Inovace v oblasti elektromobilů již neprobíhají pouze v oblasti osobních vozidel. Na Alze již prodáváme elektromobily, jakým je například vůz Tesla S, brzy se ale můžeme těšit také na 100% elektrické dodávky a mikrododávky. Elektro dodávky se firmám vyplácí čím dál více, protože provozní náklady jsou značně nižší a navíc přibývá dobíjecích stanic. Vyplatí se pořídit elektrické užitkové auto pro podnikání? Kolik vám ušetří a za jak dlouho se vám vrátí pořizovací náklady?
Otázka, kterou si budou podnikatelé pečlivě promýšlet, je jasná: Jak co nejvíce ušetřit na pořizovacích i provozních nákladech. Odpověď je těžší, protože záleží na více faktorech. Pořizovací cena elektromobilu je téměř 2× větší než v případě vozidla se spalovacím motorem. Na čem ale u elektromobilu ušetříte, jsou provozní náklady.
Pokud budeme vycházet z průměrné spotřeby 8 l/100 km naložené dodávky při provozu ve městě, zaplatíme cca 250 Kč, tedy 2,5 Kč za 1 kilometr. Průměrná spotřeba 20 kWh/100 km u elektromobilu vás při průměrné ceně nočního proudu 1,87 Kč vyjde asi na 37 Kč, tedy 0,37 Kč za 1 kilometr. Na každých 100 000 km tak s elektromobilem ušetříte na provozních nákladech přes 200 000 Kč. Částka ale není finální, protože počítá pouze s náklady na palivo.
Úsporu za provoz elektrické dodávky uvidíte také v nákladech na servis a údržbu. Při najetí prvních 100 000 km ušetříte minimálně zhruba 70 000 Kč a po dalších 100 000 to bude bezmála trojnásobek. Odpadá totiž potřeba měnit oleje, filtry, rozvody, svíčky, ale i další činnosti, které se pojí se spalovacími motory.
Odpověď na otázku tedy zní: Pokud najedete s elektrickou dodávkou cca 250 000 km, reálná výše úspor se může vyšplhat až na téměř 700 000 Kč. Počáteční cena se vám tak už při tomto nájezdu vrátí několikanásobně. A to ještě nepočítáme další úspory jako daň z motorových a firemních vozidel, možnost využít dotací na nákup nového vozidla či zvýhodněné parkování pro elektromobily v Praze. Jak je tedy vidět, zvýšené pořizovací náklady brzy vykompenzuje nízká spotřeba a minimální platby za servis.
Podobné úvahy berou v potaz zcela jistě i vrcholní představitelé Deutsche Post, tedy německé pošty. Ti mají očividně elektrická auta v oblibě, protože největší poštovní společnost našeho západního souseda plánuje rozvážet balíky v elektro dodávkách. Poté, co podnik převzal výrobce elektromobilů StreetScooter, bude ročně vyrábět až 20 000 malých poštovních dodávek. A nejnověji díky partnerství s Ford-Werke GmbH plánuje do konce roku 2018 vyrobit až 2 500 dodávek E-Van založených na známém modelu Ford Transit. Výroba odstartuje už letos v červenci.
Elektrická auta – a tedy i elektrododávky – mají i další výhody než jen nízké provozní náklady. Mezi ně patří například bleskurychlá akcelerace. Elektroauta nabízí totiž točivý moment takřka již od nulových otáček, což znamená velmi rychlý rozjezd, na který jsme zvyklí jen u výkonných aut se spalovacím motorem. Svižnou jízdu si přitom užijete ve velmi tiché kabině, protože elektromotory jsou zkrátka mnohem tišší než ty spalovací.
Jedna z nejznámějších u nás prodávaných elektrických dodávek je Nissan e-NV200, která vychází z úspěšného dieselového protějšku Nissan NV200. Plně elektrický Nissan, v němž bude zboží svým zákazníkům dovážet i legendární londýnský obchodní dům Harrods, je k dispozici ve dvou variantách. První, Nissan e-NV200 Van, cílí na podnikající osoby, které potřebují dostatek prostoru pro převoz zboží, nářadí, nebo materiálů. Druhá verze Nissan e-NV200, nazvaná Combi, se hodí spíše pro podniky převážející zejména cestující, nikoli palety. Nissan e-NV200 má maximální dojezd 150 km, a je tedy vhodný zejména do města.
Ještě lépe než elektrická dodávka Nissan e-NV200 je na tom v některých ohledech Renault Kangoo ZE, který dostal facelift pro rok 2017. Nabízí totiž dojezd až 270 km a oproti starší verzi dvojnásobně výkonnou palubní nabíječku, díky níž se baterie zcela nabije za 6 hodin.
Dalším zástupcem elektrododávek je Peugeot Partner Tepee Electric, který si svou premiéru teprve odbyde na ženevském autosalonu. Díky rychlonabíjení jej lze za 30 minut nabít na 80 % kapacity. Má velké výklopné zadní dveře a otevíratelné zadní okno, takže přístup do zavazadlového prostoru bude velmi snadný. To z něj dělá velmi vhodného kandidáta na použití nejen k firemním účelům, ale i k těm soukromým. Tepee Electric se na evropský trh dostane v září letošního roku.
Ještě více místa poskytne elektrická dodávka Iveco Daily Eletric ve verzi 3,5 tuny. Na jedno nabití akumulátorů dojede do vzdálenosti až 120 km a vyvine rychlost 70 km/h. To nejsou nejlepší hodnoty, názor ale možná změníte při pohledu na objem nákladového prostoru 12 m3.
Prodej elektromobilů v západních zemích, jako je Skandinávie, Kalifornie nebo Německo či Švýcarsko každým rokem stoupá. A platí to nejen pro osobní auta, ale i dodávky na elektrický pohon. Je to dáno nejen státními pobídkami v podobě dotací, ale i lepšími technickými parametry samotných aut. Mezi ně patří zejména delší maximální dojezd na jedno nabití akumulátorů. Ruku v ruce se stoupajícími prodeji se pak bude zlepšovat také šíře nabídky aut.
Elektrododávky jsou velmi vhodné zejména pro ty, co je budou využívat více let. Časem se totiž díky nízké spotřebě a nákladům na servis podnikatelům vrátí vyšší cena vydaná při koupit elektro vozu. Bonusem pak je méně častá návštěva autoservisů, ticho v kabině a rychlá akcelerace. Nevýhodou je sice kratší dojezd a nutnost nabíjení, při provozu zejména ve větším městě se však elektrododávky stanou skvělým partnerem při podnikání.