Startovací kabely vám při vybité autobaterii pomohou opět nastartovat motor připojením k autobaterii jiného vozidla. Hodí se zejména v zimních měsících, kdy ke snížení kapacity autobaterie dochází hlavně při krátkých jízdách. V naší nabídce naleznete kvalitní startovací kabely prověřených značek, jak je vybrat?
Startovací kabely – výhody a nevýhody mědi a hliníku
Startovací kabely se obvykle vyrábějí z mědi a hliníku, mohou však obsahovat také příměsi jiných kovů. Zpravidla platí, že 100 % materiály bez přísad mají lepší vlastnosti než materiály s přísadami jiných kovů.
Startovací kabely z mědi
Zvládají až 1,3× vyšší proudové zatížení.
Jsou odolnější vůči přelomení.
Vyšší pořizovací cena.
Startovací kabely z poměděného hliníku
Nízká pořizovací cena.
Zvládají menší proudové zatížení.
Poměrně snadno se zlomí.
Startovací kabely podle průřezu vodiče
Zatímco startovací kabely na diesel by měly být měděné s průřezem minimálně 25 mm² a startovacím proudem 600 A, na nastartování benzínového motoru postačí menší průřez vodiče i nižší startovací proud.
Materiál
Průřez vodiče
Startovací proud
Vhodné pro:
Měď
9 mm²
200 A / 5s. max.
motorky, zahradní techniku, čtyřkolky a benzínové motory automobilů do 1 600 ccm
Poměděný hliník
16 mm²
Měď
16 mm²
400 A / 5s. max.
benzínové motory automobilů do 2 500 ccm
Poměděný hliník
25 mm²
Měď
25 mm²
600 A / 5s. max.
naftové motory automobilů do 3 000 ccm nebo benzínové motory automobilů do 5 500 ccm
Poměděný hliník
35 mm²
Měď
35 mm²
800 A / 5s. max.
naftové motory osobních vozů a dodávek do 4 000 ccm nebo benzínové motory automobilů do 7 000 ccm
Poměděný hliník
50 mm²
Chcete mít univerzální kabely na nastartování benzínu i dieselu? Doporučujeme startovací kabely 600 A. Cena je v porovnání s nižším startovacím proudem jen o něco málo vyšší.
Startovací kabely pro diesel
Automobily s dieselovými motory často nenastartujete přes běžné startovací kabely. Důvodem bývá malý průřez vodiče, který už dnes bývá problémem také u kabelů masivní tloušťky. Pořádně hrubý kabel bývá často tvořen silnou vrstvou izolace a jen tenkým vodičem. Startovací kabely pro diesel proto vybírejte pečlivě.
Pozorně si hlídejte parametr „průřez vodiče”.
Neberte v potaz nic jako „tloušťka kabelu”.
Případně si přečtěte recenze u vámi vybraných kabelů.
Pokud se chystáte obnovit službu nákladního vozidla, budete muset provést startování přes kabely 24V. Nižší napětí by zde nebylo vůbec účinné.
Svorky na autobaterie
Pro nastartování naftových motorů s větším objemem zvolte svorky na autobaterie s čistě měděnými vodiči silného průřezu.
Startovací kabely zvládne použít i netechnický uživatel vozidla, důležité je dodržet pár jednoduchých kroků. Jak zapojit startovací kabely?
Startovací kabely zapojujte při vypnutém zapalování a zatažené ruční brzdě.
Jako první vždy připojujte červený kabel na kladný pól (+) vybité baterie.
Následně jeho druhý konec připojte na kladný pól (+) nabité baterie.
Poté připojte druhý kabel (černý nebo modrý) na záporný pól (–) nabitého akumulátoru.
Jeho druhý konec pak spojte s dobře ukostřenou kovovou částí motoru s vybitou baterií.
!
Žádný z kabelů nikdy nepřipojujte k zápornému pólu vybité baterie. V krajním případě by mohlo dojít ke zkratu a následné explozi baterie.
Jak odpojit startovací kabely
V rámci bezpečnosti je nutné odpojit kabely správným způsobem. Jak odpojit startovací kabely?
Správný způsob odpojení dodržte, ať bude startování úspěšné či nikoli.
Startovací kabely odpojujte v opačném pořadí, než jste je zapojovali.
Nejprve odpojte černý či modrý kabel od záporného pólu (-) vybité baterie.
Poté jej odpojte rovněž od baterie nabité.
Nakonec odpojte červený kabel od nabité a později i vybité baterie.
Startování přes kabely zvládne každý
Startování přes kabely není žádná věda. Jak nastartovat auto přes kabely?
Při startování přes kabely používejte jako zdroj energie vždy plně nabitý akumulátor se stejným napětím.
Jako první nastartujte vůz s nabitou autobaterií a nechte jej chvíli volně běžet se stálými otáčkami.
Následně nastartujte vůz s vybitou autobaterií. První pokus může být neúspěšný, zkoušejte to znova.
Po každém pokusu dělejte vždy krátké přestávky.
!
Startér zapínejte vždy maximálně na 10 sekund. Zabráníte tak přehřátí svorek a kabelu.
Co dělat, když auto nejde nastartovat přes kabely?
Pokud se vám nedaří nastartovat ani přes kabely, přečtěte si pár našich tipů, co dělat dál.
Před zahájením startování nechte auto s nabitou baterií déle nastartované.
Vyzkoušejte auto s nabitou baterií držet při startování ve vyšších otáčkách.
Pokud nic nepomáhá, zkuste pořídit startovací kabely s větším průměrem.
Pokud stojíte daleko od domova a auto se nedaří nastartovat přes kabely, neoddávejte se zoufalým řešením a zavolejte si odtah.
Vyplatí se auto startovat jeho roztlačením?
Roztlačovat či roztahovat vozidlo při startování nedoporučujeme. Pro novější vozy s katalyzátory a vstřikováním paliva tento způsob nastartování není vhodný. Do katalyzátoru se dostává nespálené palivo, které ho po nastartování motoru poškozuje. Startování roztlačením škodí i motorům s rozvodovým řemenem, jelikož hrozí poškození řemene nebo změna polohy ventilů a pístů. Proto vždy použijte startovací kabely.
My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.