Refresh the page

Sapphire Radeon VII 16G HBM2 (RECENZE A TESTY): Levnější alternativa pro RTX 2080?

Aktualizováno

Radeon VII je nejnovějším přírůstkem do rodiny grafických karet společnosti AMD, která svůj nový počin tentokrát nasměrovala do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end). Srdcem této grafické karty je grafický čip Vega 20, který byl vůbec jako první z grafických čipů vyroben na nejnovějším 7nm výrobním procesu u TSMC. Grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 patří právě mezi tyto nové Radeony, jejichž vydání bylo naplánováno na dnešek, tedy 7. února 2019, a jak už to tak bývá, u toho samozřejmě nemohla chybět ani Alza.cz. Jaký je nový Radeon VII? O tom se můžete přesvědčit v recenzi, kde jsme ho pro vás otestovali.Sapphire Radeon VII 16G HBM2 recenze a testy

Sapphire Radeon VII 16G HBM2 (RECENZE A TESTY) – OBSAH

  1. Představení Sapphire Radeon VII 16G HBM2
  2. Jak budeme grafické karty testovat
  3. Testy provozních vlastností
  4. Testy Battlefield V
  5. Testy Hitman 2
  6. Testy Shadow of the Tomb Raider
  7. Testy Strange Brigade
  8. Testy Far Cry 5
  9. Testy Wolfenstein: The New Colossus
  10. Testy Assassin's Creed: Origins
  11. Testy Middle-earth: Shadow of War
  12. Testy Crysis 3
  13. Sumarizace výkonu
  14. Závěrečné hodnocení

Představení grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2

Grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu Vega 20 (Vega 20 XL) společnosti AMD, který byl jako vůbec první grafický čip vyroben na 7nm výrobním procesu u společnosti TSMC. K tomuto čipu jsou pak přes interposer a pomocí 4 096bit sběrnice připojeny 4 rychlé moduly grafické paměti typu HBM2 o celkové kapacitě 16 GB. Svým výkonem je pak grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 zacílena do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde by měla zaujímat ty nejvyšší příčky výkonnostního žebříčku.

Sapphire Radeon VII 16G HBM2 popis

Frekvence grafické karty

Frekvence grafického čipu je 1 400/1 750 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 000 MHz, což u pamětí typu HBM2 představuje efektivní frekvenci 2 000 MHz. Veškeré frekvence Sapphire Radeon VII 16G HBM2 jsou tak plně v referenčních hodnotách Radeon VII.

Systém chlazení GPU

Grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 měří na délku 268 mm a na základní desce vašeho počítače zabere pouze 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará pasiv založený na měděné výparníkové komoře (vapor chamber) s celkem pěti plochými tepelnými trubicemi (heatpipes) a hliníkových žebrech. Odpadní teplo z grafického čipu a přidružených pamětí HBM2 je odváděno přímo do výparníkové komory, moduly napájecí kaskády jsou pak chlazeny speciálním chladicím plátem (heatsink plate), který dosedá na hlavní pasiv. Zajímavostí pak je, že pro lepší kontakt mezi grafickým čipem a pasivem nebyla použita klasická teplovodivá pasta, ale tepelně vodivá karbonová páska. Všechny důležité součásti grafické karty jsou tak kvalitně chlazeny.

Aktivní část systému chlazení Sapphire Radeon VII 16G HBM2 tvoří tři menší 75mm ventilátory s aerodynamicky tvarovanými lopatkami. Tyto ventilátory však bohužel nepodporují sami-pasivní chlazení, a tak se otáčejí rychlostí 860 ot./min. i v době, kdy grafická karta není nijak vytížena a aktivně chladit nepotřebuje.


Sapphire Radeon VII 16G HBM2; závislost otáček a hlučnosti

Účinnost systému chlazení

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; 3DMark Stress  Test

Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 na skóre 99,2 % a v těchto testech stability snímkové frekvence tak s velkou rezervou prošla (minimální hranice je 97 %).

Napájení a spotřeba

O napájení grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 se stará zdvojená 7+2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8-pin konektorů. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 300 W (max. 360 W) a ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu 650 W. 

