Obnovit stránku

Jak vybrat elektrokolo

• Autor: Redakce

Proč si koupit elektrokolo? Například proto, že váš pravidelný cyklovýlet se rázem výrazně prodlouží. Na plně nabitou baterii totiž ujedete i sto kilometrů bez větší námahy a objevíte i místa, kam byste s klasickým kolem nedojeli. Udržíte krok s fyzicky zdatnějšími partnery a kamarády a doprava do práce městem bude na elektrokole rychlejší než hromadnou dopravou. Na trhu jsou různé typy elektrokol, každý z nich je určen pro jiný typ terénu. Nevíte, jaké koupit elektrokolo? Poradíme!

Elektrokola

Jak vybrat elektrokolo – OBSAH ČLÁNKU

Výhody a nevýhody elektrokol
  • Svoboda pohybu bez ohledu na terén, věk a pohlaví
  • Když nechcete, nezpotíte se
  • Na výletě toho stihnete/uvidíte dvakrát tolik
  • Snadný výšlap do kopce
  • Pohyb cestou do práce
  • Vyrovnává výkonnostní rozdíly mezi partnery
  • Ekologické cestování
  • Těžší jízda při vybité baterii
  • Vyšší cena

Důležité vlastnosti elektrokol

Dojezd elektrokola

Výsledný dojezd ovlivňuje styl jízdy, hmotnost jezdce a terén, kterým jedete. Pohybuje se od 30 do 150 km podle jízdních podmínek a typu kola. Dojezd je jedním z hlavních parametrů, jaké elektrokolo vybrat. Pokud má kolo speciální režim pro silnější záběr, počítejte s tím, že čím více budete tento režim používat, tím nižší bude dojezd.

Maximálního dojezdu dosáhnete v režimu asistovaného šlapání.

Motor a jeho umístění

Jednou z klíčových vlastností elektrokol je umístění motoru. V zásadě existují dvě možnosti, motor v náboji zadního kola a motor umístěný ve středu rámu. Každá z možností má své výhody a nevýhody.

  • Motor v zadním náboji kola patří k nejčastějším řešením. Nevyžaduje tzv. frekvenční šlapání, z toho důvodu se hodí zejména do městského provozu nebo na rovinu. Jeho výhodou je jednoduchý servis a solidní zrychlení, tento typ rozhodně nabízí i velmi dobrý poměr ceny a výkonu. Nicméně nevýhodou je vyšší zatížení kola v zadní části a také nerovnoměrné rozdělení energie (elektromotor pomáhá více nebo méně, než šlapete, výsledkem je horší synchronizace).
  • Motor ve střední části rámu je nejlepší z hlediska vyvážení, a tím i jízdních vlastností. Kromě rychlosti šlapání reaguje i na sílu, jakou se do pedálů opíráte, a dovede proto nabídnout ideální přípomoc. Díky tomu, že automaticky volí optimální otáčky, je středový motor úspornější. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena, v závislosti na stylu řazení se také snižuje životnost řetězu o cca 15 %.

Motory elektrokol mají také různý výkon. Silnější jsou určeny do terénu a slabší na pozemní komunikace.

Umístění baterie

Baterie dodává potřebnou energii, a proto patří vedle motoru k nejdůležitějším komponentům. Nejčastěji se využívají lithium-iontové baterie, které za předpokladu správných skladovacích podmínek nabízejí vysokou kapacitu a dlouhou životnost. Vyžadují však pravidelné nabíjení, a i když je nepoužíváte, je vhodné udržovat je nabité na 50 až 80 % a dobíjet cca jednou do měsíce. Pokud plánujete delší cyklovýlet, je dobré ho naplánovat s ohledem na umístění dobíjecích stanic, jejichž síť v poslední době narůstá. Neméně podstatné je i umístění baterie. Ta jsou v zásadě dvě:

  • Rámové baterie jsou ideální zejména s tím ohledem, že nenaruší těžiště kola. Umisťují se do prostoru, kde je obvykle držák na láhev s pitím. Na trhu jsou jak baterie plně integrované do rámu, tak ty, které jsou součástí rámu jen částečně.
  • Nosičové baterie jsou vhodné pouze pro kola, která už z podstaty prostor na zadní nosič mají, tedy nejčastěji městské typy elektrokol. Nijak to ale nebrání tomu, aby se baterie dala snadno vyjmout. Umístění v zadní části kola je však trochu poznat na jízdních vlastnostech kola, těžiště je posunuto více dozadu.

Ovladače elektrokola

Dle druhu pohonu, výrobce a stupně osazení jízdního kola rozlišujeme tři základní typy ovladačů – s LED displejem, s LCD displejem a s tzv. smart systémem.

