Obnovit stránku

Blitzkrieg 3 – RTS pro skalní fandy série (RECENZE)

Aktualizováno

Současné konflikty hráčskou komunitu moc netankují. Většina vývojářů proto své RTS projekty zasazuje buď do nepříliš vzdálené budoucnosti, nebo do dobře známé minulosti. Ruské studio Nival se v posledních letech specializuje především na tahové strategie, čas od času se však věnuje i titulům zacíleným na zásadní akce druhé světové války. Přestože jsem měl možnost hrát řadu děl z jejich produkce, světoznámá série Blitzkrieg mi až do dneška unikala. Nakonec jsem si k ní však díky Blitzkrieg 3 našel cestu. Jak se mi tato zkušenost líbila, se dozvíte v následující recenzi.


• Žánr: RTS • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Nival • Vydavatel: Nival • Platformy a Datum vydání: PC (2. června 2017) • Homepage: cs.blitzkrieg.com/about#s0 • Čeština: Ano (oficiální) 


Co všechno se v recenzi Blitzkrieg 3 dozvíte?

  1. Blitzkrieg 3 nabízí klasický frakční trojlístek
  2. Vyplatí se vám v Blitzkrieg 3 vyhrát?
  3. Na co lze využít v Blitzkrieg 3 akční body?
  4. Dokáže vám umělá inteligence v Blitzkrieg 3 zatopit?
  5. Povedla se optimalizace Blitzkrieg 3?
  6. Je Blitzkrieg 3 lepší než Sudden Strike 4?
  7. HW nároky pro Blitzkrieg 3 PC
  8. Recenze Blitzkrieg 3: závěrečné hodnocení

Blitzkrieg 3 nabízí klasický frakční trojlístek

• Recenze: 14.10. 2017 • Autor: Ondřej Zeman

Již na úvodní obrazovce vás Blitzkrieg 3 postaví před nelehkou volbu. Bez jakýchkoliv dostupných informací si musíte vybrat jednu ze tří herních frakcí. Možná vás to překvapí, ale k dispozici máte agresivní Němce, takticky jednající Spojence a masově útočící Rusy, pro které neměl život jednotlivce prakticky žádnou hodnotu. Poté, co si zvolíte jednoho z členů trojlístku, jste ihned vysláni do pole. Pokud by vám náhodou nevyhovovala skupina, kterou jste si navolili na začátku, můžete ji v průběhu hraní bez větších omezení vyměnit. Osobně tuto možnost vítám, absenci nutnosti absolvovat kampaň za všechna dostupná uskupení totiž považuji za nemalé plus, protože některá díla vás do ní vyloženě nutí.

Blitzkrieg 3; Wallpaper: bitva, tanky, pěchota

Defenzivně laděným hráčům nabízí Blitzkrieg 3 řadu možností, jak bránit strategicky důležité pozice.

Kampaň za všechny frakce je v Blitzkrieg 3 navržena vcelku obstojně. Každý národ má před sebou svou vlastní cestu, po níž musí kráčet. Německá vojska jsou například v úvodních fázích jejich scénáře postavena do role agresora, postupem času se však z útočníků stávají obránci z donucení. Rusové prakticky zažívají odlišnou situaci. Na startu se snaží i za cenu těžkých ztrát udržet zásadní strategické pozice, po určité době jim je však krutou zimou umožněno přejít do divokého protiútoku, který se zastaví až u bran Berlína. Velmi zajímavě je ztvárněna linka za Spojence bojující zpočátku na černém kontinentu.

Nejzásadnějším kladem příběhově laděných akcí je velký důraz na historickou přesnost. Všechny dostupné scénáře se odehrávají na velkých či malých bojištích druhé světové války. V průběhu tažení máte možnost bojovat v Africe, Norsku, Polsku, Rusku, Francii a Německu. Mise jsou v Blitzkrieg 3 rozděleny do dvou kategorií. Primární operace většinou posunují časovou osu a přináší nové jednotky. Vedlejší bitvy jsou spíše zpestřením nežli něčím skutečně zásadním. Zkušenostmi jste odměněni za vítězství i prohry. Pokud bych měl Blitzkrieg 3 srovnat s nedávno recenzovanou RTS Sudden Strike 4, obě díla by tady zřejmě dopadla stejně, protože jejich kvality jsou v tomto ohledu nepopiratelné.

Blitzkrieg 3; Gameplay: výběr frakce Blitzkrieg 3; Gameplay: bojiště Afrika

i Mrkněte na náš nový Herní magazín!

Vyplatí se vám v Blitzkrieg 3 vyhrát?

Odměna za prohru je v Blitzkrieg 3 samozřejmě výrazně nižší než za předpokladu, že to protivníkovým vojskům pořádně natřete. Vítězství vám kromě většího počtu zkušenostních bodů pro vašeho generála a příjemného pocitu přinese také nové pěchotní a obrněné jednotky, jež v následujících bitvách značně ovlivní situaci na bojišti. Všechny akce je kvůli tomuto faktu dobré projít skutečně hodně poctivě. Když je jen proletíte, riskujete tím, že přijdete o techniku, která by vám mohla příští boje usnadnit.

