Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Baldur's Gate 3 (DOJMY Z HRANÍ) – Svoboda ve vyprávění dostala nový rozměr

• Autor: Jakub Němec

Lariani nás s předběžným přístupem napínali už od srpna, počkat jsme si však museli až na začátek října. Přesně podle slibu šéfa belgického studia Swena Vinckeho se ponoříte do prvního aktu Baldur's Gate 3, v němž prozkoumáte mozkoužroutské plavidlo Nautiloid, zúčastníte se bitvy v samotném pekle a budete hledat léčitele, který vám pomůže od červíčka hovícího si ve vašich mozkových závitech. Výlet to bude v mnoha směrech unikátní, protože si jej každý užijete podle svého. Co na vás čeká?

Baldur's Gate 3; wallpaper: cover
Alza Magazín

Baldur's Gate 3 (hra) | Baldur's Gate (IP)

RPG Baldur's Gate 3 je třetí díl herní série Baldur's Gate. Hru vyvíjí a vydává studio Larian. Titul by měl v předběžném přístupu vyjít 6. 10. 2020 na PC. Plánuje se také vydání na Stadii, bez oficiálního českého překladu (pracuje se na komunitním). Hra obsahuje multiplayer. | Homepage


Články: Dojmy z hraní | Tipy | Speciál: Vše, co víme | Téma: Co jsou zač Mozkožrouti z Baldur's Gate 3?

Baldur's Gate 3 (DOJMY Z HRANÍ PC) – Obsah článku

  1. Z možností v Baldur's Gate 3 jde hlava kolem
  2. Cesta do neznáma
  3. Dobře si to rozmysli, hrdino!
  4. Smůla se nám lepí na paty
  5. To už je ráno?
  6. HW nároky pro Baldur's Gate 3 PC

Z možností v Baldur's Gate 3 jde hlava kolem

Když jsme se před více než rokem dozvěděli, že studio Larian pracuje na pokračování D&D RPG legendy Baldur's Gate, nevěřili jsme vlastním očím. Vždyť to byl splněný sen, stejně jako prozatím nevydaný Half-Life 3 a podobné chiméry herního světa. Naše natěšení rostlo s každým vydaným updatem a od prvního gameplaye v rámci akce PAX East 2020, na níž se ukázala všechna kouzla grafiky (pro některé až moc „divinitovské“) či možnosti soubojů a dialogových voleb, jsme se nedočkavě ptali, kdy nás vývojáři pustí do své hry, abychom si ji vyzkoušeli na vlastní klávesnice a myši. Po několika odkladech byl den D určen na 6. říjen, což byl logicky zároveň také den omezení naší sociální interakce na nutné minimum.

Baldur's Gate 3; gameplay: Illithid Mind Flayer
Mozkožrouti, Illithidé, Mind flayeři – tito chapadlovci mají mnoho pojmenování a v Baldur's Gate 3 jsou původcem vašeho epického dobrodružství.

Aby taky ne, když se před námi otevřel svět zdánlivě nekonečných možností. Už jen při vytváření postavy se připravte na dlouhý čas, který strávíte před obrazovkou, protože jen pročíst všechny možnosti, jež pro vás autoři nachystali, vám zabere několik desítek minut. Jasně, můžete se rozhodnout pro některé provařené kombinace jako elfský lučištník, lidský hraničář nebo trpasličí válečník, ale proč nepopustit uzdu fantazii. Sami tvůrci byli udiveni, jak přízemní mnozí hráči jsou, když si nechali na základě získaných dat vygenerovat hrdinu s rysy a vlastnostmi, ke které se hráči nejčastěji uchylují (tedy jakousi „průměrnou postavu hráčů Baldur's Gate 3“) – přitom se můžete pustit do opravdu zběsilých variací s démony v ústřední roli. 

