Refresh the page

World of Warcraft Classic (RECENZE) – Syrová klasika je zpět

Aktualizováno

S fázi 2 se znovu rozduněly bubny války a opět se zažehl konflikt mezi Hordou a Aliancí. Na většině PvP serverech se pořádají dlouhotrvající nájezdy na osady a hlavní města. Vidina vyšších Honor ranků a ten sladký PvP loot, který na hráče čeká, prosvítá skrz krvavou mlhu zahalující bojiště. Jenže tyto rozsáhlé bitvy ztěžují život ostatním dobrodruhům na nízkých levelech, kteří se prozatím věnují questům. Jak to Blizzard vyřeší?

World of Warcraft Classic; screenshot: battlegrounds

• Žánr: MMORPG • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Blizzard Entertainment • Vydavatel: Blizzard Entertainment • Platformy a Datum vydání: PC (27. srpna 2019) • Homepage: worldofwarcraft.com/en-gb/wowclassic • Čeština: Ne


i Než se pustíte do World of Warcraft: Classic...

World of Warcraft: Classic je starší hra, než na jakou jste z dnešní doby zvyklí. Proto pro vás máme několik rad a tipů, jak se ve světě Azerothu zorientovat. A pokud hledáte nejoblíbenější addony, pokryli jsme i tuto část!

World of Warcraft Classic – Recenze

  1. Boj o Azeroth ve World of Warcraft Classic opět propukne naplno
  2. Ve světě WoW je stále co objevovat
  3. Paladin vám v Classicu dungeon či raid rozhodně neutankuje
  4. Zvládl World of Warcraft Classic start bez větších obtíží? 
  5. Původní World of Warcraft je zpět, něco mu však schází
  6. Recenze World of Warcraft Classic: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro World of Warcraft Classic PC

Boj o Azeroth ve World of Warcraft Classic opět propukne naplno

• Recenze: 8. 9. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Univerzum World of Warcraft je od svého počátku sužováno válkami a šarvátkami mezi jeho obyvateli. Lidé chovají odpor k tupým orkům. Elfové loví rychle se množící trolly, a ti si zas vybíjejí svou zlost na trpaslících a silou nedisponující gnomské komunitě. Mír nastal jen ve chvíli, kdy se objevila Plamenná legie s touhou pohltit svět. Nenávist, křivdy a příkoří mezi jednotlivými rasami byly dočasně odsunuty na vedlejší kolej, nešlo na ně však zcela zapomenout. Válečné bubny se proto čtyři roky po událostech RTS Warcraft III: Reign of Chaos opět rozeznívají naplno a vyzývají válečníky Hordy a Aliance do zbraně. Je totiž na čase se znovu vydat vstříc nepříteli, po jehož boku ještě před pár lety stáli na hoře Hyjal, jež se stala symbolem jednoty všeho živého při boji proti démonickým silám.

World of Warcraft Classic; wallpaper: classic
World of Wacraft Classic je zpět v celé své kráse, takže se můžete těšit nejen na surovou hratelnost, ale také na osobité aspekty, jimiž toto dílo disponovalo v roce 2004.

Hráč se musí hned po spuštění World of Wacraft Classic přidat k jedné ze dvou primárních frakcí kontrolujících většinu světa. Kdyby bylo toto univerzum černobílé, dobro by zastupovala Aliance, jež pod svou vlajkou sdružuje lidi, noční elfy, gnomy a trpaslíky. Zlo by naopak představovala Horda, která sjednotila kmeny orků, taurenů a trollů s nemrtvými, jimž se podařilo osvobodit z vlivu krále Lichů. Vesmír, v němž se World of Warcraft odehrává, je nebývale barevný, takže ani jedná ze skupin není vyloženě „hodná“ ani „zlá“. Každá rasa disponuje určitými benefity, s jejichž pomocí se odlišuje od svých spojenců a nepřátel. Některé druhy mohou propadnout běsnění (berserk), jiné jsou naopak obdařeny vysokou odolností, intelektem, možností požírat nepřátele nebo schopností zmizet.

Volba určitého druhu a frakce nedefinuje ve World of Wacraft Classic jen to, za jakou partu budete bojovat a kterými benefity bude vaše postava disponovat. Vliv má toto rozhodnutí také na to, k jakým třídám budete mít přístup. Každá strana má totiž jednu specializaci, která ji vyloženě symbolizuje. U Hordy je unikátem s přírodou pevně spjatý šaman. Aliance má naopak paladiny šířící za pomoci světla a kladiva její vliv. U obou formací pak najdete lovce, černokněžníka, mága, kněze, válečníka, druida a zloděje s proklatě nabroušenými dýkami. Některá povolání ovšem mohou vykonávat jen určité rasy, díky čemuž se třeba s člověkem na cestu druidismu rozhodně nevydáte, jelikož mu je tato stezka nabídnuta až ve World of Warcraft: Battle for Azeroth.

World of Warcraft Classic - Počáteční krůčky I GEM (Gameplay)

Některé počáteční lokace nejsou ve World of Warcraft Classic tak dobré jako jiné. Obtížné to mají například gnomové a trpaslíci startující svou cestu v tuhém údolí, vedle nějž je Elwynn Forest rájem na Azerothu.

Ve světě WoW je stále co objevovat

Po vytvoření hrdiny vás hra pošle vstříc dobrodružství do jedné ze startovních destinací již zmíněných ras. Většina uskupení disponuje specifickým počátečním bodem, ve kterém absolvujete sérii úkolů, které vám pomohou lépe se seznámit s postavou a elementárními herními mechanikami. Po jejich dokončení se můžete vydat do světa, jenž už k vám nebude tak milosrdný jako úvodní lokace. Dá se říct, že vás bude naopak za každou chybu velmi tvrdě trestat. Stejně tak se s vámi nebude párat ani v momentech, kdy se vydáte do míst, na něž ještě nejste dostatečně silní. Monstra, jež je obývají, jsou totiž navržena pro zkušenější šampiony, a tak slabšího reka ihned pronásledují, jelikož si jeho eliminace nevyžádá tolik sil.

Už kvůli zmíněné vlastnosti monster není dobré ve světě World of Warcraft nikam spěchat a lézt tam, kde člověk není vítán. Když si totiž budete dlouhodobě vybírat jen lokace vytvořené pro vaší úroveň, málokdy narazíte na nezdolnou překážku či monstrum schopné vás složit jen svým pohledem. Každá z frakcí vám nabídne rozsáhlé spektrum sekundárních dějových linek, s jejichž pomocí můžete kráčet z jedné destinace do druhé, aniž byste čelili větším problémům. V rámci kvality se jedná o tradiční zakázky, jimiž jsou MMORPG vyloženě proslavená, takže jen málokdy dostanete úkol, jenž by dokázal zvednout obočí hráče klasických RPG, a když už se tak náhodou stane, je třeba si takový okamžik řádně vychutnat.

World of Warcraft Classic; gameplay: vyvolávání World of Warcraft Classic; gameplay: hogger World of Warcraft Classic; gameplay: void
Při plnění úkolů se ve World of Warcraft Classic setkáte s řadou tuhých nepřátel, některé třídy mají dokonce unikátní zakázky rozvíjející potenciál jejich povolání.

Kromě sekundárních dějových linek obsahuje World of Wacraft Classic také primární příběh, s jehož pomocí máte možnost odkrýt více informací o herním světě, jeho rasách a problémech, které trápí jednotlivé národy obývající toto univerzum. Po většinu času se bude jednat o relativně rozsáhlá vyprávění schopná svou kvalitou zastínit některé středně vyvedené AAA projekty. Abych byl upřímný, zpracováním mi ve World of Wacraft Classic více imponovaly zakázky pro Alianci, protože byly navrženy komplexněji než ty, jimiž disponovala Horda, která se po většinu času snažila především zabezpečit své území před různými typy nepřátel. Za vyloženě špatné bych neoznačil ani úkoly pro neutrální frakce, skrze něž si navyšujete reputaci potřebnou k nákupu unikátních předmětů.

