Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Baldur's Gate III naznačil svůj obrovský potenciál (NOVINKA)

• Autor: Jakub Němec

PAX East začal pro fanoušky rozsáhlých RPG, jak nejlépe mohl, protože se konečně ukázaly první gameplay záběry očekávaného titulu Baldur's Gate III. V přátelské atmosféře předváděčky se Swen Vincke, zakladatel studia Larian, několik desítek minut pohyboval v jedné z počátečních lokací a ukázal slibně vypadající mechanismy podporující naše nadšení. Co vše jsme se dozvěděli z prezentace, se dočtete v naší novince.

Baldur's Gate 3; screenshot: cover
Alza Magazín

Baldur's Gate 3 (hra) | Baldur's Gate (IP)

RPG Baldur's Gate 3 je třetí díl herní série Baldur's Gate. Hru vyvíjí a vydává studio Larian. Titul by měl v předběžném přístupu vyjít 6. 10. 2020 na PC. Plánuje se také vydání na Stadii, bez oficiálního českého překladu (pracuje se na komunitním). Hra obsahuje multiplayer. | Homepage


Články: Dojmy z hraní | Tipy | Speciál: Vše, co víme | Téma: Co jsou zač Mozkožrouti z Baldur's Gate 3?

Baldur's Gate III – Dojmy z prezentace PAX East

  1. Sundejte růžové brýle nostalgie, Baldur's Gate III přešlo do 21. století
  2. Hlavonožci útočí!
  3. Souboje v Baldur's Gate III jdou až na krev
  4. Zkoumání světa Baldur's Gate III bude pořádná šichta
  5. Neuškodí atmosféře až moc pěkný audiovizuál?

Sundejte růžové brýle nostalgie, Baldur's Gate III přešlo do 21. století

U izometrických RPG ze světa Forgotten Realms jsem na přelomu tisíciletí strávil nespočet hodin, ale ani jsem nedoufal, že se do univerza řízeného pravidly Dungeons & Dragons ještě někdy vrátím. Naštěstí od června 2019, kdy studio Larian ohlásilo svou práci na Baldur's Gate III, znovu žije má naděje na návrat do prastarého města s pevnými hradbami, v jejichž stínu jsem se potuloval se svou družinou. Po dvaceti letech se ve vesmíru mého dětství znovu octnu, i když nebude zcela stejný, protože vývoj her šel hodně dopředu. A to se nutně muselo projevit také na pojetí třetího dílu Baldur's Gate.

Baldur's Gate 3: Worldwide Reveal

Celý záznam představení Baldur's Gate III v rámci výstavy PAX East můžete sledovat zde.

Možná proto se u některých pamětníků dostaví nostalgické píchnutí u srdečního svalu, protože doufali, že dostanou přeleštěnou dvojku a spokojeně budou pokračovat tam, kde před dvěma desetiletími skončili. Současné Baldur's Gate III má totiž mnohem blíže k jinému titulu studia Larian, Divinity: Original Sin 2. A po delší debatě v redakci jsme se shodli, že to vlastně není vůbec špatně, protože se bude navazovat na nejlepší možnou volbu v daném žánru. Ale zároveň máme trochu obavy, aby se Baldur's Gate III neproměnil v jakýsi Divinity 2,5, protože to by pro takto ikonickou sérii byl smutný osud. Tyto myšlenky nám naskočily při sledování prvních minut na pobřežní lokaci, jež měly přece jen mírně přepálené barvy oproti temnému pojetí Forgotten Realms ze začátku milénia.

Hlavonožci útočí!

Přesto naše naděje v „dospěle“ pojatém dobrodružství stále žijí, protože pohlcující CGI video vládlo přesně tou správně špinavou a ponurou atmosférou, kterou všichni balduří fanoušci čekají. Mind Flayeři, tvorové s chobotnicoidní hlavou, si vyjeli na lov, aby pochytali dost nebožáků, do nichž budou moci nasadit zárodky svého druhu. O jak příjemný zážitek půjde, si náš hrdina vyzkouší na vlastní kůži, protože se ocitá v zajetí těchto Lovecraftem políbených bytostí a jeden červíček mu v hlavě taky rejdí. Naštěstí futuristicky působící loď Nautiloid přepadnou dračí jezdci, díky čemuž se dostaneme na svobodu. Počáteční minuty prezentace Swena Vinckeho, zakladatele studia Larian, jsem sledoval se zatajeným dechem. Jestli tohle byla jen ochutnávka příběhu, tak chci nášup a hned!

