Obnovit stránku

12 Minutes (Mini RECENZE) – Když muž se ženou v časové smyčce snídá

• Autor: Alexandra Vaníková

Co se stane, když vás unaví práce pro velké herní vydavatele? Rozloučíte se s nimi a vydáte se na cestu za vývojem vlastní hry. Přesně to je příběh Luíse Antónia, který před několika lety zamával Rockstaru i Ubisoftu, díky čemuž se nám do rukou dostává jeho interaktivní thriller 12 Minutes. Vyplatí se mu věnovat více než... 12 minut? Dočtete se v naší recenzi.

12 Minutes; wallpaper: cover

zdroj: Luís António

12 Minutes (Mini RECENZE Xbox Series X) – Obsah článku

  1. A takový hezký večer to mohl být…
  2. Opakování matka moudrosti
  3. Když se vyplatí uvíznout v čase
  4. Mini Recenze 12 Minutes: závěrečné hodnocení
  5. HW nároky pro 12 Minutes PC

A takový hezký večer to mohl být…


12 Minutes je interaktivní thriller, ve kterém je vaším úkolem uniknout z 12minutové časové smyčky věznící hlavního hrdinu (tedy vás). Ten se po náročném dni v práci vrátí domů ke své manželce a společně plánují romantický večer. Najednou se však ve dveřích objeví detektiv obviňující vaši ženu z vraždy a noc se rázem mění na horor.

Aby to bylo celé ještě bizarnější, jediným uvízlým v časové smyčce, která se zresetuje vždy, když zemřete či opustíte byt, je manžel, za kterého hrajete. To je v podstatě vše, co mohu o příběhu říci, aniž bych vám pokazila zážitek z nečekaných zvratů, které titul nabízí. Jen dodám, že vyústění 12 Minutes mě docela překvapilo a počáteční obavy z předvídatelného děje se během hraní zcela vytratily.

12 Minutes; gameplay: policista

zdroj: vlastní

Téměř celý příběh hry se odehrává v malém apartmánu manželů.

Co se vizuální stránky týče, 12 Minutes definuje jednoduchý, ale zároveň propracovaný styl. Nejde o titul, kde díky ultra realisticky zpracované mimice můžete číst emoce postav, konec konců, celou dobu sledujete hlavní hrdiny z ptačí perspektivy. Ani to ale Antóniovi nebránilo ve vytvoření pohlcující atmosféry. Kromě zdařilého soundtracku totiž vsadil na herecká esa, které propůjčily hlas hlavním postavám. Hlavně panika v hlase Jamese McAvoye spolu s klidným, ale rázným projevem Willema Dafoea vytvořili mix nejistoty a napětí, který se táhl až do konce příběhu.

Opakování matka moudrosti


Výtvor Luíse Antónia je koncipován jako point and click adventura z pohledu ptačí perspektivy, kdy klikem myši (stisknutím tlačítka na ovladači) na určité místo či předmět pobízíte nešťastníka neustále přežívajícího 12 minut dokola k chůzi nebo interakci s danou věcí. Cesta k prolomení inkriminované časové smyčky a jednomu z několika konců je vydlážděná nalezením specifické posloupnosti kroků, což zahrnuje kombinaci předmětů a jejich aktivaci v pravý čas a také správně zvolené dialogové možnosti.

12 Minutes; gameplay: volby 12 Minutes; gameplay: manželka

zdroj: vlastní

Jelikož už víte, co se stane, můžete nabyté znalosti využít v rozhovoru s dalšími postavami, nebo zvolit jinou posloupnost kroků.

Oč tu ale jde především, je využívání znalostí získaných v předešlých smyčkách pro další postup dějem, což je nepochybně devizou 12 Minutes. Hra tak s každou smyčkou dostává nový level a motivuje ke zkoušení jiných postupů, které mě neustále hnaly vpřed a 12 Minutes jsem tak odehrála téměř na jeden zátah (jeho projetí mi zabralo asi 6–7 hodin). Jakmile jsem totiž odkryla nový fakt nebo předmět, okamžitě mě přemohla zvědavost, jak na danou situaci zareaguje manželka hlavního hrdiny, která o časové smyčce nemá ani ponětí, nebo zda nově objevená informace zaskočí nezvaného hosta v podobě policisty.