Paladin vám v Classicu dungeon či raid rozhodně neutankuje

Samotná práce pro jednotlivé frakce vám dá pouze přístup k novým receptům. Když je ale budete chtít použít a něco ve finále vyrobit, nezbude vám nic jiného, než se na některou z nabízených profesí zaměřit. Na výběr tu máte několik povolání, která lze vykonávat. Ne všechny specializace jsou samozřejmě dobré pro každou herní třídu, do jisté míry může ovšem hrdina profitovat z toho, co nabízí alchymie, sběr květin nebo další dostupná výrobní a těžařská odvětví bez ohledu na to, zda je šaman, mág, či paladin. V praxi to znamená, že i válečník v plátové zbroji může ve svůj prospěch použít třeba tkalcovství, protože slouží k produkci u komunity velmi ceněných brašen.

World of Warcraft Classic - Přecenění sil I GEM (Gameplay)

Smrt je něco s čím se ve World of Warcraft Classic budete setkávat možná až příliš často. Stačí jen špatně odhadnout sílu nepřítele a máte to spočítané.

I když je volba profesí pro některé hráče hodně důležitá, primární je vždy to, jakým způsobem se rozhodnou zaměřit svého hrdinu. Každá z herních tříd disponuje třemi stromy, do kterých lze rozdělovat body získané za nové úrovně. Určité typy šampionů lze zaměřit jen určitým způsobem, některé třídy však nabízí hned trojlístek směrů. Druid kupříkladu disponuje léčitelským, tankovacím a na poškození specializovaným vývojovým řetězcem, takže má ve finále možnost rozházet cenné bodíky tak, aby čerpal benefity částečně ze všech nabízených, žádnou orientaci ovšem v takovém případě nebude schopen využít naplno. Ideální je proto vždy jasně vědět, co z vašeho reka chcete mít a tak jej také po celou dobu hraní vést.

V průběhu let prošel zmíněný systém tříd ve World of Warcraft neskutečným vývojem, v jehož rámci byly upraveny některé jejich základní dovednosti, evoluční stromy a řada dalších aspektů, s jejichž pomocí se staly z určitých původně nehratelných povolání relativně zajímavé směry. World of Warcraft Classic nabízí hráčům staré dobré časy se vším, co to obnáší. Takže namísto vcelku slušně vybalancovaných specializací je nám dána k dispozici chudší škála profesí lišící se citelně od atraktivního a nebývale flexibilního konceptu nabízeného ve World of Warcraft: Battle for Azeroth. Namísto myšlenky hodně sázející na alternativní zaměření, je hráči nabídnut jeden směr, kterým musí u většiny tříd kráčet, pokud chce, aby jeho postava byla užitečná, nebo lépe řečeno hratelná.

World of Warcraft Classic; gameplay: vrcholek World of Warcraft Classic; gameplay: most World of Warcraft Classic; gameplay: les
Azeroth se díky World of Warcraft Classic vrátil do éry, kdy jeho povrch nebyl ještě zvrásněn různými kataklyzmatickými událostmi.

Pro Alianci typický paladin je kupříkladu v této elementární verzi WoW úplně zbaven tauntu, takže si z něj dobrého tanka rozhodně neuděláte. Popravdě to není ani nejlepší válečník, vývojáři se při tvorbě této specializace totiž nebývale inspirovali designem třídy ve Warcraft III: Reign of Chaos, kde se jednalo především o podpůrnou profesi s nízkými ofenzivními a defenzivními statistikami. Ve finálních etapách hry je proto nutné božího bojovníka definovat tak, aby z něj byl co nejlepší léčitel, protože jeho alternativní zaměření nejsou ve World of Warcraft Classic dostatečně kvalitně navržena. Popravdě se to dalo čekat, do jisté chvíle jsem však doufal, že minimálně v tomto ohledu se Blizzard pokusí znovu vydanou základní hru mírně upravit. Bylo to ale jen bláhové přání.

Zvládl World of Warcraft Classic start bez větších obtíží? 

Celkově je dle mého názoru ještě co vylepšovat. Vývojáři z Blizzardu mají naštěstí pro World of Warcraft Classic velké plány, v jejichž rámci chtějí během několika měsíců hru obohatit o veškerý obsah, jímž disponovala původní verze WoW. V praxi to znamená, že časem přibudou raidovací instance, nové globální události a PvP, bez něhož si tenhle kousek někteří nedokáží ani představit. Úspěch kompletu dle mého názoru hodně ovlivní to, jak budou chystaná rozšíření dávkována, pokud se však tvůrci nebudou flákat, šance na selhání jsou minimální. Teoretickou otázkou, již si kladu ve dnech, kdy tento titul hraji, je, zda časem World of Warcraft Classic obohatí i World of Warcraft: The Burning Crusade, nebo zůstane navždy čisté. Osobně bych uvítal první možnost.

World of Warcraft Classic - Průzkum tunelů I GEM (Gameplay)

Průzkum některých lokací má ve World of Warcraft Classic i po letech stále své kouzlo.

Popravdě by mi taktéž nevadilo, kdyby Blizzard rozšířil citelně počet serverů, na kterých lze World of Warcraft Classic hrát. V současnosti totiž vývojáři hráčům nabízí jen několik anglických světů, což není v porovnání s tím, čím disponuje aktuální verze World of Warcraft, žádná velká sláva. O návrat ke kořenům je navíc nebývalý zájem, takže normálně orientované servery jsou spolu s těmi cílícími na PvP vyloženě nacpané k prasknutí, což je trošku problém. Když vezmeme v potaz fakt, že většina komunity není úplně PvE ani RP (Role Playing) zaměřená, bylo by možná lepší, kdyby tvůrci při spuštění nabídli větší výběr univerz se zacílením na komunitu, jež WoW stabilně hraje. Kdyby to vývojáři vzali na zřetel, nemusel bych leckdy čekat několik minut na připojení do hry plné grindících lidí.

Když už jsem zmínil grindící lidi, nemohu opomenout další aspekt, který mě při hraní World of Warcraft Classic maličko iritoval. Snad každý hráč, jenž měl možnost v posledních letech hrát WoW, si jistě pamatuje, že předměty šlo většinou sebrat i poté, co je vzal někdo jiný. Zde nic takového není, takže jsou úkolové věci často ve stejném obležení, jako toalety na festivalu mléčných výrobků, což v praxi znamená, že než požadovanou součástku, zbraň či mapu seberete, většinou to potrvá. Snadná popravdě není kvůli návalu ani eliminace vybraných typů nepřátel. Blizzard měl možnost v Classic některé aspekty částečně vylepšit, nakonec se však rozhodl plně vyhovět komunitě a namísto zdokonalení kompletu raději vsadil na oživení hry z roku 2004 se vším všudy.

World of Warcraft Classic; gameplay: klony World of Warcraft Classic; gameplay: prázdné prase World of Warcraft Classic; gameplay: komunita
Komunita byla vždy hlavním tahounem všech MMO her, World of Wacraft Classic v tomto ohledu není výjimkou, takže ani zde se bez ostatních hráčů neobejdete.

Je ovšem škoda, že se vývojáři z Blizzardu při oživování nerozhodli základní hru zbavit všech bugů, které ji trápily. Hráči se díky tomu mohou setkat s nepřáteli běhajícími skrz zdi, jež je nejsou schopny zastavit, či jinými libůstkami, kvůli kterým jste původní verzi WoW možná nenáviděli, protože leckdy způsobily vaši smrt. Blizzard chce světu nabídnout autentický zážitek, takže se s těmito aspekty budete muset stejně jako já smířit, jelikož jen tak nezmizí. Teoreticky lze říci, že časem je možno počítat spíše s tím, že jejich spektrum bude rozšířeno o nové kousky.