Výstupy na monitor

Výstupy na monitor jsou u grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 řešeny pomocí dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0.

Jak budeme grafickou kartu Sapphire Radeon VII 16G HBM2 testovat

V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):

Sapphire Radeon VII 16G HBM2 Asus Strix RTX 2080 Ti O11G Gaming Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 v testech Asus Strix RTX 2080 Ti O11G Gaming v testech Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming v testech
Gigabyte Aorus RTX 2070 XTREME 8G Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS

Gigabyte Aorus RTX 2070 XTREME 8G v testech Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS v testech






Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v testech Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming v testech


SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET
GPU Chip
Variant
Family
Velikost
Transistory
Výroba
SP
TMU
ROP
VRAM
Velikost
Bus/Clock
Base Clock
Turbo Clock
Real Clock
Interface

TDP
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 Vega 20
Vega 20 XL
GCN 5.1 GEN
331mm2
13,230 million
7nm FinFET
3840
240
64
HBM2
16.384 GB
4096b/2000
1400 MHz
1750 MHz
1766 MHz
PCIe 3.0 x16

300 W
Gigabyte Aorus RTX 2080 XTREME 8G TU104
TU104-400A-A1
Turing
545 mm2
13,600 million
12nm FinFET
2944
184
64
GDDR6
8.192 GB
256b/14144
1515 MHz
1890 MHz
1965 MHz
PCIe 3.0 x16

275 W
Asus Strix RTX 2080 Ti O11G Gaming TU102
TU102-300A-K1-A1
Turing
754 mm2
18,600 million
12nm FinFET
4352
272
88
GDDR6
8.192 GB
352b/14000
1350 MHz
1650 MHz
1770 MHz
PCIe 3.0 x16

260 W
Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming TU104
TU104-400A-A1
Turing
545 mm2
13,600 million
12nm FinFET
2944
184
64
GDDR6
8.192 GB
256b/14000
1515 MHz
1860 MHz
1890 MHz
PCIe 3.0 x16

245 W
Gigabyte Aorus RTX 2070 XTREME 8G TU106 
TU106-400A-A1
Turing
445 mm2
10,800 million
12nm FinFET
2304
144
64
GDDR6
8.192 GB
256b/14000
1410 MHz
1815 MHz
1920 MHz
PCIe 3.0 x16

275 W
Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS GP102
GP102-350-K1-A1
Pascal
471 mm2
12,000 million
16nm FinFET
3584
224
88
GDDR5X
11.264 GB
352b/11104
1557 MHz
1671 MHz
1893 MHz
PCIe 3.0 x16

250 W
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 Vega 10
Vega 10 XT
GCN 5nd GEN
484 mm2
12,500 million
14nm FinFET
4096
256
64
HBM2
8.192 GB
2048b/1890
1247 MHz
1632 MHz
1515 MHz
PCIe 3.0 x16

240 W
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming Vega 10
Vega 10 XL
GCN 5nd GEN
484 mm2
12,500 million
14nm FinFET
3584
224
64
HBM2
8.192 GB
2048b/1600
1156 MHz
1590 MHz
1496 MHz
PCIe 3.0 x16

260 W

V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).


Graf snímkové frekvence vzor

Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.

Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.

Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.

Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.

Testovací sestava


Testy provozních vlastností Sapphire Radeon VII 16G HBM2

Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 v tomto zátěžovém testu dopadla?

Test 3DMark Stress Test

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; 3DMark Stress Test
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 Hodnota Poznámka k měření
Pracovní teplota 76 °C měřeno jako průměr v posledním průchodu
Reálná pracovní frekvence 1 766 MHz měřeno jako průměr v posledním průchodu
Spotřeba systému 388 W měřeno v Crysis 3
Otáčky ventilátorů 2 950 ot/min měřeno na konci testu
Hlučnost 49,5 dBA interpolováno z otáček ventilátorů


Teploty grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 se na konci zátěžového testu držely na 76 °C při vysokých otáčkách ventilátorů kolem 2 950 ot/min, které při této rychlosti generovaly hlučnost 49,5 dBA a karta tedy byla velmi hlučná. Frekvence grafického čipu během testu kolísala mezi 1 550 a 1 800 MHz, v jeho závěru se pohybovala na průměrných 1 766 MHz.

