Radeon VII je nejnovějším přírůstkem do rodiny grafických karet společnosti AMD, která svůj nový počin tentokrát nasměrovala do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end). Srdcem této grafické karty je grafický čip Vega 20, který byl vůbec jako první z grafických čipů vyroben na nejnovějším 7nm výrobním procesu u TSMC. Grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 patří právě mezi tyto nové Radeony, jejichž vydání bylo naplánováno na dnešek, tedy 7. února 2019, a jak už to tak bývá, u toho samozřejmě nemohla chybět ani Alza.cz. Jaký je nový Radeon VII? O tom se můžete přesvědčit v recenzi, kde jsme ho pro vás otestovali.
Grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu Vega 20 (Vega 20 XL) společnosti AMD, který byl jako vůbec první grafický čip vyroben na 7nm výrobním procesu u společnosti TSMC. K tomuto čipu jsou pak přes interposer a pomocí 4 096bit sběrnice připojeny 4 rychlé moduly grafické paměti typu HBM2 o celkové kapacitě 16 GB. Svým výkonem je pak grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 zacílena do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde by měla zaujímat ty nejvyšší příčky výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 400/1 750 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 000 MHz, což u pamětí typu HBM2 představuje efektivní frekvenci 2 000 MHz. Veškeré frekvence Sapphire Radeon VII 16G HBM2 jsou tak plně v referenčních hodnotách Radeon VII.
Grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 měří na délku 268 mm a na základní desce vašeho počítače zabere pouze 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará pasiv založený na měděné výparníkové komoře (vapor chamber) s celkem pěti plochými tepelnými trubicemi (heatpipes) a hliníkových žebrech. Odpadní teplo z grafického čipu a přidružených pamětí HBM2 je odváděno přímo do výparníkové komory, moduly napájecí kaskády jsou pak chlazeny speciálním chladicím plátem (heatsink plate), který dosedá na hlavní pasiv. Zajímavostí pak je, že pro lepší kontakt mezi grafickým čipem a pasivem nebyla použita klasická teplovodivá pasta, ale tepelně vodivá karbonová páska. Všechny důležité součásti grafické karty jsou tak kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení Sapphire Radeon VII 16G HBM2 tvoří tři menší 75mm ventilátory s aerodynamicky tvarovanými lopatkami. Tyto ventilátory však bohužel nepodporují sami-pasivní chlazení, a tak se otáčejí rychlostí 860 ot./min. i v době, kdy grafická karta není nijak vytížena a aktivně chladit nepotřebuje.
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 na skóre 99,2 % a v těchto testech stability snímkové frekvence tak s velkou rezervou prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 se stará zdvojená 7+2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8-pin konektorů. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 300 W (max. 360 W) a ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu 650 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 řešeny pomocí dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 | Vega 20
Vega 20 XL GCN 5.1 GEN |
331mm2
13,230 million 7nm FinFET |
3840
240 64 |
HBM2
16.384 GB 4096b/2000 |
1400 MHz
1750 MHz 1766 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Gigabyte Aorus RTX 2080 XTREME 8G | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14144 |
1515 MHz
1890 MHz 1965 MHz |
PCIe 3.0 x16
275 W |
Asus Strix RTX 2080 Ti O11G Gaming | TU102
TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2
18,600 million 12nm FinFET |
4352
272 88 |
GDDR6
8.192 GB 352b/14000 |
1350 MHz
1650 MHz 1770 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz
1860 MHz 1890 MHz |
PCIe 3.0 x16
245 W |
Gigabyte Aorus RTX 2070 XTREME 8G | TU106
TU106-400A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12nm FinFET |
2304
144 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1410 MHz
1815 MHz 1920 MHz |
PCIe 3.0 x16
275 W |
Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1557 MHz
1671 MHz 1893 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1632 MHz 1515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1590 MHz 1496 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 v tomto zátěžovém testu dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota | 76 °C | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence | 1 766 MHz | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Spotřeba systému | 388 W | měřeno v Crysis 3 |
Otáčky ventilátorů | 2 950 ot/min | měřeno na konci testu |
Hlučnost | 49,5 dBA | interpolováno z otáček ventilátorů |
Teploty grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 se na konci zátěžového testu držely na 76 °C při vysokých otáčkách ventilátorů kolem 2 950 ot/min, které při této rychlosti generovaly hlučnost 49,5 dBA a karta tedy byla velmi hlučná. Frekvence grafického čipu během testu kolísala mezi 1 550 a 1 800 MHz, v jeho závěru se pohybovala na průměrných 1 766 MHz.