Původní World of Warcraft je zpět, něco mu však schází

Síla všech MMORPG je především v komunitě, která je u nich schopná strávit desítky hodin týdně, aniž by jí to přišlo divné. World of Warcraft Classic není výrazně lepší ani horší než původní hra. Je to prakticky totožný titul, který prošel středně rozsáhlými změnami, jež měly vylepšit především vizuální stránku celku a hratelnost. Schází v něm ovšem ti lidé, se kterými člověk objevoval dosud nepoznaný herní svět, zdolával kobky a srážel na kolena hráče zastupující konkurenční frakci. Jejich místo samozřejmě nahradili jiní. Vzpomínky a prvotní pocity však bohužel vymazat nelze, takže jím budou možná veteráni toužící po návratu starých časů po určité době trošku zklamáni, protože jisté chvíle a momenty jsou prostě a jednoduše neopakovatelné, což jsem pocítil na vlastní kůži.

World of Warcraft Classic; screenshot: fronta
Krátce po vydání World of Wacraft Classic nabídlo komunitě totožný zážitek jako před lety, opět si mohla užít čekání ve frontách hráčů čekajících na možnost vstoupit do herního světa.

Legendární základní verze World of Warcraft je zpět. Ti, kteří žádali Blizzard o návrat starých časů, mohou jásat, protože tahle hra jim nabídne přesně to, čeho se jim nedostává u Battle for Azeroth. Dostanou totiž nepříliš přístupné a možná trošku toporné MMORPG, jehož hraní je postaveno především na kooperaci s ostatními hráči, která nebyla v současných datadiscích už tolik zásadní jako v minulosti. Věnovat pozornost by mu měli především veteráni křičící stále po tom, aby jim bylo dáno WOW: Vanilla. Mladší, dosud nezkušení jedinci by si jej měli všímat jen za předpokladu, že touží po tom poznat počátky jednoho z nejslavnějších MMORPG vůbec téměř se vším, co to v té době obnášelo. Za sebe naskočení na tento vlak doporučuji jen nostalgikům ochotným leccos překousnout.

• Zdroje: Vlastní

Recenze World of Warcraft Classic: závěrečné hodnocení

    Hodnocení 77 % GEM
Hlavní parametry: Hratelnost
70 %
Audiovizuální zpracování
67 %
Znovuhratelnost
90 %
World of Warcraft Classic; recenze

Klady

  • Hrát je možné prakticky jen za měsíční poplatek
  • Vysoká náročnost, kterou vám datadisk BfA nenabídne
  • Návrat ke kořenům po všech stránkách
  • Možnost opět prožít některá již zapomenutá dobrodružství
  • Perfektní příběhové pozadí herního světa
  • Osobitost jednotlivých herních tříd
  • Obsah na stovky hodin

Zápory

  • Pro někoho možná příliš surová hratelnost
  • Přítomnost některých původních nedostatků
  • Vizuálně působí WoW Classic stále zastarale
  • Toporné animace
  • Nedostatek úkolů nenutících vás k lovu prasat

HW nároky pro World of Warcraft Classic PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 / Windows 8 / Windows 10 64-bit Windows 7 / Windows 8 / Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core 2 Duo E6600 / AMD Phenom X3 8750 Intel Core i7-4770 / AMD FX-8310 nebo pozdější
Grafická karta NVIDIA GeForce 8800 GT 512 MB / AMD Radeon HD 4850 512 MB / Intel HD Graphics 4000 NVIDIA GeForce GTX 960 / AMD Radeon R9 280 nebo pozdější
DirectX - -
Operační paměť 2 GB 8 GB
Pevný disk 5 GB 5 GB
i Mohlo by vás zajímat

World of Warcraft Classic – Novinky

  1. (22. 11. 2019) Battlegroundy jdou do hry s předstihem
  2. (19. 11. 2019) Lord Kazzak, Azuregos a Honor Systém
  3. (5. 11. 2019) Kazzak, PvP Honor systém a další
  4. (8. 10. 2019) Instance Dire Maul dorazí již 15. října
  5. (30. 9. 2019) Nakonec se dočkáme všech raidů, dungeonů a plnohodnotného PvP v 6 fázích
  6. (28. 8. 2019) Taureni a Gnómové mají správnou velikost a Taureni dosáhnou dál, než ostatní rasy
  7. (8. 8. 2019) Testovní Dark Portal se na chvíli otevře ještě ve čtvrtek
  8. (15. 5. 2019) Testování World of Warcraft Classic odstartuje už tento měsíc
  9. (16. 4. 2019) Na začátku ve World of Warcraft Classic z PvP moc nevytěžíte
  10. HW nároky pro World of Warcraft Classic PC

Battlegroundy jdou do hry s předstihem

• Novinka: 22. 11. 2019 • Autor: Jiří Fait

Warsong Gulch (10v10 bojiště simulující Capture the Flag mechaniku) a Alterac Valley (battleground kombinující PvP a PvE s cílem zabít vůdce hlavních pevností) měly být představeny až s fází 3, jenže s tím, jak Honor Systém zažehl novou jiskru PvP, se společnost Blizzard rozhodla přidat battlegroundy už 10. prosince.

Tímto krokem zajistí férovější přístup k Honor rankům i pro hráče na nižších levelech, kteří se momentálně stávají „vedlejšími škodami“ v konfliktech, jež vedou krvežíznivé „šedesátky“ (maximální úroveň v Classicu). Minimálně totiž Warsong Gulch přinese možnost připojit se do PvP na všech levelech v kontrolovaném prostředí. Navíc funguje s principem vyrovnávaní levelů, který vaší postavu hodí na poslední level před dokončením plného čísla. Tzn. pokud se připojíte do fronty na Warsong Gulch na úrovni 22, po připojení budou vaše základní statistky vyhnány na level 29 (nevztahuje se na ability a kouzla. Budou vám muset vystačit ty, které zrovna umíte), abyste měli lepší možnost přispět svou troškou v boji. Na úrovni 30 se zvednou na 39, na 40 na 49 a tak dále. Soupeří spolu hráči v rozmezích těchto čísel.

World of Warcraft: Classic; screenshot: warsong gulch World of Warcraft: Classic; screenshot: alterac valley
Přidání Warsong Gulch a Alterac Valley by mohlo znamenat snížení počtu plenících skupinek hráčů, kteří berou zavděk jakoukoli kořistí, byť jim jejich Honor rank nijak nezvyšuje.

Alterac Valley je určen pro hráče na levelech od 51 od 60. Jedná se o rozsáhlé bojiště, ve kterém se hraje „na přetlačovanou“. Musíte se postupně probít až do pevnosti nepřátelského vůdce a zabít jej. Stejný cíl má i protivník. Toto bojiště rovněž přidává do mixu PvE mechaniky. Můžete zde získávat suroviny (Stormpike Soldier’s Blood, nebo Frostwolf Soldier’s Medal) a ty pak použít na vylepšení bojových schopností NPC válečníků či přivolávaní jízdy, vzdušných jednotek nebo mocných lordů příslušných frakcí.

Co to ale znamená pro zbývající obsah, jenž se měl dostavit s fází 3? Blizzardi na svém fóru potvrdili, že se Blackwing Lair a Darkmoon Faire dostanou do hry na začátku roku 2020. Spolu se dvěma battlegroundy se na některých územích Kalimdoru objeví tzv. „elementární invaze“, což představuje období, kdy se v oblastech Silithusu, Winterspringu, Un’Goro kráteru a Azshary náhodně otevřou portály do sféry elementálů, objeví se jejich vůdcové a počet elementálů kolem se začne rapidně zvyšovat, dokud šéf příslušného elementu nepadne.