Následující grafy pak ukazují, jak si provozní vlastnosti Sapphire Radeon VII 16G HBM2 vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.


Porovnání provozních vlastností

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Provozní vlastnosti


Porovnání provozních vlastností Radeon VII

Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností Sapphire Radeon VII 16G HBM2 se všemi ostatními grafickými kartami Radeon VII, které jsme na Alza.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.


Provozní vlastnosti

Provozní vlastnosti


Sapphire Radeon VII 16G HBM2 v Battlefield V

Hitman 2Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Battlefield 5 základní nastavení Battlefield 5 rozšířené nastavení Battlefield 5 rozšířené nastavení

Testy Battlefield V

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Battlefield V; test
Ukázky z testů Battlefield V: V této hře vyzněl duel GeForce RTX 2080 versus Radeon VII lépe pro nový Radeon.


Sapphire Radeon VII 16G HBM2 v Hitman 2

Hitman 2Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohledu třetí osoby, ve které plníte úkoly zabijáckého agenta 47. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Glacier vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v listopadu 2018 společností Warner Bros. Interactive Entertainment. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Hitman 2 nastavení testu 1 Hitman 2 nastavení 2

Testy Hitman 2

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Hitman 2; test
Ukázky z testů Hitman 2: V této hře na tom byl GeForce RTX 2080 přeci jen lépe nežli nový Radeon VII.


Sapphire Radeon VII 16G HBM2 v Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Shadow of the Tomb Raider nastavení testu 1 Shadow of the Tomb Raider nastavení 2

Testy Shadow of the Tomb Raider

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Shadow of the Tomb Raider; test
Ukázky z testů Shadow of the Tomb Raider: I v Tomb Raiderovi na tom byla grafická karta GeForce RTX 2080 lépe nežli nový Radeon VII.


Sapphire Radeon VII 16G HBM2 ve Strange Brigade

Strange BrigadeStrange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Strange Brigade nastavení testu 1 Strange Brigade nastavení 2

Testy Strange Brigade

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Strange Brigade; test
Ukázky z testů Strange Brigade: Hra Strange Brigade byla kořistí právě nového Radeon VII.


Sapphire Radeon VII 16G HBM2 ve Far Cry 5

Far Cry 5Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Far Cry 5 nastavení videa Far Cry 5 nastavení kvality Far Cry 5 pokročilá nastavení

Testy Far Cry 5

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Far Cry 5; test


Sapphire Radeon VII 16G HBM2 ve Wolfenstein II: The New Colossus

Wolfenstein 2: The New ColossusWolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Wolfenstein II: The New Colossus nastavení video Wolwenstein II: The New Colossus nastavení grafika 1 Wolfenstein II: The New Colossus nastavení grafika 2 Wolfenstein II: The New Colossus nastavení grafika 3

Testy Wolfenstein II: The New Colossus

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Wolfenstein II: The New Colossus; test


Sapphire Radeon VII 16G HBM2 v Assassin's Creed: Origins

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.

Nastavení hry pro testy

Assassin's Creed: Origins nastavení videa Assassin's Creed: Origins nastavení pokročilé 1 Assassin's Creed: Origins nastavení pokročilé 2

Testy Assassin's Creed: Origins

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Assassin's Creed: Origins; test

Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá a poslední dobou ani ke grafickým kartám NVIDIA. Radeony v ní podávají nezvykle nízké výsledky a všudepřítomný stuttering je patrný také u grafických karet GeForce. Z tohoto důvodu není tato hra započítávána do celkových výsledků.


Sapphire Radeon VII 16G HBM2 v Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Shadow of War nastavení videa Shadow of War nastavení pokročilé 1 Shadow of War nastavení pokročilé 2

Testy Middle-earth: Shadow of War

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Middle-earth: Shadow of War; test



Sapphire Radeon VII 16G HBM2 v Crysis 3

Crysis 3Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Crysis 3 nastavení grafiky Crysis 3 nastavení podrobné

Testy Crysis 3

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Crysis 3; test


Sumarizace výkonu Sapphire Radeon VII 16G HBM2

Herní testy grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.

