci. Občas vám ale tvůrci dají možnost absolvovat ji za obě zúčastněné strany, což osobně považuji za velké plus, protože se vždy rád podívám na průběh bitvy i z jiné perspektivy, než jen očima vítězící armády ženoucí síly oponenta.
Všechny dějové mise mají od začátku jasně definovaný hlavní cíl, ke kterému se musíte prokousat plněním vedlejších úloh. Sekundární úkoly jsou v Sudden Strike 4 zpracovány podobně jako v řadě jiných žánrových titulů. Po většinu herní doby tu budete bránit strategicky důležité pozice a útočit na nepřítelem kontrolované body. Čas od času před vás toto dílo sice postaví mírně odlišné schéma, nikdy se však nebude jednat o nic, co by vám vzalo dech. I přes tento fakt jsou dostupné scénáře hodně dobře navrženy. Pokud bych měl celek v tomto ohledu porovnat s konkurenčními díly (např. Blitzkrieg 3), ve většině případů by ze souboje vyšel jako vítěz.
S jednotkami musíte na historických mapách zacházet vždy velmi obezřetně. Na každou akci máte totiž k dispozici jen určitý počet vojáků a vozidel přicházejících v různě silných vlnách. Pokud s nimi budete po vzoru sovětských generálů zbytečně plýtvat, s vysokou pravděpodobností misi zdárně nedokončíte. Prakticky je tu nutné stále postupovat opatrně a neprovádět nepromyšlené výpady na dobře bráněné pozice nepřítele, které nemáte šanci za žádných okolností zdolat. Abych byl upřímný, po celou dobu jsem kvůli tomuto faktu musel hru svědomitě ukládat, protože šance na to, že se něco nezdaří, tu byla často až příliš vysoká. Sudden Strike 4 v tomto ohledu úspěšně kráčí ve stopách starých klasik, které taktéž chyby ani přešlapy neodpouštěly a tvrdě je trestaly nutností opakovat několikahodinové úrovně od samého začátku.
Před startem historické bitvy je vždy nutné navolit si jednoho ze tří generálů, kterého následně po celou kampaň vylepšujete skrze body získané za absolvování střetu. Normální mapy v Sudden Strike 4 fungují na podobném principu jako dějové scénáře. Na začátku je vám ale dáno širší spektrum mužů. Vybrat si můžete jeden z devíti charakterů, odlišujících se snad ve všech možných ohledech. Každý velitel má k dispozici specifické startovní jednotky, frakční benefity a dovednosti.
Sovětský vojevůdce zaměřený na pěchotu má po ruce kupříkladu velmi odolné muže, kteří dokáží vytěžit maximum z nabízených úkrytů. Jeho německý protějšek naopak operuje s vojáky, jež za sebou mají lepší střelecký výcvik, což je zvýhodňuje především při střetech na otevřeném prostranství. Spojenecký vůdce infanterie nemá na rozdíl od svých oponentů silné ani ostřílené chlapy. Místo nich si dojednal podporu zbrojařských závodů dodávajících pušky s většími zásobníky. Jeho hoši tím pádem vydrží v bitvách při dobrých podmínkách pálit déle než členové ostatních praporů.
V nabídce generálů samozřejmě nemáte jen na pěchotu zaměřené jedince. Kromě nich v ní naleznete také velitele obrněných brigád a podpůrných praporů, kteří se stejně jako jejich na vojáčky orientovaní bratři jeden od druhého vždy v určitém ohledu liší. Já sám jsem si zřejmě nejvíce oblíbil legendárního Heinze Guderiana disponujícího výhodami pro už tak dost silné německé tankové divize, jež přesně odpovídaly mému těžkopádnému stylu boje.
Těžká technika patří mezi nejsilnější zbraně, které vám může Sudden Strike 4 nabídnout. Bez posádky je vám ale stejně platná jako plachty v bezvětří. Pěchota hraje v tomto díle hodně zásadní roli. Užívat ji budete k průzkumu, likvidaci nepřátelských plechovek, obsazování budov, léčení zraněných, držení strategických pozic, ostřelování oponentem kontrolovaných bodů a zabírání poškozených vozidel opuštěných jejich předchozí posádkou. Získat touto cestou můžete snadno lehké a střední tanky, obrněné automobily, rakety vystřelující Kaťuše, 88mm děla, polopásové opravářské tahače a pásové transportéry vozící na své palubě motory, pohánějící palivo a náboje do zbraní všeho druhu.
Stabilní zásobování a stálá přítomnost opravářských vozidel je pro úspěch tankové divize zcela nezbytná. Těžká technika je totiž hodně náchylná k poruchovosti. Pokazit se vám u ní může, po silnějším zásahu protitankové střely či granátu, motor, pásy i hlaveň. Mimoto také rychle spotřebovává palivo nutné k pohybu po mapě. Pokud necháte vaše těžkopádné krasavice putovat delší dobu po světě bez podpůrných jednotek, přijdete o ně a nepřítel je v následující bitvě použije proti vám.
Všechny zbraně a dopravní prostředky navrhli tvůrci Sudden Strike 4 podle reálných modelů používaných v průběhu druhé světové války. Na historické přesnosti si dali hodně záležet, takže je nutné počítat s tím, že každý stroj je v určitém ohledu unikát. Některé typy tanků je kupříkladu téměř nemožné zničit palbou do jejich přední části. Když je ale napadnete z boku, podlehnou vašim střelám už po dvou či třech dobře mířených zásazích. Spektrum jednotek tu není moc pestré, každá frakce má jen pár osobitě laděných vozítek, u kterých schází detailnější popis pomáhající vám při jejich výběru či jejich detailním rozboru.
