Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

11-11: Memories Retold (RECENZE) – Melancholie v zákopech

Aktualizováno

Britské studio Aardman se ve světě proslavilo svým unikátním výtvarným stylem, který dal vzniknout plastelínovým hrdinům Wallace & Gromit nebo snímku Slepičí úlet, ale nyní dokazuje, že umí zahrát také na vážnější strunu. Spojilo síly s tvůrci francouzského studia Digixart a společně vytvořili 3D adventuru 11-11: Memoirs Retold vyprávějící o osudech dvou obyčejných mužů během první světové války. Netradiční grafická podívaná podpořená podmanivou hudbou vyšla na PC, PS4 a Xbox One 9. listopadu a my jsme se na ni podívali v naší recenzi, abychom vám přiblížili, jak se tento zajímavý počin hraje.


• Žánr: 3D adventura • Vývojář: DigixartAardman Animations • Vydavatel: Bandai Namco • Platformy a Datum vydání: PC, PS4 a Xbox One (9. listopadu 2018) • Homepage: www.bandainamcoent.com/games/11-11-memories-retold


Obsah recenze 11-11: Memories Retold (PS4)

  1. 11-11: Memoirs Retold se soustřeďuje na nesmyslnost války
  2. Hratelnost pokulhává za obsahem
  3. Technické problémy v kontrastu s estetikou 11-11: Memoirs Retold
  4. Doporučení s obrovskou výstrahou
  5. Recenze 11-11: Memoirs Retold: závěrečné hodnocení
  6. HW nároky pro 11-11: Memoirs Retold PC

11-11: Memoirs Retold se soustřeďuje na nesmyslnost války

• Recenze: 8. 11. 2018 • Autor: Jakub Němec

11. listopad, den znamenající pro mnohé chmurné vzpomínky na doby, kdy museli se zbraní v ruce bojovat o holý život v zákopech. Na svatého Martina totiž vzpomínáme na všechny veterány válečných střetů a spolu s nimi také na velké i malé konflikty světových dějin. Rok 2018 čeká v tento den zvláštní atmosféra odvíjející se od stoletého výročí ukončení první světové války. A právě k tomuto jubileu se vztahuje také společný projekt snoubící programátorský um francouzského studia Digixart a grafickou neotřelost britských výtvarníků ze studia Aardman.

11-11: Memoirs Retold; screenshot: hlavy

Zápletku 11-11: Memoirs Retold poznáme z obou stran barikády. Oblíbíte si spíše mladíčka Harryho, nebo rozvážného Kurta?

Netradiční způsob vyprávění a na první pohled výjimečný vizuál slibuje neobvyklý zážitek, což se odráží také v zápletce 11-11: Memoirs Retold. Příběh dvou mužů se vzájemně proplétá v postupně gradujícím ději ukazujícím na zbytečnost války. Pokud čekáte na dva machistické hrdiny bezmyšlenkovitě kosící jednoho nepřítele za druhým, hledejte spíše mezi FPS tituly typu Battlefield 1, tady se cílí více na prožitek. Motivy přátelství, zrady, naivity, lásky, rodiny, lidskosti a další citlivá témata budou otevírat ožehavé otázky, na něž neexistuje univerzální odpověď.

Na pozadí Velké války se seznamujeme s naivním mladíčkem Harrym, který po boku hurónského majora Barretta cestuje z Kanady do Evropy, aby oslnil svou vyvolenou dívku válečnými ostruhami. Jeho hlavním úkolem na frontě je dokumentovat pomocí svého fotoaparátu veškeré dění a přiblížit situaci na bojišti civilnímu obyvatelstvu s dostatečným heroickým patosem. Postupně se mu ovšem sundávají růžové brýle a na vlastní kůži poznává hrůzy zákopů. Jeho německým protějškem je Kurt, konstruktér zepelínů, jenž se nechá naverbovat, aby mohl pátrat po svém nezvěstném synovi bojujícím ve Francii.

11-11: Memoirs Retold; gameplay: lezení 11-11: Memoirs Retold; gameplay: Paříž 11-11: Memoirs Retold; gameplay: Ypres

Obrázek 1: Budování zázemí na frontě a hloubení zákopů bude provázet každý krok vašich hrdinů. Obrázek 2: Oddych od válečné vřavy poskytne Harrymu výlet do Paříže. Obrázek 3: 11-11: Memoirs Retold se nebojí ukázat ani hrůzné výjevy z třetí bitvy u Yper, která je známá jako bitva u Passchendale.

