Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Tvůrci adventur Attentat 1942 a Svoboda 1945 založili studio pod patronátem Univerzity Karlovy (TÉMA)

Aktualizováno

Česká historie nabízí mnoho témat, která mohou inspirovat vývojáře, aby mohli produkovat kvalitní hry podle našich dějin. Nejzářnějším případem je samozřejmě středověké Kingdom Come: Deliverance, u nějž netrpělivě čekáme na druhý díl. Ale i novověká tématika si zaslouží naši pozornost. Tvůrci z Karlovy univerzity stojící za naučnou adventurou Attentat 1942 založili nové studio Charles Games a ve své dobré práci chtějí pokračovat hrou Svoboda 1945. Co nám o ní prozradili sami vývojáři, si můžete přečíst na následujících řádcích.

Svoboda 1945; wallpaper: cover

Tvorba studia Charles Games – Obsah článku

  1. S novým studiem Charles Games přibydou i nové projekty
  2. Svoboda 1945 otevře nezhojené rány české minulosti
  3. Roboti jdou do akce v Silicomrades
  4. V Legendě o ptačím duchovi zavítáme do prastarého lesa

S novým studiem Charles Games přibydou i nové projekty

• Téma: 11. 2. 2020 • Autor: Jakub Němec

Počítačové hry mohou mít čím dál větší přesah do kulturně-společenského dění, jak se dnes a denně přesvědčujeme. V poslední době na sebe strhl pozornost historický opus Dana Vávry Kingdom Come, Deliverance, ale dnes se podíváme na zoubek mnohem menšímu studiu, které nedávno ohlásilo svůj vznik. Tvůrci Charles Games dříve tvořili přímo pod patronátem Univerzity Karlovy, ale nyní se částečně osamostatnili. Jak sami řekli pro univerzitní magazín iForum zakladatelé Jakub Gemrot a Lukáš Kolek, vznik vlastního studia byl vynucen především administrativními bariérami uvnitř schvalovacího procesu vysokoškolské hierarchie, což potvrdili tvůrci také v našem rozhovoru.

Svoboda 1945; foto: vývojářský tým
Tým pracující na hře Svoboda 1945 tvoří základ studia Charles Games, které pod svou značkou vydá další ambiciózní projekty z prostředí české vysokoškolské scény.

Nyní se mohou věnovat propagaci své práce a její komercializaci s větší svobodou. Jak tvůrci Jakub Gemrot a Ondřej Trhoň, s nimiž jsem vedl rozhovor, sami poznamenali, výhoda spin-offového studia spočívá především v možnosti rychlého jednání, což by jim mělo pomoci k úspěšnějšímu prosazování na herním trhu. Ostatně na nové studio už za sebou mají hodně slušné výsledky. S hrou Attentat 1942 jste se mohli setkat ve škole v rámci učebních materiálů dějepisu, ale svět ohromil i svou plně herní podobou a získal řadu cen.

Svoboda 1945 otevře nezhojené rány české minulosti

Na netradiční koncept poznávání vlastní historie a vyrovnávání se s mnohdy nepříjemnými fakty se tvůrci z Charles Games snaží navázat volným pokračováním Attentatu 1942 s názvem Svoboda 1945, jenž jsem mohl vyzkoušet na Gamescomu 2019, přičemž jsem si popovídal s šéfem projektu Vítem Šislerem. Nyní jsem se po půl roce rozhodl vytáhnout z tvůrců novinky a oni mi vyšli vstříc. Během našeho rozhovoru jsme sice několikrát narazili na větné spojení „mimo záznam“, ale i tak vám můžu koncept hry Svododa 1945 blíže představit.

Svoboda 1945 Gamescom Trailer

Svoboda 1945 staví na základech předchozí hry Attentat 1942 v mnoha směrech, dle tvůrců se ovšem objeví dost nových mechanik, čímž celý zážitek posune o úroveň výše.

