Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Xbox Series X s výkonem 12 TFLOPS je osmkrát rychlejší než původní Xbox One (NOVINKA)

• Autor: Filip Němec

Dnes byl oficiálně představen výkon Xboxu Series X a také technologie, které mají posunout hraní na novou úroveň. Kromě již známých funkcí, jako je SSD disk nebo nativní podpora ray tracingu, Microsoft vyvinul například technologii umožňující vývojářům nastavit, jaké objekty či efekty se mají vykreslovat nejdříve. Všechny nové informace o Xboxu Series X najdete v článku.

Witcher (Netflix); screenshot: Henry Cavill

Vyvážená kombinace výkonu a rychlosti

Jestli jsme v nedávném tematickém článku psali o tom, že Sony aktuálně vyčkává a spíše sleduje kroky konkurence, která je v oznamování nové konzole napřed, pak nám to Microsoft svým dnešním krokem pouze potvrdil. Vedoucí Xbox divize Phil Spencer totiž na oficiálních stránkách Xboxu představil výkon Xboxu Series X, ale také nespočet nových funkcí a technologií, jež konzole vycházející na konci letošního roku nabídne.

„Hrubý výkon je jen část příběhu,“ píše Phil Spencer ve svém příspěvku. Oproti předchozím generacím má Xbox Series X představovat vyvážený mix výkonu a rychlosti tak, aby vývojáři mohli uskutečnit všechny své představy. Pomoci by jim k tomu měl speciálně upravený procesor od společnosti AMD využívající nejnovější Zen 2 a RDNA 2 architektury. Potvrdily se také dřívější spekulace o grafickém výkonu, který je měřený v teraflopech. Xbox Series X nabídne 12 TFLOPS grafického výkonu, což je dvakrát tolik, co aktuálně nabízí Xbox One X a rovnou osmkrát více než původní Xbox One.

Dočkali jsme se tedy víceméně potvrzení toho, o čem se již dříve spekulovalo. Co je však novinkou (a nutno dodat, že velmi zajímavou), je tzv. Variable Rate Shading (VRS). Tato technologie, kterou si Microsoft nechal patentovat, dovolí vývojářům přiřadit určitým úkonům grafického čipu vyšší prioritu, jinak řečeno vývojáři si mohou vybírat, jaké objekty nebo efekty se mají vykreslit nejdříve, což má podle Spencera vést mimo jiné také ke stabilnějšímu snímkování a vyššímu rozlišení. Dočkali jsme se také potvrzení hardwarové akcelerace ray tracing technologie, podobně jako již potvrdil tuto funkci na hardware úrovní PlayStation 5.

Xbox Series X; screenshot: raytracing
Ray tracing je technologie umožňující reálné vykreslení odrazů světla na nejrůznější povrchy.

Okamžité vtažení do hry

„Více hraní a méně čekání,“ takto by měla být podle Microsoftu definována nová generace konzolí. Při tvorbě Xboxu Series X se v Microsoftu zaměřili na všechny procesy, které probíhají mezi ovladačem a obrazovkou, tedy úkony, jež mohou herní zážitek zhoršovat a zpomalovat. Není tak překvapením, že Spencer zmiňuje rychlý SSD disk, což by mělo mít za následek větší a dynamičtější světy, kde rychlé cestování bude… no, opravdu rychlé. Spencer SSD disk blíže nespecifikoval, takže stále není potvrzeno, jestli se jedná o spekulované nové NVMe disky.

Microsoft také pokračuje ve vylepšování funkcí, které dovolí po zapnutí konzole ihned naskočit zpět do hry. Tuto možnost přinesla už aktuální generace konzolí (byť si Xbox One funkci osvojil až později) a ta nová ji ještě rozšíří, minimálně co se Xboxu Series X týče. Ten by měl umět pomocí funkce „quick resume“ obnovit po zapnutí konzole hned několik naposledy hraných her a ne pouze jednu, jako tomu je nyní. Spencer však zmiňuje pouze obnovení z úsporného režimu. Při standardním vypnutí konzole nebude tato funkce dostupná a hru bude třeba znovu spustit.

