Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Třetí a čtvrtá vlna EET odložena

Aktualizováno

V oblasti elektronické evidence tržeb došlo k zásadní změně. Již v polovině prosince minulého roku Ústavní soud zrušil plánovaný náběh třetí a čtvrté etapy elektronické evidence tržeb (EET). Ta měla postupně v březnu a v červnu tohoto roku začít platit například pro taxikáře, řemeslníky nebo zemědělce. Proč se tak stalo a jaké další novinky přichází s nálezem Ústavního soudu?

Odložení EET 3. a 4. vlna

Třetí a čtvrtá etapa EET odložena na neurčito

Ústavní soud rozhodl odložit třetí a čtvrtou fázi elektronické evidence tržeb, která měla nabýt účinnosti v březnu 2018, do doby, než bude provedena novela zákona. Podle soudu je totiž nutné zvážit dopady na jednotlivé skupiny podnikatelů a vymezit výjimky z EET přímo v zákoně, nikoliv jen ve vládním nařízení. Jako celek zákon u Ústavního soudu obstál a dál platí. 

i „Třetí a čtvrtá etapa nejsou v rozporu s ústavou, je ale třeba vyřešit, na koho mají dopadnout...“ (Pavel Rychetský, předseda Ústavního soudu České republiky)

O úplné zrušení zákona usilovali desítky opozičních politiků. Ústavní soud však prohlásil EET za legitimní a efektivní nástroj pro výběr daní a narovnání podnikatelského prostředí. Plánovaný „náběh“ zrušil pouze s odloženou účinností a škrtl několik dalších ustanovení zákona.

V současnosti tedy platí a nadále budou platit první dvě vlny EET, které ukládají povinnost elektronické evidence tržeb provozovatelům ubytovacích a stravovacích služeb a také subjektům provozujícím maloobchod a velkoobchod. Vstup do systému elektronické evidence obnáší nutnost vyžádat si od finančního úřadu své autentizační údaje a vybrat vhodný pokladní systém.

Více o EET si můžete přečíst v našem článku Elektronická evidence tržeb (EET) – vše důležité přehledně a stručně.

Evidence se již nebude týkat bezhotovostních plateb

Dalším rozhodnutím soudu je, že daňové identifikační číslo, tzv. DIČ, nově nebude povinnou součástí účtenky, ačkoliv povinnost zasílat DIČ do informačního systému správce daně nadále zůstává v platnosti. Důvodem je, že u fyzických osob bylo v podobě jejich rodného čísla, což hraničilo se zásahem do soukromí. 

Evidenci také nebudou podléhat platby kartou u e-shopů. Ústavní soud v této části argumentoval, že účelem zákona je lepší dohledatelnost plateb. V případě bezhotovostních plateb je však evidence provedena bankou a dle platných zákonů nyní již také obchodníkem. Slovy Ústavního soudu: „Stát musí dodržovat určité informační sebeomezení, může-li jím zajišťované funkce zabezpečit i jinak. V opačném případě dochází k porušení práva na ochranu soukromí a na informační sebeurčení tak, jak je tomu v tomto případě.“

Které části zákona o evidenci tržeb byly ÚS zrušeny?

i §5 b): Formální náležitosti pro evidovanou tržbu splňuje platba poplatníkovi, která je uskutečněna bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat.

Část §18 odst. 2: Uskutečněním evidované tržby je přijetí evidované tržby, nebo vydání příkazu k jejímu provedení, pokud byl tento příkaz vydán dříve.

§20 odst. 2, b): Poplatník je na účtence povinen uvádět své daňové identifikační číslo.

§37 odst. 1, b): K řízení o přestupcích podle tohoto zákona je příslušný celní úřad.

Tiskovou zprávu o zrušení „náběhu“ třetí a čtvrté etapy EET najdete na stránkách Ústavního soudu. Zde je k dohledání rovněž úplné znění nálezu Ustavního soudu.

Ústavní soud odložil zavedení třetí a čtvrté etapy elektronické evidence tržeb. Dále zrušil povinnost uvádět na účtenkách DIČ a ze zákona o EET vyňal povinnost evidovat bezhotovostní platby. Jako celek ale zákon platí dále.

EET pokladny

P-DC1-WEB27