Na monitor koukáte i několik hodin denně, jeho výběr byste proto neměli brát na lehkou váhu. Pro hráče budou důležité jiné parametry, než pro kancelářské využití nebo profesionální grafiku. My vám ale poradíme, jak se ve vlastnostech monitorů vyznat a na co si dát pozor.
Velikost monitorů k PC se měří úhlopříčkou, neboli vzdáleností protilehlých rohů měřenou v palcích (1" = 2,54 cm). Doporučuje se kvůli namáhání očí i komfortu používání volit co možná největší monitory, kdy omezením je jedině cena a prostor na stole. Nejčastěji se setkáte s monitory o úhlopříčce 24", s každým rokem se však průměrná velikost zvyšuje.
Velikost | Ideální využití | Výhody | Nevýhody |
---|---|---|---|
Do 20" | Informační displej, vyvolávací systém | Kompaktní rozměry | Jen na základní použití |
21-24" | Čtení mailů, nakupování po internetu | Ideální na použití dvou monitorů, velký výběr | Nevhodné na multitasking |
25-27" | Univerzální na práci i zábavu | Velikost tak akorát na pracovní stůl | Vyšší hmotnost |
28-32" | Grafika, hry, web | Zastoupí i dvojici monitorů | Rozlišení Full HD už přestává stačit |
33" a více | Reklamní poutače, přehledové tabule | Čitelné i z větší vzdálenosti, nahradí i dvojici menších monitorů | S vyšším rozlišením rostou nároky na výkon počítače, náročnější montáž |
Vyšší rozlišení znamená při zachování stejné úhlopříčky jemnější obraz a vyhlazenější hrany, zároveň však množství detailů zvyšuje nároky na výkon počítače. Z úhlopříčky monitoru se však velmi dobře stanoví, jaké rozlišení je ideální:
Úhlopříčka | Do 20" | 21-27" | 28-33" | 34" a více |
---|---|---|---|---|
Minimální rozlišení | SVGA (800 × 600 px) | WXGA (1280 × 768 px) | Full HD (1920 × 1080 px) | 2K (2560 × 1440 px) |
Doporučené rozlišení | XGA (1024 × 768 px) | Full HD (1920 × 1080 px) | 2K (2560 × 1440 px) | 2K nebo 4K (3840 × 2160 px) |
Maximální rozlišení | UXGA (1600 × 1200 px) | 4K (3840 × 2160 px) | 4K++ (4096 × 2160 px) | 8K (7680 × 4320 px) |
Optimální poměr stran se odvíjí od předpokládaného použití. Za standard považujeme poměr 16:9. Je velmi univerzální a udávají se v něm všechna běžná „počítačová“ rozlišení, tedy HD, Full HD, QHD, 4K i zatím málo rozšířené 8K. Ve stejném poměru stran se natáčí také většina seriálů a internetových videí na YouTube a dalších platformách.
Když ale přijde na produktivitu, v posledních letech jsou čím dál oblíbenější monitory s poměrem stran 16:10. Nabídnou totiž více vertikálního pracovního místa. Zjednodušeně: například v Excelu uvidíte více řádků, aniž byste museli skrolovat kolečkem myši. Rozlišení je v tomto poměru stran totiž vyšší. Místo klasického Full HD (1 920 × 1 080 px) získáte na výšku 1 200 px a při QHD (2 560 × 1 440 px) je výška při poměru 16:10 celých 1 600 px. Šířka v pixelech je stejná jako u základního rozlišení. Poměr stran 16:10 používají už několik let například laptopy Apple MacBook, v poslední době si ho osvojují i notebooky jiných výrobců, a lze ho najít i v něbídce monitorů.
Populární jsou také tzv. ultrawide monitory s poměrem stran 21:9, a to z několika důvodů. Skvěle se hodí na přehrávání filmů v širokoúhlém formátu, zbavíte se totiž černých pruhů pod a nad obrazem. Oblbě se těší také u hráčů počítačových her, kteří vidí ze hry více, jsou do ní lépe vtaženi, a také mohou získat výhodu nad soupeři. A v neposlední řadě je tu kancelářské / pracovní nasazení. Ultrawide monitory mohou nahradit dva monitory vedle sebe, protože s nimi získáte velké množství horizontální pracovní plochy, které vám umožní pracovat s více okny vedle sebe.
Kvalita obrazu je dána dvěma parametry: typem zobrazovacího panelu a jeho podsvícení. Naprostá většina počítačových LCD monitorů k podsvícení používá LED diody s rovnoměrným rozprostřením jasu, které nahradily CCFL trubice, jejichž podsvícení měnilo v pruzích svou intenzitu.
Zobrazovací panel pak udává sytost barev, barevnou hloubku a další parametry:
Typ panelu | Rychlost odezvy | Zobrazení barev | Kontrast | Pozorovací úhly | Cena |
---|---|---|---|---|---|
TN | vysoká | podprůměrné | průměrný | úzké | nízká |
MVA/PVA/VA< | průměrná | výborné | vysoký | široké | střední |
IPS/PLS< | průměrná | výborné | průměrný | široké | střední |
Samostatně stojící technologií jsou OLED displeje, u kterých se o barvy i jas starají miniaturní diody. Tyto monitory mají fantastické podání barev a kontrastu, což však vyvažují vysokou cenou.
