Obnovit stránku

Elektromobily

Maximální dojezd

Maximální vzdálenost, kterou elektromobil ujede na jedno nabití baterií. U elektroaut bývá tradičně menší než dojezd aut se spalovacím motorem na jednu nádrž. Moderní elektromobily však díky kvalitním bateriím a síti rychlonabíjecích stanic umožňují pohodlné cestování i na dlouhé vzdálenosti.

Rychlonabíjení

Rychlonabíjení značí dobu, za jakou se elektromobil nabije prostřednictvím 400V rychlonabíječky. Rychlonabíjení, na rozdíl od klasického nabíjení, trvá několik málo desítek minut.

Klasické nabíjení

Klasické nabíjení u elektromobilů je mnohem pomalejší než rychlonabíjení. Nabíjení obecně patří mezi palčivá témata, která se automobilky snaží řešit. Trvá totiž mnohem déle než dotankování paliva na čerpacích stanicích. Elektromobil můžete nabít několika způsoby.

Maximální rychlost

Dnešní elektromobily jsou stále výkonnější a také jejich maximální rychlost se postupně zvyšuje. Ta se běžně pohybuje kolem 150–160 km/h, u některých elektromobilů dosahuje až 250 km/h.

Objem zavazadlového prostoru

Objem zavazadlového prostoru elektromobilů se příliš neliší od běžných vozů se spalovacím motorem, a pokud ano, tak spíše v pozitivním směru. Někdy sice část zavazadelníku zabírají baterie, další prostor pro zavazadla však můžete získat v prostoru, kde bývá běžně umístěn spalovací motor. 

Výkon

Výkon je pro dynamiku elektromobilu zásadní. Je důležitější než točivý moment, s nímž je úzce provázán. 

Kapacita baterie

Kapacita baterie je zásadní pro dojezd elektromobilu. Čím větší kapacita, tím déle baterie vydrží. 

Pohon 4×4

Pohon 4×4 u elektromobilů znamená, že hnané jsou obě nápravy, tedy přední i zadní. Největší výhodou je rychlejší akcelerace z místa a ovládání vozu v náročných podmínkách (mokro, sníh a námraza), naopak při projíždění zatáčkou se jeho přínos ztrácí.  

Karoserie

Karosářské varianty elektromobilů se nijak zvlášť neliší od karoserií běžných aut.

Automatické parkování

Funkci automatického parkování nabízí většina automobilek jako příplatkovou výbavu i pro své levnější vozy. Funguje tak, že přijedete k místu parkování, ať už podélnému nebo příčnému, a funkci aktivujete. Vůz následně sám točí volantem a za pomoci řady senzorů a parkovacích kamer bezpečně zaparkuje.

Spotřeba kWh/100 km

Spotřeba je jednou z několika výhod elektromobilů oproti autům na spalovací motory. Průměrná hodnota spotřeby se pohybuje kolem 13 kWh na 100 km. V praxi to znamená náklady zhruba okolo 1 Kč na 1 km, což je výrazně méně než u běžných aut. 

Točivý moment (Nm)

Točivý moment (uvádí se v Nm) je u elektromobilů úzce provázán s výkonem, pro dynamiku vozu však není tak zásadní jako u vozů se spalovacím motorem. Elektrické motory totiž zhruba do třetiny celkového rozsahu otáček pracují na maximu točivého momentu, který poté jen mírně klesá. V důsledku toho pak mají elektromobily i v nízkých rychlostech velmi velkou tažnou sílu a zrychlení.

Cena za kilometr

Cena za ujetý kilometr se u elektromobilů určuje vynásobením spotřeby kWh na 1 ujetý kilometr průměrnou cenou 1 kWh nočního proudu na českém trhu (1,87 Kč, sazba D27, AmperMarket, vč. popl. za ditribuci). Při určení spotřeby vycházíme z údajů pro cestovní rychlost 100 km/h při okolní tepotě 20 °C. Za jiných podmínek se spotřeba a s ní náklady mohou lišit.

Crossover

Moderní karosářská varianta městských vozů kombinující zvýšený posez typický pro SUV s praktičností aut typu hatchback nebo kombi. Obvykle si poradí i s lehkým terénem.

Vzduchové odpružení

Vzduchové odpružení (říká se mu také pneumatické odpružení) je typ odpružení, které místo klasických pružin široce rozšířených ve všech typech aut využívá vzduchové měchy. Jeho hlavní výhodou je možnost ručně nebo automaticky měnit světlou výšku vozu v závislosti na naložení vozu a jízdních podmínkách.

Dálkové ovládání vozu

Dálkovým ovládáním jsou momentálně vybavené jen elektromobily Tesla S a X. Probíhá přes aplikaci v chytrém telefonu a její součástí je funkce Summon, která auto na dálku přivolá.

Samořízení

Samořízení, nebo také autopilot, je funkce založená na řadě senzorů a kamer, s jejichž pomocí auto sleduje okolní provoz a samo udržuje směr, zrychluje a zpomaluje či přejíždí z pruhu do pruhu. Dle platné legislativy je však řidič za vůz stále plně odpovědný a je povinen mít ruce na volantu.

Na vašem soukromí nám záleží

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení Odmítnout vše
P-DC1-WEB08