Vypadá to na zajímavé (a pořádně chaotické) období pro World of Warcraft: Classic, což je ale myšleno v dobrém slova smyslu. Teď, když už mají Blizzardi pokryté jak PvE, tak i PvP, dovedu si představit, že se kadence updatů poněkud sníží, a to do doby, než se všichni na novinky aklimatizují a dosyta si jich užijí. Další podrobnosti pro vás budeme nadále sledovat.

• Zdroje: WoW Forum, Wowhead



Lord Kazzak, Azuregos a Honor Systém

• Novinka: 19. 11. 2019 • Autor: Jiří Fait

Nástřel všech fází jsme vám představili zde. Blizzardi se od původního plánu maličko odklonili, jelikož dungeon Dire Maul vypustili s předstihem. Většina hráčů instanci vítalo, jelikož po serverech se prohání daleko více charakterů s levelem 60, než Blizzardi očekávali a Dire Maul znamená další místo, kde si můžeme nahrabat vzácnější loot. Někteří uživatelé na blizzardích fórech remcají, že se změny dějí až příliš rychle, jenže vývojáři nechtějí nic ponechat náhodě – čím více možností ve hře budou hráči mít, tím menší šance, že si neprodlouží předplatné na další měsíc.

Ale pojďme k samotným novinkám. Nejdříve se podíváme na první dva world bosse, kde je najdeme a jaký je doporučený level k jejich pokoření a poté se mrkneme na PvP Honor Systém.

Lord Kazzak

  • Lokace: Tainted Scar – Blasted Lands
  • Doporučený Level – 60
  • Doporučený počet hráčů – 40
  • Questy s ním spojené – Priest: Ve hře existuje (malá) možnost, že vám z kteréhokoli elitního démona padne unikátní trinket Eye of Shadow. Ovšem u Lorda Kazzaka je tato šance stoprocentní. Takže pokud máte quest The Balance of Light and Shadow a Kazzaka zabijete, po splnění questu si můžete vybrat ze dvou parádních holí přímo pro Priesta. Jedná se o zbraně Benediction a Anathema.
World of Warcraft: Classic; screenshot: Lord Kazzak
Kazzak je masivní démon, který vedl zbytky sil Burning Legion po konci Třetí Války (Warcraft 3) a v Blasted Lands očekává na znovuotevření Temného portálu.

Azuregos

  • Lokace: Azshara
  • Doporučený Level – 60
  • Doporučený počet hráčů – 40
  • S Azuregosem žádný quest spojený není, ale všichni hráči, kteří právě „jedou“ Huntera, by si na něj měli posvítit. Pokud se náhodou honíte za skvělým toulcem Ancient Sinew Wrapped Lamina, který může dropnout z elitních Blue Dragons (ale co si budeme povídat, málokdy skutečně padne), Azuregos vám tento předmět po smrti „vyprdne“ vždycky.
World of Warcraft: Classic; screenshot: Azuregos
Drak Azuregos má velmi dlouhý respawn time a v minulosti vyšel s patchem 1.3.

PvP Honor Systém

Konečně máme důvod mordovat pocestné ze znepřátelených frakcí! Pokud nyní na svých trollích toulkách potkáte trpajzlíka, který je v rozmezí 10 levelů od vás (směrem dolů i nahoru), můžete jej ze zálohy zaříznout a hra vás za to odmění takzvaným Honorable Killem („Čestné zabití“, i když jste jej tedy provedli nečestně).

Díky těmto killům stoupáte po PvP žebříčku, který vám otevírá možnost si přijít na zajímavé, pro PvP specifické cetky, pláště, lektvary a další. Každý Honorable Kill je oceňován odlišně. Například pokud zabíjíte jednoho a toho samého nebohého gnóma stále dokola, počet bodů za jeho zabití se začne snižovat.

Za první zabití hráče je zisk Honoru 100 %. Druhé vám přinese 75 % Honoru, třetí 50 %, čtvrté 25 % a páté (a další) 0 %. Tento klesající zisk se každý den zresetuje, takže se nemusíte bát, že byste ze zmiňovaného gnóma (říkejme mu třeba Kutiltroška) už nikdy nic neměli.

World of Warcraft: Classic; screenshot: Honor
Po zavedení battlegroundů ve fázi 3 budeme získávat Honor mnohem snáze i na nižších levelech.

Počet získaných bodů závisí také na tom, jaký má poražený hráč level a vlastní Honor Rank. Za zabití protivníka, který má více PvP zkušeností, získáváte více Honor bodů. Každý týden se váš Honor Rank updatuje v závislosti na tom, jak jste si v PvP po celý týden vedli. Udržovat se v žebříčku nebude nic jednoduchého a vyžaduje stálou participaci. Za zabití faction vůdců v Darnassus, Ironforge, Orgrimmar, Stormwind, Thunder Bluff a Undercity je počet získaných Honor mnohonásobně vyšší, takže se dají očekávat zvýšené počty raidů na hlavní města.

Pokud ovšem zabijete civilní NPC, dostanete tzv. Dishonorable Kill. Každý z nich vám ubere váš celkový Honor. Za zabití grey (šedého) hráče, tj. 10 levelů pod vaší úrovní, nedostanete žádný Honor. Svůj Honor Rank si můžete prohlédnout stiskem klávesy „H“, nebo jej najdete v Character profilu „C“ v poslední záložce.

Existuje celkem 14 hodností (Rank) a každá z nich poskytuje přístup k odlišným odměnám. Ty můžete získat v Officer Barracks ve Stormwindu nebo Orgrimmaru. A to by bylo k fázi 2 asi vše. Fáze 3 PvP ještě více prohloubí, jelikož do Classicu přibudou battlegroundy Warsong Gulch a Alterac Valley a získávání Honoru tak bude ještě snadnější. Tak tedy lovu zdar a uvidíme se na bojišti!

• Zdroje: WoW Forum, Wowhead



Kazzak, PvP Honor systém a další

• Novinka: 5. 11. 2019 • Autor: Jiří Fait

Během uváděcí ceremonie BlizzConu 2019 mluvil Hazzikostas o 15. výročí World of Warcraft, vizích pro budoucnost a samozřejmě také o chystaném obsahu pro Classic a Battle for Azeroth. Díky tomu dnes víme, že se oficiální Phase 2 dočkáme již 12. listopadu a spolu s ní budou do světa Azerothu vypuštění dva world bossové a, což je pro některé možná důležitější, Honor systém pro PvP. Všechny plánované novinky ohledně fáze 2 naleznete zde. Blizzardi také představili nový datadisk s názvem Shadowlands, o kterém jsme pro vás sepsali základní informace.

World of Warcraft Classic; screenshot: BlizzCon 2019
World bossové jsou sice fajn, ale hlavním lákadlem Phase 2 je jistě tzv. Honor systém, který bude sledovat téměř veškerou vaši PvP aktivitu. Díky tomu můžete obdržovat Honorable Kills a Contribution Points. Nepřátelský hráč od vás ale musí být maximálně/minimálně vzdálen jen 10 úrovní, jinak nic nezískáte.

Ale zpátky ke Classicu. Fáze 2. je dobrou zprávu hlavně pro endgame hráče, kteří již prošli Azeroth křížem krážem a hledají nové výzvy, což jim Honor systém a world bossové nepochybně zajistí. Takže pokud jste ještě nesplnili všechny questy v Hillsbradu, doporučujeme tak učinit nyní, jelikož Hillsbard Foothills bylo v minulosti populární místo, ve kterém se síly Aliance a Hordy střetávaly ve velmi pravidelných intervalech. A vzhledem k tomu, že je Honor systém na spadnutí, „PvPeři“ teď budou číhat doslova za každým kopcem.

