Obnovit stránku

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan (RECENZE) – Kompas určil muži z Medanu neutrální kurz

Aktualizováno

Vývojáři ze Supermassive Games se rozhodli pokračovat v tradici hororových adventur a ani v první kapitole jejich nejnovějšího díla, antologie The Dark Pictures, respektive její úvodní epizody Man of Medan, rozhodně nechybí napětí. Hru tentokrát ozvláštňuje i novinka v podobě multiplayeru. Podařilo se však Man of Medan překonat předešlý počin studia jménem Until Dawn, nebo zůstal v jeho stínu?

Recenze (PS4 Pro)NovinkyDojmy z hraní (demo)Dojmy z hraní (GC 2018)


• Žánr: Hororová adventura • Multiplayer: Ano (co-op) • Vývojář: Supermassive Games • Vydavatel: Bandai Namco • Platformy a Datum vydání: PCPS4Xbox One (30. srpna 2019) Homepage • Čeština: Ne


Části článku:


Obsah recenze The Dark Pictures Anthology: Man of Medan (PS4 Pro)

  1. Man of Medan: Osud pěti lidí je jen ve vašich rukou
  2. Odpůrci quick time eventů, odvraťte zrak!
  3. Hororová atmosféra sem tam pokulhává
  4. Revoluce se (ne)koná
  5. Recenze The Dark Pictures Anthology: Man of Medan: závěrečné hodnocení
  6. HW nároky pro The Dark Pictures Anthology: Man of Medan PC

Man of Medan: Osud pěti lidí je jen ve vašich rukou

• Recenze: 28. 8. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Francouzská Polynésie, zapadající slunce a skupinka pěti mladých výletníků na jachtě. Existuje lepší námět na horor? Něco podobného si zřejmě řekli také v Supermassive Games, koneckonců předcházející premisa s partou teenagerů na chatě v horách v Until Dawn fungovala skvěle, tak proč ji v Man of Medan měnit? Tvůrci tak jednoduše vsadili na jistotu.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: boat The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: diving
První etapu hry strávíte na lodi poznáváním protagonistů a potápěním.

Než se dostaneme k představení jednotlivých postav, je třeba zmínit, že před samotným začátkem příběhu se trošku vrátíme v čase a v kůži vojáka Joea poznáme nákladní loď SS Ourang Medan v době její „největší slávy“. Následně nás čeká uvítání Kurátorem. Tato záhadná postava bude hráče doprovázet každým příběhem antologie, během hry k vám několikrát promluví, shrne vaše dosavadní počínání s jemu vlastní dávkou cynismu a poskytne vám pár rad (pokud je přijmete). Následně se už plavíme na lodi s našimi pěti protagonisty.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: characters
A čí osud tedy máme v rukou? (zleva doprava): Conrada, arogantního, drzého egocentrika doprovází jeho mladší sestra Julia - vzdělaná a dobrodružná žena, bláznivě zamilovaná do Alexe, obyčejného chlapce ze střední třídy, kterého obdivuje jeho mladší bratr (nadšeným fanoušek historie) Bradley. A nemůžeme zapomenout ani na přímočarou kapitánku jménem Fliss.

Navzdory snaze tvůrců odlišit od sebe jednotlivé protagonisty, co se jejich charakterových vlastností či jakéhosi společenského pozadí týče, pouze dvě postavy pro mě osobně vyčnívaly z řady ostatních, trošku ploše působících charakterů, a těmi byly Fliss a Conrad. V případě těchto dvou postav jsem prostě měla pocit, že jde o propracované osobnosti s určitou náturou, která se nesla celým Man of Medan. Druhým menším negativem jsou místy nepřirozené výrazy postav (a to nikoli pouze těch, za něž můžeme hrát) ne vždy korelující s tím, co (a jak) daný člověk vypráví.

Odpůrci quick time eventů, odvraťte zrak!

Dá se říci, že pro hráče, kterým při pomyšlení na QTE naskakuje husí kůže, bude hra hororová už jen kvůli jejich množství. Jak jsem již zmiňovala v předešlém odstavci, tvůrci vsadili na ověřené mechaniky a velkých změn jsme se tak nedočkali ani v rámci tohoto (ne)oblíbeného herního prvku:

Quick time eventy založené na mačkání specifických tlačítek v určitý čas zde máme také a i když vím, že někteří hráči by je ve hrách nejraději neviděli, Supermassive Games se jich drží zuby nehty. Já jim to však vůbec nezazlívám, neboť jejich tituly nemají daleko k interaktivním filmům (žádný HUD atd.), pro něž jsou QTE určitě vhodnější než komplexní soubojové systémy – prostřednictvím QTE v Man of Medan i bojujete, ale střílení či pohled do hledáčku zde opravdu nehledejte.

Jak jsem psala, tento systém mi vůbec nepřekáží a ve hře fungoval bez problémů, co mě ale nemile překvapilo, je skutečnost, že moje (ne)úspěšnost v QTE někdy jaksi neměla dopad na větvení příběhu, a eventy tak v některých pasážích hry působily spíše jako vata na vyplnění určité sekvence.

Man of Medan – Duke of Milan I Alza Magazín Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Jedním ze stěžejních prvků celé adventury jsou dialogy, jejichž prostřednictvím ovlivňujete vývoj příběhu a osudy postav.

Mezi negativa musím bohužel zařadit i kameru, která ne vždy poslouchala a občas působila neuvěřitelně těžkopádné. Většinu času totiž strávíte přezkoumáváním vraku lodi, její úzkých a tmavých chodeb a malých kajut, a nasměrovat v tomto stísněném prostředí postavu tam, kam jsem potřebovala, bylo občas dost náročné a kazilo to celkový, jinak plynulý dojem ze hry.

