Obnovit stránku

Cenové bomby jsou tady! Vyber si z produktů za extrémně nízké ceny a přesvědč se sám!

Minimální hloubka dezénu – jaká je u nás a jaká v Evropě?

Aktualizováno • Autor: Jan Landecký

Jaká je minimální hloubka dezénu pneumatiky a jak určit hloubku dezénu, to by měl vědět každý řidič. Tento článek ale není jenom o tom. Dozvíte se zde další užitečné informace a doporučení týkající se vlivu minimální hloubky vzorku na bezpečné chování vozu na silnici. Můžu prozradit, že z tohoto úhlu pohledu se na danou problematiku zatím nikdo nepodíval, proto následující text stojí určitě za přečtení.

Minimální hloubka dezénu pneumatiky

Minimální hloubka dezénu pneumatiky – OBSAH

  1. Jaká je minimální hloubka dezénu u nás a v Evropě?
  2. Návod, jak změřit hloubku dezénu pneumatiky
  3. Minimální hloubka dezénu a vliv na bezpečnost

Jaká je minimální hloubka dezénu u nás a v Evropě?

Z vyhlášky č. 341/2014 Sb. plyne, že hloubka dezénů pneumatik u mopedů musí být minimálně 1,0 mm. U všech ostatních vozidel, jako jsou motorky, osobní auta, nákladní auta, autobusy, platí minimální hloubka vzorku 1,6 mm. Pro období od 1. listopadu do 31. března ale musíte být vybaveni zimními pneumatikami, pro které platí minimální hloubka vzorku 4 mm pro automobily do 3 500 kg a 6 mm pro vozidla nad 3 500 kg.[1][2]

Všimněte si, že v předchozím odstavci mluvím obecně o pneumatikách, nikoli o letních pneumatikách. Zákon totiž pojem letní pneumatiky nezná, proto je možné zimní pneumatiky se vzorkem nižším než 4 mm dojíždět v létě. Tudíž neplatí mezi některými motoristy šířená fáma, že i v létě musí mít zimní pneumatiky dezén alespoň 4 mm hluboký. Pokud jezdíte na celoročních pneumatikách, musíte mít v zimě vzorek hluboký alespoň 4 mm, v létě stačí minimálně 1,6 mm.

V Evropě, stejně jako u nás, platí minimální hloubka dezénu pneumatik 1,6 mm. Zato u zimních pneumatik se Evropa od nás liší, neboť když už je v nějakém státě povinné nasazovat zimní gumy, má každý stát nastaveny odlišné minimální hloubky plášťů, viz tabulka.[3][4]

Hloubka dezénu zimní pneumatiky Státy
5 mm Makedonie
4 mm Chorvatsko, Rakousko, Srbsko
3 mm Estonsko, Finsko, Litva, Lotyšsko, Norsko, Slovensko, Slovinsko, Švédsko
2 mm Rumunsko
1,6 mm Německo

Návod, jak změřit hloubku dezénu pneumatiky

Abyste věděli, jestli můžete svoji pneumatiku ještě používat, musíte zjistit její hloubku vzorku. Toho docílíte buď přesným změřením měřidlem, nebo pouhým pohledem na identifikační drážky.

Pro přesné změření hloubky dezénu můžete použít měřiče hloubky dezénu, kombinované měřiče tlaku a dezénu nebo obyčejné posuvné měřítko. Hrot měřiče umístěte do středu běhounu do drážky na odvod vody, srovnejte hranu měřidla s běhounem a odečtěte hodnotu. Nová pneumatika má kolem 8–9 mm vzorku, nejnižší povolená hodnota je 1,6 mm.

Ne vždy ale u sebe máte nějaké měřidlo, a proto výrobci na pneumatiky umisťují indikátor opotřebení běhounu TWI. Samotný indikátor se označuje zjednodušenou šipkou nebo nápisem na bočnici a ukazuje na místo na běhounu, kde jsou umístěny výstupky odpovídající hloubce dezénu 1,6 mm. Pokud je dezén pneumatiky srovnaný s výstupky, má dezén hloubku 1,6 mm a pneumatiku už není možné dál používat.[5]

Minimální hloubka dezénu – TWI Minimální hloubka dezénu – TWI
Nalevo vidíte označení TWI na pneumatice a výstupky na běhounu (v tomto případě je hloubka dezénu 2,8 mm). Na obrázku napravo vidíte dodatečný indikátor výrobce s kapkou a křížkem označující hloubku dezénu 3 mm. 