12 Minutes I Alza Magazín Gameplay, Xbox Series X, No Commentary

zdroj: vlastní

První kola ve 12 Minutes strávíte zkoušením různých postupů a budete sledovat, jaké mají důsledky.

Pokud jste se ve čtení recenze dostali až sem, 12 Minutes se může zdát jako dokonalý titul, ale není to tak. Jeho negativa by se dala shrnout do dvou bodů. V první řadě jde o těžkopádné ovládání na xboxovém ovladači. Častokrát totiž pracujete s inventářem a drobnými předměty, navíc všechny potřebné kroky musíte provést v určitém časovém limitu (v rámci jedné smyčky), což ovladač značně brzdí. Pokud tedy máte možnost, rozhodně doporučuji do ruky při hraní 12 Minutes vzít raději myšku.

Druhým negativem jsou zaškobrtnutí v reakcích postav na určité situace. Představte si, že se v nervy drásající scéně dvě postavy do sebe „slijí“. Případně jeden z protagonistů zareaguje větou ze svého připraveného repertoáru, která ne tak úplně sedí k dané situaci. Jinak výborná atmosféra se tak na krátkou, ale bohužel významnou chvíli jednoduše vytratí.

Když se vyplatí uvíznout v čase


Po technické stránce 12 Minutes občas zakopne, ani to by vás ale od 12 Minutes nemělo odradit. Jde totiž o pozoruhodné dílo nabízející zajímavý a napínavý příběh ještě více umocněn výkony dabingových herců. Ti svými hlasy dopomohli i ke správně napínavé atmosféře, kterou dotváří také povedený soundtrack. Třešničkou na dortu je objevování předmětů a informací neustále otevírajících dveře pro další experimentování v následujících časových smyčkách.

12 Minutes; gameplay: skříň

zdroj: vlastní

Někdy se nevyplatí hrát si na hrdinu, jakkoliv krutě to může znít.

• Zdroje: Vlastní


12 Minutes (Mini RECENZE)


Závěrečné hodnocení

12 Minutes je interaktivní thriller od vývojáře Luíse Antónia a vydává ji společnost Annapurna Interactive. Hra vyšla 19. srpna 2021 na PC, Xbox One a Xbox Series X/S. Od dne svého vydání je hra k dispozici i v knihovně Game Pass.

Tato mini recenze byla napsaná pro Xbox Series X verzi hry.

        Hodnocení8/10 VELMI DOBRÁ
Verdikt:

Díky výborně zpracované napínavé atmosféře, vizuálu a hratelnosti založené na efektivním využívání časové smyčky ve váš prospěch si interaktivní thriller 12 Minutes váš čas nepochybně zaslouží.

12 Minutes; Mini recenze

Klady

  • Napínavá a tíživá atmosféra
  • Skvělé výkony dabingových herců
  • Hra motivuje k využívání nově objevených informací v dalších smyčkách
  • Minimalistické, ale detailní vizuální zpracování

Zápory

  • Nepohodlné ovládání na ovladači
  • Místy zvláštní reakce postav na své okolí
Alza Magazín, banner, slim 2020

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství můžete sledovat také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Volám sa Alexandra Vaníková a hrám sa venujem od svojich dvanástich rokov. Ako herný zelenáč som utopila hodiny v stratégiách Cossacks a Age of Empires. Nasledovala Mafia a niekoľko dielov Call of Duty, po ktorých som si začala rozširovať obzory naplno. Môj osobný výber top hier? Nájdete v ňom oba diely The Last of Us, Cyberpunk 2077, GTA V, japonské RPG Persona 5 Royal, Uncharted či God of War. Nepohrdnem ale ani kvalitnou indieovkou alebo titulom so zombie tematikou.