  • LED displej představuje nejjednodušší systém ovládání kola. Tímto typem displeje dokážete kolo zapnout/vypnout, ovládat stupeň přípomoci šlapání a asistenta při chůzi, popřípadě zapnout/vypnout světla. Zobrazuje také stupeň nabití baterie.
  • LCD displej je druhým nejčastějším typem a najdete ho obvykle na vidlici řídítek. Často funguje i jako jednoduchý cyklopočítač (aktuální rychlost, denní a celková ujetá vzdálenost, průměrná rychlost, čas, zobrazení výkonu motoru atd.). Dle možností výrobce lze určovat další parametry, jako je přesný průměr/obvod kola, počet stupňů přípomoci a možnost jejich individuálního nastavení apod.
  • Smart systémy, které jsou samy o sobě spíše než ovládáním bonusovou funkcí navíc, jsou vybaveny např. funkcí GPS s možností navigace a záznamu trasy, určení polohy kola či tréninkovými módy. Kromě toho nabízí i možnost propojení s chytrým telefonem apod.

Rychlost

Ze zákona musí být omezena maximální rychlost elektrokola na 25 km/h. Směrnice má však 10% toleranci a proto řada výrobců nastavila maximální rychlost na hranici 27,5 km/h. Některá horská elektrokola disponují speciálním off-road režimem, který umožní vyšší výkon motoru, než povoluje směrnice. Tento režim však nesmí být použit na veřejných komunikacích. Většina kol má omezenou maximální rychlost na 25 km/h.

Velikost kola

Velikostí kola se rozumí délka sedlové trubky – vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky. Vhodná velikost se určuje podle výšky postavy. Pro postavu 160–170 cm vysokou je vhodná velikost 17". Pro postavu 170–180 cm – 19" a pro 180–190 cm – 21".

Pokud si nevíte rady s tím, jakou velikost kola zvolit, doporučujeme náš článek s převodní tabulkou, ve kterém se podrobně dozvíte, jak vybrat velikost kola.

Horské elektrokolo

Horská elektrokola

  • Silný motor do terénu
  • Vyvážené těžiště s akumulátorem pod rámem

Horská elektrokola mají oproti jiným kolům na elektřinu, stejně jako běžná horská kola, pevnější konstrukci a širší kola. Snadno projedou i náročnějším terénem mimo zpevněné povrchy. Spolu s elektrickým pohonem vás tedy horská elektrokola dovezou i na místa, kam byste se dříve nedostali. Nehodí se ale příliš na klasickou silniční cyklistiku. Motor horských elektrokol je běžně chráněn před prachem, bahnem a dalšími nepříznivými vlivy.

Výhody a nevýhody
  • Zvládnou i jízdu v terénu
  • Pevná konstrukce
  • Odpružené modely si poradí i velkými nerovnostmi
  • Nevhodná na čistě silniční cyklistiku
Krosové elektrokolo

Krosová elektrokola

  • Kompromis mezi horskými a městskými koly
  • Vhodná do města, na výlety a do lehčího terénu

Krosová elektrokola se nachází na pomezí horských a silničních modelů. Poradí si s jízdou v terénu, na nezpevněné cyklostezce i na asfaltové silnici. Taková elektrokola jsou totiž univerzální a mnohdy je využívají rodiny, které se na cyklovýletech nemusí omezovat na jeden povrch. I proto patří mezi nejoblíbenější elektrokola.

Výhody a nevýhody
  • Vhodná na asfaltové cyklostezky
  • Zvládnou i lehčí terén
  • Ideální na rozmanité vyjížďky
  • Do příliš těžkého terénu se již nehodí
Skládací elektrokolo

Skládací elektrokola

  • Lehce přenositelná
  • Jednoduché složení při nástupu do MHD

Skládací elektrokola jsou vhodná na cestování po městě. Jsou lehká a dají se snadno složit. Můžete s nimi jezdit po stezce a když potřebujete, tak i nasednout do tramvaje či metra. V něm vaše elektrokolo nebude nijak překážet, protože je složené. Po vystoupení nasedněte na „skládačku“ a pokračujte do cíle. Se skládacími elektrokoly se tedy poměrně snadno dostanete i tam, kam již MHD či vlak nedosáhne. Mají ale menší kola a jsou vhodnější spíše na kratší jízdy.