Určitými novinkami jsou morální kompas a „heartbeat mechanic“. Kompas se objevuje v klíčových částech Man of Medan, kdy jste částečně redefinovali vývoj děje nebo svým rozhodnutím změnili (či dokonce zpečetili) osud jedné z postav. Funguje na velmi podobném principu jako efekt motýlích křídel v Until Dawn.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: choices
Tentokrát se hráč může rozhodovat „srdcem“ nebo „hlavou“ (to lze vidět i na ikonkách při jednotlivých možnostech).

Navzdory častým doporučením samotných tvůrců, že „mlčení je někdy nejrozumnější volbou“, vám hra občas takovou volbu neumožní, a to přesto, že se ve výběru odpovědí nachází i tato možnost. Kompas s dialogovými volbami se bude jednoduše znovu objevovat, dokud si nevyberete něco jiného.

Heartbeat mechanic zase nutí hráče v určitých momentech kontrolovat svůj tep stisknutím tlačítka v daných intervalech a klidně ji tak můžeme hodit do šuplíčku se štítkem QTE. Musím se přiznat, že se mi více líbila mechanika „do not move“ z Until Dawn, kdy se hráč nemohl ani pohnout a využíval tak pohybové senzory na ovladači konzole.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: curator choices The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: heartbeat
Dvě herní mechaniky, které měly Man of Medan ozvláštnit, ale nakonec zásadními novinkami nejsou.

Návrat hlásí i předtuchy (tzv. „Premonitions“) v podobě obrazů na stěnách umožňující určitým způsobem pozměnit osud protagonistů. Ukáží vám totiž jednu z postav v budoucnosti a na vás je následně uskutečnit takové rozhodnutí, které vašeho svěřence do dané situace nepřivedou (nebo naopak – koneckonců příběh píšete vy).

V Man of Medan na vás samozřejmě čekají i collectibles. Jejich nalezením příběh částečně ovlivníte, mně se například prohledávání vraku vyplatilo, ale pokud nejste rozený Sherlock, nebojte se, hra vás do zkoumání vyloženě nenutí.

Hororová atmosféra sem tam pokulhává

Ale co atmosféra? Je dostatečně strašidelná? Ano, většinou. Příběh Man of Medan je postaven na dobrých základech, dokonce částečně inspirovaných skutečností. V první řadě je vhodné si připomenout, že nákladní loď Ourang Medan skutečně existuje a její posádka zemřela za záhadných událostí v roce 1947, což dává konspirátorům i tvůrcům her prostor se dostatečně vyřádit.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan I Alza Magazín Gameplay, PS4 Pro, No Commentary

Je třeba říci, že celá hra je po audiovizuální stránce zpracována velmi dobře, což platí jak o postavách, tak i o vraku nákladní lodi, kterou navštívíte.

Praskající potrubí, kapající voda či blikající žárovky - vrak k vám jednoduše promlouvá vlastním jazykem a jakkoli vám může dané prostředí připadat jako klišé, funguje dobře. Mám však pocit, že vývojáři zcela nevyužili tajemno, kterým je loď opředena a ve hře mnohdy vsadili na, dovolím si říci, až levné jumpscary, přičemž některé z nich se již během prvního hraní staly předvídatelnými a trošku tak podrazily nohy zmíněnému nádechu strašidelného neznáma.

Revoluce se v Man of Medan (ne)koná

Netvrdím, že se vývojáři pokoušeli vytvořit revoluční hru, nicméně před vydáním prezentované prvky, které měly jejich dílu navzdory zachování podobných principů z minulosti typických pro studio vdechnout nový život, v mých očích nesplnily svou roli tak, jak zřejmě tvůrci zamýšleli. Velkým pozitivem zachraňujícím Man of Medan od nižšího hodnocení je multiplayer, který jsem si měla možnost vyzkoušet během hratelného dema. Myslím si, že právě ten můžeme označit za revoluční prvek v oblasti her s interaktivním vyprávěním. Otevírá totiž brány znovuhratelnosti a navíc umožňuje vychutnat si příběh spolu s dalším hráčem/hráči.

Ať už se rozhodnete pro cestu sólo, anebo se do Man of Medan pustíte spolu s kamarády, herní čas se drasticky nezmění. Vždy se bude držet v rozmezí 4 až 5 hodin, čímž se zároveň dostáváme k ceně hry. Ta nepřesáhla 30 euro, což je, myslím si, celkem adekvátní částka za titul tohoto ražení a délky (navíc se zajímavými možnostmi opětovného hraní).

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: ballroom The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: brad a alex
Díky nedostatku nových, dobře fungujících prvků a převládání elementů typických pro interaktivní filmy je Man of Medan hrou, která určitě není pro každého.

Ptáte se, kdo by se měl do dobrodružství na opuštěném vraku vrhnout? Pokud vás baví hororové příběhy či legendy a dáváte přednost titulům, které se blíží k interaktivnímu filmu před akčními záležitostmi, hru si užijete. Man of Medan doporučuji i fanouškům předešlého výtvoru Supermassive Games Until Dawn, musí však počítat s tím, že se velkého množství novinek nedočkají.

Tato recenze byla napsána pro PS4 Pro verzi.

• Zdroje: Vlastní

Recenze The Dark Pictures Anthology: Man of Medan: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 73 % Alza Magazín
Hlavní parametry: Hratelnost
65 %
 Audiovizuální zpracování
90 %
 Znovuhratelnost
75 %
The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; recenze

Klady

  • Grafika
  • Inovativní co-op multiplayer
  • Příběh a jeho rozsáhlejší větvení

Zápory

  • Místy těžkopádné ovládaní
  • Nedostatek revolučních změn
  • QTE mají zanedbatelný dopad na samotný příběh

The Dark Pictures: Man of Medan – Novinky

  1. (13. 8. 2019) Vývojářské deníčky představují postavu Conrada a vývoj režimu Shared Story
  2. (16. 7. 2019) Man of Medan vám umožní vychutnat si příběh až s pěti lidmi
  3. (18. 6. 2019) V Man of Medan budete muset uhlídat svůj tep
  4. (22. 5. 2019) Loď duchů navštívíme koncem srpna
  5. (10. 5. 2019) Prostřednictvím vývojářských deníčků nahlédneme do zákulisí vývoje Man of Medan
  6. (2. 11. 2018) Nový trailer na první příběh Man of Medan akcentuje důležitost voleb
  7. HW nároky pro The Dark Pictures Anthology: Man of Medan PC

