Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Playing for the Planet, aneb zelené hraní (TÉMA)

Aktualizováno

Uhlíkově neutrální Xboxy, anebo PlayStation 5 s výrazně nižší spotřebou elektřiny. To jsou jen dva plány nově vzniklé aliance Playing fot the Planet, sdružující společnosti jako Microsoft, Google nebo Sony. Hraní her na první pohled nevypadá jako aktivita, při níž bychom vyloženě ničili planetu, ovšem výroba herních strojů není k přírodě zrovna přátelská. Co s tím chtějí zmíněné firmy udělat?

Playing for the Planet Alliance; screenshot: logo


Obsah článku Playing for the Planet, aneb zelené hraní

  1. Hlavním cílem aliance je snížení emisí
  2. Microsoft i Sony přichází s prvními nápady
  3. Vývojáři her se zaměří na ekologická témata

Hlavním cílem aliance je snížení emisí

• Téma: 30. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Ekologie je pro někoho životní styl, pro jiné módní vlna drahých elektromobilů a dotovaných solárních panelů. A pro hráče? Vysedáváním u počítače či herní konzole asi nedevastujeme planetu tak, jako kdybychom ve volném čase závodili se čtyřlitrovým osmiválcem s čtyřmi turbodmychadly, ale i tak každý hráč zanechává svou nesmazatelnou stopu. S tím se rozhodla něco udělat jednadvacítka nejvýznamnějších herních firem z celého světa, která založila alianci Hrajeme za planetu (Playing for the Planet Alliance), v rámci níž budou ty největší společnosti jako Microsoft nebo Sony navzájem sdílet nápady a postupy, jak být co nejmenší zátěží pro přírodu.

Hlavním cílem asociace je do roku 2030 snížit emise CO2 o 30 milionů tun a zároveň vysázet miliony stromů. Jen pro srovnání – Česká republika v roce 2017 vypustila do ovzduší 108 milionů tun CO2 , nepatříme však k největším znečišťovatelům v Evropě. Vedle toho se budou jednotlivé společnosti snažit co nejvíce zlepšit v oblastech balení, recyklovaní svých výrobků a využívání zdrojů při výrobě, ale i mimo ní. Tisková zpráva aliance pak zmiňuje také přímo tvorbu her zaměřených na vzdělávání v oblasti ekologie. Ostatně v rámci nově vzniklého společenství působí již firmy jako Strange Loop nebo Playmob, které se specializují čistě na tvorbu vzdělávacích titulů v oblasti ekologie a udržitelných zdrojů.

Playing For The Planet – The Gaming Industry Is Tackling Climate Change

Za posledních deset let nebyl rok, kdy by herní průmysl nevygeneroval větší obrat než filmové a hudební odvětví dohromady. Velké obecenstvo však s sebou přináší i velkou zodpovědnost, herní společnosti tak přitvrdí při výrobě svých produktů a zároveň se zasadí o osvětu v rámci ekologie. A ano, zasadí i miliony stromů.

Microsoft i Sony přichází s prvními nápady

S nejambicióznějším plánem prozatím přichází Microsoft, který chce vyrobit 825 000 uhlíkově neutrálních Xboxů (nevíme však přesně jakých), což v překladu znamená, že výroba těchto konkrétních konzolí by neměla stát za vypuštěním jediného gramu CO2. Aliance tento plán nijak nerozvádí a jakkoli zní slibně, je snadno napadnutelný. K uhlíkové neutralitě lze totiž dojít také kompenzačními prostředky, jako je výsadba stromů či v ještě více alibistickém případě nákupem tzv. uhlíkových kompenzací. Nebo Microsoft opravdu přišel na to, jak výrobní proces zvládnout jen s obnovitelnými zdroji?

