• Autor: Filip Němec
Akční adventura Control byla jedním z nejpříjemnějších překvapení loňského roku, s povděkem tak vítáme první ze dvou letošních příběhových rozšíření The Foundation. To nás zavede skutečně až k samotným základům úřadu pro vyšetřování zvláštních událostí, kde se, jak asi sami očekáváte, děje něco hodně zvláštního. Jaké novinky The Foundation přináší, jak se rozšíření povedlo a předně jestli vůbec stojí za vaši pozornost, se dozvíte v této recenzi.
• Žánr: Akční adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Remedy Entertainment • Vydavatel: 505 Games • Homepage • Čeština: Ne
• Platformy a Datum vydání: PC, PS4 (26. března 2020); Xbox One (25. června 2020)
Příběh The Foundation navazuje přesně tam, kde skončily události původní hry. Jesse je už sebevědomou ředitelkou úřadu pro vyšetřování zvláštních událostí, a tak má pocit, že ji nemůže nic překvapit. Jak pošetilé, že? Popisovat příběh rozšíření je stejně složité jako vysvětlovat zápletku původní hry, autoři totiž před hráče spíše předhazují události s několika málo vodítky, jejichž smysl si už musí vyložit sám. Nejde však o výtku, osobitý styl vyprávění příběhu ke Control skvěle sedí a nutí vás k prozkoumávání každého koutu hry, protože z nalezených záznamů a spisů se toho mnohdy dozvíte více než z cutscén.
The Foundation vás zavede do zcela nového prostředí, které představuje skutečné základy (fyzické, ale i metaforické) celého úřadu. Právě tam se totiž začíná dít něco nezvyklého, pronikání cizích realit z tzv. astrálních plání zde probíhá na zcela nové úrovni, což by mohlo hlavnímu nepříteli z původní hry, tajemné a nebezpečné entitě Hiss, dovolit proniknout do naší reality a zničit nejen celou budovu úřadu, ale expandovat i za jeho zdi. Jesse tak čeká zhruba pětihodinová cesta, kterou budou ovlivňovat stejně jako dříve informace a úkoly od mysteriózní rady, jejíž úloha stále není úplně známá.
Příběh je rozhodně podařený, oceníte však také zcela nové prostředí, jež dává sbohem sterilním kancelářím úřadu a naopak otevírá rozsáhlé podzemní prostory s přírodní tematikou. Rozhodně nečekejte žádná zatuchlá sklepení, The Foundation vás zavede do mnohdy opravdu velkých kaňonů pokrytých rudým pískem a do až nezvykle (na poměry původní hry) otevřených úrovní. Bohužel počáteční nadšení ze mě rychle vyprchalo. Zatímco prostředí úřadu bylo vrcholem level designu co do návrhu budov i kombinování grafických prvků (mrtvolně šedé haly oživené vysokými zelenými stromy rostoucími z podlahy), podzemí úřadu začne po chvíli působit obyčejně.
Hlavním zpestřením The Foundation je dvojice nových schopností, které z nového prostředí vycházejí. Jesse se postupně naučí zhmotnit obrovské krystaly sloužící zejména pro řešení prostorových puzzlů, zároveň ale dokáže vyvolat špičaté krystalické ostří, jež protivníky probodne. To vše ale pouze na předem vybraných místech, takže ve výsledku novinka nepůsobí tak fantasticky, přesto jde o nové způsoby, jak zatočit s nepřáteli, které příjemně zpestří jinak stejnou, byť stále velmi zábavnou hratelnost.
Druhou dovedností jde pak pomocí zbraně rozstřelit další krystaly blokující vaši cestu kupředu, což má opět dvojí použití – jednak můžete zničením krystalických mostů poslat nepřátele stojící na nich do hluboké propasti a samozřejmě pak přijdou na řadu také další prostorové puzzly a hádanky, které, nutno dodat, opravdu důkladně prověří vše, co jste se zatím v Control naučili.
Zmíněné schopnosti vyvolávající plošiny z krystalů či možnost je naopak rozbíjet slouží také k přístupu na dříve nedostupná místa, takže i tentokrát autoři využili metroidvania žánru, potenciál však zůstal nenaplněn, protože bludiště připomínající budova úřadu je pro tento styl daleko vhodnější. Celkově je nové prostředí zprvu příjemným zpestřením, avšak po chvíli se vám začne po chladných betonových zdech úřadu stýskat.
Trošku tak zamrzí, že po dohrání příběhu nebudete mít jediný důvod se do podzemní oblasti vracet, vedlejší mise jsou pouze tři a jde o takové menší jednohubky. Já osobně se tak po dohrání The Foundation vracím do hlavních prostor úřadu dokončit zbylé side questy z původního příběhu v očekávání AWD, druhého a nejspíše posledního DLC, jež podle některých zvěstí propojí Control se sérií Alan Wake.
Tato mini recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
The Foundation šikovně rozšiřuje původní příběh, přináší dvě nové schopnosti a zhruba pět hodin kvalitní nadpřirozené zábavy. Kvalitám původní hry se ale nevyrovná, a tak se po jeho dohrání vrátíte zpět do známých prostor úřadu.
Klady
Zápory
Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství sledujte také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.
Filip Němec
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu mám na starosti herní konzole všeho druhu a z her pak zejména závody, v osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4690 3.5GHz / AMD FX-4350 | Intel Core i5-7600K 3.8GHz / AMD Ryzen R5 1600X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 780 / Radeon R9 280X | NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 580 4GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 55 GB | 55 GB |
• Zdroj: game-debate.com (6. 4. 2020)