Sumarizace výkonu

Sapphire Radeon VII 16G HBM2; Výsledky testu; Sumarizace výkonu


Jak můžete ze souhrnných výsledků vidět, výkon grafické karty Sapphire Radeon VII 16G HBM2 je opravdu vynikající, přesně na úrovni konkurenční GeForce RTX 2080. Rozdíly tu samozřejmě jsou. Radeon VII si vedl velmi dobře v počítačových hrách Battlefield V, Strange Brigade, grafická karta GeForce RTX 2080 zase vynikala ve hrách jako Hitman 2, Shadow of the Tomb Raider, Shadow of War či Assassin’s Creed (kterou jsem však kvůli podivným výsledkům do dnešního závěrečného vyhodnocení nezapočítal). V ostatních hrách pak byly výsledky tak těsné, že je klidně můžeme označit za rovnocenné. „Vlajková loď“ společnosti NVIDIA, tedy grafická karta GeForce RTX 2080 Ti, je však pro Radeon VII stále ještě svým výkonem v nedohlednu.

Výkon grafické karty Radeon VII pak byl oproti svému předchůdci Vega64 vyšší bezmála o 30 %, což je myslím výsledek velmi dobrý, a navíc nám ukazuje, že výkon Radeon VII nešel nahoru jen s přispěním vyšších frekvencí (díky 7nm výrobnímu procesu), ale zřejmě byly v novém návrhu čipu na 7nm výrobní proces u TSMC odstraněny také některé bugy, které trápily právě Radeon Vega64. S výkonem grafické karty jsem byl tedy nadmíru spokojen.


Závěrečné hodnocení Sapphire Radeon VII 16G HBM2

Sapphire Radeon VII 16G HBM2 nabízí více než dostatečný herní výkon všem náročným hráčům počítačových her, pro které by bylo pořízení té vůbec nejvýkonnější herní grafické karty dneška, tedy GeForce RTX 2080 Ti, již zbytečným luxusem, a jejíhož výkonu by ke svým hrátkám již jen těžko nějak rozumně využili.

Kromě vysokého výkonu může Sapphire Radeon VII 16G HBM2 nabídnout také poměrně kompaktní rozměry a více než dostatečnou kapacitu grafické paměti 16 GB HBM2, kterou by leckdo mohl využít také k jiným, mnohem profesionálnějším účelům, než jsou počítačové hry. Obzvláště pokud se potvrdí zvěsti, že společnost AMD umožní na těchto kartách také instalaci profesionálních ovladačů, prozatím dostupných pouze pro profesionální grafické karty Radeon Frontier Edition.

Ovšem jako prakticky každá grafická karta referenčního provedení, ani Sapphire Radeon VII 16G HBM2 samozřejmě není bez chyb. Tato grafická karta se sice může pochlubit vysokým herním výkonem, čím se však chlubit rozhodně nemůže, jsou některé její provozní vlastnosti. Tou nejbolestivější Achillovou patou Sapphire Radeon VII 16G HBM2 je zejména vysoká hlučnost systému chlazení. V zátěži se totiž ventilátory otáčejí rychlostí až 3 tisíce otáček za minutu a je jasné, že to se na hlučnosti grafické karty projevit musí. Pokud tedy sháníte nějakou tichou grafickou kartu, rozhodně se Sapphire Radeon VII 16G HBM2 obloukem vyhněte. Pokud však novou grafickou kartu plánujete využít ve svém uzavřeném vodním okruhu chlazení, kdy by tento hlučný chladič šel tak jako tak dolů, Sapphire Radeon VII 16G HBM2 se vám odmění opravdu dobrým výkonem, přesně na úrovni konkurenční GeForce RTX 2080.


Sapphire Radeon VII 16G HBM2

Sapphire Radeon VII 16G HBM2

Grafické karty

Grafická karta Sapphire Radeon VII 16G HBM2 nabízí vynikající herní výkon všem náročným hráčům počítačových her. Slabinou této grafické karty je pak velmi hlučný systém chlazení.