Vývojářské deníčky představují postavu Conrada a vývoj režimu Shared Story

• Novinka: 13. 8. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Supermassive Games se pravidelně snaží přinášet nové pikantnosti z vývoje své hororové adventury prostřednictvím vývojářských deníčků, přičemž ten nejčerstvější představuje pozadí Shared Story Mode, tedy online co-op módu.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Shared Story (vývojářský deník)

Vytvořit stejně plnohodnotný zážitek pro oba hráče v co-op režimu bylo pro vývojáře obrovskou výzvou.

Producent Dan Macdonald tvrdí, že jedním z prvotních impulsů pustit se do tvorby multiplayeru či co-op režimu v jejich hře byla touha vidět dva hráče ovlivňovat příběh najednou a zároveň se navzájem podělit o zážitky ze hry. Skvělým příkladem je rozdělení cest dvou hráče, čehož jsme byli svědky i my v redakci během hraní dema.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: vývoj The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: vývoj Fliss
Tvůrce prý překvapilo, že nikdo ještě podobnou věc ve hrách, pro něž jsou charakteristické větvené dialogy, nezkusil, a proto se do toho s radostí pustili.

Zajímavým obohacením celkového zážitku ze hry a hlavně z co-op režimu je, že hráč často mluví s druhým živým hráčem, nikoli s neovladatelnou postavou s naskriptovanými reakcemi. Dialogy tak ve hře dostávají opět nový rozměr a jejich dopad bude mnohem hlubší.

Postava Conrada představena

Další vývojářský deníček představuje Conrada, a to prostřednictvím herce Shawna Ashmorea, který tuto postavu drzého Američana v Man of Medan ztvárňuje.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Who is Conrad – Part 1 (vývojářský deník)

Shawna Ashmorea můžete znát například z akční adventury Quantum Break z roku 2016, v níž si zahrál hlavního protagonistu Jacka Joyce.

Sám Ashmore přiznává, že se Conrad hráčům na začátku hry nemusí zamlouvat, v čemž má rozhodně pravdu (já sama jsem se ho v hratelném demu pokoušela všemožnými způsoby zabít). Zároveň však dodává, že formování či vývoje postavy se ujme samotný hráč a je jen na něm, zda se z Conrada stane hrdina příběhu nebo zůstane věrný své povaze a nechá kamarády napospas smrti, jen aby si zachránil vlastní kůži. Je samozřejmé, že každá z postav bude jiná, a právě to může pro hráče představovat adekvátní výzvu.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Who is Conrad – Part 2 (vývojářský deník)

Ve hře najdete mnoho strašidelných elementů, jež často berou inspiraci z hororových filmů.

Dobrodružství prožijeme střídavě v kůži pěti lidí – sourozenců Brada a Alexa, Julie a Conrada a kapitánky Fliss. Alex a Julia tvoří pár, jsou jeden pro druhého na prvním místě a pomalu ani nevnímají okolní svět, Conrad se pokouší sbalit kapitánku Fliss, jejíž jedinou starostí je udržet celou skupinku na uzdě a naživu.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: Brad The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: Brad, Julia, Conrad
Brad (Alexův bratr) je podle Shawna ztělesněním publika. Outsider a nerd básnící o mýtu lodi duchů SS Ourang Medan v celém příběhu působí jako pozorovatel a nenechá se ovlivňovat vztahy kolem sebe. Jediným, co ho zajímá, je vrak hluboko pod hladinou a jeho tajemství.

Nahlédnutím do hry, které jednoznačně stojí za řeč, je i představení Curator's Cut, tedy bonusu umožňujícího vám odehrát jednotlivé scény z pohledu jiných postav, a tím ovlivnit vývoj nejen charakterů, ale i celého příběhu.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Curators Cut (trailer)

Curator Cut bude k dispozici zdarma později během tohoto roku, pokud tedy chcete získat předběžný přístup k funkci, Man of Medan si budete muset předobjednat.

Man of Medan je první kapitolou antologie The Dark Pictures a jeho hlavní protagonisté budou odhalovat záhadu lodi SS Ourang Medan, která se za záhadných událostí potopila i s celou svou posádkou ve čtyřicátých letech minulého století. Jsem tedy zvědavá, v jakých časových obdobích se budou odehrávat následující kapitoly celé antologie od Supermassive Games.

• Zdroje: youtube.com



Man of Medan vám umožní vychutnat si příběh až s pěti lidmi

• Novinka: 16. 7. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Hororová adventura Man of Medan je čím dál tím zajímavější a opět potvrzuje, že v Supermassive Games se své dílo snaží posunout o level výše. Nedávno totiž oznámili, že jejich hra bude obsahovat multiplayer. Věřte mi, když jsem to slyšela poprvé, také se mi trošku zvedlo obočí. Man of Medan je přece hra založená na rozhodnutích, a už vůbec nemluvím o jejím filmovém charakteru s nádechem Hollywoodu. Jak by tedy mohlo vícero hráčů najednou prožít stejně napínavý příběh? Vývojáři se podle všeho rozhodli inspirovat příhodami fanoušků Until Dawn hrajícími jejich předešlé dílo z roku 2015 na gauči, kteří si vyměňovali ovladač mezi sebou, a představili jedinečný koncept, který mnozí považují za nejlepší nápad posledních let.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Multiplayer Reveal Trailer

Pro mnohé bylo představení multiplayeru Man of Medan překvapením, neboť předešlý výtvor Supermassive Games s názvem Until Dawn co-op nenabízel

V prvním ze dvou módů s názvem „Shared Story Mode" spojíte síly s vaším kamarádem (případně úplně neznámým hráčem) online a příběh absolvujete společně, přičemž každý z vás může učinit úplné odlišné rozhodnutí. S největší pravděpodobností tak budete svědkem jiných dialogů a každý z vás zažije celé dobrodružství z jiné perspektivy. Během hraní můžete navíc vypnout společný chat, čímž umocníte napínavý zážitek.

