Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Jak vybrat světlo na kolo

Aktualizováno

Přední a zadní světlo na kolo je povinnou součástí cyklistické výbavy za zhoršeného osvětlení. Světla se liší napájením, uchycením, výkonem a v neposlední řadě také zpracováním. Jiné požadavky na světlo bude mít pravděpodobně člověk, který pouze dojíždí do práce, a ten, kdo vymetá lesní traily. Jak správně vybrat světlo na kolo?

Jak vybrat světlo na kolo – OBSAH

Tipy pro výběr světla na kolo

  1. Chcete-li pouze být vidět, postačí vám blikačka a světlo z nějaké sady.
  2. Pokud chcete dobře vidět v náročném terénu, volte kombinaci čelovky (světla na helmu) a čelního světla na řídítka.
  3. Pro jízdu na silnici a osvětlených cestách je vhodné přední světlo s užším kuželem, do terénu naopak se širším a rozptýlenějším.
  4. Chcete-li opravdu dobře vidět za každé situace, vybírejte světlo s minimálním světelným tokem 500 lumenů.
Cyklosvětlo

Nejčastější otázky při výběru světla na kolo

Co je to světelný tok (lm) a jaký vybrat?

Světelný tok se udává v lumenech (lm) a určuje míru světla, která vyjde ze zdroje. Čím vyšší je jeho hodnota, tím více svitu ze světla vychází.

Pro zadní světla platí:

  • do 20 lm – jednoduchá hobby zadní světla.
  • 20 až 50 lm – výkonná zadní světla pro náročnější.
  • 50 lm a více – profesionální zadní světla pro výkonnostní jezdce. Ideální, pokud se často pohybujete na silnici.

Pro přední světla a čelovky platí:

  • do 300 lm – světla, díky nimž vás uvidí ostatní.
  • 300 až 500 lm – uvidíte dobře zejména na silnici a v částečně osvětleném terénu.
  • 500 lm a více – profesionální světla pro výkonnostní jezdce. Ideální, pokud se často pohybujete v terénu a na neosvětlených komunikacích.

Jaký dosah světla vybrat a jaký světelný kužel?

Pro jízdu na silnici a osvětlených komunikacích se hodí spíše delší dosvit s menším světelným rozptylem. Pro jízdu v terénu naopak využijete širší světelný rozptyl (kužel) a na maximálním dosvitu tolik nezáleží.

Kolik má mít světlo LED diod?

Světla s větším počtem diod mají zpravidla vyšší světelný tok (lm). Současně nejvýkonnější diody jsou CREE LED.

Jaké funkce světla nabídnou?

Většina světel na kolo nabízí několik funkcí:

  • Několik intenzit svícení.
  • Blikání s různou intenzitou a rychlostí.
  • SOS blikání.
  • Režim BURST – extrémně výkonné osvětlení po dobu několika sekund.
  • Nastavení světelného kuželu (wide/narrow) – umožňuje přizpůsobit šířku světelného kuželu dle požadavků jezdce. 
  • Displej – zobrazuje zbývající kapacitu baterie a další důležité údaje.

Doba svitu

Doba svitu je jedním z hlavních parametrů. V případě, že se chystáte používat světlo na dlouhé výlety, doporučujeme světlo s vyměnitelným napájecím akumulátorem. Případně dvojici světel, abyste si to druhé vždy mohli dobíjet pomocí powerbanky někde v batohu.

Odolnost a voděodolnost

Kvalitnější světla mají stupeň krytí (IP), který udává jejich odolnost proti vnějším vlivům.

Nejčastější stupeň krytí u světel

Stupeň před nebezpečným dotykem před vniknutím cizích předmětů
IP 0x bez ochrany bez ochrany
IP 1x dlaní velkých (>50 mm)
IP 2x prstem malých (>12,5 mm)
IP 3x nástrojem drobných (>2,5 mm)
IP 4x nástrojem, drátem velmi drobných (>1 mm)
IP 5x jakoukoliv pomůckou prachu částečně
IP 6x jakoukoliv pomůckou prachu úplně


Stupeň před vniknutím vody (specifikace IPX)
IP x0 bez ochrany
IP x1 chráněno proti svisle kapající vodě.
IP x2 chráněno proti kapající vodě ve sklonu 15°
IP x3 chráněno proti vodní tříšti (kropení, déšť)
IP x4 chráněno proti stříkající vodě
IP x5 chráněno proti tryskající vodě
IP x6 chráněno proti intenzivně tryskající vodě (vlnobití)
IP x7 chráněno proti ponoření do vody na 30 minut do hloubky 1,5 metru
IP x8 chráněno proti trvalému potopení do vody
IP x9 chráněno proti tlakové vodě (WAP)

Mám zvolit světlo s nabíjecím akumulátorem, nebo s bateriemi?

