Obnovit stránku

Využij dopravu zdarma! Vlož do košíku kód PLATIMONLINE při objednávce nad 1 000 Kč vč. DPH. Více informací zde

Metro Exodus (TÉMA) – nabízí Metro Exodus skutečně otevřený svět?

Aktualizováno

Už v minulosti jsme měli v sérii Metro možnost podívat se na povrch, vždy se však jednalo o velmi krátké výlety, které skončily dřív, než pořádně začaly. Primárním benefitem Metro Exodus měl proto být otevřený svět, který měl plně nahradit zatuchlé tunely moskevské podzemky, v nichž se Arťom od svého dětství pohyboval. Jak to nakonec s novinkou od 4A Games dopadlo, a zda jsme se konečně zcela zbavili koridorů, naleznete v tomto tématickém článku.

Otevřený svět Metro Exodus – obsah

  1. Po několika minutách hraní vypadá Metro Exodus nebývale slibně
  2. Tajga si zasloužila více péče, než jí nakonec bylo dáno
  3. Mrtvé město mělo potenciál, který zůstal nenaplněn
  4. Metro Exodus otevřeností světa hráče neohromí

Po několika minutách hraní vypadá Metro Exodus nebývale slibně

• Téma: 14. 3. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Počáteční minuty hraní Metro Exodus tráví hráč v klasicky laděných koridorech, kterými série Metro tolik proslula. Už od startu je mu samozřejmě jasné, že se během krátké doby konečně dostane do otevřeného světa, takže je schopen akceptovat i horší úroveň AI či zbytečně vynucené dynamické střety, jimž by se milovník tichého postupu rád vyhnul. Když v nákladním vlaku opouštíte Moskvu, srdce vám bije nedočkavostí, protože už brzy vyrazíte na mapu bez limitů, která se dle slov vývojářů z 4A Games a některých herních novinářů má podobat světům, jež nabízí velmi oblíbený Far Cry.

Metro Exodus; wallpaper: vyprahlá pustina

Předtím, než bylo Metro Exodus vydáno, chlubili se jeho tvůrci tím, že nám nabídne otevřený svět. Nakonec jsme sice dostali něco revolučního, ve finále ale pouze polovičatého.

Po vyskočení z vlaku se před vámi otevře první nekoridorová lokace Metro Exodus, která svým rozsahem vyvolává nadšení. Přeci jen jsme byli až do tohoto momentu vždy zavřeni v tunelech, nebo prozkoumávali extrémně malá herní pískoviště ohraničená smrtící radiací, propadlišti či vodou, již nebylo za žádných okolností možné přebrodit. Když se trošku porozhlédnete, v dáli uvidíte kostelní věž, opuštěnou továrnu, vlakové nádraží a řadu dalších zajímavých bodů, jež člověk nemůže nenavštívit. Prakticky se jedná o téměř ideální, nikterak nelimitující mapu, která dokáže člověka řádně navnadit na další dobrodružství.

Řeka Volha (první mapa) je jednou z nejvyvedenějších lokací Metro Exodus hlavně proto, že hráči prezentuje životem kypící herní svět, ve kterém pospolu koexistují různé živočišné druhy, s nimiž se může hráč na svých výpravách setkat. I zde samozřejmě nalezneme pár definovaných koridorů či míst, v nichž se nemůže hráč pohybovat zcela svobodně. Jako celek však prezentuje ideálně vypadající postapokalyptickou mapu, jejíž průzkum byl minimálně pro mě hodně naplňující. Fakticky jsem se v tomto bažinatém prostoru bavil od začátku až do samého konce, což se mi u zbývajících destinací bohužel nestalo.

Metro Exodus – v temnotách (gameplay)

Koridory jsou nedílnou součástí série Metro, chybět tedy tím pádem nemohly ani v Metro Exodus, kde hráči nabízí velmi dynamické momenty.

