Obnovit stránku

DiRT Rally 2.0 (RECENZE) – realismus na prvním místě

Aktualizováno

Víte, že John Armstrong je britský rally závodník a ne vítěz Tour de France nebo dokonce první člověk na měsíci? Že vlásenka je název pro specifický typ zatáčky a ne spona do vlasů? Pak je zcela jistě DiRT Rally 2.0 ve vašem hledáčku. Závodních her specializujících se na rally není na trhu zrovna málo, a pokud vidíte na přebalu hry vývojářské studio Codemasters, jde většinou automaticky o známku kvality, je tomu tak ale i tentokrát? Nenechali se vývojářské závodní legendy strhnout vlnou arkádových titulů? To se dozvíte v naší recenzi.

Recenze (PS4 Pro)Novinky


• Žánr: Závodní simulátor • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Codemasters • Vydavatel: Codemasters • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (26. února 2019) • Homepage: www.codemasters.com/game/dirt-rally-2-0/ • Čeština: Ne


Části článku:


Obsah recenze DiRT Rally 2.0 (PS4 Pro)

  1. Konečně kvalitní rally na obzoru?
  2. DiRT Rally 2.0 sází na realismus
  3. Kariéra rally závodníka není žádný med
  4. Druhé DiRT Rally není nic pro fanoušky Need for Speed
  5. Nejkrásnější rally hru současnosti trápí absence obsahu
  6. DiRT Rally 2.0 je jediná a nejlepší šance na kvalitní rally
  7. Recenze DiRT Rally 2.0: závěrečné hodnocení
  8. HW nároky pro DiRT Rally 2.0 PC

Konečně kvalitní rally na obzoru?

• Recenze: 11. 3. 2019 • Autor: Filip Němec

Fanoušci rally závodění, myšleno toho virtuálního, nemají moc možností jak ukojit své řidičské touhy. Patrně nejlepší volbou je série WRC od konkurenčních Kylotonn Games, která má své kvality, ale v rámci globální herní produkce to zkrátka nejsou ty nejlepší hry. V podstatě jedinou šancí na kvalitní rally je tak dnes už postarší Richard Burns Rally, nekompromisní simulátor, jenž vám nepromine sebemenší přešlap. Jenže tomu zase chybí aktuální licence a dnešním dnům odpovídající vizuál.

DiRT Rally 2.0; wallpaper: cover, Polo

Druhý díl se kromě technického posunu dočkal také přiblížení ostatní herní produkci. DiRT Rally 2.0 tak nabídne krásné a přehledné menu nebo třeba relativně krátké nahrávací časy, které vám zpříjemňuje velmi pěkná infografika.

Je tu samozřejmě ještě DiRT 4, ale ten je hodně arkádově zaměřený a fanoušky realismu vůbec nepotěší. Obsahem, zpracováním a hratelností však jde o nejlepší rally titul současnosti. Prosím? Že jsem zapomněl na nedávné V-Rally 4? Nezapomněl, to jsem se jen pokusil vytěsnit ten nepříjemný pocit z toho, že se zcela zbytečně vyplýtvalo množství peněz a mého času na něco zcela zbytečného. Codemasters si však jsou vědomi očividné díry na trhu, kterou si otestovali prvním dílem DiRT Rally z roku 2006 a nyní s nohou na plynu vyráží vstříc našim herním strojům s vyladěným pokračováním.

DiRT Rally 2.0 sází na realismus

Trošku zvláštním číslováním se Codemasters nepokouší působit odlišně. DiRT Rally 2.0 není jen druhým dílem, ale opravdu spíše dalším vývojovým stupněm, ke kterému se označení „dva tečka nula” hodí nejvíce. Autoři mnoho prvků výrazně vylepšili a já se hned z kraje nebojím nové DiRT Rally označit za nejlepší rally simulátor dnešních dní. Mezi zásadní vylepšení patří zejména realističtější práce s nejrůznějšími povrchy. Na první pohled by se mohlo zdát, že autoři počítají jen s několika málo druhy, jako je asfalt, písek či šotolina. Podle slov vývojářů ale rozlišují hned několik desítek povrchů, které se dále člení také podle toho, v jaké denní době a samozřejmě povětrnostních podmínkách právě závodíte.

DiRT Rally 2.0; gameplay: noc DiRT Rally 2.0; gameplay: pohled řidiče DiRT Rally 2.0; gameplay: posádka

V noci budete odkázáni pouze na instrukce vašeho navigátora. Ten je namluven perfektně, což realistický pocit šroubuje ještě blíže k závodní nirváně.