V rámci historické kampaně se vždy střetnete jen s vozidly typickými pro danou etapu dějin. Pokud budete chtít otestovat všechny dostupné válečné stroje, nezbude vám nic jiného než se vrhnout na klasické bitvy 4 vs 4 proti hráčům či umělé inteligenci. Současná paleta map není kdovíjak pestrá. K dispozici je vám dáno jen pět odlišně navržených bitevních polí, které vás nadchnou především okouzlujícím vizuálem a zajímavými mechanizmy.
Chudou škálu map se tvůrci Sudden Strike 4 snaží ospravedlnit především jejich kvalitním zpracováním. Návrh bojišť je na hodně vysoké úrovni. Při jejich podrobném zkoumání si časem vytipujete dobře ubránitelné pozice, ideální místa na útok ze zálohy a snadno obsaditelné nádraží a loděnice, ke kterým budete schopni dorazit dřív, než se k nim dostane váš nepřítel. Poslední dvě zmíněné budovy slouží k směnnému obchodu, za zásoby si od loďaře a železničáře necháte dovézt dosud neopotřebovaná vozidla. Suroviny nutné pro nákup pěšáků, užívání letectva a pořízení těžkých strojů budete získávat z malých vojenských táborů, které je stabilně produkují pro svého držitele.
Primárním tahounem map není jen oku lahodící grafický kabátec a dobrý design. Kupředu je tlačí také některé herní mechanizmy, kterými jiná žánrová díla nedisponují. Velmi zajímavým prvkem je dle mého názoru terén, jehož chování se tu mění podle toho, jak moc je opotřebován. Když budete s vašimi obyčejnými vozidly jezdit po bahnitých polích, značně se jim dočasně snižovat rychlost pohybu. Nejvíce mě asi nadchlo bitevní pole, v jehož středu se nacházelo velké zamrzlé jezero. Pokud jste se rozhodli přes něj přesouvat vaše jednotky, vždy jste museli počítat s jejich vahou. V momentu, kdy jste ji špatně odhadli, šel váš drahocenný tank ke dnu stejně rychle jako Titanik po nárazu do ledovce.
Celku mohu po stránce návrhu soubojových mechanizmů a designu lokací vytknout jen podivně fungující mlhu války zakrývající místa, která přímo nevidíte. Často se vám totiž nepřátelé neodkryjí ani za předpokladu, že na ně přímo míříte. Osobně doufám, že se tvůrcům Sudden Strike 4 tento aspekt podaří v následujících dnech a týdnech více odladit. Neviditelné jednotky, které stojí sto metrů od vás, jsou prvkem, který nemá v kvalitní strategii co pohledávat.
Abych byl upřímný, nejsem moc velký fanoušek hry pro více hráčů. Většinou si více užiji bitvy proti AI než střety s jedinci, kteří hned po prvním nezdaru hru za pomoci slavné kombinace Alt + F4 vypnou. Umělá inteligence je v Sudden Strike 4 na relativně slušné úrovni. Její jednání bylo ve většině případů rychlé a efektivní. Nedosazuje samozřejmě kvalit ostříleného fandy strategií, i přesto je však obstojným protivníkem, který vám občas dokáže slušně zavařit.
Technická stránka se rovněž povedla. Celek si přes velké množství detailů a impozantních efektů dokáže udržet bez větších obtíží stabilní počet snímků za všech okolností. Velkolepé tankové bitvy jsem si díky této skutečnosti mohl užít na nejvyšší dostupné grafické nastavení, které mi v určitých momentech dopřálo doslova vizuální orgie. Můj sluch si tento historický výlet také užil, zvukové pozadí mi, kromě slastné dělové kanonády, nabídlo též klasickou vojenskou pochodovou hudbu motivující k větším a efektivnějším činům.
První výraznější výtvor z dílen nezávislého vývojářského studia Kite Games jasně ukazuje, že pokud vývojáři dostanou dostatek prostoru a financí, dokáží vytvořit konkurenceschopné dílo i v menším tvůrčím uskupení. Jejich produkt vám poskytne prakticky vše, co od klasické realtimová strategie očekáváte. Postavit ho tím pádem bez většího ostychu lze proti většině podobně laděných titulů (např. Men of War: Assault Squad 2, Warhammer 40,000: Dawn of War III).
Sudden Strike 4 je prostě kvalitní realtimová strategie odehrávající se v tolik žádaném období našich dějin. Celek disponuje dobře navrženými soubojovými mechanizmy, obstojnou kampaní, okouzlujícím vizuálem a nadprůměrným designem map, jenž nabízí řadu taktických možností. Vytknout mu lze snad jen špatně fungující viditelnost, chudší škálu jednotek a absenci pestřejšího spektra bitevních polí. I přes tento fakt však není určen pro všechny hráče. Osobně bych ho na PC doporučil především fanouškům pomalejších strategických děl vyžadujících trpělivost a pečlivé plánování, které u většiny současných děl nenajdete. Hra vychází na platformy PC a PS4, datum vydání je 11. 8. 2017. Tato recenze byla napsána pro PC verzi.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.