Před startem střetu vám Blitzkrieg 3 dá vždy k dispozici malou tabulku, do níž vložíte jednotky, jež s vámi půjdou do akce. Hra vás v tomto ohledu limituje jen v minimálním měřítku. Za určitý počet akčních bodů si lze prakticky definovat armádu dle svých představ. Vést do boje můžete tanky, lehkou pěchotu, protitankovou techniku, artilerii a polopásová vozidla, jež jsou velmi efektivní v boji proti větším skupinkám infanterie. Všichni přeživší na konci mise dostanou za své výkony zkušenostní body posunující jejich dovednosti na vyšší úroveň. V praxi to znamená to, že čím víc akcí s vojáky absolvujete, tím výraznější bude jejich efektivita v boji.

Všechny současné národy mají po ruce osobitou škálu jednotek, jež se liší jak statistikami, tak i vzhledem a výstrojí. Německá armáda je zaměřena především na těžkou techniku, její pěchota je méně účinná v boji než vojáci Rusů, kteří nemají takové problémy s tím, že padnou. Sovětská strana mi přijde středně efektivní snad v každém ohledu, nad ostatními výrazně nevyčnívá. V rámci infanterie a podpory vystrkují růžky především Spojenci, jejichž artilérie je na hodně vysoké úrovni. Balance celku je obstojná, žádná strana tu nemá vyloženě navrch. 

Základní design jednotek je slušný. Pokud však Blitzkrieg 3 v tomto ohledu srovnám se Sudden Strike 4, moc dobře z toho nevychází, protože některé aspekty jsou tu odladěny méně. Pro lepší pochopení celé situace uvedu příklad. Tanky je v Sudden Strike 4 možné poškodit více různými způsoby. Když máte štěstí, vyřadíte jim permanentně děla, kulometné věže, pásy či motor.  Zde je narušení fungování techniky jen dočasného rázu, což v praxi znamená, že se těžkopádný kolos po pár vteřinách opět zotaví. Mimoto nepotřebuje stálou posádku, která by jej obsluhovala, takže si nemusíte lámat hlavu s tím, jak využijete vaše muže. 

Blitzkrieg 3; Gameplay: tanky Blitzkrieg 3; Gameplay: vylodění Blitzkrieg 3; Gameplay: těžká technika

i Mohlo by vás zajímat
Sudden Strike 4, klasika v líbivém kabátci (RECENZE)
Total War: Warhammer 2 – Nový svět čeká (RECENZE)
Microsoft konečně oznámil Age of Empires IV
Jak se nám hrálo Call of Duty: WWII v PC betě?

Na co lze využít v Blitzkrieg 3 akční body?

V úvodních fázích mise budou akční body, jimiž disponujete, přetaveny v jednotky. V případě, že budete chtít hodnotu těchto bodů obnovit na původní hladinu, nezbude vám nic jiného než plnit různé zásadní vojenské cíle. Za získanou měnu je možné doplnit bojem ztenčené oddíly, které v bitvách vždy utrží nemalé ztráty. Naverbovat do svých řad můžete jak techniku, tak i čerstvé vojáky. Využít ji lze také k aplikaci speciálních schopností, jež dokáží často zvrátit situaci na bojišti.

Blitzkrieg 3; Gameplay: výsadek Blitzkrieg 3; Gameplay: zásah artilerie

Spektrum schopností využitelných v boji bude určovat především velitel, kterého si před začátkem bitvy navolíte. Každá herní frakce disponuje v Blitzkrieg 3 specifickou škálou výrazných vojevůdců, jejichž styl boje je definován především historickým zaměřením. Německý polní maršál Erwin Rommel má k dispozici slušné spektrum tanků a protitankové techniky. V případě, že se s ním rozhodnete plnit mise, budete za odměnu dostávat další obrněnce. Jeho kolega generál Albert Kesselring naopak kontroluje letectvo, takže má stále po ruce velmi slušnou vzdušnou podporu. Za úspěchy je odměňován pěchotními jednotkami a lehkými vozidly.

S mechanizmem jasně definovaných generálů jsem se měl možnost setkat už u několikrát zmíněné RTS Sudden Strike 4. V rámci elementární definice se Blitzkrieg 3 moc neliší od uvedené konkurence. Navolený velitel slušně ovlivňuje styl, jakým povedete bitvu, takže si jej musíte vybrat vždy podle toho, jaký způsob boje vám vyhovuje nejvíce. Kromě volby velitele budete muset stabilně řešit také rozdělování vývojových bodů v dílně, jež vám umožní vylepšit si pěchotu, vozidla, podporu a zbraně, s nimiž budou vaši vojáci operovat. 

Blitzkrieg 3; Wallpaper: Artilérie na nádraží; Dora

Blitzkrieg 3 Deluxe Edice nabízí kromě starých misí také nové akce, které jsou navrženy stejně kvalitně jako jejich předchůdci.

Dokáže vám umělá inteligence v Blitzkrieg 3 zatopit?