To samé platí o velkorysém pojetí původu, povolání a jednotlivých atributů, takže pipláním charakteru můžete utopit klidně celý večer. Studio Larian již prozradilo, že příběh neovlivní fakt, že jste si vytvořili svého vlastního hrdinu, ale mnozí z nás se určitě těší na předpřipravené postavy jako v Divinity: Original Sin 2, jež potkáte jako parťáky už v předběžném přístupu. Sám jsem nejvíc zvědavý na půlelfku Shadowheart, která za sebou musí mít dost temnou minulost poznamenávající její současné jednání. Osobnosti jednotlivých druhů ve zbrani částečně poznáte při rozhovorech během vašeho dobrodružství, případně během odpočinku při táborovém ohni, ale jejich potenciál se nám zřejmě naplno odhalí až v plné hře.

Baldur's Gate 3 (Early Access) Making Character I Alza Magazin (Gameplay, PC, No Commentary)

Během tvorby charakteru v Baldur's Gate 3 se můžete držet při zdi jako já, nebo si vytvořit opravdu divného tvora s rohy, ocasem a svítícíma očima.

Cesta do neznáma

Jakmile se vyřádíte na charakterových a vizuálních vlastnostech své postavy, nic vám nebrání nechat se pohltit podmanivým světem Baldur's Gate 3, který vás donutí zkoušet jeho limity. Moje mírné pochyby o výrocích typu „Zkoušejte, co vás napadne“ padly během prvních pár hodin. Pobyt na illithidském vzdušném korábu Nautiloid je jedinou více méně nalinkovanou pasáží, protože vás nenásilně seznámí se základními aspekty titulu. I když můžete pokazit spoustu věcí a několikrát zemřít vlastní blbostí, ven se nakonec proklestíte. Poté teprve začne ta pravá nespoutaná zábava, která vám nedá spát.

Prostředí Baldur's Gate 3 totiž funguje jako katalyzátor fantazie, přičemž žádný váš nápad zcela nezavrhne a každý problém má několikero řešení. Nemyslím tím klíčové situace v rozhovorech nebo souboje s důležitými nepřáteli, ale v podstatě každá činnost ve hře, což se pro mne jako herního novináře stalo symbolem pekla, v dobrém slova smyslu. Rozhodl jsem se totiž některé části překonat vícero cestami, abych titul studia Larian pořádně prověřil... a zjistil jsem, že bych u předběžného přístupu musel posedět desítky, možná stovky hodin a pořád bych objevoval nové možnosti. Uveďme si jako příklad nevinné setkání s owlbearem („sovodvědem“), které bylo představeno již na jednom ze streamů tvůrců.

Baldur's Gate 3; gameplay: souboj Baldur's Gate 3; gameplay: inventář Baldur's Gate 3; gameplay: camp
K úspěchům v soubojích si můžete pomoci mnoha způsoby – vyhledávat vyvýšené prostory, sbírat magické artefakty a poctivě odpočívat v táboře, kde se navíc rozvíjejí vztahy mezi postavami v Baldur's Gate 3.

Je samozřejmě možné roztomilého dravce bránícího své mládě rozcupovat na kusy pěkně po staru pomocí zbraní a kouzel. Když ovšem budete věnovat pozornost prostředí, všimnete si krápníku nad jeho hlavou. Ten po případném pádu zredukuje zdraví příšery na minimum. Nebo můžete najít skalní římsu a příšeráckou rodinku nerušeně obejít. Případně se naučit mluvit se zvířaty a ukecat je, aby vám šli z cesty, protože se chcete podívat do jeskyně za nimi. Já poslušně vycouval a jal se hledat alternativní trasu. Je však možné, že během vaší pouti jeskyni fantaskního tvora ani neobjevíte. To je jen malá epizodka ze života v Baldur's Gate3, takže když o svých příhodách budete mluvit s přáteli, je dost možné, že budete popisovat zcela odlišný průběh dobrodružství.

Dobře si to rozmysli, hrdino!