Hratelnost pokulhává za obsahem

Scénář 11-11:Memoirs Retold neohromí svou zápletkou, ale spolehlivě plní svou funkci. Autoři totiž chtějí poukázat na jednotlivé momenty, s nimiž se vojáci a jejich rodinné zázemí musí potýkat v rámci válečného sporu. Velkou část vyprávění tak obstarává čtení dopisů z domova a polemika hlavních hrdinů nad stávající situací, což doprovází zádumčivé výjevy okolí a posmutnělá hudba. I přes jistou epizodičnost si nakonec k oběma postavám vytvoříte bližší vztah, který nadefinuje některá podstatná rozhodnutí, jež za ně během průchodu hrou učiníte. Některá z nich jsou malicherná, jiná ovlivní další směřování příběhu a především jeho zakončení.

V rámci trojice kapitol budete přeskakovat mezi Harrym a Kurtem, abyste prožívali důležité okamžiky na obou stranách barikády. Důmyslně poskládanou mozaikou tak tvůrci dokáží z obyčejné epizody v zákopech vytvořit nepříjemně mrazivou chvilku, jež vás donutí zamyslet se nad pomíjivostí lidského bytí. Filozofický přesah je bohužel degradován primitivními činnostmi v mezihře, během níž pobíháte po lokaci a fotíte vojáky, nosíte vodu, zachraňujete vojáky před chemickým útokem, opravujete rádia či obstaráváte náboje do kulometu. Z adventurního pohledu mě vlastně nadchly jen dva, tři puzzly během celé herní doby, což je docela bída.

 

11-11: Memoirs Retold – začátek (vlastní gameplay)

Co všechno dokáže dohnat člověka, aby sám a dobrovolně narukoval do armády? Projděte si s námi první kapitolu 11-11: Memoirs Retold.

Proto si myslím, že se na ně měli autoři od začátku vykašlat a měli se soustředit na vyprávění a interakci s postavami, protože z tohoto pohledu rozhodně nezklamali. Svěží nápady ve spojení s vizuálním zpracováním totiž dokáží vytvořit zdrcující chvilky, mezi jejichž vrchol patří Kurtův sen z bojiště na řece Sommě, z něhož mě opravdu mrazilo do morku kostí. Rušivě nepůsobí ani dvojice zvířat – holub a kocour, jichž se v některých pasážích přímo zhostíte. Pokud tedy hledíte na 11-11: Memoirs Retold jako na potenciální adventuru na podzimní večery, budete se muset ohlédnout jinde. Pokud se pídíte po zážitku, možná se vám zde rýsuje potenciální hit.

Technické problémy v kontrastu s estetikou 11-11: Memoirs Retold

Relativně slabá herní náplň je navíc doprovázena dalšími problémy, jež spočívají především v pohybu postav a v manipulaci s předměty. Je sice pravda, že technická nedokonalost se dá schovat za umělecky rozmazané okraje, ale toporná gesta hrdinů, zasekávání o překážky (mnohdy i neviditelné) a objekty přilepené k pažím postav zkrátka nevypadají v roce 2018 moc dobře. Programátorská práce lidí ze studia Digixart tak výrazně pokulhává za tím, co dokázali vytvořit umělci pod taktovkou Aardman Animations.

11-11: Memoirs Retold; gameplay: továrna 11-11: Memoirs Retold; gameplay: pobřeží 11-11: Memoirs Retold; gameplay: válka

Obrázek 1: Kurta poprvé zastihneme v továrně na zepelíny, kde se dozví o pohřešování svého syna Maxe. Obrázek 2: Klidné výjevy během probíhajícího celosvětového konfliktu kontrastují s hrůzami války. Jejich mírumilovnost je ovšem často následována probuzením do kruté reality. Obrázek 3: Plížení hořícím zepelínem uprostřed probíhající bitvy. Pouze náznak ze všech emotivních scén, které na vás v 11-11: Memoirs Retold čekají.

Vizuální stránka, která vám dá pocit, že hledíte na rozpohybované olejomalby Van Gogha, Turnera či Moneta, je zkrátka unikátní a nebojím se doporučit 11-11: Memoirs Retold jen kvůli ní. Nadčasové zpracování vám bude z počátku mírně nepříjemné, ale po pár minutách začnete propadat kouzlu grafiky. Rozostřené kontury postav a jejich obličejů odosobňují jednotlivé charaktery, což byl zřejmě záměr tvůrců (ztráta identity v bojové mase miliónů vojáků na frontě) a dávají celému titulu mlhavě melancholický charakter. Především snové a přeludové sekvence jsou mistrně zpracované a budete na ně vzpomínat i po dohrání.

Ruku v ruce s výtvarnou stránkou jde ozvučení projektu, za nějž se postavil vydavatelský dům Bandai Namco. Tklivé melodie během vzpomínkových pasáží a smyčce přecházející v orchestrální skladby kontrastují s pochodovými a heroickými tóny přímo na bojišti. Práce s hudbou funguje na jedničku a skladatel Olivier Deriviere mě svou kompozicí opravdu potěšil. K absolutní špičce patří dabing hlavních postav, o který se postarali Elijah Wood (Frodo z Pána prstenů namluvil Harryho) a Sebastian Koch (herec s hlasem Kurta se objevil třeba v českém snímku Ve stínu). Prostě paráda.