Následující grafy pak ukazují, jak si provozní vlastnosti Sapphire Radeon VII 16G HBM2 vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Porovnání provozních vlastností |
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností Sapphire Radeon VII 16G HBM2 se všemi ostatními grafickými kartami Radeon VII, které jsme na Alza.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohledu třetí osoby, ve které plníte úkoly zabijáckého agenta 47. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Glacier vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v listopadu 2018 společností Warner Bros. Interactive Entertainment. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá a poslední dobou ani ke grafickým kartám NVIDIA. Radeony v ní podávají nezvykle nízké výsledky a všudepřítomný stuttering je patrný také u grafických karet GeForce. Z tohoto důvodu není tato hra započítávána do celkových výsledků.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete ze souhrnných výsledků vidět, výkon grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 je opravdu vynikající, přesně na úrovni konkurenční GeForce RTX 2080. Rozdíly tu samozřejmě jsou. Radeon VII si vedl velmi dobře v počítačových hrách Battlefield V, Strange Brigade, grafická karta GeForce RTX 2080 zase vynikala ve hrách jako Hitman 2, Shadow of the Tomb Raider, Shadow of War či Assassin’s Creed (kterou jsem však kvůli podivným výsledkům do dnešního závěrečného vyhodnocení nezapočítal). V ostatních hrách pak byly výsledky tak těsné, že je klidně můžeme označit za rovnocenné. „Vlajková loď“ společnosti NVIDIA, tedy grafická karta GeForce RTX 2080 Ti, je však pro Radeon VII stále ještě svým výkonem v nedohlednu.
Výkon grafické karty Radeon VII pak byl oproti svému předchůdci Vega64 vyšší bezmála o 30 %, což je myslím výsledek velmi dobrý, a navíc nám ukazuje, že výkon Radeon VII nešel nahoru jen s přispěním vyšších frekvencí (díky 7nm výrobnímu procesu), ale zřejmě byly v novém návrhu čipu na 7nm výrobní proces u TSMC odstraněny také některé bugy, které trápily právě Radeon Vega64. S výkonem grafické karty jsem byl tedy nadmíru spokojen.
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 nabízí více než dostatečný herní výkon všem náročným hráčům počítačových her, pro které by bylo pořízení té vůbec nejvýkonnější herní grafické karty dneška, tedy GeForce RTX 2080 Ti, již zbytečným luxusem, a jejíhož výkonu by ke svým hrátkám již jen těžko nějak rozumně využili.
Kromě vysokého výkonu může Sapphire Radeon VII 16G HBM2 nabídnout také poměrně kompaktní rozměry a více než dostatečnou kapacitu grafické paměti 16 GB HBM2, kterou by leckdo mohl využít také k jiným, mnohem profesionálnějším účelům, než jsou počítačové hry. Obzvláště pokud se potvrdí zvěsti, že společnost AMD umožní na těchto kartách také instalaci profesionálních ovladačů, prozatím dostupných pouze pro profesionální grafické karty Radeon Frontier Edition.