Mód „Movie Night“ na druhé straně nabízí množství zábavy na doma, když jsou u vás na návštěvě přátelé. Každý až z pěti hráčů si vybere jednu postavu, kterou chce ovládat, a hra vás vždy včas upozorní, kdo by měl v danou chvíli chytit ovladač do ruky a ovládat svůj vybraný charakter. Ale myslete na to, že kterákoli postava může kdykoliv zemřít, proto se musíte snažit, aby váš protagonista zůstal naživu co nejdéle a vy jste si mohli hru déle užívat. Po určitém úseku vás navíc Man of Medan odmění sumarizací, která napoví, jak daný hráč hrál.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: multiplayer, pohled hráčů The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: multiplayer
Podle novinářů, kteří si měli možnost multiplayer vyzkoušet, získá hra to pravé kouzlo, když po dohrání příběhu jednotlivá rozhodnutí a zážitky prodiskutujete tváří v tvář.

V Man of Medan navíc dostává slůvko „spolupráce“ zcela nový význam. V naší předešlé novince jsme zmínili mechaniku implementovanou tvůrci do jejich díla: jde o tzv. „heartbeat mechanic“, kdy musíte v určitých momentech udržet svůj tep na uzdě. Proč to připomínám? Představte si situaci, v níž se se svým spoluhráčem ukrýváte před krvelačným přízrakem a na vašem tepu závisí život vaší postavy i postavy vašeho kamaráda. Vývojáři navíc prozradili, že na partičku kamarádů čeká 69 způsobů úmrtí, o to více se budete muset snažit zůstat naživu ... i když mi je jasné, že se najdou i ti, kteří budou chtít najít všech téměř 70 alternativ odchodu na onen svět (podle producenta Andyho Nuttalla to zabere minimálně osm opětovných dohrání celé hry).

Také se může stát, že zatímco jste, řekněme, prvních 20 minut příběhu strávili společně s dalším hráčem ve vzájemné blízkosti (respektive vaše charaktery), následně se vaše cesty rozejdou a spojí se zase o několik minut později, přičemž každý z vás byl svědkem úplně jiných událostí .

Pete Samuels (CEO Supermassive Games), Tom Heaton (režisér hry) a Gareth Betts (producent z Bandai Namco Europe) v rozhovoru pro GameSpot uvedli, že hned na začátku vývoje byl pro ně multiplayer velmi důležitý a ihned po dokončení Until Dawn chtěli jejich nejnovějšímu výtvoru dodat nový rozměr a opět posunout laťku o něco výše.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: Pete Samuels a Gareth Betts interview
Pete Samuels a Gareth Betts v interview pro gamereactor.eu.

Rozpovídali se také o tom, jak bylo důležité pro oba hráče v co-opu zajistit stejné tempo hry, aby se nestalo, že jeden hráč bude prožívat hororové dobrodružství a ten druhý se bude nudit. Sem tam se stane, že musíte pár vteřin čekat na rozhodnutí spoluhráče, ale celkový zážitek by to narušit nemělo.

Co se týče délky hry v jednotlivých módech, v online co-opu strávíte přibližně 4–5 hodin, kdežto „Movie Night“ vám zabere maximálně 4 hodinky.

Velmi mě však překvapila informace o celkovém počtu dílů v celé antologii The Dark Pictures. Betts totiž potvrdil, že her je zatím celkem pět a nevyloučil, že jich v budoucnu přibude. Tato informace jen potvrzuje, že jednotlivé příběhy opravdu nejsou propojené (s výjimkou jednoho vypravěče fungujícího jako jakýsi tmel mezi jednotlivými epizodami), což tvůrcům umožňuje přidávat další přírůstky do této série.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Explore the Real Ghost Ship!

V rámci představení multiplayeru pro Man of Medan si tvůrci připravili prohlídku lodi, ve které samozřejmě nechyběli duchové, ale i možnost zahrát si je hororovou adventuru v té pravé atmosféře.

Vývojáři tvrdí, že hráč zcela pochopí ideu celého sdíleného příběhu, až bude hru sám hrát (a samozřejmě s dalším hráčem) a celý koncept se velmi těžko popisuje slovy, proto se už nemohu dočkat konce srpna, kdy k nám Man of Medan dorazí.

• Zdroje: EngadgetGamesRadar+VentureBeatMetro.co.ukIGN



V Man of Medan budete muset uhlídat svůj tep

• Novinka: 18. 6. 2019Alexandra Vaníková

Tajemná novinka z dílen Supermassive Games inspirována skutečnou legendou k nám dorazí 30. srpna, vžijeme se v ní do role hned několika postav, přičemž budeme mít v rukou jejich osud a jednoduchý cíl – udržet všechny naživu. Vždyť co se může pokazit, že?

Doposud jsme měli možnost vychutnat si dvě gameplay videa a nedávno spatřilo světlo světa další spolu s rozhovorem, který poskytl samotný režisér Man of Medan Tom Heaton a Shawn Ashmore, představitel Conrada – jednoho z hlavních hrdinů. Pokud pravidelně sledujete videa a novinky týkající se hororovky od Supermassive Games, nejnovější gameplay vás pravděpodobně nepřekvapí. Od těch předešlých došlo pouze k několika změnám a novým záběrem.

10 Minutes of The Dark Pictures: Man of Medan Gameplay | E3 2019 (Gamespot)

Nový gameplay mnoho překvapení nenabídne, přibližuje alespoň způsob hraní a také rozhodnutí.