Třešničkou na dortu je pak degradace závodní trati, kterou si lze vypnout nebo nastavit na realistický či rovnou hardcore režim. O jemných nuancích této funkce by se dalo básnit na mnoha řádcích, jde ale především o to, že stav trati se postupem času mění v závislosti na tom, kolik po něm projelo aut. Při rally tak záleží, jestli startujete závod na začátku závodního pole nebo dýcháte výfukové plyny oponentů před vámi. Podobně to pak funguje při rallycrossu, jež DiRT Rally 2.0 také nabízí. S dalšími a dalšími koly dochází k vyjíždění hlubokých kolejí, takže pokaždé musíte jet trochu jinak. Rychlost a nájezd do zatáčky, který vám ukázkově vyšel v prvním kole, vám při dalším průjezdu stejného úseku nepřinese stejné výsledky.

Autoři také přiřkli větší význam váze jednotlivých vozů a zlepšil se i destrukční model. Poničení karoserie vypadá podstatně lépe, nicméně pořád nejde o nic fantastického. Při bližším pohledu například zjistíte, že vcelku obyčejná věc jako prasknutí pneumatiky je proces přinejmenším odfláknutý. V jeden moment ještě máte pneumatiku zcela v pořádku, zatímco o milisekundu později už vidíte prázdný kovový disk a ve vzduchu se vznášející černé kusy čehosi, co má asi připomínat plášť pneumatiky. Takových drobností si ale všimnete pouze při detailním zkoumání závodu pomocí záznamu, který se skvěle hodí pro analýzu vaší jízdy.

DiRT Rally 2.0; gameplay: Polsko DiRT Rally 2.0; gameplay: okruh

Rozdílnost povrchů a jejich opotřebení je hlavním tahákem hry. Jinak se vám pojede na polských prašných cestách jako vedoucímu vozu a jinak na vyjetých zablácených kolejích v šesté jízdě bahnitého rallycrossu.

Kariéra rally závodníka není žádný med

Samotný základ naopak zůstal prakticky beze změn. Středobodem DiRT Rally 2.0 je stále kariéra, která se opět dělí na samostatně stojící kariérní režim rally a rallycrossu. Je sympatické, že obě disciplíny jsou zcela oddělené a ještě více potěší fakt, že je můžete mít rozehrány obě současně, což variabilitu hry příjemně rozšiřuje. Rallycross navíc oproti předchozímu dílu není jen „aby se neřeklo“ přívěskem. Nabízí oficiální licenci, povedené tratě a poměrně dlouhou herní dobu. Právě k rallycrossu jsem rád odbíhal od klasického rally.

Rallycross mi totiž přišel jako o trochu snadnější disciplína, klasické rally vám vymáchá ústa ve vyjetém oleji a nechá vás přejet tím nejhrubším vzorkem závodních pneumatik. Hlavní vtip je ale v tom, že to neudělá hned na začátku. Úvod kariéry se samozřejmě nese v duchu oťukávání se s hrou, a tak vás čekají slabé kousky jako Lancia Fulvia nebo dokonce Mini Cooper. Pokud jste už alespoň jednou hráli nějakou realističtější závodní hru, patrně nebudete mít problémy se kvalifikovat do vyšší soutěže, byť určitě neopanujete hned první příčky. Jde ale především o to, že dostat smyk s těmito plečkami je složitější, než se vybourat s nákupním vozíkem mezi regály Tesca.

DiRT Rally 2.0; gameplay: start DiRT Rally 2.0; gameplay: erzeta

Obrázek 1: Rallycross má v rámci DiRT Rally 2.0 rozhodně své místo. Obrázek 2: Hlavní hvězdou hry je však klasické rally.

Druhé DiRT Rally není nic pro fanoušky Need for Speed

Pak ale přijdou vyšší soutěže a vy najednou zjistíte, že DiRT Rally 2.0 není pro žádná ořezávátka. Nejde jen o to vědět, že do zatáčky musíte brzdit trochu s předstihem nebo snad dokonce i o pokročilejší znalost plynulého dávkování plynu (to vás Need for Speed nebo Forza Horizon rozhodně nenaučí). Jakmile se dostanete k silnějším vozidlům z Group A nebo Rally GT, budete mít pocit, že si z vás autoři střílí. S těmito výkonem překypujícími bestiemi budete muset zacházet s nejvyšší opatrností a připravte se na to, že sžívání se s novým mazlíčkem je závodní alternativou sestěhováním se s novou partnerkou či partnerem.