Ovšem jako prakticky každá grafická karta referenčního provedení, ani Sapphire Radeon VII 16G HBM2 samozřejmě není bez chyb. Tato grafická karta se sice může pochlubit vysokým herním výkonem, čím se však chlubit rozhodně nemůže, jsou některé její provozní vlastnosti. Tou nejbolestivější Achillovou patou Sapphire Radeon VII 16G HBM2 je zejména vysoká hlučnost systému chlazení. V zátěži se totiž ventilátory otáčejí rychlostí až 3 tisíce otáček za minutu a je jasné, že to se na hlučnosti grafické karty projevit musí. Pokud tedy sháníte nějakou tichou grafickou kartu, rozhodně se Sapphire Radeon VII 16G HBM2 obloukem vyhněte. Pokud však novou grafickou kartu plánujete využít ve svém uzavřeném vodním okruhu chlazení, kdy by tento hlučný chladič šel tak jako tak dolů, Sapphire Radeon VII 16G HBM2 se vám odmění opravdu dobrým výkonem, přesně na úrovni konkurenční GeForce RTX 2080.
Sapphire Radeon VII 16G HBM2
Grafické kartyGrafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 nabízí vynikající herní výkon všem náročným hráčům počítačových her. Slabinou této grafické karty je pak velmi hlučný systém chlazení.
Klady
Zápory
Společnost AMD na veletrhu CES 2019 představila kromě nových procesorů AMD Ryzen 3000 také žhavou novinku v oblasti grafických karet: AMD Radeon VII. Jedná se o desktopovou verzi speciálního akcelerátoru Radeon Instinct MI50 a využívá stejný 7nm grafický čip Vega 20. Na jaký výkon se můžeme těšit? Obstojí v tvrdé konkurenci grafických karet NVIDIA RTX? Jaká bude cena? A kdy bude AMD Radeon VII oficiálně dostupná?
Jedná se s velkým náskokem o nejvýkonnější grafickou kartu značky AMD. Radeon VII totiž posouvá výkon vůči AMD Vega 64 zhruba o 30 %.
Grafická karta AMD Radeon VII využívá pro grafické jádro Vega 20 nejmodernější dostupný 7nm výrobní proces.
Ano, samozřejmě. AMD Radeon VII je skvělou a hlavně levnější konkurencí pro NVIDIA RTX 2080. Jen budoucnost ukáže, zda NVIDIA nebude muset brzy zlevnit.
Celkově bude NVIDIA RTX 2080 jistě výkonnější, ale také její prodejní cena se pohybuje zhruba o 100 dolarů výše, než se očekává pro AMD Radeon VII. Dle testů přímo od AMD se však v některých hrách pohybují FPS na stejných hodnotách.
Další informace o AMD Radeon VII jsou dostupné na webu AMD.
První skladové kusy očekáváme 4. února 2019. Aktuálně informace ohledně dostupnosti zveřejníme jakmile to bude možné.
Recenzi AMD Radeon VII pro vás určitě připravíme. Naším cílem je mít recenzi online v den oficiálního vydání. Tedy 7. února 2019.
Společnost AMD se plácla přes kapsu a ke grafické kartě AMD Radeon VII dostanete zdarma tři plné hry: Devil May Cry 5, Resident Evil 2 a The Division 2 (v tuto chvíli se jedná o neoficiální informaci).
Musíme férově přiznat, že na poli výkonných herních grafických karet se AMD dlouho nedaří a sází spíše na poměr ceny a výkonu. Poslední uvedená grafika v tomto segmentu je AMD RX Vega 64, která však pochází již z léta 2017. Karta je postavena na grafickém čipu AMD Vega 10, na který jsou pomocí 2 048bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu HBM2 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem se karta pohybovala kolem oblíbené NVIDIA GTX 1080.
Nyní však nastává čas na již dříve uvedené grafické jádro AMD Vega 20, jež využívají speciální výpočetní grafické karty Radeon Instinct MI50 a MI60. To je vyráběno v tuto chvíli nejmodernějším 7nm výrobním procesem, který má významnou zásluhu na doslova rekordním mezigeneračním nárůstu výkonu.