Avšak rozhovory během E3 byly mnohem zajímavější. Jak již víme, Man of Medan je první částí antologie The Dark Pictures. Režisér hry Tom Heaton však zdůrazňuje, že navzdory společným elementům jednotlivé příběhy fungují samostatně a nespojují jejich společné postavy. Právě jejich život máte během hraní celé antologie v rukou vy, a při prvním hraní se vám určitě může stát, že jeden z protagonistů zemře. Tom Heaton dokonce s rozzářenýma očima zmínil důležitost velmi „zajímavých“ druhů smrtí a mluvil o pracovních schůzkách, jejichž hlavním tématem byly rozdílné způsoby úmrtí jednotlivých postav, a přiznám se, že po této informaci očekávám ještě brutálnější odchody na onen svět než v Until Dawn.

Man Of Medan; gameplay: boat Man Of Medan; gameplay: conrad
Obr. 1: Idylka se každou chvíli změní na horor.. Obr. 2: Shawn Ashmore propůjčil svůj hlas a podobu Conradovi – Američanovi, který si nebere servítky.

Zdolat Man of Medan by hráči mělo zabrat 4–5 hodin, podle tvůrců je to ideální čas na vyprávění příběhu a Ashmore sám vyzdvihuje jeho rozsáhlé větvení, ještě obsažnější než v Until Dawn (herec obdržel 1000-stránkový scénář). Znovuhratelnost je tak zaručena.

Novinkou, kterou tvůrci chtěli odlišit Man of Medan od jejich předchozího díla, je tzv. „Heartbeat mechanic". Nová mechanika vás vtáhne přímo do titulu prostřednictvím kontroly vašeho tepu a maximálního soustředění. Blíže nám však zatím představena nebyla, měla by se však lišit od té v Until Dawn, kdy jste museli držet ovladač a nehnout ani brvou.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: heaton ashmore
Ředitel a producent Tom Heaton a herec Shawn Ashmore, kterého můžete znát například ze sci-fi-střílečky Quantum Break.

Man of Medan na mě působí velmi dobře a už se nemohu dočkat, jak budu zadržovat dech a lámat si hlavu nad životně důležitými rozhodnutími (a to doslova). Líbí se mi také čas, který hráčům dobrodružství zabere, budeme tak mít mnohem více příležitostí příběh zopakovat a vyzkoušet jiná rozhodnutí.

Mám také radost z uzavřeného příběhu, osobně totiž epizodické tituly nemám rada – zejména proto, že musím čekat na pokračování. V Supermassive Games tak zvolili docela dobrý kompromis, kde každá z kapitol funguje samostatně, takže hráčů nečeká žádný cliffhanger.

• Zdroje: YouTube, Gamereactor, The Verge



Loď duchů navštívíme koncem srpna

• Novinka: 22. 5. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Několik dní po vypuštění nových gameplay záběrů (o těch se dočtete níže) nás tým ze Supermassive Games potěšil také datem vydání jejich očekávané hororové adventury – ta má vyjít 30. srpna, což oznamuje nový, velmi originální a vydařený trailer.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan - Repercussions (Pre-order Trailer) | PS4

Trailer navíc láká na předobjednávkové bonusy, které zahrnují také curator’s cut

Curator’s cut je příjemným zpestřením hry – zpřístupní vám možnost přehrát si jednotlivé scény ještě jednou s odlišnými volbami a ovlivnit tak příběh (hráči, kteří si hru předobjednají, budou moct tuto funkci využívat od začátku, ostatním se odemkne až po zdolání celého hororového dobrodružství).

Man of Medan nabídne propracovaná rozhodnutí, bonusové scény a hinty

Americký herní portál Game Informer tentokrát nabízí informace o demu, které si měli možnost zahrát, spolu s rozhovorem se samotným režisérem titulu. Dobrou zprávou určitě je to, že tvůrci zapracovali na systému rozhodnutí, jež mohou celý příběh otočit o 180°. Navíc kterékoli z vašich rozhodnutí může mít dopad na celý příběh – i ta nejmenší volba na začátku putování tak může o hodinu později stát život jednoho z partičky aktérů. Režisér hry Tom Heaton to popisuje jako „naslouchání samotnému hráči“ a také zdůrazňuje, že „na všem, co hráč udělá, záleží“.

New, Exclusive Gameplay For Man Of Medan

V novém gameplayi nahlédneme do světa Man of Medan, prohlédneme si, jak fungují volby a čeká nás také ochutnávka příběhu.

Rozhodnutí uskutečněná hráčem samozřejmě výrazně ovlivní vztahy mezi jednotlivými postavami. Pokud navíc investujete čas do zmiňovaných vztahů, budete odměněni bonusovými scénami, což je celkem originální prvek – hlavně co se Supermassive Games týče. Mně tato zpráva potěšila hlavně proto, že ve hrách ráda prohledávám různá zákoutí a fakt, že kromě achievementu odhalím i kousek příběhu v podobě scény nebo hintu navíc, rozhodně nezní zle.

Milovníci průzkumu si tak ve hře každopádně přijdou na své. Za nalezená tajemství se vám odkryje část příběhu, takže záleží jen na vás, jestli obětujete několik desítek minut odhalováním jednotlivých zákoutí minulosti. Musíte však myslet na to, že najít jedinou věc či artefakt nebude stačit – až objevení několika tajných prvků a jejich následné spojení vám pomůže odhalit background postav nebo dokonce hinty, jež vám umožní se lépe rozhodovat.

Man Of Medan; gameplay: volba Man Of Medan; gameplay: volby
Příkladem důležitosti rozhodnutí může být i situace z gameplaye, kde je na hráči, jestli bude vzdorovat únoscům, anebo hrát podle jejich pravidel.