Když už jsem zde zmínil Volhu, která mi sedla nejvíce, nelze pár slov nevěnovat nezáživné poušti, jež rozsahem všechny ostatní destinace zastiňuje. Teoreticky by se dalo říct, že se jedná o největší mapu, jež vám Metro Exodus nabídne. V rámci hratelnosti, či lépe řečeno atraktivity, je to však dosti diskutabilní prostor, jehož design zřejmě neosloví každého, jelikož se jedná o pusté místo s minimálním výskytem života. Kdyby bylo řádně vyplněno zajímavými strategickými body, k nimž by se bylo možné při průzkumu lokace vydat, zřejmě bych proti tomuto rozsáhlému území neřekl ani půl slova. Bohužel nám tento vyprahlý svět nabízí jen minimální počet skutečně osobitých míst, kvůli čemuž si jeho průzkum užijí snad jen milovníci prašných cest a polorozpadlých automobilů.

Tajga si zasloužila více péče, než jí nakonec bylo dáno

Dosti spornou mapou Metro Exodus je Tajga, která je složena z několika větších lokací, jež mají pod kontrolou tři odlišně smýšlející frakce. Hned na počátku průzkumu tohoto území zavítáte do rozpadlé vesnice, jejíž útroby ukrývají řadu tajemství. Po jejím prolezení se dostanete do malého lesíku, na němž je krásně vidět, jak moc si vývojáři z 4A Games dali záležet na zpracování přírody. Ta tu podobně jako na řece Volze žije svým životem, jehož tempo často udává zmutovaný medvěd považovaný místními za pána lesa, který se s nikým, kdo se mu postaví do cesty, nepáře.

Metro Exodus; screenshot: město Metro Exodus; screenshot: zátoka Metro Exodus; screenshot: vagón

Určité lokace v Metro Exodus mají neskutečný potenciál, který bohužel vývojáři nebyli schopni využít.

S lidským osazenstvem se začnete střetávat až na druhé části mapy Tajga, která se rozkládá okolo značně zdevastovaného pravoslavného kostela, v jehož stínu lze nalézt celkem tři lidská osídlení. Každá vesnice je vystavěna na trošku jiných základech, jejich průzkum má tím pádem vždy něco do sebe. Pohybovat se v této etapě kampaně Metro Exodus můžete v korunách stromů obývanými dětmi lesa, mezi zatopenými loděmi plnými pirátů nebo útrobami malé vesničky, ve které sídlí bandité snažící se za pomoci síly srazit na kolena zbývající dvě frakce. Kdybych měl říci, jaká parta mi přirostla k srdci nejvíce, zaručeně by to byly děti lesa s jejich smyslem pro čest a perfektně navrženým sídlem.

Přestože se mi Tajga líbila, rozhodně bych se tuto lesní lokaci neodvážil označit za vyloženě otevřenou mapu, ale ani koridor, protože ji na sto procent není možné zařadit ani do jedné škatulky. Teoreticky se jednalo o rozsáhlejší prostor s jasně definovanými hranicemi, jehož průchod mi zabral jen několik desítek minut. Když jsem se však snažil jej pořádně prošmejdit, nabídl mi vcelku slušnou oblast k objevování, která se bohužel nemohla velikostí rovnat poušti nebo bažině, o nichž jsem v tomto tematickém speciálu mluvil v předchozích odstavcích.

Metro Exodus – les (gameplay)

Lesnatá mapa Tajga je velmi pěknou lokací, se kterou si vývojáři z 4A Games skutečně vyhráli.

Mrtvé město mělo potenciál, který zůstal nenaplněn

Jakmile se vypořádáte se všemi hrozbami, jež před vás postaví les, opět se vrátíte do jasně definovaného prostoru, v němž nakonec příběh Metro Exodus i zakončíte. Když jsem v lokomotivě poprvé viděl detailní mapu Mrtvého města, trošku jsem doufal v to, že mi vývojáři umožní vydat se na průzkum jednotlivých lokací, jejichž seznam nebyl rozhodně malý. Prakticky se mohlo jednat o metropoli podobnou Moskvě s několika destinacemi, do nichž by bylo možné zavítat a řádně je prozkoumat, když už jsme se tedy posunuli do éry s otevřeným světem.