Srdcem grafické karty AMD Radeon VII je 331 mm² velký čip AMD Vega 20, který je vybavený 3 840 stream procesory na frekvenci 1 800 MHz. AMD se rozhodlo zcela proti očekávání osadit kartu rovnou 16GB pamětí typu HBM2. To zaručuje naprosto famózní propustnost na úrovni 1 TB/s – to je nejvyšší propustnost, jaká kdy byla u herní grafické karty použita.
I další parametry karty AMD Radeon VII jsou velmi zajímavé. Skvělý výkon totiž naznačuje i přítomnost 64 jednotek ROP (Render Output Unit – starají se o konečný výstup dat z grafické karty) a celkem 224 jednotek TMU (Texture Mapping Unit – nanáší textury na objekty). Celkově se tedy jedná o citelný nárůst vůči AMD Radeon RX Vega 64.
Z výše uvedených parametrů je jasné, že nárůst výkonu bude výrazný. Společnost AMD na prezentaci CES 2019 ukázala jeden velmi zajímavý snímek, ve kterém ukazuje vlastní výsledky měření v několika vybraných hrách. Bohužel bez bližšího upřesnění ohledně rozlišení grafických detailů.
Porovnávaná hra | AMD RX Vega 64 (průměrná FPS) | AMD Radeon VII (průměrná FPS) | Nárůst výkonu v procentech |
---|---|---|---|
Assassin's Creed: Odyssey | 28,5 | 36 | +28,5 % |
Battlefield 1 | 59,2 | 80,5 | +35,9 % |
Battlefield 5 | 46,7 | 62,2 | +33,1 % |
Black Ops 4 | 68 | 82,3 | +21 % |
DOOM | 67,2 | 89,5 | +33,1 % |
Fallout 76 | 45,5 | 76,6 | +68,3 % |
Forza Horizon 4 | 62,1 | 72,8 | +15,9 % |
Shadow of the Tomb Raider | 36,3 | 48,5 | +33,6 % |
Zaklínač 3 | 41,4 | 55,4 | +33,8 % |
Ghost Recon: Wildlands | 29,2 | 36,3 | +24,3 % |
Warhammer 2 | 28,3 | 34,5 | +22,2 % |
Wolfenstein 2 | 74,2 | 93,4 | +25,8 % |
Just Cause 4 | 42,6 | 50,8 | +19,2 % |
Z tabulky vyplývá, že nárůst výkonu oproti Vega RX 64 je opravdu masivní a pohybuje se v desítkách procent. Upgrade na AMD Radeon VII se tedy vyplatí majiteli jakékoli grafické karty s logem AMD.
Zde je to poněkud složitější. I přes poměrně velký nárůst výkonu na straně AMD Radeon VII bude podle našich předpokladů NVIDIA GeForce RTX 2080 výkonnější zhruba o 10 %. To není mnoho a pro celou řadu zákazníků bude rozhodující cena. Zde bude výhoda na straně nového AMD Radeon VII, protože se jeho cena očekává zhruba 100 dolarů pod konkurenční RTX 2080.
Musíme však připomenout, že technologická převaha z pohledu herního zážitku je na straně NVIDIA GeForce RTX, která umí ray tracing v reálném čase (byť za cenu citelného poklesu FPS) nebo masivně podporuje grafická vylepšení pomocí umělé inteligence. Také nově podporuje technologii VESA Adaptive Sync/FreeSync, tedy dynamickou obnovovací frekvenci, která eliminuje typické trhání obrazu.
Ze srovnávací tabulky je patrný zcela odlišný přístup AMD v oblasti typu grafické paměti. AMD používá drahé, ale mimořádně výkonné HBM2 (High Bandwitch Memory), což je nový druh paměti s vysokou propustností, ale s menší frekvencí. Oproti tomu NVIDIA přešla na moderní GDDR6, u kterých však ponechala šířku sběrnice i frekvenci na stejných hodnotách, jako má starší typ GDDR5.