Tvůrci Blitzkrieg 3 se hodně pyšní umělou inteligencí jménem Boris, který se proti vám postaví v případě, že se nebudete chtít střetávat s lidskými soupeři. Boris je průměrně jednající AI, jež má často nemalé problémy s nastalými situacemi. Jeho úroveň je i na nejvyšším stupni obtížnosti nedostatečná. Jeho akce jsou zbytečně agresivní a schází jim celková koordinace. Fakticky je schopný na váš oddíl posílat jednoho pěšáka za druhým až do momentu, než plně vykrvácí.  Zatopit vám dokáže jen za předpokladu, že v průběhu bitvy na nějakou dobu odejdete od PC, jinak nemá žádnou šanci uspět. 

Boris se vývojářům z Nivalu moc nevyvedl. Návrh map je na tom naštěstí o něco lépe. Bojiště vám nabídnou dostatečné množství přírodních překážek, defenzivní techniky, úkryt poskytujících budov a strategicky zásadních pozic vhodných k vykopání zákopů. Velikost herních lokací není nikterak závratná. Vojsko je projde křížem krážem během několika minut. Zápasy proto nejsou z nejdelších ani za předpokladu, že hrajete proti normálním hráčům (1vs1, 2vs2, 3vs3). Jedna bitva vám zabere asi 15 – 20 minut čistého času.

Povedla se optimalizace Blitzkrieg 3?

Vývoj Blitzkrieg 3 byl poněkud zdlouhavý. Jeho tvůrci se proto rozhodli, že své dílo budou nejprve prezentovat skrze předběžný přístup. Po jeho opuštění si hráči i recenzenti stěžovali na nepříliš kvalitní optimalizaci, která je trápila po celou dobu hraní. V současnosti je hodně kritizovaný nedostatek do jisté míry již minulostí, hra jede relativně slušně na většinu dostupných nastavení. Čas od času jsem však zaznamenal menší propady fps, nejednalo se však o nic extrémního. Celku bych po technické stránce vytkl především absenci možnosti hrát bez připojení k internetu. Pokud vám vypadne připojení, do hry se nedostanete.

Audiovizuální prvek svou výrazností určitě nikoho neohromí. Blitzkrieg 3 s jeho pomocí může zastínit maximálně své předchůdce, nikoli však konkurenční tituly nabízející výraznější vizuální i zvukový zážitek. Jestliže bych Blitzkrieg 3 soudil podle grafického kabátce, nedopadlo by to s ním nejlépe, vypadá totiž jako f2p strategie, nikoli jako titul hodný koupě.

Blitzkrieg 3; Gameplay: destrukce továren Blitzkrieg 3; Gameplay: bojiště Norsko

Je Blitzkrieg 3 lepší než Sudden Strike 4?

Dle mého názoru nikoliv. Blitzkrieg 3 rozhodně není špatnou hrou, v mnoha ohledech se však nemůže komplexnímu Sudden Strike 4 rovnat. Je hodně jednoduchý, prakticky ho táhne především obsáhlé spektrum jednotek a propracovaná historická kampaň, v jejímž rámci vám autoři ukazují různé zásadní momenty druhé světové války. Ostatní herní prvky jsou spíše průměrného či mírně nadprůměrného rázu. Kdyby byly zpracovány lépe, určitě bych se na tvůrce nezlobil. Investici do tohoto dílka bych doporučil především skalním fanouškům série. V případě, že k ní nemáte vztah, poohlédněte se jinde. Hra je k dostání na PC od 11. října v Blitzkrieg 3 Deluxe Edici nabízející všechen dostupný obsah.


Blitzkrieg 3; Wallpaper: bitva, tanky, jednotky

Blitzkrieg 3 nabízí zničitelné prostředí - po nějakém čase tak na mapě budou probíhající tuhé boje dobře znát.

HW nároky pro Blitzkrieg 3 PC


Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows XP SP3 Windows 7/8/8.1/10
Procesor Intel Core 2 Duo 2.66 Ghz Intel Core i7
Grafická karta NVIDIA GeForce GT 240 / Radeon HD 6570 NVIDIA GeForce GTX 780
DirectX DirectX 10.0 DirectX 10.0
Operační paměť  2 GB RAM 8 GB RAM
HDD 10 GB 10 GB

Recenze Blitzkrieg 3: závěrečné hodnocení

Hodnocení 60% Alza.cz
Hlavní parametry: Hratelnost
65%
Audiovizuální zpracování
60%
Znovuhratelnost
60%
Blitzkrieg 3; recenze

Klady

  • Obsáhlé spektrum jednotek
  • Skutečně propracovaná historická kampaň
  • Odlišně navržení velitelé

Zápory

  • Nutnost permanentního připojení k síti
  • Celková nevýraznost
  • Nepříliš chytře jednající AI
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Hry hraji rekreačně již od dětství. V průběhu let se z mého koníčku stal profesionální směr, kterým jsem se rozhodl kráčet. Nyní mám za sebou několik desítek herních recenzí. Holduji především strategiím, tahovým RPG a kvalitním FPS.
P-DC1-WEB24