Výhody a nevýhody
  • Dají se snadno složit
  • Lehká
  • Dobře skladná doma i v práci
  • Nevhodné na delší cesty
  • Nezvládnou těžší terén
Městské elektrokolo

Městská elektrokola

  • Snadné nasedání a sesedání
  • Vhodná i pro seniory

Rádi byste cestovali do práce, ale nechcete tam vždy dorazit spocení a uřícení? Pak jsou pro vás vhodná městská elektrokola. Snadno se na ně nasedá a sesedá, takže se hodí i pro starší osoby. Díky vzpřímené poloze při jízdě na městském elektrokole máte navíc dobrý přehled o dění kolem sebe. Zvládnou i kratší cyklovyjížďku s rodinou či přáteli a jsou snadná na údržbu a poměrně odolná.

Výhody a nevýhody
  • Snadné nasedání i sesedání
  • Vzpřímená poloha
  • Vhodná do města
  • Zvládnou i kratší vyjížďku mimo město
  • Jednoduchá údržba
  • Nevhodné do těžkého terénu

Nejčastější otázky při výběru elektrokola

Jaká je životnost baterie elektrokola a je možné ji vyměnit?

Každý výrobce udává orientační počet nabíjecích cyklů na baterii. Standardní baterie jich vydrží 800–1 000. To odpovídá životnosti 3–4 roky při běžném používání elektrokola.

Při koupi nové baterie, která stojí 6 tisíc korun a více, je potřeba se soustředit na shodné napětí (24, 36, 42 V). Tuto hodnotu spolehlivě najdete na informačním štítku kola. Jistotou jsou baterie od výrobce vašeho elektrokola, ale dají se využít také alternativní baterie se shodným napětím a obdobnou kapacitou. Standardně se kapacita baterií pohybuje v rozmezí 300–600 Wh (Watthodin).

Vyžaduje elektrokolo zvláštní péči oproti kolu klasickému?

Základní údržba elektrokola je téměř stejná jako u standardního jízdního kola. Musíte čas od času dotáhnout výplet a ostatní šrouby, je potřeba vyčistit řetěz, vyměnit ojeté pláště, zkontrolovat řidítka a seřízení vidlice, prověřit pedály. Mimo tuto základní údržbu je třeba dbát na správnou péči o baterii. Nikdy neskladujte baterii v mrazu a i mimo sezónu ji čas od času dobijte, aby se nedostala pod kritickou hodnotu napětí. Pokud se tak stane, bude se snižovat její kapacita a životnost a tím pádem i dojezd elektrokola.

Ostatní údržbu a opravy týkající se elektromotoru a baterie raději svěřte zkušenému technikovi elektrokol.

Má elektrokolo rekuperaci?

Bohužel vás musíme zklamat, ale elektrokola rekuperaci nemají. Důvodem je, že jsou příliš lehká a tudíž by rekuperací získala jen minimum energie. Pro porovnání – několikasettunový vlak dokáže rekuperací ušetřit několik desítek procent energie. Dvoutunové auto ušetří rekuperací okolo 10 %. Elektrokolo o váze 100 kg i s jezdcem by ušetřilo jen několik málo jednotek procent. 

Mohu si koupit elektrokolo s výkonem 500–1 000 W?

Takováto elektrokola také existují, ale česká vyhláška povoluje pro volný pohyb po veřejných komunikacích pouze modely s výkonem do 250 W. Pokud by vaše elektrokolo mělo vyšší výkon, bylo by ho ze zákona nutné registrovat jako elektrický motocykl. S tím je samozřejmě spojená nutnost vlastnit řidičský průkaz příslušné kategorie, platit za „elektrokolo“ povinné ručení a registrovat ho na dopravním úřadě jako každý jiný dopravní prostředek.

Existují však způsoby, jak výrobci tuto vyhlášku „obcházejí“. Velká část, zejména horských elektrokol, mají tzv. Off-road režim. Ten zvýší výkon motoru na 350—500 W a je výhradně určen pro použití mimo veřejné komunikace. Pamatujte ale, že časté používání toho režimu rapidně snižuje dojezd elektrokola.

Jsem sportovec. Proč bych si měl koupit elektrokolo?

Na elektrokole se můžete unavit stejně jako na kole bez pohonu, pokud nebudete využívat sílu motoru naplno. A když k síle svých nohou přidáte elektromotor, ujedete opravdu dlouhé vzdálenosti a přitom budete trénovat fyzičku. Navíc je skvělé, že za jeden den v terénu můžete díky elektrokolu ujet více kilometrů a poznat tak více míst. Takže tvrzení, že pro hubnutí na kole není elektro varianta vhodná, není tak úplně pravda.

Jakým způsobem mi bude elektrokolo pomáhat?

Elektrokolo vám dokáže poskytnout tzv. asistované šlapání neboli přípomoc. Šlapat se vám bude snadněji než bez přípomoci. Její intenzitu si navíc můžete nastavovat. Elektrokola vám pomohou při stoupání do kopce, usnadní pohyb po městě a povezou vás dále, i když dojdou síly. Motor je možné také zcela odpojit a jen šlapat.

