Obnovit stránku

Elektromobily (VŠE, CO CHCETE VĚDĚT)

Elektromobily dnes již nejsou jen utopickou vizí automobilového průmyslu, ale realitou, která si získává stále větší podíl na trhu. Podle statistik Evropské asociace výrobců automobilů vzrostl v letošním čtvrtletí počet prodaných elektroaut v Evropské unii o 37,6 procent. V článku se podíváme na krátkou historii elektromobilů, jejich výhody a nevýhody oproti běžným autům a dojde i na srovnání vybraných modelů mezi sebou.

Elektromobil BMW i3

Co jsou elektromobily a jak fungují?

Ze všeho nejdříve se ale nabízí otázka, co to vlastně elektromobily jsou a jak se liší od běžných aut se spalovacími motory. Elektroauta jsou vozidla poháněná elektrickou energií z baterií, palivových článků a někdy i ze solárních panelů. A zejména neobsahují tradiční komponenty, které můžeme najít u zážehových a vznětových vozidel. Jedná se o spalovací motor, výfukový systém, převodovku, ale i zapalovací svíčky, spojku nebo třeba olej. Z toho plyne mnoho výhod, ale také nevýhod.

Začátky elektromobilů sahají až do 19. století

Ač se to může zdát překvapivé, premiéru si elektrická auta odbyla nikoli v 21., ale 19. století. První auto na elektrický pohon totiž zkonstruoval holandský profesor Sibrandus Stratingh již v roce 1835. Tento fakt je o to zajímavější, že první automobil na spalovací motor sjel z linky až téměř 50 let poté. Není tedy překvapením, že v USA na začátku 20. století jezdilo více elektromobilů než aut se spalovacím motorem. Vše změnil až vynález elektrického startéru a začátek sériové výroby vozu Ford T americkou společností Ford Motor Company. Vůz znamenal historický milník v masové popularitě automobilů v USA a doslova „postavil Ameriku na kola“. Po této revoluci ustupují elektroauta do ústraní a zůstávají zde až do začátku 21. století.

Jeden z prvních elektromobilů by dnes stál přes milion korun

Jedním z prvních sériově vyráběných elektromobilů byl vůz od americké splečnosti Baker Motor Vehicle. Společnost se tehdy chlubila titulem „Největší výrobce elektromobilů na světě.“ Vozidlo, které vyráběli od roku 1899 do 1915, nabízelo dojezd až 80 km s maximální rychlostí 23 km/h. Vůz Baker Electric si mohli američané pořídit za tehdy poměrně vysokou částku 2 300 dolarů (cca 53 700 Kč). V dnešní době by vůz stál cca 63 300 dolarů, tedy asi 1 480 000 Kč. 

První elektromobil

Tesla a její komerční úspěch elektromobilů

Z okraje zájmu pomohla elektromobily dostat americká společnost Tesla Motors, která se kromě výroby elektroaut zabývá také solárními panely a úložišti elektrické energie. Za vším stojí výkonný ředitel Elon Musk, známý vizionář, který založil mimo jiné i firmu SpaceX, tedy jednu z prvních soukromých kosmických společností.

Elektromobily Tesla X a Tesla S, které začala firma vyrábět v letech 2008 a 2012, dnes patří mezi nejznámější elektrické vozy s celosvětovou úspěšností. Další automobilky ale nezahálejí a v současnosti si můžete pořídit například elektroauto značky BMW, Volkswagen, Hyundai, Nissan nebo Renault. Ani tuzemská Škoda nechce být pozadu a v oblasti elektromobilů se hodlá rovněž angažovat. Oznámila například plány pro svůj budoucí elektromobil s označením Vision E.

Tesla S

Elektromobily jsou nejen šetrné k životnímu prostředí, ale sníží vám i náklady

Elektromobily mají své nesporné výhody. Kvůli absenci celé řady komponentů mnohem méně znečišťují ovzduší než auta se spalovacími motory, nejsou tedy takovou přítěží pro životní prostředí. Navíc jsou prakticky bezporuchové a díky vysokému kroutícímu momentu od téměř nulových otáček zajišťují velmi plynulou jízdu.