Pokud jste totiž zvyklí z arkádových her, že auta budete střídat častěji než ponožky, v DiRT Rally 2.0 na něco takového zapomeňte. Sehrání se s novým strojem nezabere minuty, ale spíše hodiny, rozdíly v chování vozů i v rámci jedné kategorie jsou totiž často propastné a bude to chtít opravdu hodiny a hodiny rally závodění, dokud  nezačnete i na tu nejnižší obtížnost obsazovat první místa. Odměnou je vám však skvělý pocit zadostiučinění a vědomí toho, že jste se opravdu něco naučili.

DiRT Rally 2.0; gameplay: Fabia R5 DiRT Rally 2.0; gameplay: Škoda Fabia

Ve vozovém parku nechybí ani mladoboleslavská Škoda Fabia ve své „erpětkové“ verzi.

Nejkrásnější rally hru současnosti trápí absence obsahu

Slabinou DiRT Rally 2.0 je bohužel nabídka míst, kde si můžete zazávodit. Těch je pouze šest a vynahrazovat tento fakt může pouze jejich absolutní odlišnost a také relativně vysoký počet erzet, které každá z lokací nabízí. Mně osobně nejvíce nadchl Nový Zéland, jenž je zkrátka nádherným místem. K srdci mi ale přilnulo i sousední Polsko. To je se svými chaloupkami a polnostmi, jež se prolínají s klasickými středoevropskými lesíky, velmi podobné naší domovině. Naopak noční můrou je Argentina, kde je to samý balvan a v podstatě každá chyba vás bude stát kus karoserie nebo rovnou pneumatiku (jednu si můžete vzít s sebou jako rezervu, ale musíte počítat s větší hmotností vozu).

DiRT Rally 2.0; gameplay: bouře v Polsku DiRT Rally 2.0; gameplay: Nový Zéland DiRT Rally 2.0; gameplay: Peugeot 206

Variabilita tratí je solidní, jejich množství už ale tolik nepotěší.

Jako u jiných her se Season Passem se však nemohu ubránit pocitu, že tu už dávno před vydáním bylo vytvořeno třeba devět lokací, ale ta tři chybějící se ze hry zkrátka vyjmuly a stala se obsahem právě pro placený přídavek. Utvrzuje mě v tom například absence některých ikonických prostředí, protože mezi pískem, blátem a asfaltem na první pohled absentuje sníh, který v žádné rally hře zkrátka nesmí chybět. To je jako udělat nový díl Need for Speed bez možnosti instalovat si do všech aut nitro.

Avšak zatímco polemika nad násilně vytrhnutým obsahem ve formě tratí je ve výsledku opravdu jen prázdným tlacháním, nad slunce jasné je naopak to, že DiRT Rally 2.0 je krásnou závodní hrou. Pokud sledujete realismem nasáklé tituly od Codemasters či jejich oponentů z Kylotonn Games, společným jmenovatelem byla vždy horší vizuální stránka, to ale tentokrát neplatí. Jsou samozřejmě vidět určité ústupky třeba ve formě velmi krátké vykreslovací vzdálenost (trsy trávy podél trati vyskakují jako houby po dešti), ale celkově je druhé DiRT Rally nejhezčí rally hrou současnosti.

DiRT Rally 2.0; gameplay: drift DiRT Rally 2.0; gameplay: grafika DiRT Rally 2.0; gameplay: zatáčka

I přes jasný pokrok ve vizuálním zpracování nemůže DiRT Rally 2.0 konkurovat hrám jako je Forza Horizon 4 nebo Gran Turismo Sport. Pochvalu si však autoři zaslouží za stabilních 60 fps, což je u rychlé závodní hry velké plus.

Dirt Rally 2.0 je jediná a nejlepší šance na kvalitní rally

Pokračování skvěle přijatého DiRT Rally je závodním simulátorem bez kompromisů. Někteří hráči hovoří o tom, že se hra drobně inspirovala u sesterské série DiRT a je o malinko jednodušší. Já si však troufnu tvrdit naprostý opak, protože díky propracovanější práci s povrchy, opotřebením pneumatik či váhou vozidla jsou závody realističtější a tím pádem i obtížnější. Je proto dobře, že se dvojka soustředí opravdu jen na samotné závodění. Starost o vlastní tým byla zredukována na nutné, leč zábavné minimum, takže jen občas najmete nového mechanika či tu a tam utratíte nějaké vysoutěžené dolárky, nemusíte se však strachovat o to, že by vám odešel mechanik a podobně.