Na silném příběhovém a unikátním prožitku totiž staví každá D&D RPG hra, což Baldur's Gate 3 ukazuje na každém kroku. U všech rozhodnutí musíte pečlivě rozmýšlet, co můžete svou volbou způsobit a často se vám nebude líbit, kam situace dospěje (vzpomínáte na nečernobílost Zaklínače 3?). Tvůrci sami nabádají, abyste co nejvíce ukládali (kdo zapomněl, kouzelná klávesa F5 znamená quicksave), protože zkrátka budete zkoušet, co vám alternativní dějové cesty přinesou. Může se také stát, že narazíte na bugy, přece jen se jedná o první dny předběžného přístupu, takže budete hledat uložené pozice, což se mi stalo při hledání druida (byl to kouzelný druid a zmizel, tudíž se celý quest rozpadl na prach).

Baldur's Gate 3 (Early Access) Nautiloid I Alza Magazin (Gameplay, PC, No Commentary)

První půlhodina hraní Baldur's Gate 3 funguje jako tutoriál naznačující potenciál hry, který se otevře při ztroskotání mozkožroutského plavidla. Na gameplayi můžete vidět mimo řady zdařilých mechanik i některé problémy zatím sužující hru jako občas nepřehledná kamera, prolínání textur či někdy nepřesnou odezvu na kliknutí myši.)

Jako u každé správné hry na hrdiny se vyplatí mít otevřeno více vrátek a hledat, co se vám nejvíce vyplatí. Já jsem naoko předstíral spolupráci se skřety, aby mi vyzradili svá tajemství vedoucí k pomoci druidům a démonickým uprchlíkům (ještě jsem se nerozhodl, na kterou stranu se přikloním). Pak jsem se goblinů neeticky zbavil v několika intenzivních davových soubojích s nohsledy, jejich velitelé totiž padli dost záludným způsobem – jednoho jsem žduchl do jámy s pavouky, pod druhým přesekl lanový most a třetí poznal nekrotický dotyk Shadowheart (říkám vám, ta holka není zcela v pořádku). Nikdo vám však nebrání přidat se na stranu skřetích nájezdníků a kompletně vybílit půl mapy.

Jsem zvědavý, jak se tvůrci vypořádají se skyrimovským syndromem „zabiju všecko, co se hne“, ale myslím, že i na tuto alternativu jsou v Larianu připravení, vždyť sami nabádají, abyste se zejména v předběžném přístupu neostýchali a vypustili na svět svou temnou stránku. Zároveň bych chtěl vidět kompletní dějovou mapu, která musí být zauzlovanější než gordický uzel. Vždyť jen obyčejný, nedůležitý rozhovor s mladíkem sedícím v koutě mi otevřel alternativní cestu ke splnění úkolu a jako bonus přidal nepovinný quest. Kdo bude chtít poznat osudy všech obyvatel světa Baldur's Gate 3, bude si muset vzít hodně dlouhou dovolenou, protože práce tvůrců je v tomto ohledu megalomanská. Otázkou je, jak se vaše činy projeví v dalších aktech, ale doufám, že Lariani budou pokračovat v nastoleném kurzu.

Baldur's Gate 3; gameplay: nemrtvý kněz Baldur's Gate 3; gameplay: druid fanatic Baldur's Gate 3; gameplay: čtení myšlenek
Při rozhovorech s roztodivnými obyvateli světa Baldur’s Gate 3 si můžete ušetřit spoustu problémů díky manipulačním schopnostem vašeho mozkočerva. Ale za jakou cenu?

Smůla se nám lepí na paty

Zároveň vám však musí být jasné, že Baldur's Gate 3 před sebou má ještě dlouhou cestu, o čemž svědčí řada bugů a nedodělků. Swen Vincke na to upozorňoval dopředu s tím, že hráči jsou početná betatesterská skupina poskytující cenná data. Za to se vám vývojáři odvděčují nadlidským tempem vydávání oprav (za prvních pět dní tři patche) řešící zásadní i méně důležité problémy. I když současný stav by mnozí vydavatelé považovali za dokončenou hru a radostně by vám ji prodali, tak Lariani odlaďují, co se dá.