Pokud se do World of Warcraft: Classic teprve chystáte, doporučujeme vám přečíst si naše tipy, v nichž naleznete spoustu zajímavostí pro nováčky (i veterány) „vanillou“ nepolíbené, dozvíte se něco o nejoblíbenějších addonech a samozřejmě taky o tom, jak se k nim dostat a jak je nainstalovat.

• Zdroje: WoW Forum, BlizzCon 2019



Instance Dire Maul dorazí již 15. října

• Novinka: 8. 10. 2019 • Autor: Jiří Fait

Dire Maul se nachází v zóně Feralas a jedná se o prastaré elfí město, ze kterého jsou nyní ruiny obývaná všemožnou havětí. Co je ale důležitější, v (herní) minulosti šlo o jednu z nejzásadnějších instancí, jež skýtala množství „world buffs“ (globálních buffů) klíčových k poražení bossů v raidech. Byl to jeden z prvních velkých dungeonů s alternativními průchody, které téměř přímo vybízely vynechat některé bosse a silnější nepřátelé a jít po těch, které jste zrovna potřebovali.

Blizzardi před vydáním World of Warcraft Classic tvrdili, že se Dire Maul dostane do hry až s 2. fází spolu s dvěma world bossy a PvP Honor systémem. Ovšem ředitel pro World of Warcraft nás mile překvapil v nedávném vývojářském deníčku, kde prohlásil, že se instance objeví ve hře s předstihem, přesněji tedy 15. října.

Content Preview: Visions of N’zoth (Developers Diary)

Ion Hazzikostas, ředitel pro vývoj World of Warcraft, ve vývojářském deníčku promluvil o chystaném obsahu ke Classicu a představil mnoho novinek týkajících se Battle for Azeroth.

Společnost ale s fázemi stále počítá. Zmiňovaný PvP systém a globální bossové jsou, podle slov Hazzikostase, „za rohem“ a jakmile si tým pevně stanoví přesné datum, ihned se o něj s komunitou podělí. Teď se ale prý nemůže dočkat toho, až se hráči vrhnout do staronového Dire Maulu a dostanou se k novému lootu. Toto neplánované vydání Dire Maulu dává smysl, protože hráči dosahují na 60 level (nejvyšší možný ve World of Warcraft Classic) zřejmě rychleji, než si vývojáři mysleli.

Zbytek videa se věnuje hlavně dalšímu obsahu k poslednímu datadisku Battle for Azeroth, kde byly, mimo jiného, představený také dvě úplně nové hratelné rasy – „liškovití“ Vulpera pro Hordu a Mechagnomes pro Alianci.

• Zdroje: WoW ForumYouTube (Blizzard)



Nakonec se dočkáme všech raidů, dungeonů a plnohodnotného PvP v 6 fázích

  1. Fáze 1: Vydání World of Warcraft Classic (27. sprna 2019)
  2. Fáze 2: Datum vydání – (12. listopadu 2019)
  3. Fáze 3: Datum vydání – neznámé
  4. Fáze 4: Datum vydání – neznámé
  5. Fáze 5: Datum vydání – neznámé
  6. Fáze 6: Datum vydání – neznámé

• Novinka: 30. 9. 2019 • Autor: Jiří Fait

Blizzard to naštěstí s tím navozením vanilla zážitku nemyslel úplně doslova. Nebudeme tedy muset dokolečka procházet hrstku usmolených dungeonů a můžeme se tak těšit na další obsah, jenž by měl být pravděpodobně ekvivalentní tomu, co v dobách minulých obsahovaly patche pro původní verzi World of Warcraft.

Blizzardi samozřejmě do Classicu přidávají menší patche (hotfixy) stabilně, ale ty většinou jen opraví nějakou chybku nebo zajistí plynulejší běh serverů, takže se v tomto případě nedá mluvit o plnohodnotných updatech. Ty si vývojáři schovávají na později a přezdívají jim Phases (fáze). Fází bude celkem 6 a na konci bychom měli mít World of Warcraft zhruba v takové podobě, v jaké se nacházel, než dorazil vůbec první datadisk The Burning Crusade. Co která fáze přinese, se dočtete níže.

Fáze 1: Vydání World of Warcraft Classic (27. srpna 2019)

Tři, dva, jedna a hladký start …? Rozhodně ne, ale jak se zdá, lidé fronty v herním lobby i ve hře samotné brali sportovně. Ostošest se tweetovalo, kterak ono čekání a lagy „přispívají k autentickému zážitku z originálu“. Já jsem se takticky nenahrnul na to nejpřelidněnější místo a zvolil si RP/PVP server, kde jsem mohl s velkou pravděpodobností narazit na poměrně rozumné lidi a zároveň si užít nějaké to PvP pošťuchování se mezi všemi rasami Azerothu.

World of Warcraft Classic; screenshot: masses
Tohle není výjev z Black Friday v obchoďáku. Start World of Warcraft Classic byl všechno, jen ne bezproblémový.

Fáze 1 tedy někde občas drhla a sem tam na sebe lidi doslova šlapali, celkově by se to ale celé dalo označit za úspěch. Věřte tomu, nebo ne, ale během prvního víkendu už byla pokořena jak samotná dračice Onyxia, tak i ohnivý boss Ragnaros ve svém doupěti Molten Core. Což jsou vlastně první dvě velké věci, jež phase 1 zahrnuje. Takže pro pořádek: Co přinesla fáze 1?

Molten Core – pokud je pro vanillu WoW něco opravdu charakteristického, pak to jistě bude Molten Core. Jedná se o raid pro 40 hráčů, obsahuje tunu oheň a lávu třímajících bossů a nakonec vyústí v epický souboj se samotným Ragnarosem. Die, insect!

World of Warcraft Classic; screenshot: molten core
Molten Core je Ragnarosovo obydlí a jestli Ragnaros něco opravdu nemá rád, jsou to návštěvy dobrodruhů.

Onyxia – Dračice Onyxia je hlavní boss, jež čeká na konci dungeonu Onyxia‘s Lair. Jde o další raid pro 40 lidí.

Maraudon – Maraudon byl původně přidán až s patchem 1.2.0, takže jsme tuto oblast dostali v Classicu s předstihem. Jedná se o rozsáhlý end-game dungeon pro 5 lidí a doporučené levelové rozpětí, ve kterém se můžete Maraudon pokusit pokořit, je 46–55.

PvP – V době vydání původního World of Warcraft si lidé do držky dávali jen sporadicky. Buď v duelech, nebo sem tam v některých oblastech, jež kontroluje Horda a Aliance zároveň. Nebyl žádný Honor Systém, Dishonorable killy, Alterac Valley, Warsong Gulch atd. A přesně v takovém stavu se nyní PvP ve World of Warcaft Classic nachází. I když v době psaní tohoto článku bych řekl, že pohraniční šarvátky již pravděpodobně přerůstají ve větší konflikty.

