Při výběru pneumatik je energetický štítek dobrým pomocníkem. Prozradí nám informace, které bychom jinak nejspíš nezjistili. Už léta jde o třídu spotřeby, třídu brzdné dráhy na mokru, třídu hlučnosti a také o vnější hlučnost pneumatik v dB. Od 1. května 2021 jsou ale pneumatiky vybaveny novými štítky, které mění počet tříd a přidávají některé informace navíc. Jak se nové štítky liší od těch starých a co všechno v nich nyní najdeme?
Různé typy pneumatik od různých výrobců se liší. Některé pneumatiky vám ušetří trochu paliva, jiné mají lepší jízdní vlastnosti. Ty nejlepší kombinují obojí, ale buď se například musíte spokojit s menším nájezdem, nebo si za ně připlatit. Je tedy zřejmé, že oblasti, v nichž lze pneumatiky vzájemně srovnávat, jsou velmi pestré. A v tuto chvíli přijdou vhod energetické štítky, které vám řadu základních parametrů prozradí.
Staré štítky s platností končící 30. 4. 2021 obsahovaly sedm tříd palivové účinnosti (A–G), sedm tříd přilnavosti (brzdné dráhy) na mokru (A–G) a tři třídy vnější hlučnosti (odstupňováno graficky, méně čárek/vln znamená nižší hlučnost). Ty byly doplněny o číselnou hodnotu, která udávala vnější hlučnost pneumatiky v decibelech (dB).
Testy pneumatik
Energetické štítky jsou při výběru pneumatik důležitým ukazatelem, který vám prozradí, kde zhruba pneumatika svou kvalitou stojí. Špičkové modely renomovaných výrobců (Michelin, Continental, Bridgestone apod.) ale často splňují stejné třídy a podle štítku lze jen těžko určit, která z těchto pneumatik je nejlepší a v čem vyniká (spotřeba, brzdná dráha, celkové jízdní vlastnosti, opotřebení apod.). To vám naopak prozradí nezávislé testy, které pravidelně provádějí například autokluby jako německý ADAC.
Z nových energetických štítků pneumatik toho vyčteme o něco víc než z těch starých. Z grafického hlediska prošly štítky mírnou proměnou a z hlediska údajů se novinky objevily v několika oblastech:
Pro spotřebu a přilnavost na mokru najdeme na nových štítcích o něco méně tříd. Místo původních sedmi (A–G) je jich nyní pouze pět (A–E). A – značí nejvyšší standard, E – naopak ten nejnižší. Čím vyšší standard pneumatiky splňují, tím více paliva vám ušetří, nebo tím kratší je jejich brzdná dráha na mokru.
Mírných změn se dočkalo i značení tříd hlučnosti. Do které třídy pneumatika spadá, nyní už nevyčteme z množství černě vyplněných čar/vln, nýbrž ze značení ABC. Jedno z těchto písmen je vždy větší než ostatní, a právě to označuje třídu, do které daná pneumatika spadá. Změnou prošlo také označení hlučnosti v dB, které nyní najdeme přímo uvnitř zvětšeného symbolu hlasitosti (symbol reproduktoru).
Nově najdeme na štítcích dva symboly, které se týkají vlastností pneumatik v zimních podmínkách. Jde o symboly přilnavosti na sněhu (3PMSF – hora s vločkou uvnitř) a přilnavosti na sněhu (trojúhelník se vzorem ledu). Zatímco s prvním symbolem se už dlouhou dobu setkáváme přímo na zimních pneumatikách, ten druhý je od roku 2021 úplná novinka.
Aby mohla být pneumatika označena symbolem 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), musí projít relativně náročnými testy přilnavosti na sněhu. Tento symbol proto najdeme především u zimních pneumatik, ale není výjimkou ani u kvalitnějších celoročních modelů. Je základní zárukou, že je pneumatika vhodná pro zimní jízdu jak ve střední, tak v severní Evropě.
Na severu ale bývají zimy tužší, a standardy přilnavosti by proto měly být vyšší. A právě k tomuto rozlišení slouží nový symbol přilnavosti na ledu (trojúhelník se vzorem ledu). Jeho získání je podmíněno přísnějšími testy. Pro středoevropské řidiče není příliš relevantní, ale těm skandinávským při výběru pomůže. Řekne jim totiž, že pneumatika je vhodná i do náročnějších podmínek.
V pravé horní části nových energetických štítků najdeme QR kód doplněný o základní informace o pneumatice, jako je její rozměr nebo název. Pomocí tohoto QR kódu si můžeme kdykoliv ověřit, zda jsou informace na štítku pravdivé, a dokonce si dohledat některé další. V QR kódu se totiž ukrývá odkaz do evropské databáze EPREL, kam mají výrobci povinnost údaje odevzdávat. Ověřit pravdivost údajů i to, zda se štítek skutečně vztahuje k dané pneumatice, je proto s novým značením celkem jednoduché.
Nové energetické štítky platí pro pneumatiky od 1. 5. 2021.