U malých blikaček a osvětlení vlastního jezdce se někdy využívají malé knoflíkové baterie. Výhodou takového řešení je zejména prostorová nenáročnost, nevýhodou naopak jen omezený světelný tok (lm).

V nižší střední třídě se často setkáte s napájením tužkovými (AA) a mikrotužkovými (AAA) bateriemi. Nevýhoda takového napájení je jasná – pro dobíjení musíte pokaždé baterie vyjmout ze světla a vložit do nabíječky. Případně koupit nové jednorázové baterie.

Nejpohodlnějším a pravděpodobně i nejlepším řešením je napájení z akumulátoru. Vybité světlo pak jen prostě připojíte ke zdroji energie, nejčastěji USB nabíječce nebo powerbance, a jednoduše dobijete. Některá světla se dají dokonce dobíjet i při používání (při jízdě). Výhodou dobíjecích světel s akumulátory typu Li-ion je i fakt, že drží po celou dobu použití konstantní světelný tok a neslábnou jako světla na tužkové baterie.

Jak dále zlepšit viditelnost v silničním provozu?

Skvělým nástrojem, jak zvýšit svou viditelnost, jsou odrazky do výpletu kol. Stojí pouze několik málo desetikorun a výrazně zlepší vaši viditelnost z boční strany kola.

Přední světla na kolo

Přední světla na kolo

  • Široký sortiment pro každé použití
  • Povinná výbava za zhoršeného osvětlení (místo přední odrazky)
  • Lepší modely mají vestavěný akumulátor

Přední světla na kolo se pohybují v opravdu širokém spektru výkonů i cenovek. Nejlevnější modely se napájí sadou tužkových baterií, ty dražší pak vestavěným akumulátorem. Kvalitnější světla mají několik úrovní intenzity, včetně možnosti blikání (stroboskop). Některá světla využívají dokonce externí baterii, která se zpravidla připevňuje na rám kola.

Výhody a nevýhody
  • Zpravidla několik intenzit svitu a stroboskop
  • Některé modely obsahují v příslušenství držák na helmu
  • Modely použitelné do terénu a míst zcela bez osvětlení jsou relativně drahé
  • Zabírají místo na řídítkách (pokud je nemáte na helmě)

Časté dotazy k předním světlům

Můžu přední světlo připevnit na helmu?

Přední světla se vždy primárně připevňují na řídítka kola. Možnost připevnění na helmu se u výrobců různí, vždy je třeba zkontrolovat balení, zda je držák na helmu součástí.

Vyplatí se připlácet za dražší separátní přední světlo?

Světla v sadách jsou vhodná spíše pro hobby jezdce. Jestliže jezdíte často na kole za zhoršených světelných podmínek a chcete dobře vidět, případně se řadíte spíše do výkonnostní kategorie cyklistů, koupě samostatného předního světla se světelným tokem přes 500 lumenů je logickým řešením.

Zadní světlo

Zadní světla na kolo (blikačky)

  • Nezbytná součást každého kola
  • Může vám zachránit život
  • Nejlevnější stojí jen pár desetikorun

Zadní světlo na kolo (blikačku) by měl vlastnit každý cyklista, bez ohledu na to, v jakou denní dobu jezdí. Stačí, když se zatáhne, a za zhoršeného osvětlení vám může jednoduchá blikačka zachránit život. Pro profesionální jezdce jsou pak k dispozici různé vylepšené varianty s extra výkonným svitem nebo třeba bočním dosvitem.

Výhody a nevýhody
  • Nízká pořizovací cena
  • Minimální náklady na údržbu
  • Jste dobře vidět v silničním provozu
  • Zpravidla umí několik režimů blikání a svícení
  • Zabírají místo na sedlovce, ale dají se chytit i na batoh atp.

Časté dotazy k zadním světlům

Vyplatí se připlácet za dražší separátní zadní světlo?

