Refresh the page

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök (RECENZE) – Po stopách ohnivých obrů

• Autor: Jakub Němec

Již více než rok uplynul od vydání původního titulu Assassin's Creed Valhalla, ale vývojáři se o něj stále starají a připravují pro něj nový obsah. Po dvou rozšířeních ukazující osudy hlavního protagonisty v Irsku a Francii se nyní v rámci DLC Dawn of Ragnarök dozvíme více z mytologické odnože jako Praotec Ódin. Více v naší recenzi.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; screenshot: cover

zdroj: Ubisoft

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök ve zkratce

    Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok

  • Žánr: Akční RPG
  • Vývojář: Ubisoft Montreál
  • Vydavatel: Ubisoft
  • Čeština, česká lokalizace: Ne

  • Datum vydání a platformy: 10. 3. 2022 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One a Stadia

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök (RECENZE PS5) – Obsah článku

  1. Trpasličí trápení
  2. Artefakt kouzlem opředený
  3. Fantasy na vodítku realismu
  4. Další střípek do severské mozaiky
  5. Recenze Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök: závěrečné hodnocení
  6. HW nároky pro Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök PC

Trpasličí trápení


Vikingská výprava v Assassin's Creed Valhalla se stala nejúspěšnějším dílem rozsáhlé série od francouzské společnosti Ubisoft, takže se nelze divit snaze vývojářů přiživovat zájem novým (placeným i neplaceným) obsahem. Proto přichází již třetí velké příběhové rozšíření, které se ovšem zaměřilo na mytologický obsah, po němž fanoušci úpěnlivě volali. V rámci základní hry jsme se totiž dočkali dvou rozsáhlých světů (Ásgard a Jötunheim), v nichž jsme se mohli jako Ódin, zde zvaný Havi, postavit ledovým obrům, vlkovi Fenrirovi a pokoušet se tak oddálit zánik božských bytostí.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: krajina

zdroj: vlastní

Svartálfheim nabízí nádherná panoramata, která zapadají do mustru Assassin's Creed Valhalla. Škoda že se autoři v DLC Dawn of Ragnarök neodvážili více experimentovat.

Na tuto dějovou linku navazuje DLC Dawn of Ragnarök, v němž se vydáme do trpasličího světa Svartálfheimu sužovaným nájezdem ohnivých obrů pod vedením hlavního záporáka Surtra, který se dle tradičního výkladu severské mytologie podílí na tzv. soumraku bohů, tedy konci světa – Ragnaröku. Surtr a jeho nohsledi nejenže tyranizují místní obyvatele, ale navíc unesli Ódinova syna Baldra, což si praotec nemůže nechat líbit a zuřivě se vydá na cestu msty. Ústřední příběhová linka s několika pečlivě plánovanými (a přiznejme často čekanými) zvraty vám může zabrat okolo třiceti hodin, s ohledem na level vaší postavy.

V rámci vyprávění Dawn of Ragnarök však nečekejte žádný převratně originální zážitek, protože s sebou nese všechny aspekty původní hry – svět rozdělený na několik sekcí, v nichž je jedna dějová linka nutná k postupu k závěrečným bojům. Nejzajímavěji se z mého pohledu jeví postava samotného Ódina, který využívá trpaslíků a dalších bytostí jen pro svůj záměr, takže občas jeho machiavelistické chování vyvolá dost nepříjemné pocity. Navíc příběh téměř nemáte šanci ovlivnit, a tak se musíte smířit s některými nehezkými skutky vašeho protagonisty (nemusíte se ovšem bát krutě záporáckých momentů jako třeba v The Last of US: Part 2).

Artefakt kouzlem opředený


Více uvolněnosti přináší vedlejší questy (world eventy), v nichž scenáristé popustili uzdu své fantazii, takže nabízejí netradiční činnosti, často s humorným podtextem. Pro jejich úspěšné vyřešení musíte často sáhnout k nadpřirozeným schopnostem, jež Ódinovi propůjčuje trpasličí artefakt Hugr-Rip, díky němuž ovládnete tajemné síly ohnivých či mrazivých obrů a dokonce vám umožní létat (pětici skillů lze navíc vylepšovat a rozšiřovat). Magické dovednosti najdou uplatnění i v soubojích (teleportační či vzdušná likvidace jen tak neomrzí), ale častěji se k nim obrátíte při řešení nápaditých logických puzzlů či při pobíhání v lávových polích, na něž narazíte na každém kroku.