Odezva je definovaná jako doba, během které jeden bod obrazu přejde z šedé přes černou a bílou zpátky na šedou (GTG, grey-to-grey) nebo z černé na černou (BTB, black-to-black), která je vždycky nižší. Měří se v milisekundách, přičemž pro herní využití je vhodné volit monitory s odezvou do 4 ms. Pokud nepotřebujete rychlé reakce, postačí i dvojnásobná hodnota.
Odezva se měří většinou blikajícími obrazci v odstínech šedé.
Obnovovací frekvence udává počet překreslení obrazu na monitoru za jednu sekundu. Zatímco u starých CRT monitorů přestanete vnímat jemné kmitání okolo 100 Hz, pro LCD/LED displeje je toto číslo menší a 60 Hz stačí. Pro hráče nebo na 3D zobrazení je však vyžadována obnovovací frekvence dvojnásobná.
Vyšší obnovovací frekvence znamená plynulejší vykreslení pohybu. (zdroj: imgur.com)
Monitory zobrazují barvy mícháním červené (R), zelené (G) a modré (B), proto se i tomuto modelu říká RGB. Každá ze tří základních barev má vyhrazen svůj prostor v paměti monitoru. Stačí jí pár bitů, ale vyšší paměť zásadně zvyšuje počet zobrazitelných odstínů.
Nejběžnější jsou monitory 8-bitové. Složením tří barevných složek zobrazí 16 milionů barev. Pokud však monitor podporuje 10-bitové barvy, dokáže zobrazit 1 miliardu odstínů.
Rozdíl mezi 8-bitovými a 10-bitovými barvami je při srovnání vidět hned.
Povrchová úprava displeje ovlivňuje vnímání obrazu na monitoru. Matný povrch vnímáme jako zastřený, barvy nezáří tak jasně, zároveň nás však neruší odlesky světel z okolí. Lesklý displej se chová opačně – odstíny jsou syté a jasné, ve špatných světelných podmínkách však je obraz stěží viditelný, protože se v něm odráží i osoba na něj hledící. Tomu se snaží bránit obrazovky antireflexní.
Pro domácí a profesionální použití je nejlepší lesklý displej doplněný závěsy, matné obrazovky jsou preferované pro venkovní použití.
Vzhledem k tomu, že monitor slouží pouze jako zobrazovací zařízení, je třeba k němu připojit samotný zdroj signálu v podobě notebooku, grafické karty nebo videokamery. Nestačí ale jen najít stejnojmenný konektor na vstupu a výstupu – každý konektor má své limity a vhodné využití.
Nejpoužívanější konektory monitorů:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
HDMI | DisplayPort | DVI | VGA (D-Sub) |
V monitoru se mohou spojovat funkce více zařízení. Žádná z nich není nutná, ale všechny zvyšují komfort práce před monitorem, ať už se jedná o jednodušší manipulaci s kabely nebo podporu pro videohovory.
Oči jsou pohledem na obrazovku namáhané. Po dlouhodobém použití tak poznají mezi nejlevnějším monitorem a jeho kvalitnějším konkurentem. Výše postavené modely totiž nabízejí různé funkce pro ochranu zraku nebo vylepšení zobrazení.
Monitory na hry jsou určené pro on-line zápasy v akčních hrách, kde je kladen důraz na rychlé překreslování obrazovky, kvalitní podání barev a podpora technologií zabraňujících trhání obrazu. Vítaným bonusem jsou široké možnosti nastavení podstavce monitoru nebo netradiční „gaming“ design.
Záleží, jaké hry hrajete a na jaké úrovni se pohybujete. Přínos rychlé odezvy je patrný hlavně u rychlých, dynamických her, jako je Counter Strike, Call of Duty nebo Battlefield – budete střílet tam, kde nepřítel skutečně je, namísto bodu, kde stál před milisekundou. Ideální je spojit rychlou odezvu se synchronizací obrazu mezi obrazovkou a grafickou kartou. Grafiky Nvidia používají funkci G-Sync, ostatní výrobci spoléhají na otevřenou platformu Free Sync.
Pokud máte raději strategie a hry preferující taktické uvažování než svižnou akci, oceníte spíš větší velikost a jemnější rozlišení.
Ve většině případů ano. I hráči totiž chtějí výrazné barvy IPS panelů. Rychlou odezvu sice využijete spíš na editaci videa než fotografií, ale na škodu nebude nikdy.
U kancelářského monitoru strávíte hodiny času. Proto by neměl mít tu nejlevnější obrazovku v nabídce – jde přeci o vaše oči. Kvalitní kancelářský monitor by měl mít nastavitelný pivot (třeba i s možností otočení na svislo), vyšší obnovovací frekvenci a funkce zabraňující únavě zraku.
Technologií je hned několik, každá má však trošku jiný efekt.