Microsoft také optimalizoval odezvu vylepšením bezdrátové technologie v nových ovladačích, takže by ovládání mělo být rychlejší a přesnější. Podobných zlepšení pak měla společnost dosáhnout také vylepšením HDMI technologie, která by rovněž měla snížit odezvu mezi odesláním obrazu z konzole a jejím zobrazením na displeji. Laicky řečeno, Xbox Series X by si měl lépe rozumět s vaší obrazovkou a vše nastavit tak, aby odezva byla co nejmenší a hraní co nejpříjemnější.

K lepšímu zážitku by měla dopomoci také podpora 120 FPS, což je, nutno zdůraznit, pouze možnost, již vývojáři mohou, ale také nemusí využít. Je pouze na nich, jak výkon konzole použijí, nicméně není pochyb, že například u závodních her nebo akčních stříleček se dříve nebo později dočkáme minimálně pokusů o standardizování této hranice.

Xbox Series X ;screenshot: Věž
Oproti současné generaci, kde Microsoft zpočátku sázel ve velké míře na multimédia a hry nebyly na prvním místě, se aktuálně vše točí právě kolem her a co možná největšího výkonu, kterému byl prý uzpůsoben také tvar konzole. Jsme rozhodně zvědaví na první testy, odvětrávací průduchy na horní straně konzole totiž působí hodně neobvykle.

Čtyři generace her pod jednou střechou

Spencer se samozřejmě musel zmínit také o zpětné kompatibilitě a potvrdil, že Xbox Series X zvládne hry z Xboxu One a také starší tituly, jež Xbox One podporuje, tedy vybrané hry z Xboxu 360 i původního Xboxu. Nejde sice o potvrzení kompletní kompatibility se všemi těmito tituly, prohlášení však nenaznačuje, že by ze zpětné kompatibility bylo vyčleněno větší množství her, spíše naopak. Podle Spencera všechny zpětně podporované hry budou vypadat lépe, nabídnou lepší rozlišení, stabilnější snímkování a další benefity – a to bez jakéhokoli zásahu vývojářů.

Již jsme zmiňovali hrozbu, kdy bude mít Microsoft příliš mnoho platforem a jejich hry budou trpět nutností optimalizovat je na vícero odlišně výkonných zařízení. Očividně i na toto nebezpečí v Microsoftu mysleli, technologie Smart Delivery by totiž měla zaručit, že ať už si hru koupíte na Xboxu One S nebo Xboxu Series X, vždy dostanete verzi, která z vašeho stroje vymáčkne maximum a zároveň poběží v nejlepším možném technickém stavu. Technologie Smart Delivery je dostupná nejen studiím Microsoftu, ale také všem ostatním tvůrcům.

Nedlouho po uveřejnění článku s Xbox Series X specifikacemi studio CD Projekt na Twitteru oznámilo, že každý majitel Xbox One verze hry Cyberpunk 2077 dostane zdarma upgrade na Xbox Series X verzi hned, jakmile bude dostupný. CD Projekt se přitom odkazuje na Tweet Microsoftu směřovaný právě na technologii Smart Delivery.

Spencer závěrem připomněl, že patnáct studií pod hlavičkou Xbox Game Studios pracuje na nových hrách, přičemž Halo Infinite bude dostupné ve službě Game Pass už hned v den vydání, tak jako jiné Microsoft exkluzivní tituly. Další informace o Xboxu Series X, jež se má dostat na pulty obchodů v období letošních Vánoc, máme očekávat v příštích měsících.

• Zdroje: news.xbox.com

i Mohlo by vás zajímat
Alza Magazín

Jsme Alza Magazín

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství sledujte také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

P-DC1-WEB22