Největším tahákem k pořízení elektroauta však pro mnoho lidí jsou snížené provozní náklady. Například když najezdíte za rok 30 000 km, provozní náklady budou necelou korunu na ujetý kilometr. Pro srovnání, ujetý kilometr v běžném autě vás vyjde na zhruba na 2 koruny, a to jen, pokud je auto úsporné. Celkové ušetřené náklady na provoz elektromobilu se tedy mohou po 5 letech používání vyšplhat až na 250 000 Kč. A to už je velmi lákavá částka.

Následující tabulka srovnává přibližné provozní náklady elektromobilů, hybridů a automobilů s dieselovým a benzínovým motorem. Uvádíme nejznámější vozy v každé kategorii, které v ČR můžeme vidět na silnici.

VozidloTesla Model S 75DToyota Prius PrimeŠkoda Octavia 1.9 TDIFord Focus 1.6 L 
TypElektromobilHybridDieselBenzín
Cena za 1 km0,36 Kč0,87 Kč1,55 Kč1,79 Kč
Roční náklady při ujetí asi 30 000 km10 800 Kč26 100 Kč46 500 Kč53 700 Kč

Poznámka: data vychází z průměrných cen pohonných hmot v ČR v první polovině roku 2017: 1 kWh - 1,87 Kč, 1 l benzínu - 30,34 Kč, 1 l nafty - 29,25 Kč.

Elektromobily umožňují zatím omezený dojezd

Nic však není dokonalé a o autech na elektrický pohon to platí v nemalé míře. Mezi hlavní neduhy patří malý dojezd na jedno nabití baterie. Současný stav baterií v elektroautech sice není přímo špatný, prostor ke zlepšení zde však určitě je. Dojezd na jedno nabití se u levnějších modelů totiž pohybuje pouze mezi 100 až 200 km, což je velmi málo. Auto na spalovací motor přitom na plnou nádrž běžně ujede i více než 700 km. Premiantem ve výdrži baterie v elektromobilu je Tesla S, která bez připojení k zásuvce urazí až 466 km. To je zhruba polovina vzdálenosti v porovnání s klasickými automobily.

Ani síť dobíjecích stanic na našem území momentálně není příliš hustá. Podle údajů z roku 2016 se v Česku nachází jen asi 248 dobíjecích stanic pro elektromobily. Letos však vláda oznámila, že chystá toto číslo do roku 2020 zvýšit až o 1 200 stanic. Je to určitě potěšitelný fakt, s tradičními benzínovými pumpami se to ale stále nedá srovnávat. Těch se podle Ministerstva průmyslu a obchodu u nás v současnosti vyskytuje více než 7 000.

Elektromobil Nissan Leaf

Pořizovací cena u elektroaut je vyšší než u vozidel se spalovacím motorem

Odrazovat od nákupu elektromobilů může také jejich vyšší cena. Ty se samozřejmě liší mezi značkami a modely, v průměru jsou ale elektroauta 2× až 3× dražší než jejich benzínové a dieselové protějšky ve stejné kategorii. A například cena luxusního sedanu Tesla S se pohybuje okolo 2 milionů Kč v základní výbavě. Jiné automobilky ale nabízí i levnější modely. Takový BMW i3 stojí 954 000 Kč a Volkswagen e-Up! jen 620 000 Kč. I to je však za automobil velikosti tuzemské Škody Citigo poměrně hodně a pokud ceny v dohledné době neklesnou, i nadále si elektroauta v drtivé většině budou pořizovat jen uživatelé s nadprůměrnými příjmy. 

ElektromobilTesla Model S 75DVW e-UpNissan LeafBMW i3
Maximální dojezd    490 Km160 km250 km250 km
Rychlonabíjení (400 V)70 minut30 minut30 minut30 minut
Klasické nabíjení (220 V)8 hodin11 hodin13 hodin14 hodin
Kapacita baterie75 kWh18,7 kWh30 kWh33 kWh
Výkon386 kW60 kW80 kW125 kW
Hmotnost2 108 kg1 214 kg1 505 kg1 195 kg
Točivý moment498 Nm210 Nm224 Nm250 Nm
Spotřeba (na 100 km)19,13 kWh11,7 kWh15 kWh12,6 kWh
Maximální rychlost225 km/h130 km/h144 km/h150 km/h
Objem zavazadlového prostoru894 l251 l370 l260 l
Cenacca 2 376 000 Kč639 900 Kč790 000 Kč954 000 Kč

Alza jako první e-shop nabízí prodej elektromobilů

Vyšší cena vás přesto neodrazuje a uvažujete o tom, že si elektroauto pořídíte? V tom případě máme pro vás dobrou zprávu, protože Alza.cz se chystá v nejbližší době spustit on-line prodej elektromobilů. Ano, slyšíte správně. Právě teď měníme dějiny a startujeme revoluční způsob prodeje automobilů výhradně přes internet. Některé modely určitě budeme mít vystavené v showroomu Alza.cz v Praze – Holešovicích. Tak se přijďte podívat. 