To, že je pneumatika sjetá a nemá ani 1,6 mm dezénu, poznáte viditelně na první pohled. Na takové gumě budou indikátory TWI zarovnané s běhounem, nerozpoznáte jednoduše drážky na odvod vody, v nejhorším případě uvidíte drátěnou konstrukci pneumatiky.

Minimální hloubka dezénu a vliv na bezpečnost

Jak pneumatika stárne a snižuje se její vzorek, ztrácí své vlastnosti, což může mít vliv na bezpečnost jízdy. V následujících kapitolách se dozvíte, po jaké době pneumatiky vyměnit, jak je to s dojížděním pneumatik úplně na samotnou zákonnou hranici nebo jestli je dobrý nápad dojíždět zimní pneumatiky v létě, i když to zákony umožňují.

Stáří pneumatiky

Někteří řidiči se svým autem nejezdí tak dynamicky a často, aby stihli pneumatiku ojet, proto jim může sloužit hodně dlouho. Problém je v tom, že pneumatika časem stárne a tvrdne, což je nejvíce patrné u zimních pneumatik, které tak již nemůžou poskytovat odpovídající přilnavost za zhoršených klimatických podmínek. Výrobci pneumatik proto nedoporučují používat zimní pneumatiky starší 4 let, letní 6 let. Obecně se označuje limitem používání 10 let staré pneumatiky.[6]

i

Jak poznáte, jak stará je vaše pneumatika? Na bočnici penumatiky hledejte symboly DOT. Jde o čtyři číslice označující týden a rok výroby. Více se dozvíte v článku Co je DOT kód u pneumatik?

Sjíždění pneumatik až na 1,6 mm

Mnohé organizace tvrdí, že hloubka dezénu 1,6 mm je příliš nízká a že by se letní pneumatiky měly měnit již při 3–4mm hloubce dezénu. Argumentují tím, že auto obuté na pneumatikách sjetých na zákonnou mez má až o 20 % delší brzdnou dráhu na mokru a aquaplaning nastává v o třetinu nižší rychlosti než v případě nové letní pneumatiky.

Na někoho mohou tyto informace působit děsivě, ale skutečnost tak hrozná není. Je třeba říct, že obecně se s nižší hloubkou dezénu zhoršují brzdné dráhy za nepříznivých povětrnostních podmínek a roste riziko aquaplaningu, ale je nutné zdůraznit, že se zároveň zlepšují vlastnosti na suché vozovce. Nádherně je to vidět na infografice níže.

Minimální hloubka dezénu – bezpečnost
Informace pocházejí z německého testu zimních pneumatik a vlivu hloubky dezénu na vlastnosti a chování pneumatiky. Už u lehce ojetých zimních gum se výrazně zhoršily brzdné schopnosti na sněhu, vlastnosti na suchu se naopak zlepšují.
Zdroj obrázku: Reifenprofil – www.adac.de

V České republice dle meteorologických portálů prší mezi dubnem a říjnem průměrně 8–13 dní v měsíci, což je průměrně 27–43 % času. Znamená to, že častěji narazíte na suchou než mokrou vozovku, kde právě využijete více výhod ojetější gumy. Ani statistikami nehodovosti není potvrzeno, že by za deště vznikalo více havárií než za obyčejného dne bez srážek.[7][8][9]

Dále je nutné vědět, že jak kvalitním, tak průměrným pneumatikám se s opotřebením zhoršují měřitelné vlastnosti poměrově. Pokud je průměrné zhoršení brzdné dráhy na mokru 15 %, nová kvalitní pneumatika zastaví z 80 km/hod na 27,5 m (dle testů Auto Bild). Ta stejná, ovšem sjetá na 2 mm, zastaví na 31,6 m, což je ale hodnota, na které může zastavit nová pneumatika jiného výrobce.[10][11]

Letní pneumatiky Bridgestone Turanza T005 215/55 R17 94 W Firestone ROADHAWK 215/55 R17 94 W
Zastavení na mokru z 80 km/hod, nová pneumatika (8 mm) 27,5 m 32,8 m
Zastavení na mokru z 80 km/hod, ojetá pneumatika (2 mm) 31,6 m 37,7 m

Doporučení: Před koupí nových sad pneumatik sledujte poslední vydané testy pneumatik (pravidelně pořádá ADAC, Auto Bild, ...) a pořiďte si ty nejlepší modely. Správně zvolené pneumatiky i po sjetí na 25 % vzorku budou mít podobné vlastnosti jako zcela nové průměrné gumy. Navíc vám můžou přinést benefity jako nižší hlučnost, nižší spotřebu a delší kilometrový nájezd.