Fáze 2: Datum vydání – (12. listopadu 2019)

Vydání fáze 2 by mohlo být poměrně klíčové. Ani ne tak kvůli obsahu, jako spíše proto, že by nám mohlo nastínit, jakým tempem a v jakých intervalech hodlá společnost Blizzard dávkovat budoucí obsah pro World of Warcraft Classic. Půjde o „měsíčníky“? Že bychom každých zhruba třicet dní dostávali něco nového? Podle mě je to spíše nereálná myšlenka. Blizzardi stále aktivně podporují Battle for Azeroth, a pokud by si své předplatitele rozmlsali měsíčními updaty, upletli by si tím na sebe pěkně ostnatý bič. Očekával bych dvou až tříměsíční „odmlku“, díky které vývojáři získají čas updaty rozmělnit také mezi své ostatní tituly. Co přinese fáze 2:

Dire Maul – Dire Maul je podobně jako Maraudon dungeon pro pětičlennou družinu. Dostat se do něj můžete až ve chvíli, kdy vám level poskočí na magické číslo 60. Dungeon má tři části (křídla) a nachází se v severním Feralasu. Dire Maul bylo kdysi hrdým městem Nočních elfů zvané Eldre’Thalas. Dnes je z něj ruina obývaná satyry, zlobry a nemrtvou havětí. Původní Dire Maul byl do hry přidán v patchi 1.3 v březnu 2005. Update (8. 10. 2019) – Dire Maul se ve World of Warcraft Classic objeví již 15. října. Více zde.

World of Warcraft Classic; screenshot: dire maul
Dříve nádherné město Nočních elfů. Nyní jejich pohřebiště a také vaše příležitost, jak si namastit kapsy.

Azuregos – Azuregos je world boss, kterého lze najít v Azshaře. Jedná se o vůbec prvního bosse této úrovně, a pokud si na něj troufnete, budete potřebovat partu (nebo lépe celý raid) hrdinů na 60. úrovni. Azuregos měl velmi dlouhý respawn time a vyšel rovněž s patchem 1.3.

Kazzak – Druhý world boss. Nacházel se v Tainted Scar v oblasti Blasted Lands. Šlo o masivního démona, který vedl zbývající síly Burning Legion po konci Třetí Války (Warcraft 3). V Blasted Lands pak čekaly na znovuotevření Temného portálu.

PvP Honor systém a PvP odměny – Předměty získané díky PvP ranku by měly být stejné (nebo mírně upravené) jako ty, které představil patch 1.12. Mějte ovšem na paměti, že obdobně jako ve vanille, i v Classicu bude třeba počítat s objemnou časovou investici, abyste se v žebříčku (ranku) vyšplhali až na vrchol Honor systému. Kromě toho fáze 2 také znovupředstaví Dishonorable Kills. Tento systém by měl zamezit zabíjení hráčů na nízkých úrovních těmi, kteří jsou o několik desítek levelů nad nimi a v podstatě se baví „killováním noobu“.

World of Warcraft Classic; screenshot: pvp rewards
Konečně budou mít hráči důvod zapojit se do PvP, které nezahrnuje nesmyslné vraždění hráčů na nízkých levelech.

Fáze 3: Datum vydání – neznámé

PvP Warsong Gulch a Alterac Valley – První dvě, dnes již legendární bojiště dorazí ve fázi 3 spolu s příslušnými vendory (obchodníky). Warsong Gulch je v podstatě oblíbený mód Capture the Flag a Alterac zase „přetahovaná“ o to, komu dříve dojdou bodíky v kolonce posil. Je ale třeba uvědomit si, že v původní verzi (1.12), kdy jsme poprvé na Alterac a Gulch zavítali, chyběly některé předměty (jako třeba Spell Penetration trinkets). Ty byly postupně dodány v dalších updatech, takže není jisté, jestli budou na začátku třetí fáze dostupné všechny. Update (21.11. 2019) - Oba battlegroundy se do hry dostanou s předstihem. Konkrétně 10. prosince. Darkmoon Faire a Blackwing Lair budou následovat začátkem roku 2020.

Darkmoon Faire a Darkmoon Faire Decks – Festival kuriozit a podivností. Silas Darkmoon představil Darkmoon Faire jako oslavu všeho tajemného a mysteriózního v Azerothu. Do hry přibudou exotické předměty, které vám sice nezvednou staty do nebeských výšin (tedy pokud nepočítám Darkmoon Faire kartičky, které bylo opravdu obtížné získat), ale rozhodně vypadají cool.

Blackwing Lair – Nový raid pro 40 lidí na 60. úrovni. Blackwing Lair je domovem draka Nefariana a nachází se uvnitř Blackrock Spire. Poprvé se do hry dostalo v patchi 1.6 v červenci 2005.

World of Warcraft Classic; screenshot: blackwing lair
Doupě draka Nefariana.

Fáze 4: Datum vydání – neznámé

PvP Arathi Basin – Arathi Basin se nachází v Arathi Highlands a jedná se o parádní PvP bojiště, fungující na principu „King of the Hill“. Bylo v něm třeba kontrolovat a bránit určitá místa k získávání surovin pro vaší stranu a zároveň bránit nepříteli, aby prováděl to samé. Vítězem se stala frakce, která jako první nasbírala 1600 surovin. Tento battleground byl přidán původně v updatu 1.7 v září 2005.

Zul’Gurub – Jde o raid pro 20 lidí a nachází se v severovýchodní části Stranglethorn Vale. Stejně jako Zul’Farrak se počítá mezi „venkovskou“ instanci, takže v ní můžete jezdit na mountech. Zul’Gurub je hlavní město trollího kmene, který vede Gurubashi, uctívač strašlivého boha Hakkara the Soulflayera.

World of Warcraft Classic; screenshot: zul-gurub
„Outdorová“ instance plná trollů.

Green Dragons – Čtyři zelení draci, kteří padli do spáru noční můry Emerald Dream. Do samotného Emerald Dreamu se můžeme podívat právě ve fázi 4 a pokusit se draky skolit.

Fáze 5: Datum vydání – neznámé

Ahn’Qiraj War Effort a AQ Raids – Do hry přibudou dvě raidovací instance. Ruins of Ahn’Qiraj (raid pro 20 hráčů) a Temple of Ahn’Qiraj (40 hráčů). V době vanilly WoW se ovšem neotevřely hned obě instance po implementaci patche 1.9. Uživatelé museli podstoupit takzvané War Effort. V praxi to znamenalo, že dedikované množství lidí na jednom serveru pracovalo jako včelí úl – aby se instance vůbec otevřela, muselo se nasbírat stovky tisíc surovin (ano, čtete právně) a podstoupit řetězec questů epického ražení, na který bylo potřeba značné množství nejvybavenějších a nejschopnějších hráčů na serveru. Event mohl klidně trvat desítky hodin a odehrával se na téměř celém kontinentu Kalimdoru.

World of Warcraft Classic; screenshot: ahn'qiraj
Dostat se do téhle instance chtělo čas, více času a ještě více času. Ale odměna byla skutečně sladká.

PvE Tier 0.5 – Do World of Warcraft Classic dorazí Dungeon Set 2, což je přímý upgrade Dungeon Setu 1. Jedná se o setovou výbavu složenou z osmi předmětů a sehnat lze plněním skutečně propracovaných a těžkých úkolů, které vám nejednou vženou slzy frustrace do očí. Dungeon Set je hlavně pro hráče, kteří se nechtějí/nemůžou zúčastnit raidování, ale přesto by si rádi zkusili nějakou výzvu. Ne že by WoW Classic do té doby výzva nebyla.

World of Warcraft Classic; screenshot: dungeon set 2
Setové předměty pro „raid panice“.

Loot Revamp – Celkové vylepšení/úprava lootu a jeho dostupnosti. V minulosti nebyl poměrně dlouho dostupný například již zmíněný Spell Penetration trinket a byl přidán (spolu s dalšími předměty) až v patchi 1.9.

Fáze 6: Datum vydání – neznámé

World PvP Update – Do WoW Classic přibudou World PvP objectives v oblasti Silithus a Easterrn Plaguelands.

Scourge Invasion – Stejně jako v minulosti, také ve fázi 6 se Scourge (nemrtvá metla) objeví zřejmě coby world event. Invaze bude součástí otevření instance Naxxramas, což je vznášející se citadela, kterou obývá mocný lich Kel’Thuzad.

