Ambice nového Nissanu Leaf jsou vysoké. A zdá se, že oprávněně – na nedávno skončeném ženevském autosalonu si totiž zástupci automobilky pochvalovali až nečekaně vysoké prodeje. O to více nás těší, že již brzy budeme mít Leaf skladem. Ještě než si ho objednáte, nebo alespoň otestujete v našem showroomu, pojďme si ukázat klíčové novinky druhé generace tohoto populárního japonského elektromobilu.
Nový Nissan Leaf je stylový zvnějšku i zevnitř. Má karbonovou střechu, 17" kola, zajímavý boční profil a celkově dynamický vzhled s výbornými aerodynamickými vlastnostmi. K tomu pozoruhodné světlomety ve tvaru bumerangu. Chválíme, že světlomety nejsou nevzhledně vypouklé, jako tomu bylo u první generace. Čelní masku ozvláštňuje mřížka chladiče s hladkým povrchem v průhledné modré barvě. Jako celek působí exteriér solidně, design je energický a zároveň není zbytečně přeplácaný.
Nissan Leaf patří mezi vozy stření třídy s vnějšími rozměry 4 490 mm na délku, 1 788 mm na šířku a 1 540 mm na výšku. Rozvor 2 700 mm dává tušit, že uvnitř bude dostatek místa pro celou posádku.
Po usazení do nového Nissanu Leaf se budete cítit poněkud zvláštně. Sedí se totiž poměrně vysoko, za což mohou baterie umístěné v podlaze vozu. Palubní deska se skládá z poněkud netradiční kombinace analogového rychloměru a plně nastavitelného digitálního štítu. V praxi je toto řešení užitečné a nečekaně dobře funkční. Zároveň se tímto přístupem Leaf dokonale odlišuje od konkurence.
Na středovém panelu nechybí 7" dotyková obrazovka s centrálním ovládáním všech klíčových prvků elektromobilu. Nissan Leaf (2018) plně podporuje oblíbené platformy Apple CarPlay nebo Android Auto. Z displeje si tak uděláte větší obrazovku svého chytrého telefonu. V závislosti na stupni výbavy pak okusíte mimořádně kvalitní akustiku tvořenou soustavou reproduktorů značky Bose.
V Nissanu moc dobře ví, jak novému majiteli elektromobilu dopřát pohodlí při delší přepravě. V zařízení tak rozhodně nechybí automatická klimatizace nebo propracovaná sedadla s nulovou gravitací. Toto marketingové slovní spojení má částečně pravdu, protože při návrhu tvarování sedadel se podrobně studoval pohyb astronautů ve stavu beztíže. Ostatně sedadla Nissanu Leaf budete moci vyzkoušet na vlastní kůži.
Nissan Leaf se pyšní dostatečně velkým nákladovým prostorem s nízko umístěnou podlahou. Výhodou jsou též zadní dělená sedadla v poměru 60/40. Jejich složení zabere jen okamžik (snadno převezete např. nerozebrané jízdní kolo).
Pohon nový elektromobil Nissan Leaf čerpá z lithium-iontové baterie o kapacitě 40 kWh. Samotný elektromotor pod označením EM57 má výkon 110 kW (150 k) a maximální točivý moment činí skvělých 320 Nm. Vůz s tímto pohonem dosáhne maximální rychlosti 144 km/h. Díky tomuto pohonu a technologii Nissan Intelligent Power, což je elektrické hnací ústrojí pro delší dojezd, zvládne Nissan Leaf dle výrobce až 380 km na jedno nabití.
Oproti první generaci Nissanu Leaf, která měla avizovaný maximální dojezd 280 km, se jedná o poměrně výrazný posun. Technologie baterií se během několika let natolik zlepšila, že i po 500 nabíjecích cyklech Nisssan garantuje 90 % původní kapacity. Ostatně Nissan dává záruku na baterie v délce trvání 8 let nebo do najetí 160 000 km.
U rychlonabíjecí stanice si počkáte jen 40 minut pro nabití na 80 % z celkového dojezdu. Pokud při rodinném výletu zastavíte na moderní benzínce s rychlonabíjecí stanicí, nebude se jednat o žádné zásadní zdržení. Dnes již hustá mapa dobíjecích stanic je navíc nedílnou součástí vestavěné navigace. Nejenže vždy budete mít dokonalý přehled o tom, kdy je nutné baterie dobít, zároveň si dopředu zjistíte i přesný typ nabíjecí stanice. Domácí 7kW nabíječka pak zvládne Nissan Leaf dobít za zhruba 7,5 hodin.