11-11: Memoirs Retold; gameplay: sen 11-11: Memoirs Retold; gameplay: země nikoho 11-11: Memoirs Retold; gameplay: přelud

Obrázek 1: Snové pasáže poskytnou plnou náruč symboliky a námětů k přemýšlení. Jejich grafické zpracování patří k tomu nejlepšímu, co je vašemu zraku nabídnuto. Obrázek 2: Při pohledu přes zákopy do země nikoho vám nebude dobře po těle. Obrázek 3: V 11-11: Memoirs Retold se dočkáme také úseků až s hororovým nádechem, např. při ústupu od Paříže.

Doporučení s obrovskou výstrahou

11-11: Memoirs Retold je dílo obrovských kontrastů. Relativně slabá herní náplň a technické problémy by měly titul odkázat k nejnižším příčkám hodnocení, ale duchovní náplň s ústředními myšlenkami, neotřelé grafické zpracování a skvělé ozvučení dává projektu studií Digixart a Aardman šanci nezapadnout v konkurenci. Z lidského a profesního pohledu jsem naprosto ztotožněn s tím, co chtěli autoři říci, ale na tomto místě musíme zohledňovat především herní hledisko. Proto je hodnocení nižší, než by si takovéto důrazné sdělení dnes možná až apatické společnosti zasloužilo.

Jestli hledáte kvalitní adventuru, budete z 11-11: Memoirs Retold zklamáni. Nejen po stránce herní, ale také délkou příběhu, jež se pohybuje okolo šesti hodin. V rámci nedávno vydaných her vás raději odkážu na Call of Cthulhu. Ale pokud se přenesete přes mírné nepohodlí v rámci pohybu postav a primitivních úkolů, otevře se před vámi svět jako ušitý pro citlivé a přemýšlivé duše. Sdělení, že válka je špatná, by celou myšlenku dnes recenzovaného titulu hodně zjednodušilo. Za každou scénou se skrývá tolik materiálu k uvažování, že by si o tom mohly jiné tituly nechat zdát.

11-11: Memoirs Retold; screenshot: pole

Nejen válečné pole protkané zákopy a poseté vlčími máky by vám mělo připomenout, co všechno se dá ztratit během válečných let.

Intenzita prožitku je o to větší, že některé momenty přímo sami ovlivňujete, a někdy v dost nepříjemném časovém presu. Škoda nevyužitého potenciálu, který by se zvýšil řádným odladěním mechanik a technického provedení, protože jinak by tento titul mohl pomýšlet na jiná patra hodnocení. Pokud vás poetika traileru osloví, mrkněte na náš gameplay a třeba dáte 11-11: Memoirs Retold šanci. V této hře můžete najít skrytý poklad hratelný na PC, PS4 a Xbox One od 9. listopadu.

Tato recenze byla napsaná pro PS4 verzi.

Recenze 11-11: Memoirs Retold: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 71 % Alza Magazín
Hlavní parametry: Hratelnost
60 %
 Audiovizuální zpracování
95 %
 Znovuhratelnost
65 %
11-11: Memoirs Retold; recenze

Klady

  • Nezvyklý pohled na první světovou válku v uniformě obyčejných pěšáků
  • Emoční dopad jednotlivých scén
  • Propojování příběhu přepínáním mezi postavami
  • Postupná gradace příběhu na konci
  • Zajímavé lokace (bitva o Vimy, Somma, Ypres)
  • Vizuálně působivé grafické zpracování
  • Zvuková stránka

Zápory

  • Slabé puzzly a minihry
  • Krátká herní doba
  • Toporný pohyb postav
  • Zasekávání o objekty a další technické potíže

HW nároky pro 11-11: Memories Retold PC


Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-2500K 3.3GHz / AMD Phenom II X4 940 Intel Core i7 3770 3.4 GHz / AMD FX-8350 4 GHz
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7870 NVIDIA GeForce GTX 970 / AMD Radeon RX 480
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 8 GB 8 GB
Pevný disk 6 GB 6 GB

S jakým herním PC na 11-11: Memories Retold?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox Lite GTX1050

Minimální požadavky:

Alza GameBox Lite GTX1050

Alza GameBox Lite GTX1060+

Doporučené požadavky:

Alza GameBox Lite GTX1060+

Alza GameBox RTX2080

Pro náročné:

Alza GameBox RTX2080

i Mohlo by vás zajímat

11-11: Memories Retold vychází 9. listopadu 2018 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.

WEB7