Na návštěvu této lokace jsem se skutečně hodně těšil. Zajímavě vypadala možnost navštívit různá civilní centra a muzea, která by mi o událostech před válkou a po jejím začátku řekla více. Vůbec špatné by nebylo zavítat do více krytů, v nichž by mohly být ukryty vědecké laboratoře, obytné prostory, či vojenská zařízení, jejichž průzkum by měl přeci jen větší šťávu, než toulky slizem obalenými tunely. Stejně tak jsme se měli dočkat zmutovaných humanoidů, kteří byli nakonec vývojáři nahrazeni mohutnými slepými opicemi, bez nichž by se poloprázdné Mrtvé město hravě obešlo.

Metro Exodus – Mrtvé město (gameplay)

Mrtvé město bylo jedním z míst, na jehož návštěvu jsem se skutečně těšil. Nakonec jsem jím byl trošku zklamán.

Mrtvé město je na můj vkus možná až příliš koridorovou destinací, která měla původně nebývale velký potenciál. Na základě zpočátku prezentovaných informací o Metro Exodus jsem si představoval padlou metropoli, v níž budou totožně jako v ruském hlavním městě žít lidé či hrstka původního obyvatelstva, s nimiž by Arťom navázal kontakt. Nakonec jsem dostal dosti nezáživný koncept, který nahodil zbytečně ukvapené tempo, jež mi úplně zkazilo dojem z finální etapy příběhu, jemuž jsem nemohl až do této fáze nic moc vytknout. Kdyby se vývojáři z 4A Games vydali po cestě pomalejší prezentace děje a otevřenějšího prostoru, na nějž si člověk při hraní Metro Exodus navykl, zřejmě by udělali lépe.

Metro Exodus otevřeností světa hráče neohromí

Nakonec lze tedy říci, že Metro Exodus nabízí vášnivým průzkumníkům jen dvě středně velké mapky, které plně splňují kritéria otevřeného světa se vším, co by skutečně měl obsahovat. Po většinu hraní se ale hráč pohybuje spíše v koridorech, jimiž tato kultovní série proslula v minulosti. Pokud si tedy chce člověk vychutnat svobodu, je dobré absolvovat v bažinaté oblasti a poušti co nejvíce možného času, protože v ostatních lokacích už bude nucen kráčet po víceméně jasně vymezených cestách vedoucích k určitému cíli, otevírajícímu další kapitolu příběhu. Je trošku škoda, že se vývojáři více nezaměřili na to, aby byly všechny plně nekoridorové lokace rozsáhlejší, minimálně tedy lesní svět bych si užil více, kdyby mi byl nabídnut několikakilometrový hvozd, nikoliv turistická stezka.

Metro Exodus; screenshot: medvěd

Medvěd je nesporným pánem Tajgy, která představuje jednu z nejzajímavějších lokací Metro Exodus.

Ti z vás, kteří se těšili na Far Cry, zřejmě z Metro Exodus moc nadšení nebudou. Milovníkům série Metro však dávají 4A Games přesně to, po čem po řadu let volali. Hru s částečně otevřeným světem, která se zcela neodklonila od konceptu značky, jež proslula převážně díky temné atmosféře a zatuchlým tunelům, v nichž moskevský lid hnil po poslední atomové válce. Jakožto velký fanoušek série jsem byl tímto kouskem nadšen, jen mi bylo trošku líto, že si tvůrci více nevyhráli s některými lokacemi, jež jsem mohl na své cestě po Rusku navštívit. Minimálně Mrtvé město mohlo být destinací, která by si zasloužila lepší zpracování. Snad se do něj ještě v budoucnu skrze nadcházející expanze vrátíme v kůži Mělnika, jenž Arťoma doprovázel na jeho cestě.

iPodívejte se na všechny články z herní sekce. Další novinky ze světa her, esportu a technologií naleznete na facebooku a instagramu Alza Gaming.
i Mohlo by vás zajímat

Metro Exodus vychází 15. února 2019 na PC, PS4 a Xbox One.