Aditiva jsou příměsi do paliva nebo oleje, které pomáhají upravovat a zlepšovat jejich vlastnosti. S jejich pomocí dokážete výrazně oddálit či eliminovat některé problémy s motorem vašeho vozu, prodloužit jeho životnost a vylepšit jeho výkon. Jaké jsou rozdíly mezi zimními a letními aditivy a jak vybrat ta správná se dozvíte v našem článku.
Obecně lze říci, že aditiva zvyšují výkon motoru, snižují spotřebu paliva (zhruba o 5-7 %), snižují hlučnost a prodlužují životnost motorových částí. U většiny motorových vozidel se 25 % energie vytvořené pohonnou hmotou ztrácí třením. Aditiva tuto ztrátu snižují zhruba o polovinu. Mají také výrazné protikorozní účinky – snižují například možnost zanesení vstřikovacích trysek částečkami kovů vydřených z čerpadla a chrání palivové čerpadlo před poškozením.
Standardní motorová paliva na značkových čerpacích stanicích již obvykle obsahují základní aditiva. Jelikož však aditivace ze strany výrobce paliva vyžaduje další náklady, její úroveň je nízká a lze ji považovat za dostatečnou pouze z hlediska zákonných předpisů, nikoliv z hlediska ideálních vlastností pro motor. Plnohodnotnou úpravu paliva si musí řidiči zajistit sami přídavkem povýrobních aditiv. V tomto případě má doplňková aditivace smysl. Pokud však budeme uvažovat o premiových palivech, u nichž je aditivace na vysoké úrovni, není dolévání dalších příměsí v podobě spotřebitelsky balených aditiv tak výrazným přínosem.
Při výběru aditiv se zamyslete nad tím, čeho chcete dosáhnout. Pokud si chcete být jisti, že v zimě nebudete mít problémy s tzv. studeným startem motoru, použijete jednoúčelové aditivum zlepšující nízkoteplotní vlastnosti paliva. Takovým je třeba Super Start 400 ml. Pokud je vaším cílem dlouhodobé udržení dobré kondice vozu, hledejte víceúčelovou čisticí aditivaci. Příkladem je K2 BENZIN 50 ml nebo K2 DIESEL 50 ml. Pamatujte na to, že zde je klíčem k úspěchu pravidelnost používání.
Aditiva pro zážehové motory (benzinové, LPG/CNG) se postarají zejména o zvýšení oktanového čísla, zamezení tvorby koroze v palivovém ústrojí a likvidaci již vzniklé rzi. Tím je docíleno vyšších kompresních poměrů, což v praxi znamená vyšší efektivitu a výkon motoru. Pokud jde o dieselové motory, usilují výrobci aditiv zejména o zvýšení cetanového čísla a zlepšení nízkoteplotních vlastností.
Všechna aditiva do pohonných hmot se zasluhují o zvýšení jejich mazivosti, čímž chrání citlivé, pohybující se komponenty motoru, čistí palivovou soustavu, a tedy i celý motor chrání proti předčasnému opotřebení. Dobře mazaný motor má také lepší ekologické vlastnosti. Aditiva dále přispívají k čištění spalovacích prostor, čištění vstřikovačů a čištění karburátoru.
Zatímco letní aditiva se soustředí především na zvyšování cetanového a oktanového čísla, tedy zvýšení kvality paliva a výkonu motoru, ta zimní zajišťují zlepšení nízkoteplotních vlastností. Zimní aditiva do nafty obsahují navíc tzv. depresant, jenž snižuje bod tuhnutí a filtrovatelnost nafty při teplotách pod -20°C. Depresant potlačuje také pěnění paliva, zabraňuje shlukovatelnosti a vylučování parafínu, a tím ucpávání palivového filtru. Účelem zimního aditiva pro benzín je především odstranění usazené vody na dně nádrže, díky které hrozí zamrznutí benzínu.
Správně zvolené olejové aditivum přispěje k udržení motoru a převodovky v dobré kondici. Snižuje míru tření, čímž odlehčí chodu celého agregátu. To znamená snížení hlučnosti motoru, úsporu pohonných hmot a také úsporu oleje. Obecně olejová aditiva zaručují také menší kouřivost motoru, specialistou na toto je SONAX Omezovač kouřivosti. Aditiva do oleje plní kromě ochranné funkce také funkci čisticí. Pokud je použijete při každé výměně oleje, odstraní nežádoucí usazeniny a nečistoty v motoru.