Uvidíme, jak si pohrají s mechanikou hodu dvacetistěnných kostek, která mi nepřijde úplně férová (i když náš šéfredaktor mi tvrdí, že mám jen velkou porci smůly). Odpozoroval jsem, že v situacích, kdy jsou vaše šance 50/50 a navazují na předchozí hody, se vaše šance povážlivě snižují, až matematická statistika pláče, ale při skoro nemožných hodech (tzn. 18+) jsem byl téměř vždy úspěšný. Nevím, jestli se jedná o tvůrčí tah, jak vám nahnat endorfin a adrenalin do žil, ale mě to nejednou pořádně vzteklo, případně zvedlo nadšeného ze židle. Jenže podobné situace nastávají až paradoxně často i v jiných D&D hrách, stejně jako v deskovkách, takže jsem se s tím smířil. Mám zkrátka ranec smůly se zlatým dnem.

Baldur's Gate 3; gameplay: Nettie Baldur's Gate 3; gameplay: textury Baldur's Gate 3; gameplay: chrám, temple
(Z audiovizuálního hlediska vypadá Baldur's Gate 3 opravdu dobře, i když stále narazíte na prolínání textur a trhané pohyby postav při rozhovorech.

To už je ráno?

Řekněme si to na rovinu – Baldur's Gate 3 je už v předběžném přístupu splněným snem jak většiny fanoušků původní série, tak milovníků rozsáhlých světů, v nichž se mohou do sytosti vyřádit. Troufnu si tvrdit, že pořízení hry v early accessu není nákup zajíce v pytli, ale dobrá investice, což lze pozorovat na nadlidském úsilí studia, aby odladilo chyby v dialogových mechanismech, napravilo nepříjemné bugy ničící questy a posílilo stabilitu hry. Jak jsem psal už výše, Baldur's Gate 3 by mnozí vydali jako plnou hru, Lariani berou současný stav jako odrazový můstek, od nějž se mohou vyšvihnout k netušeným možnostem.

Jestli vám tedy v žilách proudí alespoň ždibeček RPG krve, pak se nenechte více pobízet, protože Lariani vám ve svém opusu nabízejí epický začátek rozsáhlého příběhu, zábavný soubojový systém s důrazem na kombinaci dovedností a vertikalitu prostoru, velmi zdařilý audiovizuál a svět téměř bez limitů, který vám umožní podstoupit bizarní situace typu – bojovník se nemůže hýbat kvůli zranění a došly ozdravující elixíry, ale oživovacích kouzel mám dost. Zapíchnu tedy hrdinu, abych jej následně oživil a on odešel po svých. Testovat limity Baldur's Gate 3 můžete od 6. října na PC a Google Stadia.

Baldur's Gate 3; gameplay: Goblin camp boss
Po několika hodinách budete také vyhlížet plnou verzi Baldur's Gate 3, stejně jako bossové skřetího tábora Minthara a Dror Ragzlin.

Tyto dojmy z hraní byly napsány pro PC verzi hry. Kopii poskytla agentura Dead Good PR.

• Zdroje: Vlastní

Jakub Němec

Jakub Němec

Hraní počítačových a deskových her patří k mému životnímu stylu už více než dvacet let, protože mě baví prozkoumávat nápadité příběhy a světy, které můžu sám ovlivnit, případně si rád zablbnu ve sportovních a závodních titulech. O svých dojmech z návštěv těchto fantaskních míst neomezených možností píšu s různě dlouhými přestávkami přes třináct let, z toho poslední tři roky pro Alza Magazín.