Ostatní aspekty soubojů bohužel zůstaly při starém, takže zkušení válečníci nedostanou moc náročných výzev, tím spíš, jestli se rozhodli pokořit veškerý obsah v původním titulu. Ačkoliv mělo DLC Dawn of Ragnarök potenciál vyrukovat s novými typy záludných nepřátel, kteří by prověřili vaše dovednosti, zůstali vývojáři u reskinu stávajících protivníků s fantasy přelivem. Pokud tedy máte načtené pohyby oponentů a vybavení dotažené k dokonalosti, sáhněte hned raději po vyšších obtížnostech, jinak rychle upadnete do stereotypu. Možná mám zkreslené vnímání díky cepování svých reflexů v Sifu a Sekiro: Shadows Die Twice a také díky kvalitnímu osazení inventáře, ale během více než dvaceti hodin recenzování jsem sáhl po lékárničce jen několikrát a nezatopili mi ani bossové.

Válečnou vřavu jsem si užil snad jen v rámci arény valkýry Kary, v níž se střetnete s vlnami nepřátel simulující bitvy ze ságy trpaslíka Gaefuleysiho. Odměnou za jejich plnění vám budou předměty legendární výbavy, jež si vládce bohů zaslouží (včetně stylové pásky přes oko). Autoři Dawn of Ragnarök samozřejmě nezůstali u jediné sady brnění, takže můžete najít třeba ohnivý obleček z nitra Múspellheimu. Široká je také paleta nových zbraní, jimž vévodí dvouruká kopí/sekera Thorgrimův poslední dech nebo trpasličí kladivo Ivaldiho dědictví. Já nakonec stejně zůstal u Thórova kladiva Mjölniru, jež jsem si mohl vylepšit na božskou (divine) úroveň.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: Surtr Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: páska na oči

zdroj: vlastní

Souboje proti Surtrovi patří k zapamatovatelným momentům v DLC Dawn of Ragnarök, ale více adrenalinu vyplavíte v aréně valkýry Kary.

Fantasy na vodítku realismu


Stále mě neopouští pocit, že novinek v mytologickém rozšíření Dawn of Ragnarök mohlo být mnohem více. Tvůrci dostali příležitost roztočit svou představivost naplno, ale místo toho si nechali svázat ruce tradičním DLC mustrem Assassin's Creed. Když se totiž zaměříme na grafické ztvárnění Ódinovy odysey, tak ani zde nenajdete mnoho prvků, které by výrazněji odlišovaly Svartálfheim od reálií v původní hře. Samozřejmě narazíte na roztodivné tvory, obrovské sochy trpasličích králů a pečlivě ukryté tábory uprchlíků kontrastující s honosnými paláci na kopcích obsazených nájezdníky z Múspellu, ale vše na mě působí nezvykle obyčejně.

Pochválit ovšem lze příběhové lokace, u nichž si dali autoři více práce a najdete v nich malebně detailní zákoutí jako z Pána prstenů či jiných fantasy. Jenže těchto momentů napočítáte za hodinu hraní na prstech jedné ruky. Od slibované monumentálně mytologické výpravy jsem čekal více wow efektů a odvážnější změnu zavedené hratelnosti (možná jsem jen zmlsaný pojetím severského God of War, takže mi nezbývá než čekat na pojetí Ragnaröku od studia v Santa Monice).

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: proměna Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: bug

zdroj: vlastní

Při plnění questů Dawn of Ragnarök se díky vysátí energie Múspella proměníte například v ohnivého obra, ale kvůli bugům také v běsnícího hráče.

Zklamání vlastního očekávání sice může být můj problém, všechny ovšem naštvou technické problémy. I na PlayStation 5 občas docházelo k nepříjemnému propadu snímkování a doskakování textur či objektů. Během recenzování mi hra dokonce třikrát spadla a dva hlavní (!!!) questy jsem musel rozjet znovu, protože je nebylo kvůli bugům možné napoprvé dokončit. Bohužel se jedná o překážky spojené s Valhallou od prvopočátku, především na konzolích minulé generace, což ovšem autory nijak neomlouvá, ba naopak.