Nissan Leaf je především kvůli bateriím poměrně těžký vůz (váží 1,5 tuny). Na tuto vlastnost ale hned po prvním rozjezdu zapomenete. Zrychlení sice není tak agresivní jako u elektromobilů Tesla, přesto si budete každý kilometr jízdy užívat, a to zvláště ve městě. K samotné jízdě vám totiž stačí ovládat pouze plynový pedál. Nissan dokonce tuto technologii pojmenoval jako e-Pedal. Pro akceleraci pedál sešlápnete a pro zpomalení pedál jemně uvolňujete. Brzdící síla je tak velká, že elektromobil udrží i ve svahu bez nutnosti sešlápnout klasickou brzdu.
Kolegové z AlzaPower měli možnost otestovat nový Nissan Leaf. A jak dopadl na cestě z Prahy do Krkonoš? Skvěle! Nissan s příchodem druhé generace tohoto světově nejprodávanějšího elektromobilu odstranil neduhy svého předchůdce. Nissan Leaf má nyní o 10 kWh silnější baterii, a tím pádem i delší dojezd. Při příjezdu do Krkonoš zůstalo vozu stále 60 % energie, což by při klidné jízdě stačilo i na cestu zpět.
Přibyly ale i další nové prvky, které ve videu uvidíte a které dokazují, proč je Nissan Leaf tak úspěšný. Nespornou výhodou je dobíjecí konektor typu 2, který používají elektromobily Tesla nebo BMW. Novinkou je i kompatibilita s výrobky Apple či funkce e-pedal, jejíž používání je v reportáži názorně vysvětleno. Nahlédnout můžete také do obrovského kufru, který jistě ocení rodiny s dětmi. Milovníky rychlé jízdy potěší akcelerace vozu, která je srovnatelná se Škodou Octavia RS.
Některé menší slabiny vůz přesto má a týkají se detailů v interiéru. Pozitiva však jednoznačně převládají. Podívejte se, jak Nissan Leaf hladce absolvoval cestu, kterou jeho předchozí generace kapacitně nezvládla.
V druhé půlce loňského roku se proslulá bavorská automobilka rozhodla poslat na trh faceliftované BMW i3 a následně i sportovní verzi BMW i3s. Oba modely mají dravější vzhled a poněkud lákavější křivky. BMW však moc nepracovalo na vylepšení dojezdu. Ten zůstává v rozmezí 160 až 280 km (s příplatkovým benzínovým REX motorem). Oproti Nissanu Leaf má sice menší kufr, na oplátku disponuje luxusnějším interiérem a přeci jen zvučnějším jménem automobilky. Tomu však odpovídá i cena, která je vyšší než u Nissanu Leaf.
Hlavní konkurenti se musí mít před novým Nissanem Leaf na pozoru. Jeho druhá generace se totiž oprostila od většiny drobných chyb svého předchůdce. Výrazně delší dojezd, příjemný vzhled a prostorný interiér láká k otestování. Jakmile do něj jednou usednete, už ho nebudete chtít vrátit.
Rozhodli jsme se rozšířit naši nabídku o celosvětově nejprodávanější elektromobil. Konečně pro vás máme Nissan Leaf – vrchol japonské techniky. Nissan se elektromobilům věnuje už od 70. let, přičemž jeho dlouholeté zkušenosti jsou znát. Na jaké technické libůstky se můžete těšit? A bude u nás někdy k dispozici i nejnovější verze Nissanu Leaf představená v listopadu 2017?
Víte, který automobil se stal evropským vozem roku 2011? V odborné anketě Car of the Year triumfoval právě Nissan Leaf. Ano, o takto přelomový vůz se jednalo a s odstupem několika let se jeho pozice jen potvrdila. Celosvětové prodeje více než 200 000 kusů jsou pravým důkazem toho, že i „ošklivé káčátko“ má naději na úspěch. Nebudeme si nic nalhávat. Nissan Leaf rozhodně není nejkrásnější auto historie, ale to nijak nevadí. V jeho případě jde totiž v prvé řadě o jeho užitné vlastnosti.
Výrobce vůz od jeho uvedení průběžně zdokonaluje. Letos vyráběné modely představují už třetí faceliftovanou verzi a celkový posun ve funkčnosti auta je za těch 6 let rapidní. Netypicky vyboulené přední světlomety však stále zůstávají na svém místě, oproti tomu interiér je dnes již téměř k nepoznání.