Návrat naopak slaví denní a týdenní výzvy pro ty, kteří chtějí v DiRT Rally 2.0 strávit opravdu hodně času (a být opravdu dobří). Bohužel právě tyto výzvy, jež jsou napojené na komunitu, vyžadují neustálé připojení k síti RaceNet, takže i když se oddáváte pouze klasické kampani, vždy musíte být online. Takových vad na kráse druhého DiRT Rally je však velmi málo. Jakožto hráč, který se nespecializuje pouze na závodní simulátory, navíc oceňuji i detaily, jako je propracované a jednoduché menu (to je něco, co jedním směrem vyhraněné hry pořád neumí) a také fakt, že i s klasickým gamepadem si vcelku obstojně zazávodíte. DiRT Rally2.0 vychází 26. února na PC, PS4 a Xbox One.

DiRT Rally 2.0; gameplay: rallycross

DiRT Rally 2.0 je vynikající závodní simulátor, který nechává v prachu veškerou konkurenci.

Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.

• Zdroje: Vlastní

Recenze DiRT Rally 2.0: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 89 % Alza Magazín
Hlavní parametry: Hratelnost
95 %
 Audiovizuální zpracování
85 %
 Znovuhratelnost
95 %
DiRT Rally 2.0; recenze

Klady

  • Oddělené kariéry rally a rallycrossu
  • Vynikající ozvučení motorů
  • Povedený vizuál a 60 fps
  • Uspokojivá nabídka vozů
  • Vylepšený fyzikální model
  • Systém degradace povrchu

Zápory

  • Pouze šest prostředí
  • Nemožnost nastavit u rychlé hry samostatně počasí a denní dobu

DiRT Rally 2 – Novinky

  1. (8. 2. 2019) Škoda Fabia R5 ve vozovém parku + nové gameplay záběry
  2. HW nároky pro DiRT Rally 2 PC

Škoda Fabia R5 ve vozovém parku + nové gameplay záběry

• Novinka: 8. 2. 2019 • Autor: Filip Němec

Očekávaný druhý díl oblíbeného závodního simulátoru Dirt Rally vychází už 26. února, a přestože se na hru těším, mám v paměti ještě ne příliš uspokojivý oznamující trailer. Autoři sice přispěchali rovnou se sedmnácti minutami z hraní, ale značná skepse ne a ne vyprchat. Zatímco po stránce hratelnosti působí záběry poměrně uspokojivě, vizuálně je to stále celkem bída. Prostředí jako takové nevypadá na první pohled úplně špatně, při bližším zkoumání však okamžitě uvidíte slabší textury. O něčem vypovídá i odraz ve zpětném zrcátku, který je sice funkční (doba rozmazaných zrcátek už je naštěstí pryč), ale i tak je kvalita odrazu hodně špatná.

DiRT Rally 2.0 zkrátka asi nebude závodním krasavcem, nicméně po stránce hratelnosti to vypadá dobře. Z gameplay videa se zážitek z jízdy jen těžko posuzuje, chování vozu na mě ale působí opravdu velmi realisticky. Kalužemi vyplněné zatáčky působí podobné potíže jako ve skutečnosti a každá změna povrchu je okamžitě znát. Dobrý pocit mám také z chování vozu při skocích a těsně po dopadu, což jsou prvky, jejichž vylepšení autoři slibovali spolu s modernějším destrukčním modelem nebo přilnavostí pneumatik při nižších rychlostech.

DiRT Rally 2 – záběry z hraní profesionálního závodníka (gameplay)

Autoři úzce spolupracují s profesionálními závodníky, aby přinesli co nejvěrnější zážitek z jízdy. Že se reálné zkušenosti nedají uplatnit při hraní, vyvrací právě toto video, jízda v podání závodního profíka totiž vypadá perfektně.

Seznam vozidel zdobí česká Škoda Fabia R5

Pokud existuje seznam úkolů, jež musí každé studio učinit před vydáním závodní hry, pak jednou z hlavních položek je zcela určitě odtajnit seznam dostupných vozidel. DiRT Rally 2.0 samozřejmě nebude šokovat stovkami aut jako třeba série Forza Motorsport či o poznání arkádovější sestřička Horizon, novinka od Codemasters však své trumfy má. Našince totiž potěší přítomnost mladoboleslavské Škody Fabia R5, která v rámci rally závodů není žádným ořezávátkem ani co se celosvětového měřítka týče. Ve virtuální garáži pak najdete klasiky jako se Subaru Impreza či Citroen C3 R5, chybět však nebude ani majestátní Aston Martin V8 Vantage GT4 nebo pro rally upravený Ford Mustang. Ne celý seznam se můžete podívat zde.