Baldur's Gate 3; screenshot: družina
Tvorba družiny a její správné vybalancování bude základním stavebním kamenem úspěšného pokoření příběhu Baldur's Gate III.

Po připraveném úvodu jsme vstoupili do pre-alfa verze Baldur's Gate III, která byla hrána v přímém přenosu. Musí se ocenit, že Swen se nebál jít se svou kůží na trh, připustil, že na titulu je spousta věcí nedodělaných, některým nečekaným bugům či glitchům se sám zasmál a občas je okomentoval kouzelně upřímným „oh, shit“. Rozjezd prezentace byl podán tak, aby jej stíhali vstřebat i balduří nováčci, takže bylo naznačeno, jaké rasy a povolání se ve třetím výletu do města Baldurova Brána vyskytnou, a zároveň se potvrdilo, že podobně jako v Divinity: Original Sin 2 bude předpřipraveno několik unikátních charakterů (zatím jich je pět), s nimiž budete moci prožít jejich osudy.

Souboje v Baldur's Gate III jdou až na krev

Významným prvkem RPG her, Baldur's Gate III nevyjímaje, jsou souboje, jichž jsme si během přibližně 70 minut gameplaye užili více než dost. Ve své podstatě můžeme říct, že si berou to nejlepší z Divinity: Original Sin 2 a přidávají k tomu několik osobitých prvků ze světa Forgotten Realms, resp. z pravidel Dungeons & Dragons. Znamená to tedy, že šarvátky se zakládají čistě na tahovém mechanismu, v němž využíváte dostupné dovednosti na základě akčních a pohybových bodů. Veškeré dění ovlivňuje náhoda, což znamená, že při 95 % šanci na zásah pravděpodobně stejně minete (však to sami znáte, ne?). Vysoká taktická náročnost soubojů se projevila i během prezentace, kdy Swen zemřel hned v prvním střetu a musel spouštět demo od začátku.

Baldur's Gate 3; screenshot: souboj Baldur's Gate 3; screenshot: pasti
V náročných soubojích Baldur's Gate III bude hrát výraznou roli pozice na bojišti. Střelci budou mít významnou výhodu, pokud budou na vyvýšených místech, krytí za překážkami vás může spasit od jisté smrti. V šarvátkách či při řešení hádanek lze využívat širokou škálu základních dovedností včetně skákaní nebo přesouvání objektů.

Poté již byl opatrnější, přičemž demonstroval potenciál plížení v tahovém módu mimo souboje, využívání okolních prvků ve vlastní prospěch (zapálit luk o blízký oheň a plamenným šípem odpálit výbušninu u nic nečekající příšery). Dle počtu míst v dolní liště dovedností se během půtek s nepřáteli budeme moci opravdu vyřádit a volit strategii podle dovedností své postavy (měnit budeme i atributy ostatních členů své party). Management skupiny se hodně blíží již několikrát zmiňovanému Divinity, ale vztahy mezi jejími členy mi přišly propracovány o něco hlouběji, protože počet možností v dialozích je až děsivý, v dobrém slova smyslu samozřejmě. Chcete jako upír v noci nacucnout svého mága? Proč ne, třeba vám to odpustí, pokud se ráno probudí…

Zkoumání světa Baldur's Gate III bude pořádná šichta

Vedle zdánlivě nekonečného vyústění dialogových voleb, vytváření dynamiky vztahů ve skupině či páchání dobrých/neutrálních/zlých činů se ještě musíte zaměřit na průzkum. Lokace Baldur's Gate III působí nesmírně bohatě (důraz se klade na vertikalitu prostoru) a neustále v nich budete narážet na skryté poklady, tajemná místečka či aktivní mechanismy otevírající alternativní cestu. Veškerá nadstavbová interakce s okolím se zakládá na virtuálním hodu dvacetistěnnou kostkou (jak se na pořádnou D&D hru patří), takže pokud vám nebude štěstěna nakloněna, nemusíte se nikdy dozvědět, co je za tou proklatou kamennou zdí. Kouzlo D&D mechanismů vám tak nabídne vysokou znovuhratelnost, což jsme ostatně od díla studia Larian čekali.

