Správné pneumatiky na motocykl jsou klíčovým aspektem komfortní, a především bezpečné jízdy. Při výběru nové motopneu je třeba dbát nejen na dodržení odpovídajících technických parametrů stanovených výrobcem motorky, ale i na styl jízdy a způsob využití.
Jak vybrat motopneu – 5 nejdůležitějších parametrů
Pneu na moto je nutné volit podle parametrů uvedených v technickém průkazu motorky. Tyto parametry jsou také vyznačeny na bočnici pláště, přičemž rozměry bývají rozdílné u přední a zadní motopneu. Při výběru by neměla hrát důležitou roli cena. Neznačkové levné motopneu totiž bývají méně kvalitní a mohou negativně ovlivnit bezpečnost jízdy.
Šířka je uváděná v milimetrech.
Profil je procentuální vyjádření poměru výšky bočnice k šířce pneu.
Vnitřní průměr je uváděn v palcích a musí být shodný s průměrem ráfku.
Nosnostní index je maximální zatížení.
Rychlostní index udává nejvyšší možnou rychlost pneu.
i
Pneu na moto by nemělo být starší než 4–5 let. Datum výroby vyčtete z posledního čtyřčíslí takzvaného DOT kódu, který naleznete na každé motopneu. Uvádí se ve formátu týden a rok výroby, například 1018 = 10. týden roku 2018.
Bezdušové, nebo dušové pneu na moto?
Moto pneumatiky se vyrábí ve třech různých provedeních, které se liší svými parametry a klíčovými vlastnostmi.
Bezdušové pneu na motocykl (TL) je nejčastějším typem a je vyplněno speciální vrstvou gumy, která zvyšuje bezpečnost jízdy v případě defektu.
Dušové motopneu (TT) se obvykle používá k drátovým ráfkům.
Zesílené motopneu (RF)
Oba typy motopneu – dušové i bezdušové – lze pořídit i v zesílené variantě (RF). Ta se vyznačuje zvýšenou nosností a vyšším nosnostním indexem oproti pneumatice se srovnatelnými parametry.
Výrobci doporučují zároveň měnit přední i zadní motopneu a dbát přitom na jednotu dezénu.
Motopneu podle využití
Motopneumatiky volte podle typu motocyklu a dále podle stylu jízdy či způsobu využití. Liší se především typem vzorku (dezénu) a výrobní směsí, která určuje tvrdost, přilnavost a rychlost opotřebení motopneu.
Sportovní motopneu
Sportovní motopneu obsahují měkčí směsi, které zajistí vysokou přilnavost k vozovce. Jsou vhodné pro dravější jízdu a zatáčky v ostrých náklonech. Vyznačují se vyššími rychlostními indexy a bývají také označeny písmeny ZR. Jejich nevýhodou je rychlejší opotřebení.
Cestovní motopneu
Cestovní moto pneumatiky se skvěle hodí na dlouhé cesty, klidně i po dálnicích. Vyznačují se vyšší tvrdostí a nižší mírou opotřebení. Jejich nevýhodou je delší doba potřebná do zahřátí a získání optimální přilnavosti.
Sportovně-cestovní motopneu
Sportovně-cestovní motopneu představují vhodný kompromis do každodenního provozu. Bývají vyráběny z více druhů směsi, přičemž běhoun obsahuje spíše tvrdší směs, zatímco boky se vyrábějí z měkčí směsi pro lepší grip v náklonu.
Crossové pneu
Motokrosové pneu jsou určeny pro jízdu v náročném terénu. Obvykle ale nemívají homologaci pro provoz na silnici.
Enduro pneu
Enduro pneu zvládnou bez problému jízdu po silnici i v lehkém terénu. Ocení je majitelé cestovních endur, ale i moderních scramblerů.
Závodní pneumatiky
Závodní slicky se vyrábí z výrazně měkké směsi, která disponuje extrémní přilnavosti k vozovce. Jsou určeny výhradně k jízdě na závodních okruzích.
Pneu na skútry
Pneu na skútry se řídí přísnými požadavky na bezpečnost a kvalitu a musí mít odpovídající rozměry a profil. Na skútry lze pořídit také zimní gumy.
!
Tlaky v moto pneumatikách kontrolujte před každou jízdou a případně dohustěte na hodnoty doporučené výrobce motocyklu, nikoliv pneumatik.
My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.