Obnovit stránku

Ori and the Will of the Wisps (RECENZE) – Záchranná výprava uprostřed močálu

• Autor: Jakub Němec

Kouzelná skákačka Ori and the Blind Forest byla před pěti lety zjevením, které chytlo za srdce každého milovníka žánru metroidvania. Zároveň se ukázalo, že malý tým vývojářů dokáže vytvořit kvalitní hru, jež zaujme širší veřejnost. Proto všichni vyhlíželi pokračování Ori and the Will of the Wisps, ale museli vydržet dlouhých pět let. Na otázky, jak se za tu dobu tajemný les změnil a jestli Ori vyrostla v dospělou světlušku, vám odpoví naše recenze.

Ori and the Will of the Wisps; keyart: cover

zdroj: Moon Studios

GEM

Ori and the Will of the Wisps (hra) | Ori (IP)

Akční plošinovka, metroidvania Ori and the Will of the Wisps je druhý díl herní série Ori. Hru vyvíjí Moon Studios a vydává společnost Xbox Game Studios. Ori and the Will of the Wisps vychází 11. 3. 2020 na PC a Xbox One s oficiálním českým překladem (text) a 17. 9. 2020 na Switch. Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage


Články: | Recenze Ori and the Will of the Wisps | Recenze Ori and the Blind Forest

Ori and the Will of the Wisps (RECENZE) – Obsah článku

  1. Velké problémy malé světlušky
  2. Nervy v kýblu střídají chvilky euforie
  3. Akční přístup Ori and the Will of the Wisps sluší
  4. Radost hrát, dívat se a poslouchat
  5. Ori and the Will of the Wisps úspěšně přebírá štafetu
  6. Recenze Ori and the Will of the Wisps: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Ori and the Will of the Wisps PC

Velké problémy malé světlušky

Pamatujete na rok 2015, kdy jste se se světluškou Ori mohli setkat poprvé v titulu the Blind Forest? Svět byl uhranut kouzelnou atmosférou lesa stiženého tyranskou sovou, která nenechala místní obyvatele žít v klidu. I duch lesa padnul, ale naštěstí se z jeho hynoucího světla zrodil tvoreček Ori, který trnitou cestou nakonec nastolil v hlubokém hvozdu klid. Nyní, o pět let později, studio Moon konečně dokončilo pokračování, s nímž přichází mnoho novinek a také šokujících odhalení. Alespoň pro mě, protože jsem si celou dobu myslel, že Ori je rodu mužského. 

Ori and the Will of the Wisps; screenshot: cover, recenze
V případě, že jste čekali větší roli sovičky Ku v samotné hratelnosti Ori and the Will of the Wisps, budete zřejmě zklamáni, protože se v příběhu jen mihne. Její role pro vývoj dobrodružství je ovšem nezanedbatelná.

Až nyní díky (mimochodem velmi povedenému) překladu do češtiny jsem si uvědomil, že svítivé fluidum je vlastně hrdinka. Je to možná dáno tím, že naše mateřština nemá maskulinní ekvivalent pro slovo „světluška“, ale ve své podstatě se tím nic nemění. V Ori and the Will of the Wisps dostanete nášup všeho, co jste milovali na prvním díle, ale zároveň v trošku jiném balení. Vedle náročných skákačkových pasáží, u nichž otestujete výdrž své nervové soustavy a odolnost ovladačů, se tvůrci mnohem více zaměřili na boj a užití speciálních dovednosti statečné světlušky.

Na nové schopnosti Ori se budete muset spoléhat v dost prekérních situacích, protože močál, v němž se nešťastnou náhodou objevíte se sovou Ku (jo, je to ten maličký opeřenec z konce prvního dílu), sužuje podobné prokletí jako lesní říší v původním titulu. Na místo hlavního záporáka se propracovala podivná kreatura podobná ptákovi s kostěnými končetinami, kterou místní ušatí Mokiové nazývají Jekota. Společně s jeho kralováním se nad krajinou složenou z hlubokých jeskyní, zamrzlých hor, písečných plání a především rozlehlých vodních ploch rozprostřel stín, který postupně obrací zdejší obyvatele na temnou stranu. A do toho se stane tragická událost, jež donutí Ori vyrazit na další namáhavou výpravu.