Navzdory menším změnám se fanoušci mohou těšit dokonce i na alternativu totemů předpovídajících smrt jedné z postav, což byla známá featura z Until Dawn. Tentokrát na vás budou čekat tzv. „premotions“, tedy „předtuchy“. Tom Heaton navíc připouští, že v minulosti mohli hráči jednoduše z daných voleb identifikovat „tu špatnou“ a „tu dobrou“ – proto teď v Supermassive Games dbají na to, aby mezi dobrou a špatnou volbou neexistovala žádná hranice a byly téměř nerozeznatelné. Hráč tak bude muset prostě riskovat a zvážit pozitiva i negativa všech možností. Osobně toto vylepšení oceňuji, jelikož jsem v případě Until Dawn měla často pocit, že za některými volbami číhá smrt a ani se nenamáhá skrývat.

• Zdroje: YouTube, Game Informer



Prostřednictvím vývojářských deníčků nahlédneme do zákulisí vývoje Man of Medan

• Novinka: 10. 5. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Tvůrcové ze Supermassive Games v průběhu několika měsíců představili 2 vývojářské deníčky odhalující vývoj úvodní části The Dark Pictures Anthology: Man of Medan a první z nich se zaměřuje na design samotné lodě duchů, jež představuje klíčový prvek v celém příběhu prvního dílu hororové antologie.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Dev Diary #1 Part 1

Rozhodně nemůžeme pochybovat o tom, že vývojáři věnovali hře množství hodin a jejich pozornosti neušel jediný detail, ať už jde o osvětlení, anebo úhly kamery. Se samotným vývojem navíc souviselo také zkoumání stárnutí či rezavění vraků různých plavidel pro co nejvěrnější zachycení 60 let, které se na lodi duchů podepsaly. Nesmíme zapomínat ani na celkovou hororovou atmosféru a nádech klaustrofobie, které jsou pro hororový žánr skutečně klíčové.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Dev Diary #1 Part 2

S atmosférou velmi úzce souvisí i zvuková stránka hry. Pro co největší autenticitu zvuků se je vývojářský tým rozhodl nahrát přímo na vojenském plavidle podobném tomu ve hře. Loď se vám tak bude připomínat vrzáním kovových dveří, duněním potrubí či praskáním žárovek, v důsledku čehož se můžeme „těšit“ na chladné a tmavé prostředí. Lee Robinson, vedoucí výpravy, však upozorňuje, že hráč se neocitne v úplné temnotě, například díky prosvítání měsíčního světla skrz různé trhliny v lodním trupu.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Dev Diary #2 Part 1

Druhý vývojářský deníček je zaměřený na obrovskou výzvu pro většinu herních vývojářů – vodu. Vytvořit autentické vodní prostřední není jednoduchý úkol. První změnou prošel Motion Capture – jelikož se hra odehrává na lodi, museli vývojáři přizpůsobit pohyb postav dané situaci. Používali tedy i pohyblivou podlahu, aby co nejpřesněji zaznamenali pohyby lidského těla na lodi zmítané bouřkou. Velmi důležitým prvkem totiž bylo, aby se postavy, loď a vody vzájemně ovlivňovaly a pohyby jednotlivých elementů vzájemně korespondovaly.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Dev Diary #2 Part 2

Na zachycení věrné atmosféry byly použité různé způsoby snímání a úhly kamery. Na rozbouřeném moři se tak nedočkáme statického snímání, namísto toho čekejte efekt ruční kamery a roztřesený obraz. Scény zachytávající postavy ve vodě se dokonce předtáčely se skutečnými potápěči, přičemž se pozornost soustředila hlavně na jejich pohyby či práci s prostředím.

Úsilí vložené do vývoje Man of Medan (i do celé antologie) je tedy neoddiskutovatelné, a protože máme v redakci čerstvě v paměti hororovku Until Dawn, nejnovější počin Supermassive Games si rozhodně nenecháme ujít.

• Zdroje: YouTube (Bandai Namco)



Nový trailer na první příběh Man of Medan akcentuje důležitost voleb

• Update: 2. 11. 2018 • Autor: Filip Němec

Na letošním Gamescomu z relativně nového spojenectví studia Supermassive Games (Until Dawn, The Inpatient) a vydavatelství Bandai Namco vznikla série hororových adventur The Dark Pictures Anthology. Přímo na Gamescomu jsme si zahráli část z prvního příběhu nazvaného Man of Medan, a pokud se na první epizodu těšíte podobně jako my (jak ostatně napovídají naše dojmy z hraní), jistě nepohrdnete nejnovějším trailerem. V něm tajemný muž hovoří zejména o každodenních rozhodnutích a jejich následcích, čímž samozřejmě naráží na důležité volby, které budeme muset ve hře činit velmi často.

Doslovně přitom zmiňuje i morální kompas, což je jedna z mechanik Man of Medan a pravděpodobně celého The Dark Pictures Anthology. Žádné rozhodnutí však není dobré nebo špatné. Jde jen o to, jak se zrovna rozhodnete a jestli jste si vědomi toho, že následky vašich činů vás dříve či později dostihnout. Jednotlivé příběhy se mají rozprostírat na délce pěti až šesti hodin a je tak evidentní, že autoři budou právě díky větvení příběhu sázet i na znovuhratelnost. Na nový trailer se můžete podívat níže.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – loď duchů (trailer)

Jste připravení nést zodpovědnost za své činy?

První příběh mapující několikahodinové dobrodružství partičky teenagerů, jež se rozhodnou prozkoumat potopenou válečnou loď, by měl vyjít začátkem roku 2019 na PC, PlayStation 4 a Xbox One.

Demo nenabídlo žádné nové záběry, multiplayer jej však trošku obohatil

• Novinka: 9. 8. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Multiplayer se svými dvěma režimy, o kterých jsme se zmiňovali v předešlé novince pro Man of Medan, pořádně rozvířil poněkud stojatou hladinu hororových adventur, protože co-op jaksi nezapadal do celkového pojetí her, které nemají daleko od interaktivních filmů. V připraveném demu jsme si mohli vyzkoušet mimo jiné „Shared Story Mode“, tedy formu online co-opu. Hra pro jednoho hráče ve 20minutové herní ukázce byla velkým zklamáním, protože drtivou většinu záběrů jsme již mohli vidět v oficiálních gameplayích či prezentacích. Jediným rozdílem tak bylo pouze to, že jsme jednotlivé akce či dialogy mohly částečně ovlivnit a vyzkoušet si některé prvky ovládání, ty však zůstaly pouze na úrovni mačkání tlačítek během quick time eventů a výběru ze strohé nabídky dialogových odpovědí. 