Kvalitnější zadní světla nabídnou často nejenom vyšší světelný tok, ale rovněž více režimů blikání a někdy i přesah do strany. Pokud tedy trávíte s kolem více času na silnici, určitě jsou samostatná světla na zvážení.

Kam se připevňuje zadní světlo?

Zadní světlo se nejčastěji připevňuje na sedlovku, k dispozici jsou však i modely, které připevníte na rám, zadní stavbu, případně rovnou na batoh.

Set předního a zadního světla

Sety předního a zadního světla

  • Vhodné pro méně náročné uživatele
  • Budete s nimi vidět, ale komfortní osvětlení terénu nezajistí
  • Cenově velmi dostupné řešení

Sety světel jsou určeny především pro hobby jezdce, kteří potřebují být viděni ostatními účastníky silničního provozu. Často využívají k napájení tužkové nebo knoflíkové baterie. Jejich výkon však zpravidla nepostačuje k tomu, aby se daly plnohodnotně použít i v terénu a na silnicích bez osvětlení.

Výhody a nevýhody
  • Jsou cenově dostupné
  • Zajistí vaši viditelnost pro ostatní účastníky provozu
  • Snadno se obsluhují a instalují
  • Nutnost měnit baterie či je vyjímat a dobíjet v externí nabíječce (u většiny modelů)
  • Slabý světelný výkon pro náročnější terén
  • Nižší kvalita zpracování, často jen plastové šasi
Čelovky

Čelovky

  • Široké spektrum modelů pro začínající i náročné uživatele
  • Ideální v kombinaci s předním světlem
  • Vhodné i na túry či ke stanu

Čelovky nabízí chytrý způsob, jak pokrýt světlem prostory, kam právě nesměřují vaše řídítka. Nehodí se však na úplně každou helmu. Dobře padnou zejména na enduro helmy, které mají vzadu gumičku k zajištění brýlí. Pro cyklistiku rovněž vybírejte čelovky, jež mají odepínatelný středový popruh nebo ho nevyužívají vůbec.

Výhody a nevýhody
  • Svítí přesně tam, kam se díváte vy
  • Často několik intenzit svícení
  • Někdy i možnost nastavení šířky světelného kuželu
  • Nehodí se pro každou helmu
  • Pro cyklistiku nejsou vhodné čelovky s fixním středovým popruhem

Časté dotazy k čelovkám

Musím si pořizovat čelovku k přednímu světlu?

Kombinace světla na helmě se světlem na řídítkách je jednoznačně lepším řešením než jeden silný zdroj osvětlení. Obzvláště při jízdě v terénu jistě oceníte, že vidíte tam, kam směřují řídítka, i kam se právě díváte.

Nejznámější výrobci světel na kolo

světla Moon světla Sigma světla Fenix           světla Force

Jak vybrat světlo na kolo podle typu jízdy?

Terénní jízda vs. jízda po silnici

Pokud jezdíte výhradně po silnici a osvětlených cestách, pravděpodobně si vystačíte se světlem na řídítka. V terénu je naopak jízda bez osvětlení na helmě velmi problematická a téměř vždy se tam používá kombinace osvětlení na helmě a řídítkách.

Chcete být viděni vs. chcete vidět

Pokud jezdíte výhradně po osvětlených cestách a jenom za šera, pravděpodobně si vystačíte s malým setem předního a zadního světla. Když se naopak chystáte do terénu za tmy, neměli byste vyrážet se světlem pod 500 lumenů.

Slovník pojmů – Světla na kolo

Světelný tok

Světelný tok vyjadřuje množství světla, které vychází ze zdroje. V potaz se berou různé vlnové délky světla a citlivost lidského oka. Zjednodušeně se jedná o světelný výkon vybraného zdroje, který se měří v jednotkách lumenů (lm).

Akumulátor

Akumulátor je zařízení, které můžete použít jako zdroj energie poté, co jej nabijete. Používá se jako pomocný zdroj energie. Zjednodušeně se jedná o baterii, kterou lze opakovaně nabíjet.

Stupeň krytí (IP)

Stupeň krytí (IP) udává odolnost elektrospotřebičů proti vniknutí cizích těles a kapalin, zejména vody. Vyjadřuje se v tzv. IP kódu, který je tvořen znaky „IP“ následovanými dvěma číslicemi: první udává ochranu před nebezpečným dotykem a před vniknutím cizích předmětů, druhá označuje stupeň krytí před vniknutím vody.

Slovník pojmů

P-DC1-WEB18