Ori and the Will of the Wisps Kwolok's Hollow Gameplay I GEM (Gameplay, PC, No Commentary)

Ori and the Will of the Wisps je náročnější v plošinovkové části hratelnosti, zatímco souboje jsou spíše o vytrvalosti a správném přístupu při potýkání s monstry.

Nervy v kýblu střídají chvilky euforie

Při čekání na druhý díl eposu o světlušce Ori se většina fanoušků obávala, aby tvůrci ze studia Moon pouze nezkopírovali předchozí díl s novými konturami, anebo naopak neproměnili dobrodružství sympatického tvorečka k nepoznání až tak, že by přišel o svou duši. Podle mého se vše vývojářům podařilo vybalancovat téměř bez chyby, což jim slouží ke cti. Někomu nemusí sednout mnohem akčnější pojetí, ale to se vyloženě hodí k mnohem drsnějšímu prostředí, do nějž se Ori a Ku dostali. Zároveň se podařilo zachovat logické plošinovkové hádanky a skákačkové sekvence, které z vás svou náročností sedřou kůži jako v prvním díle, takže si každý najde něco.

Na rozdíl od zmíněného prvního dílu si navíc profilujete svůj vlastní herní styl tím, že své aktivní světluščí dovednosti přiřadíte na akční tlačítka a po nalezení či koupení duchovních úlomků si nadefinujete také pasivní vlastnosti. Vše lze během okamžiku změnit a často budete jednotlivé skilly rychle přehazovat přímo v boji nebo během plnění hádanek. Zejména při bossfightech oceníte možnost vyléčit část zranění. Mnohdy ovšem zjistíte, že některé schopnosti jsou až kontraproduktivní. V mém případě to byla jinak velmi užitečná vlastnost přilepení ke zdi, která při útěcích před monstry nadělala více škody než užitku.

Ori and the Will of the Wisps; gameplay: Tokk, recenze Ori and the Will of the Wisps; gameplay: Kwolok, recenze Ori and the Will of the Wisps; gameplay: Mokiové, recenze
Během své pouti Niwenem narazíte s Ori na spoustu tvorů, kteří pro vás budou mít povzbudivé slovo nebo dokonce menší úkol.

Když už jsem se zastavil u skákačkových pasáží, musím přiznat, že jsem se u nich docela zapotil, vlastně ještě více než u plnění platinové trofeje v Rayman Legends, což byl pekelný záhul. Ori and the Will of the Wisps po vás chce přesné užití hned několika dovedností během pár vteřin, což pro někoho může být dost stresující. Během hraní jsem došel ke dvěma momentům, kdy jsem si řekl, že to už nedám a v zoufalství odložil ovladač. Ale touha po zdolání výzvy ve mně vždy zvítězila a po překonání náročných segmentů jsem byl zalit vlnou blaženého světla, jako by Ori seděla hned vedle mě. Pocit odměny po překonání náročných plošinovkových výzev je v přímém kontrastu s relativně snadnými souboji.

Akční přístup Ori and the Will of the Wisps sluší

K dispozici totiž máte širokou paletu zbraní a dalších dovedností, jež vás nepřátel v pohodě zbaví, jen musíte přijít na způsob, jak se s nimi popasovat. U skákajících krabů stačí ve vhodnou chvíli přeskočit přes díru plnou ostnů, kam se poté bez váhání vrhnou. Jiné menší příšery z útesů v pohodě odpálkujete velkým bucharem do bodláčí a podobně se lze vypořádat s každou řadovou potvorou. Musím ocenit, že si tvůrci dali velkou práci s detaily, třeba když se rozhodnete vystřelit dravou piraňu na souš, což ji okamžitě dorazí. Souboje jsem během čtrnácti hodin hraní (přiznávám, kochal jsem se, hlavní příběh lze pokořit dle achievmentu i za čtyři hodiny) vnímal spíše jako chvilky odpočinku než stresující momenty.

