Auta na dálkové ovládání jsou skvělé hračky pro děti i dospělé. Vybírejte je zejména podle terénu, v němž budou převážně jezdit. Na doma se hodí menší a pomalejší RC auta, na ven zase větší a rychlejší. Naprostá většina aut má elektrický pohon, který je nenáročný na údržbu.
Velké a rychlé RC modely potřebují více prostoru, proto se hodí pro jízdu venku. Skvěle motivují malé i starší závodníky k pobytu na čerstvém vzduchu a představují výbornou „hračku“ na procházky či výlety. Některá RC auta, silniční i terénní, jsou ale vzhledem ke své nižší rychlosti nebo nastavitelnému omezovači rychlosti vhodná také pro jízdu v interiéru.
Měřítko značí, kolikrát je model zmenšený oproti opravdovému autu. Čím větší auto na dálkové ovládání, tím si lépe poradí s terénem. Velká RC auta pojedou lehce terénem, ale vyžadují více prostoru na skladování a hůře se přenáší nebo převáží. U dětských nebo obojživelných RC modelů se měřítko obvykle neuvádí.
Tip: U některých RC aut se v balení nachází skokánky pro maximální požitek z jízdy.
Stejnosměrné – auta se stejnosměrným motorem zpravidla vyvinou rychlost 10 až 50 km/h v závislosti na síle motoru.
Střídavé – auta se střídavým elektrickým motorem jedou i rychlostí 50 a více km/h. Jsou dražší než stejnosměrné motory, při stejně velké baterii ale nabízí nižší spotřebu a delší výdrž.
RC auta se mohou pohybovat i rychlostí v řádu mnoha desítek km/h. Schopnost řídit model je vysoce individuální, proto nelze přesně říci, jak starý musí být „řidič“ na určitou rychlost. Vždy však platí, že rychlejší auto potřebuje více prostoru.
Proporcionální ovládání je systém řízení, které umožňuje u dálkově ovládaného auta volit „ostrost“ zatáčení a plynule zrychlovat či zpomalovat. Tímto systémem vybavená RC auta poskytnou autentičtější pocit z řízení. Jsou jednoznačně hravější, ovladatelnější a zábavnější. Pokud chcete dálkově ovládané auto s proporcionálním řízením, vybírejte v cenové hladině zhruba od 1 000 Kč a výše. Modely bez tohoto systému zatáčejí jen v určitém úhlu a neumí plynule zpomalit či zrychlit.
RC auta se standardně ovládají na frekvenci 2,4 GHz, která dovoluje na jednom místě provozovat více dálkově ovládaných aut najednou, aniž by se navzájem rušila. S frekvencí 27/40 MHh se setkáme u RC aut pro děti a začátečníky. Mají vysouvací teleskopickou anténu a mohou trpět vzájemným rušením. Pokud se tedy na parkovišti nachází více RC aut s touto frekvencí, mohou se navzájem rušit a ovládat je bude složitější.
Tip: Rádi byste vyzkoušeli i jiné hračky na ovládání? Inspiraci najdete v našem článku Jak vybrat RC model.
RTR (Ready To Ride, připraven k jízdě) znamená, že dálkově ovládaný model je již při vyndání z krabice připraven k použití. Není tedy nutné dokupovat žádné prvky, součástky apod.
Systém řízení umožňující plynule zvyšovat či snižovat rychlost a volit „ostrost“ zatáčení. Dálkově ovládané modely bez tohoto systému ovládání zatáčí jen v určitém úhlu a nejsou schopné plynule zrychlovat či zpomalovat podle vašich pokynů.
Stejně jako u klasických automobilů umožňuje rozdílné otáčky u kol jedné nápravy. Model díky diferenciálu lépe projíždí zatáčky a méně přechází do smyku.
Další pojmy
Typ auta na dálkové ovládání
Typ RC aut se do jisté míry odvíjí od toho, pro jaký terén jsou určena. Před koupí si tedy rozmyslete, kde s nimi budete převážně jezdit. Bude to chodník či silnice, nebo jej budete prohánět na trávníku po zahradě?
Buggy – tvarem vychází ze závodních bugin. Zadní kola tedy mají větší než přední. Charakteristické jsou nízko umístěným podvozkem. Buggy volte, pokud budete jezdit na lehčím terénu, tedy polních či lesních cestách, parcích apod.
Monster trucky – snadno je poznáte podle vysoko umístěného podvozku. Díky němu projedou i náročným kamenitým terénem, lesní cestou s kořeny stromů, neposekaným trávníkem apod.
Truggy – tvarem i schopnostmi na pomezí buggy a monster trucků. Zvládnou lehčí až středně těžký terén.
Short course – vzhledem se do značné míry podobají opravdovým off road závodním vozidlům. Například kola tedy mají schovaná pod blatníky.
Crawlery neboli trialová auta – obvykle trochu pomalejší než ostatní auta, za to projedou i tím nejnáročnějším terénem. Vhodné tedy pro ty, kdo místo rychlé jízdy po chodníku upřednostňuje zdolávání náročných výzev v terénu.