Klady

  • Vynikající výkon (high-end)
  • 16 GB HBM2 grafické paměti
  • LED osvětlení (nelze však ovládat)
  • Poměrně kompaktní rozměry

Zápory

  • Opravdu vysoká hlučnost
  • Absence semi-pasivního chlazení
  • Cena

AMD Radeon VII: Levnější alternativa pro RTX 2080?

Společnost AMD na veletrhu CES 2019 představila kromě nových procesorů AMD Ryzen 3000 také žhavou novinku v oblasti grafických karet: AMD Radeon VII. Jedná se o desktopovou verzi speciálního akcelerátoru Radeon Instinct MI50 a využívá stejný 7nm grafický čip Vega 20. Na jaký výkon se můžeme těšit? Obstojí v tvrdé konkurenci grafických karet NVIDIA RTX? Jaká bude cena? A kdy bude AMD Radeon VII oficiálně dostupná?

AMD Radeon VII – OBSAH

  1. AMD Radeon VII, první 7nm grafická karta
  2. Specifikace grafického jádra AMD Vega 20
  3. Výkon AMD Radeon VII vs. Vega 64 ve hrách
  4. Výkon a cena: AMD Radeon VII vs. NVIDIA RTX 2080
  5. SROVNÁNÍ: AMD Radeon VII vs. RTX 2080 vs. Vega RX 64
  6. Pro koho je grafická karta AMD Radeon VII určena?

AMD Radeon VII: To nejdůležitější v bodech

Co je na AMD Radeon VII zajímavého?

Jedná se s velkým náskokem o nejvýkonnější grafickou kartu značky AMD. Radeon VII totiž posouvá výkon vůči AMD Vega 64 zhruba o 30 %.

Na jaké architektuře je AMD Radeon VII postavena?

Grafická karta AMD Radeon VII využívá pro grafické jádro Vega 20 nejmodernější dostupný 7nm výrobní proces.

Je AMD Radeon VII herní grafickou kartou?

Ano, samozřejmě. AMD Radeon VII je skvělou a hlavně levnější konkurencí pro NVIDIA RTX 2080. Jen budoucnost ukáže, zda NVIDIA nebude muset brzy zlevnit.

AMD Radeon VII vs. NVIDIA RTX 2080: Výkon a cena

Celkově bude NVIDIA RTX 2080 jistě výkonnější, ale také její prodejní cena se pohybuje zhruba o 100 dolarů výše, než se očekává pro AMD Radeon VII. Dle testů přímo od AMD se však v některých hrách pohybují FPS na stejných hodnotách.

AMD Radeon VII: Oficiální web

Další informace o AMD Radeon VII jsou dostupné na webu AMD.

AMD Radeon VII: Dostupnost

První skladové kusy očekáváme 4. února 2019. Aktuálně informace ohledně dostupnosti zveřejníme jakmile to bude možné.

Kdy bude recenze AMD Radeon VII na Alza.cz?

Recenzi AMD Radeon VII pro vás určitě připravíme. Naším cílem je mít recenzi online v den oficiálního vydání. Tedy 7. února 2019.

Budou nějaké dárky ke grafice AMD Radeon VII?

Společnost AMD se plácla přes kapsu a ke grafické kartě AMD Radeon VII dostanete zdarma tři plné hry: Devil May Cry 5, Resident Evil 2 a The Division 2 (v tuto chvíli se jedná o neoficiální informaci).

AMD Radeon VII, první grafika na 7 nm

Musíme férově přiznat, že na poli výkonných herních grafických karet se AMD dlouho nedaří a sází spíše na poměr ceny a výkonu. Poslední uvedená grafika v tomto segmentu je AMD RX Vega 64, která však pochází již z léta 2017. Karta je postavena na grafickém čipu AMD Vega 10, na který jsou pomocí 2 048bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu HBM2 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem se karta pohybovala kolem oblíbené NVIDIA GTX 1080.

AMD Radeon VII AMD Radeon VII, boční pohled
Oficiální obrázky nové grafické karty AMD Radeon VII.