Ori and the Will of the Wisps; gameplay: zmar, recenze Ori and the Will of the Wisps; gameplay: písek, recenze Ori and the Will of the Wisps; gameplay: jekota, recenze
Nebezpečí na vás čeká v Ori and the Will of the Wisps doslova na každém kroku.

To samé v bledě modrém můžu potvrdit také u bossů. Nechci tím tvrdit, že bych je porazil s prstem v nose, ale zatímco u prvního dílu byly souboje s monstry v nejzazších částech vrcholem vašeho snažení, které vás bylo schopné sežvýkat a úplně zničené vyplivnout, v Ori and the Will of the Wisps padly příšery maximálně na třetí pokus. Souboje spíše apelují na vaši schopnost přizpůsobit se jednotlivým výpadům monster a adekvátně na ně reagovat. Vlastně stačí „jen“ přežívat silné útoky pomocí obratných úniků z rejstříku pohybů světlušky Ori a pak zasadit několik ran v nestřežené chvíli. Někdy se střety proloží únikovými pasážemi, jež jsou o poznání náročnější, ale už několik hodin po dohrání vlastně nevím, s kým jsem bojoval mimo ústředního příšeráka Jekoty.

Tím ovšem nechci naznačit, že by rubání monster posedlých temnotou nebylo zábavné. U švihání energickým výbojem, během mávání velkou palicí či při metání různých projektilů se může naplno rozjet vaše kreativita či pragmatičnost. Za mě si tvůrci zaslouží velké plus za ponechání možnosti vracet nepřátelům zpět jejich střely, kterou mám z prvního dílu tak zažitou, že bych se bez ní občas ocitl v dost prekérní situaci. To je ve své podstatě také varování pro nováčky, kteří od Ori and the Will of the Wisps čekají kvůli pohádkovému vizuálu dětsky snadnou hru. Budete totiž překvapeni, jak je tahle hra těžká, a troufnu si říct, že někteří si dojemnou závěrečnou sekvenci užijí až díky Youtube.

Ori and the Will of the Wisps; gameplay: inventář, recenze Ori and the Will of the Wisps; gameplay: úlomky, recenze Ori and the Will of the Wisps; gameplay: vlastnosti, recenze
Ori dostala od vývojářů do vínku mnoho nových vlastností, z nichž si budete moci vybírat podle vlastního gusta. Některé nemusíte vůbec použít, jiné jsou pro další postup nezbytné.

Radost hrát, dívat se a poslouchat

I přes náročnost nejnovějšího titulu studia Moon se ovšem do světa Niwen zamilujete. Grafická stránka je na poměry plošinovky dechberoucí, jednotlivé detaily v lokacích budete sledovat s pozvednutým obočím, protože si uvědomíte, kolik titěrné práce stojí za designováním jednotlivých úrovní. Vůbec mi nevadilo se do nich pořád dokola vracet a prozkoumávat každý kout, což je pro žánr metroidvanie typické, protože až časem získáte dovednosti, jež vám otevřou cestu k dosud nedostupným místům, na nichž bude čekat nejedno překvapení.

Během své poutě nebezpečným světem totiž nově narazíte na řadu NPC charakterů, které po vás budou chtít různé službičky, jež budete s radostí plnit, protože si tak procvičíte všechny nabyté schopnosti. Pro úplné vypilování všech pohybů se můžete pustit do náročných časových výzev, u nichž si div nevykloubíte prsty na páčkách a stejně vám bude i po jediném kiksu pořád několik vteřinek chybět ke splnění limitu. Také bojové svatyně se stanou vaší oblíbenou destinací, protože díky nim rozšíříte počet svých pasivních vlastností, jež naleznete či nakoupíte u krystalů chtivého obchodníka. K tomu všemu vám do uší bude proudit kouzelná hudba, která se v mém případě stane soundtrackovým favoritem na několik budoucích týdnů. 

Ori and the Will of the Wisps; gameplay: vesnice, recenze Ori and the Will of the Wisps; gameplay: jezera, recenze
Na pohled nádherné lokace společně s dokonalým hudebním podkresem přínáší v Ori and the Will of the Wisps až umělecký zážitek.