Na rozdíl od díla Attentat 1942, které by mělo v dohledné době vyjít také ve verzi pro mobily a tablety, se totiž tvůrci dotknou mnohem citlivějšího místa v našich dějinách, než bylo období Protektorátu. Ve sledovaném období let 1945-1948 totiž došlo k řadě událostí, na něž se snažíme zapomenout – divoký a plánovaný odsun Němců, nástup komunismu a potlačení demokracie. Je to snad kvůli pocitu hanby, kvůli zkroucenému pohledu na dějiny z dob normalizace, nebo jen z lidské pohodlnosti? Na to si musíte odpovědět sami, protože jak Jakub Gemrot několikrát zdůraznil, tvůrci z Charles Games jen vypravují osudy napsané podle životních událostí několika skutečných příběhů, sami ovšem ve hře nijak nemoralizují ani neposuzují, kdo byl v právu a kdo ublížený.

Podobně jako v prvotině Attentat 1942 se budou prolínat příběhové roviny současného světa s vyprávěním dějinných událostí. Na rozdíl od rodinného dramatu z druhé světové války bude Svoboda 1945 působit méně familiárně, protože se vžijete do role pracovníka Národního památkového ústavu, který má rozhodnout o zboření budovy místní školy, jež se stala centrem nejedné přelomové chvíle v poválečných letech. Budete tedy rozhodovat, zda má význam chránit stavbu jako historickou památku. A proto se pustíte do výslechu pamětníků, studia materiálů a další badatelské činnosti.

Svoboda 1945; screenshot: deník Svoboda 1945; screenshot: mapa Svoboda 1945; screenshot: reálie
Titul Svoboda 1945 by vám měl propůjčit pocit historického badatele bez toho, abyste proseděli hodiny v archivech a probírali se hromadami materiálů.

Tvůrci si zakládají na historické přesnosti všeho, co se ve hře Svoboda 1945 objeví, což podpořili zkoumáním archiválií a spoluprací s historiky z Akademie věd k vytvoření dokonalé představy života v této pohnuté době. Inspirovat se nechali skutečnými událostmi a místy, ale ani jedno z nich nezmínili a vymysleli si fiktivní obec, aby se kvůli nim oblast nestala „herním skanzenem“ jako oblast Sázavy po vydání Kingdom Come: Deliverance. Navíc jim to ani neumožňuje historická etika, protože zpracovávané události jsou natolik čerstvé, že by mohly ovlivnit dosud žijící pamětníky. Už jen proto, že se autoři na události let 1945-1948 dívají z více pohledů, a tak by se někteří skuteční aktéři dostali do nepříjemné pozice kvůli svým dřívějším činům v době divokého odsunu či znárodňování německého majetku.

Bohužel jsem z tvůrců nevymámil přesné datum vydání, jen příslib, že by se na naše počítače mohl titul Svoboda 1945 dostat v druhém až třetím čtvrtletí letošního roku. Na projektu je totiž stále dost práce, už jen proto, že je rozsáhlejší než Attentat 1942. Hlavní účel ale zůstává zachován – ukázat velké dějinné zlomy z pohledu obyčejných lidí, přičemž hlavní roli nehrají jména a letopočty, ale důraz je kladen na emoční přesah a přímý dopad jednotlivých událostí na život jedince točícího se v kole dějin. O unikátní zážitek se postará grafická stylizace historických částí v podání výtvarníka Vojtěcha Šedy s hudebním doprovodem od skupiny DVA.

Svoboda 1945; screenshot: dokument Svoboda 1945; screenshot: odsun Svoboda 1945; screenshot: dialog
Ve hře Svoboda 1945 se opět budou střídat různé způsoby vyprávění. Tvůrci využili komiksové stripy, dokumentární záběry i živé rozhovory.

Roboti jdou do akce v Silicomrades

V Charles Games mají nyní plno práce s dokončením Svobody 1945, popř. mobilního portu Attentatu 1942, takže o budoucích plánech se pochopitelně moc rozhovořit nechtěli. Nemohli ovšem zakrýt touhu pokračovat v rozdělané práci a v budoucnu se rýsuje projekt s pracovním názvem Exil 1968. Přesto se studio Univerzity Karlovy může chlubit dalšími nadějnými tituly, na nichž pracují nejen jejich studenti, ale také spřátelení tvůrci z jiných vysokých škol (FAMU, Plzeňská univerzita). Mimo řadu utajovaných věcí se už na svět prodraly dvě hry, na něž přišla řeč.

