Teleskop je nepostradatelné příslušenství pro všechny pozorovatele tajuplných zákoutí vesmíru. Některé hvězdářské dalekohledy jsou více, jiné méně, skladné a přenosné, na výběr máte také odlišné typy optických mechanismů. Jaký hvězdářský dalekohled by mohl být ten pravý pro vás? Nechte se inspirovat.
Pokud vybíráte hvězdářský dalekohled, jistě se dostanete k volbě optického mechanismu. K dispozici jsou modely se soustavou
čoček, nebo zrcadel. V čem se čočkové a zrcadlové teleskopy liší? Máme pro vás stručný přehled.
Zrcadlový hvězdářský dalekohled neboli reflektor
Zrcadlový hvězdářský dalekohled má soustavu zrcadel, které odráží
paprsky světla do okuláru. Mezi zrcadlové patří amatérské dalekohledy s malým průměrem objektivu, ale i největší teleskopy
na světě.
Zrcadlové astronomické dalekohledy jsou zpravidla levnější než jejich čočkové varianty.
Zrcadlový dalekohled může mít skutečně velká zrcadla, která zachytí velké množství světla.
Čočkový hvězdářský teleskop (refraktor)
Čočkový hvězdářský teleskop využívá obdobný systém jako nejstarší
dochované dalekohledy – soustavu čoček, která světlo láme do okuláru. V porovnání se zrcadlovými jsou tyto teleskopy
větší, těžší a v neposlední řadě dražší. Nabízí však také několik výhod.
Teleskop se soustavou čoček nabízí velmi ostrý a kontrastní obraz.
Uzavřený tubus je odolný vůči znečištění a nepříznivým účinkům proudícího vzduchu.
Čočkový astronomický dalekohled je z hlediska stability optiky odolnější než ten zrcadlový.
Zrcadlový i čočkový hvězdářský dalekohled splní všechny vaše požadavky. Větší pozornost při výběru věnujte průměru objektivu a dalším parametrům přímo ovlivňující kvalitu obrazu.
Teleskopický dalekohled a průměr objektivu – čím větší, tím lepší
Průměr objektivu je jedním z nejdůležitějších parametrů, který každý teleskopický dalekohled má. Při výběru mějte na paměti, že čím větší je průměr objektivu, tím více optický mechanismus zachytí světla. Platí tedy, že s větším objektivem uvidíte i objekty vyzařující méně světla, jako jsou vzdálené hvězdy či mlhoviny.
Průměry objektivů se udávají v milimetrech. Mezi ty malé patří objektivy s průměrem 40 mm, mezi velké pak počítáme hvězdářské dalekohledy se 130mm objektivy.
Teleskop a zvětšení – Měsíc na dosah
Stejně jako každý jiný dalekohled i teleskop zabíraný obraz zvětšuje. Několikanásobné zvětšení přináší dobrý jas, kontrast a široké zorné pole. Mars si s ním však neprohlédnete. Na pozorování planet či galaxií se hodí sto a vícenásobná zvětšení, která jsou ale použitelná pouze za příznivých podmínek.
i
K dostání je i univerzální teleskop vhodný pro pozorování blízkých i vzdálených objektů. Díky širokému využití se jedná o ideální hvězdářský dalekohled pro děti.
Hvězdářský dalekohled – další důležité parametry
Hvězdářský dalekohled má kromě průměru objektivu a hodnoty zvětšení několik dalších funkcí a parametrů, které stojí za zmínku. Jedná se zejména o svítivost či ohniskovou vzdálenost.
Světelnost dalekohledu označuje poměr průměru objektivu a ohniskové vzdálenosti.
Ohnisková vzdálenost teleskopu napovídá, jak velký obraz bude v ohnisku objektivu zobrazen.
Barlowova čočka přináší možnost prodloužit ohniskovou vzdálenost objektivu a tím celého teleskopu.
Azimutální montáž umožňuje otáček dalekohledem horizontálně a vertikálně (kolem dvou os).
Paralaktická montáž má jednu osu sladěnou s rotací Země. Pro sledování zaměřeného objektu pak stačí pohyb po jedné ose.
Elektronický dalekohled dokáže identifikovat objekty na obloze
Elektronický dalekohled má zabudovaný GPS modul a několik dalších součástí, které mu umožňují automaticky rozeznávat objekty na obloze, sledovat je a vytvářet úchvatné fotografie s dlouhou expozicí. Díky bezdrátovému připojení jej lze ovládat pomocí chytrého telefonu nebo jako hvězdářský dalekohled s připojením k PC.
My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.