DiRT Rally 2.0; screenshot: interface DiRT Rally 2.0; screenshot: poškození

Obrázek 1: Pokud jste hráli předchozí díl, popřípadě předchůdce s názvem Colin McRae Rally, poznáte ikonický interface. Obrázek 2: Jednou z připravovaných novinek by měl být i vylepšený model poškození.

Hlavní designér DiRT Rally 2.0 na projížďce

Často se stává, že tvůrci her zůstávají odtrženi od reality, kterou se snaží ve svých výtvorech simulovat. U arkádových závodů to zase až tak nevadí, v případě simulátorů je však znalost skutečného chování vozu a dalších reálných mechanik přímo klíčová. V případě Codemasters se ale není v tomto směru čeho obávat. Ve funkci poradce dozoruje vývoj profesionální závodník Jon Armstrong, který vzal na projížďku hlavního designéra Rosse Gowinga. Na výsledek se můžete podívat níže, Gowing však minimálně na videu působí dojmem, že mu rychlé rally závody nedělají žádné problémy a má tak dobrý přehled o tom, jak takové reálné závodění vypadá.

DiRT Rally 2.0 – hlavní designér hry na projížďce

Gowing se sice při tvrdších dopadech nervózně pochechtává, je však vidět, že vysoká rychlost spolu s blátivým rally mu nečiní žádné problémy.

HW nároky pro DiRT Rally 2 PC


Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i3-2130 3.4GHz / AMD FX-4300 Intel Core i5-8600K 6-Core 3.6GHz / AMD Ryzen 5 2600X 6-Core 3.6GHz
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 650 Ti / Radeon HD 7750 1GB GDDR5 NVIDIA GeForce GTX 1070 / Radeon RX Vega 56 8GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 8 GB 8 GB
HDD 50 GB 50 GB

S jakým herním PC na DiRT Rally 2?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox GTX1060

Minimální požadavky:

Alza GameBox GTX1060

Alza GameBox GTX1070Ti

Doporučené požadavky:

Alza GameBox GTX1070Ti

Alza GameBox RTX2080

Pro náročné:

Alza GameBox RTX2080

i Mohlo by vás zajímat

DiRT Rally 2.0 vychází 26. února 2019 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme pravidelně informovat.

 

DiRT Rally 2.0 Oznámení

DiRT Rally 2 – Oznámení

  1. Codemasters oznámili DiRT Rally 2
  2. HW nároky pro DiRT Rally 2 PC

Codemasters oznámili DiRT Rally 2

• Oznámení: 27. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Harcovníci závodních her, jež jsou v poslední době známí spíše kvantitou než-li kvalitou svých titulů, nám v únoru naservírují pokračování své pravděpodobně nejslavnější hry. DiRT Rally 2.0 vyjde 26. února 2019 posilněno oficiální licencí FIA, takže se můžeme těšit na osmičku reálných okruhů a samozřejmě také skutečné a zejména aktuální vozy. Co se závodních lokací týče, víme o Argentině, Novém Zélandu, Španělsku, Austrálii, USA a dokonce také Polsku.

DiRT Rally 2.0 – oznamující video (trailer)

Rychle střižený trailer ukazuje napjaté závody plech na plech a divokou přírodu. Zároveň ale neodhaluje nic zvláštního. Prostě další DiRT Rally.

Oznamující trailer sice má tu moc pravověrné fanoušky původního dílu navnadit na ten nadcházející, na druhou stranu ale neobsahuje nic převratného. Pokud bych chtěl být hodně kritický, rozhodně bych vypíchnul vizuální zpracování, které nevypadá nijak úchvatně, zejména co se detailů jednotlivých vozidel týče. Celkově mi obsahem i střihem připomněl několik let staré tituly od Codies, takže se možná právem obávám, že DiRT Rally 2.0 bude více než na novinkách lpět na minulosti a přinese vlastně to samé, co kdysi jednička.

DiRT Rally 2; screenshot: auta DiRT Rally 2; screenshot: Audi Quattro

Obrázek 1: Díky licenci FIA si zazávodíme v originálních modelech, jež odpovídají sezóně 2018. Obrázek 2: Autoři však nezapomínají ani na klasiky z dob minulých.

Pokud už nyní uvažujete o koupi, vývojáři zároveň s oznámením hry odhalili několik edic. V případě, že si DiRT Rally 2.0 přeobjednáte, dostanete ve hře Porsche 911 RGT Rally Spec. Deluxe edice vám pak dokonce zajistí vstup do hry o čtyři dny dříve a rovněž nabídne dodatečný obsah ve formě dvou sezón, jež postupně nabídnou nové tratě a vozidla.

P-DC1-WEB12