Baldur's Gate 3; screenshot: příroda Baldur's Gate 3; screenshot: dialogy
Grafické zpracování, náročné souboje, živoucí svět a košatě větvené dialogy by měly být základem Baldur's Gate III, což nezní vůbec špatně.

Trochu se ovšem bojím, aby přístup studia nezastínil atmosféru série Baldur's Gate. U několika momentů jsem si říkal, jestli už to nepřehánějí s vtipnými situacemi hodícími se spíše do série Divinity – například některé části dialogů nebo možnost hodit po nepříteli své boty. Právě tyto prvky mohou Baldur's Gate III provést medvědí službu, protože tím utrpí jeho identita a stane se zaměnitelný s ostatními projekty studia Larian. Snad si tento potenciální problém tvůrci pohlídají, zkušeností na to mají dost.

Neuškodí atmosféře až moc pěkný audiovizuál?

V závěrečné desetiminutovce byl Swen Vincke zasypán dotazy, z nichž se jedna stočila k obtížnosti, která je v současném stavu velmi vysoká. Brutální souboje a neštěstí při virtuálních hodech kostkou by měly být pro hráče vyhledávající spíše menší výzvy redukovány možností hodit si kostkou ještě jednou, takže máte větší šanci projít některými zkouškami, ale neznamená to jistý úspěch (pouze zvýšení pravděpodobnosti). Další zajímavá otázka směřovala ke spojenectví v družině, které se bude vyvíjet, takže pokud se rozhodnete provádět nepravosti, mohou vás některé postavy opustit z vlastní vůle, což bylo pro Baldur's Gate typické. Uvidíme, jak se tvůrcům bude dařit zakomponovat dalších charakteristické prvky série. 

Baldur's Gate 3 – Official Opening Cinematic in 4K

Užijte si působivý úvodní sekvenci Baldur's Gate III, která vám naježí svou epičností chlupy po celém těle.

Bude také zajímavé sledovat, jakým směrem se vydá grafické ztvárnění, které bylo v přírodních lokacích na sérii Baldur's Gate až nepřirozeně veselé. Přitom u ztroskotané lodi či v kobkách zřícené tvrze jsem byl příjemně překvapen temným pojetím scenérií. Zatím jsme viděli jen pár míst, takže je brzy vynášet závěry, tím spíš, když jsme neviděli ani kousek z městských čtvrtí, jež jsou pro svět Forgotten Realms velmi důležité. Z pohledu grafických efektů si ovšem není nač stěžovat, engine studia Larian šlape jako hodinky, takže jestli patříte mezi fanoušky ztvárnění Divinity: Original Sin 2, tak s pojetím Baldur's Gate III nejspíš budete spokojeni. Oproti předchozím dílům si také musíme zvyknout na přechod do 3D bez pevně ukotvené kamery.

Potěšila mě také vysoká úroveň dabingu postav, efekty kouzel a zbraní během soubojů a zvuky linoucí se z okolí. U larianovsky kvalitního soundtracku se občas nezapře inspirace jinými hudebními motivy, nejvíc mi na mysli vystupovaly Hvězdné války, ale v rámci gameplaye báječně podtrhovaly dění na obrazovce, takže si není nač stěžovat. Baldur's Gate III tak ve všech ohledech potvrdil neuvěřitelnou hloubku dialogů, dechberoucí komplexnost herních mechanik a celkově obrovský potenciál, který si snad všichni potvrdíme v předběžném přístupu v horizontu několika měsíců (snad v létě?), jenž by se měl spustit na počítačích a v rámci služby Google Stadia. Možná si vyzkoušíme i potvrzený online a lokální multiplayer, kdo ví?

• Zdroje: stream z PAX East

i Mohlo by vás zajímat
Alza Magazín

Jsme Alza Magazín

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství sledujte také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

P-DC1-WEB22