Je momentálně velmi těžké hodnotit hru jako takovou jen na základě prezentovaného dema. Jelikož se tvůrci rozhodli herní ukázku pořádně osekat, „obrovského dopadu našich rozhodnutí“ jsme svědky vskutku nebyli a efekt motýlích křídel (známý i z předešlého díla Supermassive Games s názvem Until Dawn) je minimální. Zbývá tak jen doufat, že se ve 4 až 5hodinovém dobrodružství plné verze dočkáme větších zvratů

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: multiplayer, coop alex The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: vlastnosti
Po grafické stránce je hra na vysoké úrovni a podobně jako Until Dawn nabídne realisticky zpracované postavy a dialogy.

Pojďme se ale podívat na zábavnější část dema, která navzdory již dobře známým záběrům nabídla zajímavější herní zážitek. S kolegou Dominikem Faitem jsme se ujali charakterů Conrada (a později kapitánky lodi Fliss) a Alexe. Osobně jsem do co-op režimu vkládala velké naděje, protože Man of Medan v průběhu méně než půlhodinového singleplayer režimu nenabídl dostatek možností si hru pořádně vyzkoušet. Multiplayeru se však nešťastnou situaci podařilo trošku zachránit – byli jsme svědky například rozdělení jednotlivých cest hráčů a jejich opětovného spojení.

Zatímco se Dominik ovládající Conrada pokoušel uniknout na člunu, já jsem v roli Alexe uklidňovala Julii a rozhodla jsem se postavit pirátům s manikúrními nůžkami v ruce. Mírně se pozměnily i dialogy a jakmile se jeden z nás ujal ovládání postavy Alexe, byl také svědkem nových scén, což spolu s různými možnostmi dialogů a rozhodnutí jen umocňuje obrovský potenciál, který hra má v oblasti znovuhratelnosti.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: multiplayer, heartbeat The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: rozhodnuti
Obr 1.: Heartbeat mechanic spočívá v mačkání daného tlačítka v určitý čas. Obr 2.: Na zásadní rozhodnutí ve hře také máte pouze omezený čas.

Když pominu celkovou délku hratelné ukázky a jakousi neochotu vývojářů hráčům prostřednictvím dema neukázat více než do určité míry naskriptované scény, negativ bych na hře zatím nenašla mnoho. Můj notebook s grafikou GeForce GTX 1050 a procesorem Intel Core i5 Coffee Lake Man of Medan bez problémů rozběhl. Sem tam mě trošku potrápilo ovládání (hra se někdy nedokázala rozhodnout, zda ji mám ovládat na klávesnici nebo ovladači). Je to však jeden z nedostatků, na které právě hratelné ukázky mají upozornit a do vydání hry by je vývojáři měli stihnout odstranit.

Hratelné demo pro Man of Medan tak bylo částečně zklamáním, ale nabídlo i zajímavý zážitek v podobě co-opu, který mě zaujal a jsem zvědavá na jeho fungování ve finální hře. Některé části dema byly jasně naskriptované a neměli jsme v nich tedy velké slovo, proto je obtížné hru v této oblasti zatím jakkoli hodnotit. Ani po odehrání této ukázky tak nejsme o moc chytřejší, a pokud momentálně uvažujete nad předobjednávkou hry (ať už jste fanouškem předešlého počinu Supermassive Games s názvem Until Dawn, nebo ne), jednoznačně bych vám doporučila s koupí ještě počkat na první recenze, koneckonců, hra vychází již koncem tohoto měsíce, a to na PC, PS4 a Xbox One.

Tyto dojmy z hraní byly napsané pro PC verzi.

• Zdroje: Vlastní

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – dojmy z hraní

  1. Představuje se hororová série The Dark Pictures Anthology
  2. Prvním příběhem z kolekce je Man of Medan
  3. Man of Medan je o strachu a napětí
  4. Man of Medan bude dalším skvělým hororem
  5. HW nároky pro The Dark Pictures Anthology: Man of Medan PC

Představuje se hororová série The Dark Pictures Anthology

• Dojmy z hraní: 9. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Na akci jako je Gamescom se vždy přesvědčím o tom, že pod svícnem je opravdu největší tma. Dlouho dopředu jsem věděl, že na si na akci vydavatelství Bandai Namco budu moci zahrát nově oznámený titul, ale zatímco v den konání mé prezentace již celý herní svět věděl o nové kolekci The Dark Pictures Anthology, já seděl v temné místnosti s dalšími novináři a uvažoval, o co by tak asi mohlo jít. 

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – oznamující video (trailer)

Oproti předchozím hrám studia Supermassive Games vychází The Dark Pictures Anthology kromě PlayStationu 4 i na PC a Xbox One.

Pár chvil poté mi už nadšený zástupce Supermassive Games ukazoval trailer jasně identifikující žánr i vizuální styl. Rukopis autorů hororové adventury Until Dawn je zde více než zřejmý, a přestože příběhově nemá The Dark Pictures Anthology s předchozími hrami studia nic společného, autoři opět sáhli po osvědčených receptech, které umí uvařit naprosto dokonale.