Na vnitřní prostor Nissanu Leaf si rozhodně nemůžeme stěžovat. Jedná se totiž o plnohodnotný pětimístný vůz, kde i cestující na zadních sedadlech mají dostatek místa na nohy. Samozřejmě za předpokladu, že nemáte v úmyslu převážet místní basketbalový tým. Nechybí možnost výškového nastavení předních sedadel i jejich vyhřívání. Mimochodem vyhřívaný je i volant, což během zimních dní dozajista oceníte. Pro zavazadla je v kufru k dispozici celých 355 litrů (s instalovaným BOSE audiosystémem), nadto je všude řada chytře umístěných odkládacích míst.
Zastavme se ještě u přístrojového štítu. Ten není tvořen standardními analogovými budíky, ale moderním grafickým rozhraním. Díky němu máte okamžitý přehled o aktuální spotřebě, rekuperaci a samozřejmě zbývajícím dojezdu. Jedná se o zajímavý doplněk k 7" středovému displeji. Na něm si vychutnáte zejména parkování za pomoci čtveřice širokoúhlých kamer.
Jakou konfiguraci Nissanu Leaf jsme si pro vás připravili?
Nissan Leaf budeme mít skladem. Pokud se rozhodnete pro jeho objednání, bude připraven k vyzvednutí už druhý den.
Ovládání Nissanu Leaf je jednoduché a intuitivní. V zatáčkách sedí jako přibitý díky bateriím v podvozku. Přestože se jedná o rodinný vůz na bázi MPV (Multi-Purpose Vehicle), budete si jeho řízení užívat. Leaf má navíc dostatečnou výkonnostní rezervu. A díky překvapivému zrychlení lze snadno vyřešit nejednu nenadálou situaci tam, kde byste ve voze se spalovacím motorem museli šlápnout na brzdy a modlit se. Maximální rychlost elektromobilu se pohybuje na úrovni 144 km/h.
K dispozici máme Nissan Leaf se zvýšenou kapacitou baterie 30 kWh. Konkrétně se jedná o lithium-iontové baterie, které jsou uložené v podlaze vozu. Při použití nabíječky o síle 50 kW se akumulátor dobije na 80 % své kapacity za půl hodiny. Se standardně dodávanou nabíječkou si však počkáte už 9,5 hodiny. Pomocí obyčejného kabelu pak nabíjení trvá až 15 hodin. Navíc se vloudila chybička do technického provedení nabíjecí zásuvky. Ta se totiž při použití neuzamkne. Může se tak stát, že během nočního nabíjení dojde k vypadnutí nabíječky (pes, kočka nebo nějaký jiný záškodník).
Nissan Leaf přichází s prvky, které řidičům pomáhají dojet na každé dobití co nejdál. Každé dobití na plnou baterii přináší homologovaný dojezd až 250 km dle metriky NEDC. Reálný dojezd je však nižší. Nová 30kWh baterie vozů Nissanu Leaf využívá různé inovativní prvky pro prodloužení dojezdu, ale záleží také na vašem stylu řízení a podmínkách, ve kterých pojedete. Při běžné městské jízdě by dojezd měl činit přibližně 200 kilometrů, ale pokud budete řídit dálniční rychlostí se zapnutou klimatizací, dočkáte se dojezdu okolo 150 kilometrů.
Na konci listopadu došlo k oficiální premiéře nového Nissanu Leaf u českého dovozce. Nissan se drží hesla: „Proč měnit věci, které fungují“. Nečekejte tedy žádné revoluční změny, ale naopak vybroušení již vyzkoušených technologií k vyšší dokonalosti. Vzhled nového Leafu je proto nyní uhlazenější a celkově přijatelnější pro široké masy potencionálních zákazníků. Především zmizely vypouklé čelní světlomety. Přední maska je zkosenější, zásuvka pro dobíjení se přesunula o něco níž. Už se tedy nenachází pod znakem automobilky Nissan.
Zásadní změnou však je prodloužený dojezd až na úroveň 380 kilometrů. Kromě baterií s vyšší kapacitou je navýšení možné i díky tzv. e-Pedal, elektromobil tedy budete v 95 % případů ovládat pouze pedálem plynu. Po jeho sešlápnutí se dostane ke slovu překvapivá akcelerace. Pro zpomalení stačí povolit pedál plynu a auto začne poměrně silně rekuperovat, tedy i brzdit. Z běžné zásuvky se bude 40kWh Leaf nabíjet zhruba 16 hodin, z 380V zásuvky by měla stačit polovina času. Rychlonabíječka pak naplní akumulátor Leafu na 80 % kapacity asi za tři čtvrtě hodiny.
Nissan Leaf je atraktivní rodinný elektromobil se zcela minimálními náklady na provoz a prakticky nulovými na servis. Svým pojetím se po designové stránce nezavděčí každému. I nabíjení docela trvá. Přesto však musíme japonským konstruktérům vzdát hold. Nissan Leaf je právem nejprodávanější elektromobil.