Duše na kolo jsou nepostradatelným vybavením každého zodpovědného cyklisty. Totiž i při krátkém rodinném cyklovýletu můžete dostat defekt, který znemožní pokračování v jízdě. Proto mějte pro případ nouze vždy po ruce jednu nebo více náhradních duší. Níže vám poradíme se správným výběrem duše na kolo.
Duše na kolo dělíme podle toho, pro jaký typ jízdního kola jsou určené. K dostání jsou duše na kolo horské, silniční, krosové i dětské. Podívejte se, v čem se liší.
Duše na horské kolo mívají zesílenou stěnu, vyšší hmotnost a vyztužení kolem ventilku.
V nabídce nechybí ani náhradní duše menších rozměrů. Pokud se vaše ratolest ráda prohání na silnici či v terénu, určitě se hodí duše na kolo dětských rozměrů.
Duše na kolo a pláště
Náhradní duše na kolo vybírejte podle toho, jaké má vaše kolo pláště. Nezapomeňte, že některá kola mohou mít bezdušové pláště. Pro takové je duše na kolo k ničemu, neboť se speciálním tmelem plní samoté pláště.
Duše na kolo – rozměry
Duše na kolo se odlišují také svými rozměry, přičemž zvolit ty správné může být někdy poněkud složité. Důležité je zaměřit se na průměr a šířku duše, je dobré rozumět také označení ETRTO.
Průměr duše na kolo
Průměr duše na kolo musí odpovídat průměru ráfku. Právě mezi ráfek a plášť se umisťuje duše, která vyplňuje prázdný prostor pláště. Duši lze kolikrát použít pro více průměrů ráfku.
Šířka duše na kolo musí odpovídat šířce pláště. Pokud by byla příliš široká či tenká, nenabrala by po nafouknutí v plášti správný tvar. Duši jedné šířky můžete použít pro různá rozpětí šířek pláště (například: 1,10–1,50″).
Hmotnost duše na kolo
Hmotnost duše na kolo se udává v gramech. Ovlivňuje zejména akceleraci. Pro asfaltové silnice, cyklostezky a jiné nenáročné terény jsou vhodné lehké nebo ultra lehké duše. Usnadňují rozjezdy a zvyšují přilnavost k terénu. Do náročném terénu jsou lepší těžší standardní nebo sjezdové duše na kolo, jež mají zesílenou stěnu.
Co je ETRTO?
Označení rozpětí duše na kolo ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation) udává šířku a vnitřní průměr pláště v milimetrech. ETRTO: 42–710 znamená 42 mm široký plášť s vnitřním průměrem 710 mm.
i
Duše na kolo s označením ETRTO 26 × 1,75/2,125 označuje duše vhodné pro pláště s průměrem 26″ a šířkou 1,75–2,125″.
Duše do kola a typ ventilku
Ventilek duše do kola musí odpovídat svými rozměry otvoru v ráfku. Nesmí být užší než otvor, jinak hrozí jeho vytržení z duše. Širší ventilek naopak otvorem neprostrčíte. Důležitá je také příslušná délka ventilku duše na kolo, která je závislá na výšce ráfku. Ventilek musí přesahovat ráfek tak, aby bylo možné nasadit na něj pumpičku.
AV (autoventilek) má průměr 8 mm. Duše na kolo s tímto ventilkem nafouknete doma i na benzínce.
DV (Dunlop) má průměr 8 mm, při výměně duše na kolo jej první rozšroubujte, až poté prostrčte ráfkem.
RV (Regina) má rovněž průměr 8 mm, používá se víceméně pouze v Itálii.
SV (galuskový) ventilek duše na kolo má průměr 6 mm, je lehký, využívá se pro silniční/závodní kola.
Pokud máte jízdní kolo s aeroráfky, které jsou vyšší než klasické ráfky, potřebujete duše na kolo s delšími ventilky nebo speciální nástavec na pumpičku.
Typ duše na kolo
Duše na kolo mohou mít řadu dalších parametrů, které byste při výběru měli zohlednit.
Univerzální duše na kolo lze užít na rozměry ráfků 26–29″.
Standardní duše na kolo jsou ideální na občasné dojíždění. Mají středně silný plášť, který odolá i větší zátěži.
Zesílené duše na kolo mají zdvojenou stěnu pro výdrž v extrémních podmínkách a výztuž kolem ventilku.
Lehké duše na kolo mají nízkou hmotnost, tenčí stěnu a galuskový ventilek.
Ultra lehké duše na kolo se používají pouze u závodních nebo silničních kol, kde je potřeba vysoká přilnavost.
Samozalepovací duše na kolo jsou vyplněny speciální směsí, která v případě defektu zacelí poškozené místo až do velikosti 3 cm. Zacelení menších trhlin proběhne i během jízdy, a to s minimálním únikem vzduchu.
Duše na kolo se dvěma konci vám při výměně ušetří práci se sundáváním kola z vidlice. Stačí vyzout plášť kola, duši nafouknout a vsunout pod plášť. Duše se dvěma konci je vhodná zejména pro elektrokola.
Jak správně skladovat duše na kolo?
Aby duše na kolo vydržela co nejdéle, dbejte na její správné skladování. Duším nejvíce škodí zima, která snižuje pružnost, pevnost i celistvost. Duše na kolo nikdy neskladujte v garáži nebo ve sklepě v průběhu zimních měsíců.
My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.