Grafici a fotografové potřebují vidět i ty nejjemnější rozdíly v barvách. Hledají perfektní obraz s vysokým kontrastem, upravovatelným podáním barev i ergonomií, která pomůže jejich zdraví přežít bez následků hodiny strávené před monitorem. Na profesionálním monitoru se skutečně nevyplatí šetřit – raději jeden menší a kvalitní displej, než se hnát jen po vyšších úhlopříčkách a rozlišení.
Na domácí úpravu fotek nebo videa z dovolené stačí většina monitorů s IPS displejem, jejich kvalitní podání barev na soukromé použití stačí. Profesionální grafici však musí počítat i s tiskem na jiná média, než je papír. Proto vyžadují kompatibilitu s kalibrační sondou, stínítka a obecně možnost upravit barvy monitoru tak, aby odpovídaly jejich zobrazení v reálu.
Lepší monitory na grafiku podporují 10-bitové barvy, které používají více odstínů, než klasické obrazovky. Tomu musí být přizpůsobena grafická karta počítače, ale i konektor. DisplayPort je pak jediné rozhraní, které zvládá přenosy obrazu ve vysokém rozlišení i barevné hloubce. VGA sice 10 bitů umí, ale vysoké rozlišení ne. A HDMI to má naopak: rozlišení problém není, barvy jsou.
4K monitory se hodí všude tam, kde potřebujete vidět detaily. Nezáleží na tom, jestli chcete dobře vidět na Photoshop, nebo vám vadí kostrbatá písmena v textovém editoru. Rozdíl mezi Full HD a 4K rozlišením uvidíte na první pohled a možná jednou obrazovkou se 4K nahradíte i dvojici starších monitorů nižšího rozlišení.
4K monitory jsou určené hlavně pro profesionální grafiky, ale přínosy mají i pro ostatní uživatele. Při kancelářské práci budou texty vyhlazenější, při surfování na webu budete moci zoomovat a stránky budou stále čitelné, hráči pak ocení detailnější grafiku. 4K displeje však zvyšují nároky na výkon počítače.
Ano, ale ve specifikaci 4K DCI, kterou využívají filmové produkce, a tedy jen některé profesionální monitory. Má poměr stran 17:9, a tedy trochu více horizonální pracovní plochy. Drtivá většina 4K monitorů se vyrábí ve specifikaci 4K UHD, která má poměr stran 16:9 (3 840 × 2 160 px).
Prohnuté monitory umožňují používat větší úhlopříčky s vyšším komfortem. Všechny body obrazovky jsou od pozorovatele stejně daleko, takže se na displej lépe kouká. Proto není třeba ani hlavou otáčet, abyste na každý pixel viděli stejně dobře.
Prohnutý monitor umožňuje používat větší monitor, aniž byste museli hýbat hlavou. Je sice pěkné mít na stole obrazovku o úhlopříčce srovnatelné s televizí, ale její obsah nepřehlédnete bez otáčení hlavy, čímž komfort klesá. Prohnuté monitory tento nedostatek částečně eliminují.
Monitory s TV tunerem sice nenahradí chytrou televizi, ale pro základní použití stačí bohatě. Umožňují vám koukat na programy televizního vysílání i při vypnutém počítači, spotřeba je oproti Smart TV menší a ovládání je podstatně jednodušší.
Jednou variantou je pořídit si televizní kartu do počítače. Jednodušší je však pořídit rovnou monitor s TV tunerem a CI slotem, na kterém můžete na televizi koukat, aniž by byl zapnutý počítač.
Jsou určené pro každodenní provoz – 12 hodin denně a více. Zpravidla mají úhlopříčku větší než 30".
Dotykové displeje se hodí jako reklamní kiosky, pokladní monitory, samoobslužné systémy, ale také do domácnosti nebo kanceláře. Umožňují totiž použít jednu obrazovku pro zadávání i zobrazení informací.
Označuje vzdálenost mezi protilehlým horním a spodním rohem monitoru. Udává se v palcích. Jeden palec je 2,54 cm.
Udává počet pixelů (obrazových bodů), které monitor dokáže v horizontálním a vertikálním směru vykreslit. Obecně platí, že čím vyšší maximální rozlišení monitor má, tím detailnější obraz a větší pracovní, respektive herní plochu dokáže poskytnout. V souvislosti s monitory je dnes běžným standardem Full HD rozlišení (1 920 × 1 080 obrazových bodů).
Jedná se o schopnost monitoru vykreslit určitý počet snímků během jedné sekundy. Udává se v Hz. Čím vyšší obnovovací frekvenci monitor má, tím plynulejší obraz poskytuje. Monitory s vyšší obnovovací frekvencí také méně unavují oči. Nejčastěji se setkáte s obnovovací frekvencí 60-75 Hz, u herních monitorů pak dosahují hodnoty až 200 Hz.
Označuje dobu, za kterou je monitor zvládne zpracovat požadavek na změnu obrazu z počítače. Čím nižší odezva je, tím ostřejší obraz monitor poskytuje v rychlých scénách. Doba odezvy je důležitá pro hráče počítačových her. U herních monitorů by neměla činit více než 4 ms.
Slovník pojmů