The Dark Pictures Anthology bude série samostatných her o délce něco mezi mezi pěti až šesti hodinami a půjde o hororové příběhy, kde může umřít (anebo přežít) kterákoli hlavní postava. Vše bude záležet pouze na vašem počínání. Opět se zde bude projevovat tzv. efekt motýlích křídel, kdy jednotlivá rozhodnutí budou mít své jasné, ale v danou chvíli nepředvídatelné následky. „Butterfly effect” však není jediná metafora, se kterou se autoři vytasili. V rámci rozhodování budeme sledovat i tzv. morální kompas, jehož využití v praxi jsem mohl sám vyzkoušet, byť bez zjištění jeho následků.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: morální kompas
Prvek „morálního kompasu“ jsem si mohl několikrát vyzkoušet, avšak jeho následky se projeví až při delším hraní. Rozhodně však může jít o jeden z důvodu k zopakování celého příběhu.

Prvním příběhem z kolekce je Man of Medan

Hned první příspěvek do série The Dark Pictures Anthology by měl přijít začátkem příštího roku a já jsem si z něj mohl zahrát krátkou ukázku. Dohromady šlo o pěkně napjatých 10 minut čistého herního času a dostal jsem velmi dobrý obraz toho, co nás příští rok čeká. Man of Medan je příběhem pěti mladých Američanů a jak už víte, je pouze na vás, jestli přežijí všichni, dva nebo nikdo. Partička mladých dobrodruhů se rozhodne prozkoumat vrak lodi z období druhé světové války, ale čelit budou nejenom ostrým hranám korodujícího železa.

Autoři použili naprosto stejný mix hororové zábavy jako v případě Until Dawn, naštěstí mají za sebou příliš málo titulů na to, aby nás stejná příchuť naprosto odlišného dobrodružství omrzela. Z logických důvodů nemohu hodnotit příběh, a tak se zaměřím zejména na hratelnost. Man of Medan využívá léty prověřenou statickou kameru, jejíž úhel pohledu můžete ovládat jen v minimální míře, což mnoho hráčů naštve, ale vývojáři s tímto prvkem umí pracovat jako málokdo.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: výlet na lodi
Rozjezd Man of Medan je podobný jako u Until Dawn. Z počátku idylická a nevinná párty pětice teenagerů skončí krvavým neštěstím. Kolik bude přeživších, je pouze na vás.

Man of Medan je o strachu a napětí

Protože se nemůžete volně rozhlížet, autoři mají zcela ve svých rukou směřování vašeho pohledu a mohou si tak s vámi dosti svobodně pohrávat. Úhlem kamery a pečlivého level designu docílí toho, že se budete dívat přesně tam, kam chtějí, a v ten nejnevhodnější moment vás něčím překvapí. Sám jsem to zažil hned několikrát, kupříkladu když jsem šel dlouhou a temnou chodbou – kamera šikovně zabírala okraje dveří, skrze které jsem před chvílí prošel a v momentě, kdy jsem sledoval v tu chvíli už malou siluetu své postavy na konci chodby, na otevřené dveře někdo položil hnilobnou ruku, jež v sekundě zase zmizela. Tep vyskočil okamžitě nahoru a já sebou leknutím trhl, přestože jsem seděl v osvětlené místnosti plné jiných lidí.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan – Gamescom 2018 demo (gameplay)

Redaktoři ze serveru IGN měli možnost průběh celé ukázky zaznamenat, sami se tak můžete podívat na demo, které jsem si mohl na Gamescomu zahrát. Budete se bát?

Ocenit musím i promyšlené dávkování psychologických prvků, kdy se třeba jednou bojíte něčeho, co nakonec vůbec nepřijde, a klasických „lekaček“, kdy vás naopak vyděsí právě to, že jste nic nečekali. Temné chodby potopené válečné lodi jsou samozřejmě úrodnou půdou pro kdejaké příšery a strašidelné prvky, ať už jde o mizející a zase se objevující mrtvoly ve vojenských uniformách nebo tajemné zombie, které mě v jednu chvíli napadly.

V ten moment jsem ovládal mladého muže, jenž se vydal společně se svojí kamarádkou prozkoumat část lodi. V nestřežený moment napadla jeho parťačku horda nemrtvých a já měl několik sekund na to, abych se rozhodl, zda vezmu nohy na ramena a zachráním se, nebo se pokusím o její vysvobození, ale budu riskovat, že zahyneme oba. Toto rozhodování se pak vizuálně projevovalo jako volba mezi dvěma polohami onoho morálního kompasu. Jak se ale tato rozhodnutí projeví jinak než ve smyslu přežití či smrti jednotlivých postav, zatím netuším.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: postavy
Jak je u vývojářů ze Supermassive Games zvykem, animace postav a jejich mimika jsou na vysoké úrovni.

Man of Medan bude dalším skvělým hororem

I z tohoto setkání se skupinkou tlejících nepřátel jsem si však odnesl zejména hororový zážitek. Autoři umí pracovat s lidským strachem opravdu velmi dobře, až bych je skoro podezíral z nějakých masochistických choutek. Ostatně, podívejte se sami na gameplay záběry, které mapují těch několik málo minut, jež jsem si mohl vyzkoušet. Přestože si uvědomuji podobnost s Until Dawn, na Man of Medan a další epizody The Dark Pictures Anthology se opravdu těším.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan; screenshot: logo
První samostatný příběh z The Dark Pictures Anthology s názvem Man of Medan vyjde někdy začátkem roku 2019.

HW nároky pro The Dark Pictures Anthology: Man of Medan PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-3470 / AMD FX-8350 Intel Core i5-8400 / AMD Ryzen 5 1600
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7870 NVIDIA GeForce GTX 1060 / AMD Radeon RX 580
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 8 GB 8 GB
Pevný disk 40 GB 40 GB

S jakým herním PC na The Dark Pictures Anthology: Man of Medan?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox GTX1660

Minimální požadavky:

Alza GameBox GTX1660

Alza GameBox RTX2060

Doporučené požadavky:

Alza GameBox RTX2060

Alza BattleBox RTX2080

Pro náročné:

Alza BattleBox RTX2080

i Mohlo by vás zajímat

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan vychází 30. srpna 2019 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme pravidelně informovat.

P-DC1-WEB27