Tesla v showroomu v Holešovicích

S elektromobilem vyzrajete na parkování v Praze

Pokud si ale říkáte, že v Praze byste stejně nezaparkovali, nesmutněte. S elektromobilem v hlavním městě budete parkovat za 100 Kč ročně. To je poměrně lákavá nabídka, protože parkování s běžným autem je zde mnohonásobně dražší. Abyste mohli parkovat za tuto symbolickou částku, stačí zajít na kteroukoli z radnic města Prahy a poté se zaregistrovat a zaplatit zmíněný poplatek. Následně již můžete v metropoli parkovat stejně výhodně jako rezidenti. Jedná se tzv. modré zóny, které jsou vyhrazené právě pro obyvatele s platným parkovacím oprávněním.

Rezidentní parkování Praha

Jak je to s dotacemi na elektroauta?

Rozšíření elektromobilů v Česku by měly pomoci dotace, které se na jejich pořízení vážou v mnoha evropských zemích. První dvě výzvy v rámci dotačního programu Nízkouhlíkové technologie proběhly v loňském a letošním roce. Dotace v období druhé výzvy přitom dosáhly dle tiskového mluvčího Ministerstva průmyslu a obchodu Františka Kotrby celkové částky 250 milionů Kč. Akce se týkaly živnostníků, obchodních společností, družstev nebytového charakteru apod.

Dotace pro kraje a obce od Ministerstva životního prostředí (MŽP) pak s celkovou sumou 100 milionů Kč probíhaly od 10. listopadu 2016 do konce března 2017. Jednalo se o příspěvky na nákup elektromobilů, hybridů a automobilů na zemní plyn. Dobrou zprávou je, že po zhodnocení úspěšnosti předešlého dotačního programu bude MŽP uvažovat o dotacích také pro běžné občany, které by mohly přijít již další rok. Budeme tedy doufat, že se vše úspěšně rozjede a množství elektromobilů v Česku bude stoupat.

Elektromobil Škoda Vison E

Kromě samotných elektromobilů je nutné rozšiřovat i elektrorozvodnou síť

Elektromobily nabízí řadu výhod a úspor, ale fakt týkající se nepřipravenosti elektrorozvodné sítě, jak u nás, tak ve světě bývá často zanedbáván. Zajímavý je například výpočet britské společnosti Green Alliance, zabývající se ochranou a zlepšováním životního prostředí ve Velké Británii. Podle ní připojení do zásuvky pouze šesti elektromobilů s vysokým odběrem elektrické energie ve stejném místě může způsobit přetížení sítě a její následný výpadek.

Green Alliance dále varuje, že nelze podporovat jen samotné elektromobily, ale je nutné začít aktivně rozšiřovat elektrorozvodnou síť. Řešení by mohly poskytnout příspěvky na vybudování vysokokapacitních akumulátorů pro domácnosti, které jako jedna z prvních představila dceřiná společnost Tesla Motors - Tesla Energy. Ty mají až 2× větší výkon než obyčejná domácí zásuvka a například plné nabití vozu Volkswagen e-Up! Zvládnou pod 4 hodiny. Tesla Powerwall se dají pořídit od 3 000 dolarů, tedy cca 70 600 Kč.

Elektromobily budou stále rozšířenější

Hlavními faktory, které stále brání v masovém rozšíření elektromobilů, jsou tedy vysoká pořizovací cena, malý počet dobíjecích stanic v ČR i malá kapacita baterií v levnějších vozidlech. Naštěstí vývoj ve všech oblastech neustále probíhá a odborníci například očekávají, že dojezd by v budoucnu mohl být téměř stejný, jako u automobilů se spalovacím motorem. Velký boom také zažívá rychlonabíjení, kdy některé elektromobily můžete nabít na 80 % již za 20 minut.

P-DC1-WEB28