Jaké jsou možnosti zabezpečení elektrokol?

Hlavním rozdílem mezi klasickým bicyklem a elektrokolem je způsob pohonu. Nicméně motor a baterie se na hodnotě kola docela projeví a to znamená, že je to potenciálně větší lákadlo pro případné nenechavce. Způsoby zabezpečení kola proti krádeži jsou na místě. Kromě obligátního zámku je doporučené i čipování elektrokol a jejich zapsání do registru. Všechny tyto možnosti vám rozhodně přinesou i lepší podmínky při pojištění.

Mám si pořídit elektrokolo, nebo motorku?

Vybírejte podle toho, k čemu vám má dopravní prostředek sloužit. Pro řadu lidí je elektrokolo lepší variantou než motocykl. Chtějí si při cestování zasportovat a nejezdí tisícikilometrové vzdálenosti. Velká část elektrokol má dojezd až 150 km. Navíc za elektrokolo se neplatí pojištění a není nutné ho přihlašovat na dopravním úřadě.

Celkově vychází elektrokolo levněji na 1 km jízdy, a to i při započítání amortizace baterie a počáteční investice do stroje.

Je potřeba řidičák na elektrokolo?

Elektrokolo není motorka, tudíž řidičák na kolo není potřeba. Tak jako tak ale i jezdec na elektrokole je účastníkem provozu a musí dodržovat pravidla. Povinná je helma, cyklista musí dodržovat dopravní značky a samozřejmě je zakázána jízda na kole pod vlivem alkoholu.

I elektrokol se týká tzv. povinná výbava jízdního kola. Co je její součástí?

  • Odrazky vpředu i vzadu
  • Odrazky ve výpletech kol
  • Odrazky na pedálech
  • Přední a zadní světla
  • Přední a zadní brzda
  • Volitelnými součástmi, které povinná výbava kola může mít, jsou blatníky a zvonek.

Jaká jsou omezení rychlosti elektrokol?

Rychlost elektrokol je ze zákona omezena na 25 km/h. A výrobci se tím pochopitelně musí řídit. To je ideální ve městě, ale při cestách mimo město a na dlouhých bezpečných rovinkách už to může být omezující. Některé servisy proto nabízejí možnost tzv. čipování nebo odblokování elektrokol. Postup spočívá ve vložení speciálního čipu do motoru elektrokola, který omezení daná výrobcem odblokuje. Rychlost elektrokola se tak může zrychlit až na 50 km v hodině. Nese to však jistá rizika i s ohledem na případné setkání s policií.

Jaký je posed na elektrokole?

Správná technika jízdy na kole vám ušetří část námahy. Zásadní je v tomto případě posed, který se liší dle typu elektrokola. Na městském a skládacím elektrokole budete sedět v rekreačním posedu – téměř vzpřímeně.

Na horském a krosovém elektrokole se sedí v tzv. neutrálním posedu. Je to posed pod úhlem cca 40° mezi vaším tělem a rovinou. Není příliš náročný na záda, ale zároveň není tak odpočinkový jako rekreační posed.

Slovník pojmů – elektrokola

Elektromotor elektrokola

Většina elektromotorů se výkonově pohybuje na hranici směrnice pro elektrokola – 250 W. Hlavní rozdíl tedy není výkon, ale umístění elektromotoru. Může být umístěn v předním nebo zadním náboji, případně, u dražších modelů elektrokol, na sedlové trubce kola.

Off-road režim u elektrokol

Zapnutím off-road režimu začne elektromotor produkovat až několikanásobně vyšší výkon, než je jeho jmenovitá hodnota. Pomůže při projíždění náročným terénem a při výjezdu do prudkých kopců. U většiny elektrokol nesmí být použitý na veřejných komunikacích, jelikož při jeho zapnutí elektrokolo nesplňuje směrnicová omezení. Snižuje také celkovou výdrž baterie. Při delším použití klesne dojezd až o 90 %.

Akumulátor na elektrokole

Kapacita akumulátoru se udává v ampérhodinách (Ah) nebo watthodinách (Wh). Nejčastěji se u elektrokola pohybuje v rozmezí od 300 do 600 Wh a patří mezi hlavní aspekty, jak vybrat elektrokolo. Délka nabíjení běžných akumulátorů nepřesáhne 6 hodin. Životnost akumulátorů elektrokol se pohybuje od 18 000 do 30 000 km a zvládnou okolo 1 000 nabíjecích cyklů. Konkrétní hodnoty velmi závisí na výrobci.

Slovník pojmů
P-DC1-WEB28