HW nároky pro Baldur's Gate 3 PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-4690 3.5GHz / AMD FX-4350 Intel Core i7-4770K 4-Core 3.5GHz / AMD Ryzen R5 1500X
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 780 / Radeon R9 280X NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 580 8GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 8 GB 16 GB
Pevný disk 150 GB 150 GB

• Zdroj: Steam (12. 10. 2020)

S jakým herním PC na Baldur's Gate 3?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox Ryzen GTX1650 SUPER

Základní sestava:

Alza GameBox Ryzen GTX1650 SUPER

Alza GameBox Core RTX3060Ti

Optimální sestava:

Alza GameBox Core RTX3060Ti

Alza GameBox Core RTX3070

Sestava pro náročné:

Alza BattleBox Core RTX3080 Cougar

i Mohlo by vás zajímat

Co jsme dříve napsali o Baldur's Gate 3


Studio Larian během prezentace Google Stadia oznámilo Baldur's Gate 3

• Oznámení: 6. 6. 2019 • Autor: Dominik Fait

Autoři nejlepšího RPG posledních let, Divinity: Original Sin 2, vyvíjí pokračování možná nejlepší RPG série herní historie. Zdá se vám to jako sen? Nebojte se, je to realita. Realita, na kterou jsme museli čekat téměř dvacet let! Přiznejte se, kdo z vás ještě doufal, kdo z vás ještě v koutku duše živil bláhovou naději, že Baldur's Gate 2: Shadow of Amn přeci jen nakonec nebude posledním dílkem té nádherné fantasy skládačky našich dětství?

Baldur's Gate 3 - Announcement Teaser - UNCUT

Je to ten nejlepší trailer na světě? Možná ne. Je to trailer, který jsme chtěli vidět za všechno na světě? To si pište.

Já doufal, byť popravdě přiznávám, že jsem možnost vydání Baldur's Gate 3 vždy řadil do podobné kategorie jako Half-Life 3, tedy pravděpodobnost nebezpečně blízká nule. Ale stalo se, a to během dnešní představovací akce Google Stadia, kde jsme se mimo jiné dozvěděli, kolik bude tato streamovací/cloudová služba stát, kdy se jí asi můžeme dočkat a co si na ní zahrajeme. Všimněte si, že jsem napsal „mimo jiné“ – chápu a rozumím, že pro mnoho z vás byly tím hlavním právě informace o nové platformě slibující menší herní revoluci. Omluvte proto prosím jednoho bláhového nostalgika, pro kterého se celá tisková konference smrskla do jediného krátkého traileru a jenž na zbytek jistě velmi zajímavých a převratných informací reagoval afektovaným „KOHO to zajímá?! BG3!!!“

V traileru vidíme město Baldurova Brána stižené dosud neobjasněnou katastrofou. Ta bude pravděpodobně (vím, mám úžasný postřeh) souviset s proměnou, kterou nedobrovolně prodělá voják žoldácké organizace Flaming Fist, respektive s výsledkem této velmi chutné metamorfózy. Z nebohého strážce pořádku se během několika vteřin stává hrdý zástupce druhu mozkožroutů (Illithidů), jejichž pouhá přítomnost vyvolává nekontrolovatelný kostitřes i u jinak bohorovných nemrtvých. Teď už víme, proč nás kuliferdi z Larianu na svém twitteru před dnešní akcí mátli například z okna vlajícím chapadlem.

Baldur's Gate 3; screenshot: Flaming fist proměna Baldur's Gate 3; screenshot: Illithid, Mind Flayer

O příběhu třetího dílu série Baldur's Gate toho zatím příliš nevíme. Je však pravděpodobné, že našimi úhlavními nepřáteli se stanou obávaní Mind Flayeři (mozkožrouti).