HW nároky pro 12 Minutes PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 Windows 10
Procesor Intel Core i5-2300 | AMD Phenom II X4 965 Intel Core i5-6600 | AMD FX-8350
Grafická karta Nvidia GeForce GTS 450, 1 GB | AMD Radeon HD 5770, 1 GB Nvidia GeForce GTX 1080, 8 GB | AMD Radeon RX 5700 XT, 8 GB
Operační paměť 2 GB 4 GB
Pevný disk

• Zdroj: Steam (2. 9. 2021)

S jakým herním PC na 12 Minutes?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza Gamebox Ryzen Starter

Základní sestava:

Alza Gamebox Ryzen Starter

Alza GameBox Core RTX2060

Optimální sestava:

Alza GameBox Core RTX2060

Alza Gamebox Ryzen RTX3070

Sestava pro náročné:

Alza Gamebox Ryzen RTX3070

i Mohlo by vás zajímat

Co jsme dříve napsali o 12 Minutes

12 Minutes – Oznámení

  1. Noční můra neustále dokola
  2. HW nároky pro 12 Minutes PC

Noční můra neustále dokola

• Oznámení: 20. 6. 2019 • Autor: Alexandra Vaníková

Louis Antonio sbíral zkušenosti ve studiích Ubisoft či Rockstar Games. Rozhodl se však proniknout do tajů programování, aby byl schopen (i se svým týmem) zhmotnit více než 6 let starý nápad.

12 Minutes je point-and-click adventura, ve které máte přesně vymezený čas (že neuhodnete kolik minut?) na přerušení časové smyčky. Hráč musí využít každou sekundu na maximum. Louis Antonio dokonce původně uvažoval o vytvoření 24hodinového titulu, ale protože by při takové délce prý bylo nemožné hráči ukázat všechny důsledky jeho rozhodnutí, zvolil nakonec kratší variantu. Prototyp si před třemi lety měli možnost vyzkoušet i redaktoři z portálu Rock Paper Shotgun.

12 Minutes – odhalení (trailer)

Oznamující video nabízí krátký pohled na pro hru typický minimalismus. Antonio podotkl, že na dialozích a pohybech v jeho díle si dal velmi záležet, protože jednotlivým postavám nevidíme přímo do obličeje. Během vývoje byl dokonce použit motion capture, což je v oblasti indie her dost neobvyklé. Další informace ze zákulisí najdete na oficiální stránce hry a na twitteru.

V Twelve Minutes máte v rukou osud neznámého muže, který je svědkem téže události každých 12 minut. Manželka mu oznámí, že čekají společného potomka, následně vrazí do bytu příslušník zákona s příkazem na její zatčení, jelikož údajně zavraždila vlastního otce. Hned potom vcházíte opět do bytu očekávajíc radostnou novinu o příchodu děťátka. Časová smyčka se spustí, jakmile zemřete, upadnete do bezvědomí, usnete nebo se vám nepodaří vyřešit klíčovou záhadu.

12 minutes; gameplay: policista 12 minutes; gameplay: prototyp

Obrázek 1: Během hraní Twelve Minutes musíte využívat znalosti z předešlých smyček ve váš prospěch. Obrázek 2: Jedna z prvních verzí hry Twelve minutes. Je zřejmé, že adventura prošla výrazným grafickým vylepšením..

V Twelve Minutes vidím obrovský potenciál. Hra se odehrává v reálném čase, což se mi mimořádně líbí, dosud mám totiž ještě v živé paměti The Occupation, ve kterém jste měli k dispozici 4 hodiny na její zdolání. Klíčovým prvkem hry je minimalismus – najdeme zde pouze tři postavy, zajímavý je také pohled shora, díky čemuž hráč získá přehled o všem, co se v inkriminovaném bytě děje. Adventura vychází na PC a Xbox One, informace o dalších platformách zatím vývojář ani vydavatel neposkytli.

• Zdroje: The Guardian, Rock Paper Shotgun, Inverse, GamesRadar+

Na vašem soukromí nám záleží

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení
P-DC1-WEB04