Nyní však nastává čas na již dříve uvedené grafické jádro AMD Vega 20, jež využívají speciální výpočetní grafické karty Radeon Instinct MI50 a MI60. To je vyráběno v tuto chvíli nejmodernějším 7nm výrobním procesem, který má významnou zásluhu na doslova rekordním mezigeneračním nárůstu výkonu.

Specifikace grafického jádra AMD Vega 20

Srdcem grafické karty AMD Radeon VII je 331 mm² velký čip AMD Vega 20, který je vybavený 3 840 stream procesory na frekvenci 1 800 MHz. AMD se rozhodlo zcela proti očekávání osadit kartu rovnou 16GB pamětí typu HBM2. To zaručuje naprosto famózní propustnost na úrovni 1 TB/s – to je nejvyšší propustnost, jaká kdy byla u herní grafické karty použita.

I další parametry karty AMD Radeon VII jsou velmi zajímavé. Skvělý výkon totiž naznačuje i přítomnost 64 jednotek ROP (Render Output Unit – starají se o konečný výstup dat z grafické karty) a celkem 224 jednotek TMU (Texture Mapping Unit – nanáší textury na objekty). Celkově se tedy jedná o citelný nárůst vůči AMD Radeon RX Vega 64

AMD Radeon VII, jádro

Porovnání grafických jader RX Vega 64 vs. Radeon VII.

Výkon AMD Radeon VII vs. Vega 64 ve hrách

Z výše uvedených parametrů je jasné, že nárůst výkonu bude výrazný. Společnost AMD na prezentaci CES 2019 ukázala jeden velmi zajímavý snímek, ve kterém ukazuje vlastní výsledky měření v několika vybraných hrách. Bohužel bez bližšího upřesnění ohledně rozlišení grafických detailů.

Porovnávaná hra AMD RX Vega 64 (průměrná FPS) AMD Radeon VII (průměrná FPS) Nárůst výkonu v procentech
Assassin's Creed: Odyssey 28,5 36 +28,5 %
Battlefield 1 59,2 80,5 +35,9  %
Battlefield 5 46,7 62,2 +33,1 %
Black Ops 4 68 82,3 +21 %
DOOM 67,2 89,5 +33,1 %
Fallout 76 45,5 76,6 +68,3 %
Forza Horizon 4 62,1 72,8 +15,9 %
Shadow of the Tomb Raider 36,3 48,5 +33,6 %
Zaklínač 3 41,4 55,4 +33,8 %
Ghost Recon: Wildlands 29,2 36,3 +24,3 %
Warhammer 2 28,3 34,5 +22,2 %
Wolfenstein 2 74,2 93,4 +25,8 %
Just Cause 4 42,6 50,8 +19,2 %

Z tabulky vyplývá, že nárůst výkonu oproti Vega RX 64 je opravdu masivní a pohybuje se v desítkách procent. Upgrade na AMD Radeon VII se tedy vyplatí majiteli jakékoli grafické karty s logem AMD.

Výkon a cena: AMD Radeon VII vs. NVIDIA RTX 2080

Zde je to poněkud složitější. I přes poměrně velký nárůst výkonu na straně AMD Radeon VII bude podle našich předpokladů NVIDIA GeForce RTX 2080 výkonnější zhruba o 10 %. To není mnoho a pro celou řadu zákazníků bude rozhodující cena. Zde bude výhoda na straně nového AMD Radeon VII, protože se jeho cena očekává zhruba 100 dolarů pod konkurenční RTX 2080.

AMD Radeon VII, porovnání

Porovnání výkonu AMD Radeon VII vs. NVIDIA RTX 2080.

Musíme však připomenout, že technologická převaha z pohledu herního zážitku je na straně NVIDIA GeForce RTX, která umí ray tracing v reálném čase (byť za cenu citelného poklesu FPS) nebo masivně podporuje grafická vylepšení pomocí umělé inteligence. Také nově podporuje technologii VESA Adaptive Sync/FreeSync, tedy dynamickou obnovovací frekvenci, která eliminuje typické trhání obrazu.

