Výhody nosičů kol na střechu
Na auto lze většinou namontovat nosiče pro 3 až 4 kola a jsou tak ideální pro rodiny s dětmi, či pokud cestujete ve větší skupině cyklistů. Výhodou umístění na střechu je také to, že nehrozí téměř žádné zašpinění kol od silnice (na rozdíl od nosičů kol na tažné zařízení). Dále odpadají starosti s pořizováním třetí SPZ nebo s montáží tažného zařízení.
Nevýhody nosičů kol na střechu
Nevýhodou může být obtížnější instalace kol na střešní nosiče. Je tedy vhodné zvážit, nakolik je pro vás manipulace s koly ve výšce problémem. Počítejte také s tím, že umístění nosiče má vliv na jízdní vlastnosti vozu, zvyšuje se spotřeba paliva a je třeba dbát zvýšené opatrnosti vzhledem k celkové výšce. S koly na střeše pravděpodobně v garáži nezaparkujete. Nosičům kol na střeše musíte přizpůsobit také rychlost auta. Někteří výrobci maximální rychlost s namontovanými nosiči udávají, někteří ne. Obecně se nedoporučuje rychlost přes 130 km/h. U levnějších nosičů může být maximální doporučená rychlost nižší.
Na rozdíl od ostatních typů nosičů, nosiče kol na střechu kupujete vždy pro každé kolo zvlášť. Pro čtyři kola tak musíte zakoupit čtyři samostatné nosiče.
Jak upevnit nosiče kol na střechu
Samotné nosiče se upevňují na příčníky. Podle typu vozu montujete střešní nosiče buď na příčníky uchycené přímo na střeše auta, nebo příčníky na hagusy. Způsob instalace samotných nosičů na příčníky se může lišit. Setkat se můžete s různými druhy rychloupínacích systému, které mohou instalaci nosičů urychlit. Nejvíce univerzální je ale upevnění pomocí dvou následujících systémů.
|
|
T-adaptér
|
U-profil
|
T-adaptér
Hliníkové příčníky většinou disponují drážkou, do které nosič pomocí T-adaptéru jednoduše nasunete. T-drážku není nutné bezpodmínečně využít (například pokud T-adaptér není součástí balení nosičů).
U-profil
Systém uchycení pomocí ocelových třmenů ve tvaru U. Tento způsob uchycení nosičů je již časově náročnější, než pomocí T-adaptéru, a je k němu potřeba základního nářadí. Používá se zejména u starších ocelových čtverhranných příčníků, ale lze požít i u hliníkových kulatých příčníků.
Některé nosiče obsahují v základní výbavě oba systémy, některé pouze U-matici a T-adaptér musíte dokoupit.
Jak upevnit kola ke střešnímu nosiči
Rychloupínací systém
Nosič obsahuje drážku jen na zadní kolo. To přední musíte nejdříve odmontovat a následně prázdnou vidlici upevnit do nosiče – rychloupínáku. Nevýhodou toho způsobu může být právě uložení odmontovaného předního kola, na které musíte nechat v kufru dostatek místa.
Uchycení za rám kola
Přední i zadní kolo bicyklu se usadí do drážek a upevní se pomocí stahovacích pásků. Rám kola se upne stahovacím hákem. V tomto případě odpadá potřeba demontáže předního kola, což může znamenat značné zjednodušení.
Nosnost jednoho nosiče se zpravidla pohybuje mezi 15 až 20 kg, přičemž většina kol dnes váží do 15 kg. Nezapomeňte ve velkém technickém průkazu zkontrolovat maximální možné zatížení střechy, které se může u jednotlivých aut lišit. Do celkového zatížení se započítává i hmotnost samotných nosičů kol a příčníků.
Zabezpečení proti krádeži
Někteří z výrobců nosičů umožňují uzamčení kola do nosiče a zároveň uzamčení střešního nosiče k příčníku, čímž minimalizují možnost případné krádeže.