Jsme téměř na konci dnešní recenze a prozatím se mimo relativně slabých soubojů s bossy a pro někoho vyšší obtížnosti neobjevila žádná větší negativa. Ta se totiž vážou ke konzolové verzi, na níž jsem v rámci Xbox Game Passu titul Ori and the Will of the Wisps vyzkoušel. Hrát tuto zdařilou plošinovku na Xbox One S byl občas očistec, protože na slabší verzi microsoftího herního zařízení se mi hra neskutečně kousala při otevírání mapy nebo při přechodu mezi jednotlivými lokacemi. V dynamických a nesmírně napínavých momentech mi titul dokonce třikrát spadl až do xboxového menu, což jsem odměnil hrdelním zavytím a několika peprnými výrazy, takže doporučuji si dobrodružství Ori pořídit spíše na PC.

Ori and the Will of the Wisps; screenshot: vrba, recenze
Grafická stránka Ori and the Will of the Wisps je úžasná, ale ze špatné optimalizace na konzole Xbox vám kvůli ní požitek zhořkne.

Ori and the Will of the Wisps úspěšně přebírá štafetu

Pokud patříte mezi skupinu hráčů, kteří už pět let čekají na další dobrodružství odvážné světlušky, už zřejmě hrajete a vrníte blahem. Opravdu musím přiznat, že se pokračování Ori and the Will of the Wisps tvůrcům z Moon Studios hodně povedlo. Během hodin ve společnosti světélkující Ori prožijete jímavý příběh a budete trpět nad náročností některých pasáží, abyste následně euforicky mávali rukama nad hlavou jako při finišování maratonu. Dávkování emocí bohužel mírně kazí relativně snadné a zapomenutelné souboje s bossy. Přesto si tento audiovizuální klenot zaslouží vaši přízeň i přibližně 700 Kč, za něž jej pro PC a Xbox One koupíte. Jestli máte předplatné Xbox Game Pass, tak nad ničím neuvažujte a instalujte!

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Ori and the Will of the Wisps: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 92 % GEM
Verdikt:

Ori and the Will of the Wisps navazuje na svého úspěšného předchůdce téměř v každém ohledu. Náročné skákačkové pasáže vyvažují relativně snadné souboje, na něž se ovšem klade dost velký důraz. Velkorysé návrhy úrovní a skvělé audiovizuální zpracování si vás získá od prvních minut.

Ori and the Will of the Wisps; recenze

Klady

  • Dojemný příběh
  • Vedlejší questy a NPC postavy oživující svět
  • Výběr z dovedností Ori podle herního stylu
  • Design úrovní ve stylu metroidvanie
  • Radost z pokoření těžkých výzev
  • Úžasné audiovizuální zpracování
  • Česká lokalizace

Zápory

  • Relativně snadné souboje s bossy
  • Pro někoho až moc náročné skákačkové pasáže
Jakub Němec

Jakub Němec

Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.

HW nároky pro Ori and the Will of the Wisps PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-4460 3.2GHz / AMD Athlon X4 880K Intel Core i5-6500 3.2GHz / AMD Ryzen R3 1200
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 950 2GB / Radeon R7 370 NVIDIA GeForce GTX 970 4GB / Radeon RX 570 4GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 8 GB 8 GB
Pevný disk 20 GB 20 GB

• Zdroj: game-debate.com (15. 3. 2020)

S jakým herním PC na Ori and the Will of the Wisps?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox Ryzen 5 RTX3060

Základní sestava:

Alza GameBox Ryzen 5 RTX3060

Alza GameBox Comet i7 RTX3070

Optimální sestava:

Alza GameBox Comet i7 RTX3070

Alza BattleBox Raptor i5 RTX4070Ti

Sestava pro náročné:

Alza BattleBox Raptor i5 RTX4070Ti

i Mohlo by vás zajímat

Na vašem soukromí nám záleží

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení Odmítnout vše
P-DC1-WEB30