SROVNÁNÍ: AMD Radeon VII vs. RTX 2080 vs. Vega RX 64

Ze srovnávací tabulky je patrný zcela odlišný přístup AMD v oblasti typu grafické paměti. AMD používá drahé, ale mimořádně výkonné HBM2 (High Bandwitch Memory), což je nový druh paměti s vysokou propustností, ale s menší frekvencí. Oproti tomu NVIDIA přešla na moderní GDDR6, u kterých však ponechala šířku sběrnice i frekvenci na stejných hodnotách, jako má starší typ GDDR5.

Porovnávaná oblast AMD Radeon VII NVIDIA RTX 2080 AMD RX Vega 64
Jádro Vega 20 Turing TU104 Vega 10
Výrobní proces 7 nm 12 nm 14 nm
Počet CUDA jader 3 840 2 944 4 096
ROPs 64 64 64
TMUs 240 184 256
Velikost jádra 331 mm2 545 mm2 495 mm2
Frekvence jádra 1 450 MHz 1 515MHz 1 247 MHz
Boost frekvence jádra 1 800 MHz 1 710 MHz 1 546 MHz
Paměť 16 GB HBM2 8 GB GDRR6 8 GB HBM2
Frekvence paměti 2 000 MHz 14 000 MHz 1 889 MHz
Šířka paměťové sběrnice 4 096bit 256bit 2 048bit
Propustnost paměti 1 024 GB/s 448 GB/s 483,8GB/s
TDP 295 W 215 W 295 W
Napájení 2× 8 pin 6 + 8 pin 2× 8 pin
Konektory 1× HDMI, 3× DisplayPort 1× HDMI, 3× DisplayPort, 1× USB-C 1× HDMI, 3× DisplayPort
Teoretický výkon FP16 27,6 GFLOPS 20,137 GFLOPS 25, 166 GFLOPS
Teoretický výkon FP32 13,824 GFLOPS 10,068 GFLOPS 12,583 GFLOPS
Teoretický výkon FP64 1,728 GFLOPS 314,6 GFLOPS 786,4 GFLOPS
Cena neznámá od 18 890 Kč od 12 290 Kč

Ceny platné k 16. 1. 2019

i Náš TIP pro majitele grafických karet NVIDIA GeForce

Společně s novými grafickými čipy NVIDIA Turing se v rámci softwarové výbavy objevil zajímavý prográmek nazvaný OC Scanner. Ten slouží ke snadnému přetaktování GPU na jedno kliknutí. To můžete využít u všech karet řady RTX 2070, 2080, 2080 Ti a samozřejmě i NVIDIA RTX Titan. Celkem logickým krokem je vydání této aplikace i k samostatnému stažení pro všechny majitele grafických karet s čipem NVIDIA Pascal. Konkrétně tedy pro GeForce GTX 1050, 1050 Ti, 1060, 1070, 1070 Ti, 1080 a 1080 Ti. Pomocí aplikace OC Scanner lze prakticky z každé karty získat 11–12 % dalšího výkonu.

Pro koho je grafická karta AMD Radeon VII určena?

AMD Radeon VII je samozřejmě určena pro ty nejnáročnější hráče, kteří chtějí hrát ve 4K nebo si užívat virtuální realitu. Oproti konkurenci by měla být přeci jen levnější a navíc (dle neoficiálních spekulací) dostanete společně s nákupem nové grafiky i tři zajímavé plné hry – Devil May Cry 5, Resident Evil 2 a The Division 2.

Už nyní je údajně pro první vlnu prodejů nachystáno 20 000 kusů karet AMD Radeon VII, pro druhou várku dokonce 40 000 karet. I z toho je patrné, že AMD svému produktu věří. Nemělo by se tedy stát, že karta nebude po vydání dostupná, tak jako tomu bylo u modelu RX Vega 64.

i V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

K vydání grafické karty AMD Radeon VII dojde už 7. února 2019. Po delší době se jedná o high-endový model, který rozhodně zatopí konkurenční NVIDIA RTX 2080. S přechodem na 7nm výrobní proces totiž došlo ke skokovému nárůstu výkonu. Přitom však zůstane AMD věrné svým nižším cenám, což jistě ocení početný zástup zákazníků. 

We care about your privacy

Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

More information
I understand Detailed settings Reject everything
P-DC1-WEB16