Další střípek do severské mozaiky


Nechtěl bych být k Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök zbytečně kritický, ale jak jsem již naznačil na předchozích řádcích, chybí v mytologickém DLC větší odvaha tvůrců napumpovat do vikingské epopeje zajímavější obsah. Rozšíření tak více méně působí jako další rozsáhlý region, který ovšem mohou fanoušci titulu prozkoumávat do posledního koutu. Dostanou tedy tradiční porci příběhu a významných bodů na mapě, jež mohou vyzobávat do poslední schované truhličky.

Na druhou stranu si musím přiznat, že jsem vývojem herního trhu v posledních letech hodně rozmlsaný, a tak mám možná přehnaně vysoké nároky. Zatímco dříve bych se nedivil, kdyby Ubisoft podobně rozsáhlou hru vydal jako plnohodnotný titul za náležitě navýšenou cenovku, tak nyní Dawn of Ragnarök hodnotím „pouze“ jako nadprůměrný, ale přitom slušně a levněji funguje jako součást většího celku. Možná se cestou těchto „tisícovkových“ rozšíření vydá chystaný projekt Assassin's Creed Infinity, u nějž se předpokládá postupné přidávání příběhového obsahu.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: zkáza Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; gameplay: Muspell

zdroj: vlastní

Ohnivá láva uchvacuje krajinu Svartalfheimu, ale také stříká proudem z většiny nepřátel v Dawn of Ragnarök.

Dawn of Ragnarök je dobré DLC cílící především na fanoušky původní hry, protože vedle chytlavé mytologické příběhové linky nabízí minimum herních inovací (nové schopnosti nejsou nic převratného, spíše je zábavné je zkoušet) a k tomu hromadu známých mechanik po fantasy přeleštění. Rozšíření se bohužel nevyvarovalo technických chyb a bugů, které dokážou rozbít atmosféru nebo i celý quest. Jestli ve vás dříme viking prahnoucí po plamenné krvi obrů, můžete se do Svartálfheimu bez obav vydat. Zklamání se nedostaví, ale nadšením do vzduchu skákat nebudete.

• Zdroje: Vlastní


Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök (RECENZE)


Závěrečné hodnocení

Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry. Klíč k recenzi poskytl distributor ConQuest.

        Hodnocení7/10 DOBRÉ
Verdikt:

Rozšíření Dawn of Ragnarök pro Assassin's Creed Valhalla zaujme všechny fanoušky původní hry, kteří se ještě nenabažili místního světa. Příběh ze severské mytologie příjemně odsýpá, ale v rámci herních mechanik nenajdete zásadnější novinky. Malou odvahu zasáhnout do zavedeného konceptu navíc brzdí občasně haprující technický stav.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok; recenze

Klady

  • Příběh severské mytologie
  • Zábavné, ale ne moc užitečné mechaniky
  • Prostorové puzzly
  • Souboje v aréně valkýr

Zápory

  • Malé inovace mechanik
  • Většina nepřátel pouze přeskinovaných
  • Grafické a technické chyby
Jakub Němec

Jakub Němec

Since I can remember, I have hidden my identity behind the name Jakub Němec. I have always wanted to experience adventures with the hero, which is why I developed a great passion for books and video games as a child. In interactive worlds, I prefer RPGs of all kinds. Most recently, I am interested in independent titles that have innovative ideas.

HW nároky pro Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Ryzen 3 1200 3.1 GHz | i5-4460 3.2 GHz Ryzen 5 1600 3.2 GHz | i7-4790 3.6 GHz
Grafická karta AMD R9 380, 4 GB | GeForce GTX 960, 4 GB AMD RX 570, 8 GB | GeForce GTX 1060, 6 GB
DirectX DirectX 12.0 DirectX 12.0
Operační paměť 8 GB 8 GB
Pevný disk 50 GB (SSD doporučeno) 50 GB (SSD doporučeno)

• Zdroj: Epic Games (15. 3. 2022)

S jakým herním PC na Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

AlzaPC GameBox Core - i5 / A380 / 16GB RAM / 1TB SSD

Základní sestava:

AlzaPC GameBox Core - i5 / A380 / 16GB RAM / 1TB SSD

AlzaPC GameBox Prime - i5 / RTX4060 / 32GB RAM / 1TB SSD

Optimální sestava:

AlzaPC GameBox Prime - i5 / RTX4060 / 32GB RAM / 1TB SSD

Alza BattleBox Raphael R5 RX7800XT

Sestava pro náročné:

Alza BattleBox Raphael R5 RX7800XT

i Mohlo by vás zajímat

We care about your privacy

Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

More information
I understand Detailed settings Reject everything
P-DC1-WEB06