Baldur's Gate 3 si zahrajeme na PC a Google Stadia, možná ještě letos

Dobře, takže víme, že Baldur's Gate 3 vyjde (!), víme, že na něm pracují ti nejpovolanější, studio Larian, pro nějž jde podle slov jeho představitelů o dosud největší herní projekt (v současnosti na něm pracuje na 200 lidí)… a víme, že si ho zahrajeme na nové herní platformě Google Stadia. Co dál?

Padlo to již v úvodu, ale pro jistotu všech těch, kteří stejně jako já trnuli hrůzou, že nám belgické vývojářské studio naservíruje tento vytoužený dáreček s nálepkou „exclusive“ – položte ty vidle a zahoďte protestní transparenty, Baldur's Gate 3 vyjde i na PC. Zatím ale nejsou žádné informace o verzích pro konzole a ne zcela zřejmé je také datum vydání. Konkrétní údaj nepadl, zdá se však, že bychom se mohli dočkat už letos v listopadu, jelikož je hra zalistovaná vedle dalších titulů, které by měly být na Google Stadia dostupné při jejím spuštění v předposledním měsíci tohoto roku.

Další odpovědi nabízí tisková zpráva, ačkoli je samozřejmě nutné brát tyto informace s rezervou. Pokud bychom měli autorům věřit, můžeme se těšit na hráčskou svobodu, rozhodnutí, na nichž záleží, unikátní společníky, pozoruhodný soubojový systém a zahrát si budeme moci solo i v co-op režimu. V případě Larianu nemám problém těmto informacím důvěřovat, kór když tento popis přesně vystihuje kvality jejich poslední produkce.

Baldurs Gate 3; screenshot: město

V traileru jsme sice viděli ikonickou Baldurovu Bránu (město), to však ještě nutně neznamená, že se do něj ve hře podíváme. Ať tak či onak, podle všeho to nebude v kůži Bhaalova zplozence (hlavního protagonisty prvních dvou dílů). Jde o logické rozhodnutí – upřímně, na závěr datadisku Throne of Bhaal by se navazovalo dost obtížně a hlavně je pro řadu hráčů již příliš velký pravěk.

Oprašte své znalosti Dungeons & Dragons a světa Forgotten Realms

Divinity: Original Sin 2 bylo sice skvělé, osobně jsem však rád, že autoři budou moci (muset) využít léty prověřená a zdokonalovaná pravidla Dungeons & Dragons (upravenou 5. edici), a ačkoliv jsem si kouzelný (a trošku praštěný) svět jejich předchozích děl Rivellon zamiloval, s otevřenou a stále se trošku chvějící náručí vítám návrat univerza Forgotten Realms, na jehož návštěvu se po všech těch letech těším opravdu neskutečně.

A že rozhodně nejsem sám a studio Larian to tím pádem nebude mít vůbec jednoduché, aby vysoká očekávání fanoušků naplnilo, si uvědomuje i jeho šéf Swen Vincke, který k vývoji své nové hry v tiskovce uvedl: „Baldur's Gate pro mnoho lidí tolik znamená. Je to velká zodpovědnost, ale myslím, že jsme na ni připraveni.“

Jsou? Uvidíme. Doufejme. Věřme. Ale kdo jiný by se měl postarat o úspěšný návrat takové legendy? Já jsem přesvědčen, že to tahle belgická parta zvládne, i s pomocí komunity, kterou snad v následujících měsících zapojí do vývoje. Další informace se dozvíme snad už během E3 2019.

Baldur's Gate 3; screenshot: Gather your party

Gather Your Party... ikonická hláška, která ale v Baldur's Gate 3 možná dostane nový rozměr. Vzhledem k tomu, že na něm pracuje studio Larian, očekáváme, že bude kladen daleko větší důraz na hru v kooperaci. Ta sice v předchozích dílech možná byla, zdaleka však nešlo o zážitek propracovaný do té míry, jakou hráči mohli zakusit u Divinity: Original Sin 2. 

• Zdroje: Tisková zpráva, YouTube, vlastní


WEB2