Sony zatím přišla s jedním slibem, který zmiňuje PlayStation 5. Připravovaná konzole od Sony by měla v úsporném režimu spotřebovávat ještě méně energie než doposud. Na PlayStation blogu Sony predikuje, že jeden milion PlayStationů 5 využívajících úsporný režim by mohlo uspořit elektrickou energii pro tisíc domovů. Na konto Sony je třeba také připomenout, že díky energeticky efektnější revizi PlayStationu 4 již došlo k úspoře 16 milionů tun CO2 a v příštích dvou letech by se úspora měla přiblížit až ke 30 tunám. Zároveň bude tato japonská firma pečlivěji pracovat se svou uhlíkovou stopou, kterou plánuje v rámci nově vzniklé aliance prezentovat veřejnosti.

Vývojáři her se zaměří na ekologická témata

Google Stadia slibuje speciální program pomáhající vývojářům implementovat do her ekologické prvky podobně jako to má v plánu Ubisoft, který se chce více zaměřit i na ekologické materiály. Ostatní firmy jako Rovio nebo Wild Works se budou angažovat ve výsadbě stromů, zatímco Twitch nebo Niantic díky svému dosahu upozorní na klimatické problémy.

„V PlayStationu věříme, že hry mají sílu podnítit změny skrze vzdělávání lidí, vzbuzování emocí a inspiraci. Jsme pyšní, že můžeme být součástí Playing for the Planet aliance a těšíme se na to, co naše odvětví společně dokáže,“ komentoval připojení k alianci prezident a CEO Sony Interactive Entertainment Jim Ryan. Viceprezident Xbox Game Studios Phil Spencer připomněl, že jejich program pro uhlíkovou neutralitu funguje už od roku 2012 a uhlíkově neutrální Xbox je pouze dalším krokem v jejich snažení.

Playing fo the Planet Alliance; screenshot: logo

Název aliance je rozhodně chytlavý. Škarohlídové by však mohli poznamenat, že planetě by prospělo nejvíce, kdybychom nehráli vůbec.

Z velkých jmen mezi členy této „zelené aliance“ chybí třeba Nintendo. To však má už vlastní environmentální komisi, která prostřednictvím dalších týmů dohlíží na dopad jejich produktů jednotlivě na každém trhu.

Podle aliance hraje alespoň občas hry každý třetí člověk na planetě (ať už na PC, konzolích či mobilních telefonech a tabletech) a oslovit takové publikum samozřejmě není k zahození. Čas ukáže, jak moc je tato asociace pouze kalkulem o dobrou image v očích veřejnosti či opravdovou a upřímnou snahou něco změnit. Ono okřídlené heslo „už včera bylo pozdě“ je totiž v tomto případě velmi pravdivé.

Členové Playing for the Planet Alliance

  • Creative Mobile (ZooCraft)
  • E-Line Media (Never Alone)
  • Google Stadia
  • Green Man Gaming
  • iDreamSky
  • Internet of Elephants (Safari Central)
  • Microsoft
  • Niantic Inc (Harry Potter: Wizards Unite!)
  • Pixelberry (Surviving High School)
  • Reliance Games (Little Singham)
  • Rovio (Angry Birds)
  • Space Ape (Fastlane: Road to Revenge)
  • Sports Interactive (Football Manager)
  • Supercell (Clash of Clans)
  • Sony Interactive Entertainment
  • Strange Loop (ECO)
  • Sybo (Subway Surfers)
  • Twitch
  • Ubisoft (Assasin's Creed: Odyssey)
  • WildWorks (Animal Jam)
  • Playmob (Dumb Ways to Kill Oceans)

• Zdroje: ČHMÚ Brno, Gamasutra, Gamespot, Nintendo, PlayStation Blog, Playing4thePlanet, YouTube (SYBO TV)

i Mohlo by vás zajímat

Dobrá zpráva je, že nemusí čekat na první výsledky aliance a pustit se do aktivity sami. Netřeba hned prát s ekologickými přípravky, bude stačit, když si zítra dáte Colu bez plastového brčka nebo si na nákup v Penny přinesete síťovku namísto plastového sáčku, který doma vyhodíte. A kdyby vám z toho všeho začalo být úzko, přečtěte si knihu Faktomluva a zjistíte, že nakonec všechno není tak úplně špatné, jak se může zdát.

P-DC1-WEB22