Porovnávaná oblast | AMD Radeon VII | NVIDIA RTX 2080 | AMD RX Vega 64 |
---|---|---|---|
Jádro | Vega 20 | Turing TU104 | Vega 10 |
Výrobní proces | 7 nm | 12 nm | 14 nm |
Počet CUDA jader | 3 840 | 2 944 | 4 096 |
ROPs | 64 | 64 | 64 |
TMUs | 240 | 184 | 256 |
Velikost jádra | 331 mm2 | 545 mm2 | 495 mm2 |
Frekvence jádra | 1 450 MHz | 1 515MHz | 1 247 MHz |
Boost frekvence jádra | 1 800 MHz | 1 710 MHz | 1 546 MHz |
Paměť | 16 GB HBM2 | 8 GB GDRR6 | 8 GB HBM2 |
Frekvence paměti | 2 000 MHz | 14 000 MHz | 1 889 MHz |
Šířka paměťové sběrnice | 4 096bit | 256bit | 2 048bit |
Propustnost paměti | 1 024 GB/s | 448 GB/s | 483,8GB/s |
TDP | 295 W | 215 W | 295 W |
Napájení | 2× 8 pin | 6 + 8 pin | 2× 8 pin |
Konektory | 1× HDMI, 3× DisplayPort | 1× HDMI, 3× DisplayPort, 1× USB-C | 1× HDMI, 3× DisplayPort
|
Teoretický výkon FP16 | 27,6 GFLOPS | 20,137 GFLOPS | 25, 166 GFLOPS |
Teoretický výkon FP32 | 13,824 GFLOPS | 10,068 GFLOPS | 12,583 GFLOPS |
Teoretický výkon FP64 | 1,728 GFLOPS | 314,6 GFLOPS | 786,4 GFLOPS |
Cena | neznámá | od 18 890 Kč | od 12 290 Kč |
Ceny platné k 16. 1. 2019
Společně s novými grafickými čipy NVIDIA Turing se v rámci softwarové výbavy objevil zajímavý prográmek nazvaný OC Scanner. Ten slouží ke snadnému přetaktování GPU na jedno kliknutí. To můžete využít u všech karet řady RTX 2070, 2080, 2080 Ti a samozřejmě i NVIDIA RTX Titan. Celkem logickým krokem je vydání této aplikace i k samostatnému stažení pro všechny majitele grafických karet s čipem NVIDIA Pascal. Konkrétně tedy pro GeForce GTX 1050, 1050 Ti, 1060, 1070, 1070 Ti, 1080 a 1080 Ti. Pomocí aplikace OC Scanner lze prakticky z každé karty získat 11–12 % dalšího výkonu.
AMD Radeon VII je samozřejmě určena pro ty nejnáročnější hráče, kteří chtějí hrát ve 4K nebo si užívat virtuální realitu. Oproti konkurenci by měla být přeci jen levnější a navíc (dle neoficiálních spekulací) dostanete společně s nákupem nové grafiky i tři zajímavé plné hry – Devil May Cry 5, Resident Evil 2 a The Division 2.
Už nyní je údajně pro první vlnu prodejů nachystáno 20 000 kusů karet AMD Radeon VII, pro druhou várku dokonce 40 000 karet. I z toho je patrné, že AMD svému produktu věří. Nemělo by se tedy stát, že karta nebude po vydání dostupná, tak jako tomu bylo u modelu RX Vega 64.
K vydání grafické karty AMD Radeon VII dojde už 7. února 2019. Po delší době se jedná o high-endový model, který rozhodně zatopí konkurenční NVIDIA RTX 2080. S přechodem na 7nm výrobní proces totiž došlo ke skokovému nárůstu výkonu. Přitom však zůstane AMD věrné svým nižším cenám, což jistě ocení početný zástup zákazníků.