Pneumatiky s hlubším vzorkem patří dozadu

Dle bezpečnostních expertů by se gumy s lepším vzorkem měly dávat na zadní nápravu. Plyne to z faktu, že většina vyráběných aut má hnanou přední nápravu a auta se vyvažují ve prospěch přední nápravy. Při krizové situaci průměrný řidič instinktivně sešlápne brzdový pedál, čímž se váha přenese na předek a zadek se odlehčí. Pokud by mělo auto vzadu sjetější gumy než vepředu, vůz dostane přetáčivý smyk, který je těžší ustát, a případný boční náraz má tragičtější následky než čelní.

Dávat na zadní nápravu lepší gumy než na předek je namístě, pokud se vám stane ta situace, kdy pořizujete pouze dvě nové gumy. Ideálně by toto ale nemělo nastat, neboť automobilky doporučují pravidelně měnit pneumatiky mezi nápravami pro jejich rovnoměrné opotřebení.

i

Víte, že stav vzorku pneumatiky dokáže říct mnohé i o stavu podvozku? Příliš sjeté vnitřky či vnější okraje značí špatně nastavenou geometrii, nepravidelně ojetý dezén ukazuje na špatně fungující tlumiče.

BMW doporučuje u svých vozů rozdíl vzorků mezi nápravami menší než 2 mm a rozdíl stáří do 4 let. Příliš rozdílné hloubky dezénů můžou mást elektronické systémy a třeba takové ESP, které dokáže smyku předejít, nemusí pracovat správně.[12]

Doporučení: přehazujte pravidelně kola mezi nápravami alespoň mezi sezónami. Když nastane čas pořídit si nové pneumatiky, je lepší koupit celou sadu než pouze jeden pár.

Dojíždění zimních pneumatik v létě

Co se zimními pneumatikami po zimním období, pokud mají ještě 4 mm vzorku? „Na další zimu se už nehodí, tak je můžu dojet v létě,“ řeknete si. Ale je to bezpečné? Organizace zabývající se automobilovou bezpečností toto dojíždění velmi nedoporučují, neboť dle testů se oproti letní pneumatice prodlužují brzdné dráhy až o 20 %, pneumatiky špatně snáší boční přetížení v zatáčkách a zvyšují spotřebu paliva.[8]

Minimální hloubka dezénu – bezpečnost
Dojíždění zimních pneumatik s minimem vzorku v létě není tak nebezpečné, jak se na první pohled může zdát.

Co je ale nutné si uvědomit? Důležitou roli hraje stav opotřebení a vnější teplota. Zimní pneumatika se obecně rychleji zahřívá, protože se vyrábí z měkké směsi a obsahuje zářezy pro efektivní trakci na sněhu. Z experimentů plyne, že nová zimní pneumatika (se vzorkem 8,4 mm) se zahřívá mnohem více než ojetá zimní (se vzorkem 4,1 mm). Tudíž rozhodně bych nikomu nedoporučoval jezdit na nových zimních gumách v létě, neboť vám můžou v extrému klidně prasknout.[9]

Naopak tím, že samotná zimní pneumatika stárne, i tvrdne, čímž se vyrovnává stejně staré letní pneumatice a rozdíly v brzdných drahách již nejsou tak velké. Samozřejmě s dojížděním zimních pneumatik dojde k jejich rychlejšímu opotřebení, tudíž se vyplatí těm, kdo ročně najedou do 30 000 km, nejezdí příliš často po dálnicích a nevyužívají naplno výkonový potenciál vozu.

Doporučení: Není třeba se obávat dojíždět zimní pneumatiky v létě, jestliže je jejich vzorek nižší než 4 mm. Nenároční řidiči takto můžou ušetřit za výměnu pneu a posunout nákup nových pneu na později.

i

V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

Po přečtení tohoto článku již bezpečně víte, jaká je minimální hodnota hloubky pneumatiky u nás i v Evropě a jak ji změřit. Doporučení organizací věnujících se bezpečnosti v dopravě berte s rezervou. Pneumatika je věc, která se opotřebovává, a je v našem zájmu ji provozovat co nejdéle, i když již nemá stejné provozní vlastnosti, jako když byla úplně nová. Proto se vyplatí si před koupí nové sady pročíst aktuální testy pneumatik a vybrat vhodný model, který vám bude co nejvíce vyhovovat.

Na vašem soukromí nám záleží

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení Odmítnout vše
P-DC1-WEB14