Naxxramas – Naxxramas byla původně raidovací instance pro 40 hráčů. Masivní vznášející se nekropole skýtala neslýchané hrůzy, sloužila jako sídlo vlády liche Kel’Thuzada a několika nejsilnějších poručíků Arthase. Dungeon byl přidán s patchem 1.11 v červnu 2006 a šlo o poslední instanci pro 40 lidí doplněnou do základního World of Warcraft.

World of Warcraft Classic; screenshot: naxxramas
Sídlo liche Kel’thuzada. Tohle vznášející se monstrum bude jako taková třešnička na opravdu obrovském dortu, pokud se Blizzardům všechno podaří.

• Zdroje: WoW ForumWowhead



Taureni a Gnómové mají správnou velikost a Taureni dosáhnou dál, než ostatní rasy

• Novinka: 28. 8. 2019 • Autor: Jiří Fait

Vzpomínáte si, kdy jste naposledy byli skutečně nadšení z nějakého zeleného či modrého itemu ve World of Warcraft? Pamatujete si, kdy vás například v Battle for Azeroth poslala pod drn trojice uslintaných koboldů se svíčkou na kebuli? A co ty Epic předměty? Jsou pořád epické? Nebo kdy jste se v posledním z datadisků pořádně zapotili proti obyčejným mobům? Nepamatujete? Tyhle věci prostě nezažijete, pokud se „nevrátíte ke kořenům“, což nabízí WoW: Classic a já nemůžu jinak než doporučit. Jenže kvůli tomu zde dnes nejsme.

Spousta hráčů, kteří u zrodu nejhranějšího MMORPG nebyli, nebo prostě tyto doby již nepamatují, vzali blizzardí fóra útokem a nahlašují jeden „bug“ za druhým. To je samo o sobě chvályhodné počínání, jenže Blizzard chtěl hráčům přinést co možná nejautentičtější zážitek z dob minulých, což ve výsledku znamená, že drtivá většina těchto bugů vlastně nejsou žádné bugy, ale „featury“ fungující přesně tak, jak fungovaly v roce 2004 a také po většinu času až do doby, kdy vyšel první datadisk The Burning Crusade.

World of Warcraft: Classic; screenshot: lobby World of Warcraft: Classic; screenshot: fronta
Docela apokalyptický pohled na dosavadní dění ve World of Warcraft: Classic. Doba čekání na některých serverech je stále směšně obří, ale fronty na orčí banány (a možnost vůbec splnit quest) už tak hrozné (nyní) nejsou. Dejme wowku ještě týden a servery se vyprázdní na přijatelnou úroveň. Blizzard se navíc nechal slyšet, že je lepší mít méně serverů, ale zaplněných, než více poloprázdných, takže v nejbližší době bych nějaké navyšování kapacity úplně neočekával.

Hráči chtěli autentičnost, což Blizzard splnil. Samozřejmě to neznamená, že by do hry byly zahrnuty chyby, jež z wowka udělaly chaotickou změť (vzpomínáte na incident s Corrupted Blood?), některé věci se prostě ze základu zachovaly. Pokud čekáte na recenzi, tak tu pro vás samozřejmě chystáme taky (zhostí se jí kolega Ondra Zeman). Níže se můžete podívat na výčet několika takzvaných bugů/odlišností (celý seznam naleznete ZDE):

  • Taurenské hitboxy a melee dosah jsou větší, než mají ostatní postavy.
  • Pokud postava dostane kritický zásah, když si sedá za pomoci příkazu /sit, nejsou aktivovány ability Enrage, Blood Craze a Reckoning.
  • Používání Automatic Quest Tracking automaticky nesleduje nově přidané questy. Automatické sledování se spustí až tehdy, když nějakým způsobem začnete na questu dělat.
  • Obnova zdraví u warriora funguje, tak jak má.
  • Quest Objectives a POI nejsou sledovatelné na mapě a minimapě.
  • Splněné questy jsou na mapě označeny tečkou, ne otazníkem.
  • Fearnutí hráči a NPC běhají rychleji.
  • Respawn NPC je o hodně pomalejší, než jak jej známe z Battle for Azeroth.
  • Questy, které jsou hluboko pod vaším levelem, se v herním světě nezobrazují vykřičníkem.
  • Dostupné questy nezobrazují na minimapě jako vykřičník.
  • Není možné dát Polymorph nepříteli, pokud byl nepřítel „tagnut“ hráčem, který s vámi není v partě.
  • Aggro radius na všech hráčských i nepřátelských levelech funguje přesně tak, jak bylo zamýšleno.
  • Fall damage (poškození z pádu) je přesně podle ověřených hodnot.
  • Broadcast text může být zobrazen vícekrát, pokud hráči interagují se stejným NPC.
  • WANTED značky nemají vykřičník a nejsou zvýrazněny.
  • Postavičky nemají animaci, pokud lootují/interagují s questovými objekty (Jde o ostatní hráče. Sami sebe vidíte „šmátrat“ třeba v dýni).
  • Taureni mají správnou velikost.
  • Gnómové mají správnou maličkost.


• Zdroje: WoW ForumWowhead



Testovní Dark Portal se na chvíli otevře ještě ve čtvrtek

• Novinka: 8. 8. 2019 • Autor: Jiří Fait

Tento blizzardí výlet do pravěku si přálo skutečně mnoho hráčů, jenže vývojáři prosby fanoušků na toto téma vždy brali většinou s rezervou a touhu po syrové zkušenosti WoWka připisovali spíše růžovým brýlím nostalgie. Zatím se ale ukazuje, že zájem je obrovský, takže si logicky Blizzard chce vše řádně pojistit, aby pokud možno nedošlo k obvyklému zboření serverů v den oficiálního vypuštění.

Samotný test začne ve čtvrtek, tedy 8. srpna (11:00 BST tedy asi 12:00 našeho časového pásma) a potrvá pouze do pátku 9. srpna. Společnost Blizzard by si přála, aby se na začátku testu na servery nahrnulo co možná nejvíce lidí zároveň (což se jim nepochybně splní), aby mohli vyzkoušet, při jakém náporu začnou serverovny nevyhnutelně kvičet na poplach a hroutit se.

World of Warcraft Classic; screenshot: dark portal
Azeroth už čeká. Za pár dní vypukne šílenství. Jedno se Blizzardům musí nechat – dokonce i bez nějakého oficiální remaku jsou schopni hráče téměř až fanaticky nalákat na skutečně archaickou věc.

Pokud jste tak ještě neučinili, můžete si z Battle.net stáhnout verzi Classic a propojit jí se svým WoW účtem (nebo si vytvořit nový a předplatit si subsciption). A to je vše. Jakmile se brány do Azerothu 27. srpna otevřou, budete mít automaticky přístup k WoW Classic bez dalších požadavků. Ještě je třeba dodat, že tento test není otevřená beta, takže na něj budete potřebovat aktivní předplatné minimálně na měsíc.

• Zdroje: PC Gamer



Testování World of Warcraft Classic odstartuje už tento měsíc

• Novinka: 15. 5. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Jen málokterá hra je u fanoušků první verze World of Warcraft tak očekávaná jako World of Warcraft Classic. K jeho vydání nakonec dojde až na konci prázdnin, takže ti, kteří snili o tom, že léto stráví v Azerothu, si budou muset počkat až do konce srpna. Přesněji řečeno do sedmadvacátého, kdy podle aktuálně vypuštěného blogu odstartuje boj o Kalimdor a Východní Království. Svého hrdinu si však předplatitelé se zaplaceným herním časem či hráči s tokeny budou moci vytvořit už o čtrnáct dní dříve, zahrát by si však měli až v den vydání.

World of Warcraft Classic; screenshot: sběratelská edice
Sběratelská edice k World of Warcraft Classic vypadá skutečně báječně, její cena je však trošku výše než by se dalo čekat.