Obecně platí, že palivová aditiva se přilévají do nádrže před tankováním. Běžné dávkování bývá 1:1000, 50 ml tedy vystačí na 50 litrů paliva. Některá aditiva se prodávají v balení po 250 nebo 500 ml, jejich obsah tedy vystačí zhruba na 5, resp. 10 běžných nádrží paliva. Při teplotách pod -20°C u se zimních aditiv dávkování zvyšuje až trojnásobně. Aditiva do oleje se dolévají při každé jeho výměně a to zhruba v koncentraci 5 – 10 %. Dávkování každého z přípravků je však individuální a vždy doporučujeme postupovat podle návodu k použití.
Aditivace z krátkodobého hlediska vyžaduje nezanedbatelnou finanční investici, která se však navrací z dlouhodobého hlediska. Hlavním měřítkem návratnosti není ani tak rozdíl ve spotřebě paliva (který je relativně malý), jako úspora za opravy související s palivovým a emisním systémem vozu, stejně jako se samotným motorem. Takové poruchy bývají pro motoristu jedny z nejméně očekávaných a nejvíce bolestných. Aditiva jejich vznik výrazně oddálí, v ideálním případě problémy nemusejí vůbec nastat.
Používáním aditiv se také vyhnete, nebo alespoň oddálíte, dekarbonizaci motoru, což je odstranění usazenin (neboli karbonu) v nitru motoru. To lze provádět v servisech nebo svépomocí při použití speciálního přípravku, který se lije do oleje před jeho výměnou.
Dekarbonizaci motoru jsme již zmínili v předchozí kapitole. Ani aditiva totiž nezamezí jeho zanášení navěky. V ideálním případě díky jejich používání problémy výrazně oddálíte a některé vůbec nepřijdou, ale při vysokém nájezdu bude potřeba potíže způsobené znečišťováním řešit. V následujících částech najdete nejčastější potíže způsobené usazeninami. Tyto problémy lze často řešit velice jednoduše čištěním nebo rozpouštěním karbonu.
K čištění turbodmychadla lze přistoupit, pokud nechcete pořizovat nové. Zpravidla jde o motory s vyšším nájezdem, kdy je turbo zanesené sazemi, olejem a dalšími nečistotami. Důsledkem je pak nižší výkon motoru. Zanesené turbodmychadlo po čase přestane pracovat úplně, a tak není vhodné jeho čištění odkládat. Cena za ultrazvukové čištění začíná na tisíci korunách, případně to můžete zkusit vlastními silami pomocí spreje, který rozpouští usazeniny.
Zanesená škrtící klapka se nejčastěji projevuje cukáním motoru při rozjezdu nebo kolísáním otáček při volnoběhu. Lze přistoupit k její výměně, odbornému čištění a nebo ji můžete zkusit zbavit usazenin sami.
Pokud se rozhodnete škrtící klapku čistit svépomocí, musíte ji vymontovat a mechanicky vyčistit technickým benzínem. Vzhledem k náročnosti tohoto úkolu ale motoristé raději přistupují k chemickému čištění pomocí spreje, který obsahuje rozpouštědla. Výsledný efekt by měl být stejný.
Čištění vstřikovačů a karburátoru byste měli u staršího vozu provádět preventivně pomocí chemického čističe. Při koupi dávejte pozor na to, zda jde o přípravek na benzínové nebo dieselové motory. Zanesené vstřiky pak raději nechte vyčistit odborníky, případně můžete přistoupit k dekarbonizaci celého motoru.
Obdobně lze řešit čištění sání benzínového nebo dieselového motoru. Zde v určitých případech postačí také sprej, který pročišťuje systém vzduchového sání a ventilů. V ideálním případě přispěje vyčištění k lepšímu startování, stabilnějšímu běhu motoru a ke snížení spotřeby paliva.
Ani palivová nádrž se neobejde bez údržby. Její vyčištění od kalů, rzi a dalších nečistot z paliva lze provést jednoduše pomocí čističe, který se přidává do paliva. Čistič palivové nádrže uvolňuje usazeniny ucpávající filtry, jeho aplikace je jednoduchá, rychlá a efektivní.
Pokud chcete udržet své auto i jeho vlastnosti v co nejlepším stavu, jsou aditiva skvělou cestou.