Silicomrades – Gamescom Trailer

Silicomrades bude vyhledávaným titulem pro všechny, kteří hrají rádi kooperační hry u jedné obrazovky. Hektické tempo se spoustou svěžích nápadů slibuje zábavné chvilky.

První z nich s názvem Silicomrades se váže na dystopické představy přebujelé administrativy (autoři se odkazují na Franze Kafku), jíž matfyzácké studio Outside the Fox popisuje jako „kooperativní akční hru o dvou robotech velmi pochybné kvality, kteří bojují s nezastavitelnou byrokratickou mašinérií“ a jedním dechem s humorem sobě vlastním přidávají, že se jedná o hru, kterou budete hrát s pivem a pizzou v ruce u kamaráda doma. A opravdu musíte mít na tváři úsměv, když se dva roboti před rozpadnutím řítí ve zběsilém tempu v ústrety hordám nepřátelské robobyrokracie (nevím, proč jsem si hned vzpomněl na legendární Bulánky).

Silicomrades se ovšem nezaměřují na vyprávění příběhu, jejich hlavní síla by měla tkvět v hektické hratelnosti, kterou Štěpánka Kološová, členka Outside the Fox, přirovnávala k Overcooked nebo k sérii Magicka. Pokud patříte mezi fanoušky těchto zběsilostí, máte rádi inovativní nápady (oprava kamaráda či otevírání bran pomocí součástek vypadá skvěle) a hledáte lokálně kooperativní pařbu na páteční večer, tak by pro vás dílo od Outside the Fox mohlo být to pravé. Kluci z Charles Games potvrdili, že budou chtít dostat Silicomrades na konzole, protože jde přesně o ten typ hry, jenž by se slušelo hrát z pohodlí gauče (nebo kdekoliv na Switchi). Tak uvidíme, zda se jim to podaří.

Silicomrades; screenshot: cover Silicomrades; screenshot: grafika
Grafická stylizace Silicomrades odkazuje na tradiční českou animátorskou školu. Díky Čapkovi u nás máme roboty rádi, což potvrzuje Machinarium od Amanita Design nebo Feudal Alloy od Attu Games.

V Legendě o ptačím duchovi zavítáme do prastarého lesa

Druhý rozpracovaný titul, který čerstvě založené studio Charles Games vzalo pod svá křídla, se inspiroval v díle spisovatele Roberta Holdstocka. Pokud jste o jeho sáze představující roztodivný Les Mytág ještě neslyšeli, doporučuji to napravit. V jeho tajemných zákoutích se inspirovala Eva Nečasová, hlavní tvůrce environmentálně a spirituálně laděné adventury Legenda o ptačím duchovi. Projekt určený všem včetně dětských hráčů nám představí pana „Větvičku“, vyvoleného k osvobození Strážců lesa a k poražení Ptačího ducha, jenž během svého putování narazí na roztodivné mytologické tvory.

Legenda o ptačím duchovi; screenshot: les Legenda o ptačím duchovi; screenshot: duchovno
Legenda o ptačím duchovi by v dnešní uspěchané době mohla být z audiovizuálního hlediska pohlazením po duši.

Do epického souboje dobra a zla se podle všeho pustí i dospělí, kteří se rádi nechávají unášet fantaskními světy. Atmosféru Legendy o ptačím duchovi podtrhne unikátní audiovizuální stránka, z níž jsou k dispozici tajemstvím dýchajícími koncepty. Eva Nečasová navíc přiblížila, že herní prostředí budou tvořit olejomalby Petry Valouchové, takže se můžeme těšit na atypickou grafiku hry. Snad se dokáže prosadit podobně jako díla z českého studia Amanita (naposledy Pilgrims), která svou jinakostí dobývají celý svět. O vydání lesního dobrodružství zatím nemáme přesné informace, ale dalších zpráv bychom se měli dočkat v průběhu jara.

• Zdroje: Vlastní, iForum

i Mohlo by vás zajímat
iPodívejte se na všechny články z herní sekce. Další novinky ze světa her, esportu a technologií naleznete na facebooku a instagramu Alza Gaming.
P-DC1-WEB22