World of Warcraft Classic bude natolik zásadním projektem, že jej budou vývojáři z Blizzardu spolu s hráči testovat už od konce května (22.–23. 5), kdy odstartuje první vlna zátěžových testů pro hrstku vyvolených, kterým nevadí bugy a celková nedodělanost. Druhá fáze, jež má být ve výběru o něco méně přísná, by měla započnout v červnu (19.–20. 6.). No a finální etapa je naplánována na červenec (18.–19. 7.), kdy by se mělo už jen dolaďovat na ostrý start. Celkově lze však počítat s tím, že pokud si dlouhodobě World of Warcraft neplatíte, s přístupem do bety moc nepočítejte.

Pokud náhodu nemáte co dělat s penězi a patříte mezi skalní fanoušky World of Warcraft Classic, má pro vás Blizzard vedle normální verze také sběratelskou edici k patnáctému výročí vydání World of Warcraft. Nalézt v ní můžeme velkou sochu Ragnarose, podložku pod myš, na níž je vyobrazen Azeroth, knížku s tematickými obrázky a speciální herní dopravní prostředek. Cena je stanovena na sto euro, což není málo. Mimoto na rozdíl od hry samotné nedorazí na konci srpna, nýbrž osmého října, takže milovníci výstavních figurek a unikátních předmětů si budou muset počkat o něco déle než většina hráčské komunity.

• Zdroje: worldofwarcraft.comgear.blizzard.com



Na začátku ve World of Warcraft Classic z PvP moc nevytěžíte

• Novinka: 16. 4. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Když World of Warcraft vyšel, nepatřil mezi obsahově nejbohatší dílka. Zpočátku hra dokonce nedisponovala ani propracovaným systémem PvP, který by vás odměňoval za zabité nepřátele vaší frakce. Když už jste se ve Strangletonu vydali na lov protivníků, bylo to jen proto, že jste se vyžívali v eliminaci a trápení ostatních hráčů. World of Warcraft Classic se v tomto ohledu výrazně neodkloní od kořenů, takže ze startu si lov nebožáků v džungli tiší zabijáci moc neužijí. Celkově tu má být obsah zaměřený na boj hráče proti hráči postupně dávkován v průběhu šesti fází. V první etapě samozřejmě nebude nic moc, těšit se lze až na druhou část programu, kdy se v herním světě objeví ranky a prodejci disponující předměty určenými právě pro lovce skalpů.

World of Warcraft Classic – Westfall (gameplay)

World of Warcraft Classic se bude očividně vracet ke kořenům po všech stránkách. Takže stará bojiště a dávno zapomenuté zóny opět ožijí.

Skutečně významná bude pro World of Warcraft Classic třetí fáze vypouštění PvP obsahu, ve které budou otevřena dvě legendární bojiště. Těšit se lze na extrémně rozsáhlý Alterac Valley a doslova kultovní Warsong Gulch, kde se dva týmy utkají v tom, kdo dříve donese více nepřátelských vlajek. Vedle nových bitevních polí přibudou do hry také prodejci zastupující jednotlivé frakce, které bude možno nalézt ve zmíněných bojových lokacích. Ve čtvrté etapě bude do hry přidáno Arathi Basin, jenž do hry přinese také unikátního obchodníka. O pátém rozšíření toho aktuálně není známo mnoho, teoreticky by měly být do World of Warcraft Classic vloženy speciální talismany upravující některé statistiky.

Finální etapa rozšiřování PvP obsahu ve World of Warcraft Classic se podle blogového příspěvku zaměří na určité lokace ve světě, které stejně jako tradiční bojiště nabídnou nejen možnost proti sobě soupeřit, ale také těžit ze svých vítězství. Upravena takto bude pouštní mapka Silithus a nákazou zamořené Eastern Plaguelands. Odstartovat by tato fáze měla až po otevření kultovního dungeonu Naxxramas, což bude jistě pár měsíců po vydání World of Warcraft Classic, které proběhne na PC v létě 2019.

• Zdroje: Blizzard Forums


World of Warcraft Classic – Dojmy z hraní

  1. Hraní World of Warcraft Classic bude výzvou
  2. World of Warcraft Classic nás vrátil v čase

Hraní World of Warcraft Classic bude výzvou

• Dojmy z hraní: 5. 11. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Každá herní frakce má ve World of Warcraft Classic k dispozici čtyři rasy, jež lze zacílit na jedno ze šesti dostupných povolání, přitom spektrum těchto povolání bylo definováno právě rasou a uskupením, k němuž náležela. Horda si mohla vybírat z přírodu ovládajících šamanů, Aliance naopak disponovala paladiny kontrolujícími magii světla. Obě uskupení mimoto nabízela válečnickou, zlodějskou, černokněžnickou, kněžskou, loveckou a kouzelnickou profesi.

Poté, co jsem si vytvořil svého protagonistu, jsem automaticky obdržel patnáctý level a hra mě poslala do hlavní lokace, v níž příslušníci dané frakce získávají zkušenosti. Za Hordu jsem se podíval do Barrens, které prozatím nikterak nepoznamenal vliv černého draka Deathwinga. V kůži sil Aliance vás World of Warcraft Classic vyšle do Westfallu, kde se musíte vypořádat s bandity a gnolly. K dispozici mi byly dány staromilské talenty a rozsáhlé spektrum kouzel, prozatím neomezené volbou specifického směru postavy. U hrdinů s kontaktními zbraněmi máme dokonce stabilně se vyvíjející statistiku vylepšující efektivitu s nástrojem, s nímž se právě oháníme. 

Samotná eliminace nepřátel mi občas dala řádně zabrat, častým problémem byl nedostatek many a nízká efektivita zbraní spolu s vysokou šancí na minutí cíle. Snadné nebylo ani plnění zakázek, protože většina ptáčků nedisponovala zobáky a hlavy z raptorů padaly také méně, než bych si přál.

World of Warcraft Classic; gameplay: mapa World of Warcraft Classic; gameplay: postava World of Warcraft Classic; gameplay: Barrens
Obrázek 1: V rámci rozsahu se mapa světa vrátí do původní velikosti. Obrázek 2: Tvorba hrdiny je ve World of Warcraft Classic dosti omezena. Obrázek 3: Návštěva starých lokací vám připomene „zlaté“ časy.

World of Warcraft Classic nás vrátil v čase

Vzpomínky mnoha hráčů jsou dosti zidealizované, prakticky bych to přirovnal k tomu, když se bavíte s důchodci a vzpomínáte s nimi na doby dávno minulé. Řada z nich vám řekne, že se měli za komunismu lépe, což je samozřejmě nesmysl, jenž vám budou tvrdit i veteráni světa World of Warcraft, jen v trošku jiné podobě. Pro veterány je éra základního World of Warcraft částí historie, která neměla nikdy skončit, protože v ní bylo vše tak krásné. Nováčky a současné hráče bez času však  bude Classic dle mého názoru nudit. Vše je totiž zbytečně zdlouhavé, uměle natahované a dosti zastaralé. Ano, v době, kdy tato hra vyšla (2005), to bylo jistě fajn, nyní však citelně postrádá řadu inovací, kterými tvůrci své dílo posouvali kupředu a vylepšovali.

Dlouhodobě bude samozřejmě hodně záležet na tom, jak často či zda bude vůbec World of Warcraft Classic updatováno o nový obsah. Osobně si nedokážu představit, že bych po delší dobu hrál tuto surovou, časem neobroušenou verzi, zacílenou na veterány, kteří po ní už několik let bez ustání volají, protože se řadím spíše mezi hráče milující expanzi World of Warcraft: Wrath of the Lich King.

We care about your privacy

Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

More information
I understand Detailed settings Reject everything
P-DC1-WEB08