Kouzlo nezávislých her tkví především ve schopnosti překvapit nečekaným přístupem, jenž si velké vydavatelské domy nemohou nebo nechtějí dovolit. Naštěstí se ovšem najdou publisheři jako Modus Games, kteří menší projekty podporují a pomáhají jim prosadit se na stále větším trhu. Jednou z jejich akvizic je pohádkové RPG Cris Tales, v němž na vás čekají souboje a hádanky založené na manipulaci s časem. Zaujali jsme vás? Více v našem článku.
• Žánr: JRPG adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Dreams Uncorporated • Vydavatel: Modus Games • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One, Switch (2020) • Homepage • Čeština: Ne
• Dojmy z GC 2019: 17. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
Návštěva Gamescomu pro mě začala pěkně zvolna, protože jsem se během hodiny a půl ponořil do dvou pohádkových světů, jež mě dostaly do kolen svou představivostí a svěžími nápady. Mé dojmy z Trine 4 si můžete již nějaký pátek přečíst na našich stránkách, takže se dnes budu věnovat projektu kolumbijského studia Dreams Uncorporated s názvem Cris Tales. V něm se jako mladá slečna Crisbell vydáte na dlouhou cestu s žabákem Matiasem, abyste zachránili svět před Time Empress, královnou času tyranizující město Cristallis a další čtyři království.
Cris Tales - E3 Announcement Trailer | PS4
Epické dobrodružství Cris Tales upoutá nejen příběhem a zábavnými soubojovými mechanikami, ale také svým grafickým zpracováním.
Mimo hlavní příběhovou linku si odskočíte k desítkám vedlejších úkolů, v nichž budete rozhodovat o osudu místních obyvatel. Tvůrci nám představili řešení jednoho kompletního zadání, v němž jsme měli zachránit buď dům apatykáře, nebo maminky s malými dětmi. Komu pomoci? Lékárníkovi, který může být prospěšný pro celou komunitu, nebo nechat volbu na svém citu a helfnout člověku, kterého přímo znáte? Volby by navíc měly mít později dopad na vývoj vaší odysey, což zní opravdu skvěle. Snad si tvůrci neukousli moc velké sousto a dotáhnou v tomto směru svůj projekt do úspěšného konce.
Největší přednost Cris Tales ovšem netkví ve scénáři inspirovaném u tradičních JRPG, ale především v unikátní mechanice cestování časem. Na jedné obrazovce vidíte nejen výjevy ze současnosti, ale také minulost a budoucnost všeho dění kolem vás. S pohybem Crisbell se vlevo projeví minulost lokace a všech jejích obyvatel, zatímco v pravé části nahlédne do následujících let. Už jen kvůli své zvědavosti budete pobíhat po všech místech jako diví, abyste odhalili tajemství celého světa. Váš žabák se navíc mezi časovými rovinami dokáže přesouvat, což je základem inovativních hádanek. Zasadíte například strom, ale proč čekat dlouhá léta než vyroste, když semínko můžeme zakopat v minulosti a v budoucnosti již sklízet jablka.
Každá postava je rozanimovaná ve svých třech podobách, pokud v budoucnosti již nejsou po smrti. I na žabáka Matiase má čas svůj dopad, takže se v minulosti objevuje jako pulec.
Adventurní část je ovšem jen zlomek možností, jež se před vámi otevřou. Mnohem větší potenciál podle mě totiž mají tahové souboje, v nichž se svou bandou postavíte různorodým nepřátelům, na které je radost zkoušet časové experimenty. Mladý voják z minulosti se v budoucnosti může stát vetchým starcem neschopným udržet meč, zatímco začínající kouzelník má ve vyšším věku zkušeností na rozdávání, takže vám pořádně zatopí. Absolutně mě uchvátila mechanika železa, jež lze „kdysi“ namočit a okamžitě odlifrovat do budoucnosti. Co se s ním stane? Zrezaví a rozpadne se. Prostě je paráda, že se zapálený člověk v budoucnosti promění v bezpečnou hromádku popela, no ne?
Na hrátkách s časovými rovinami bude založena i většina bossfightů, které tvůrci nadefinovali jako náročnou zkoušku vašich dovedností. Pro někoho bude možná překážkou navíc, že řadoví ani závěreční nepřátelé nemají zobrazen počet životů, ale výtvarníci si pohráli s jednotlivými fázemi destrukce, takže jasně poznáte, kdy dáváte zloduchům na frak a kdy jsou ještě ve formě. Obyčejné tahové souboje jsou ještě okořeněny mechanikou správného načasování, kdy je třeba ve vhodné chvíli zmáčknout tlačítko, čímž posílíte útok, popř. provedete úspěšné vykrytí, což je princip známý z dvojice titulů z Městečka South Park.
Tahové souboje Cris Tales se nevymykají JRPG žánru širokou nabídkou akcí, ale především jejich dopadem na nepřátele v nádherně animovaných lokacích.
Na závěr mých dojmů jsem si nechal třešničku zdobící tento nezávislý klenot – audiovizuální stránku. Tvůrci se nechali inspirovat kolumbijskými reáliemi, což jde vidět nejen na hlavní postavě Crisbell (dle tvůrců by tak vypadala disneyovská princezna, kdyby se narodila v Kolumbii), ale také na architektuře měst a okolních lokacích. Grafici si dali práci a každou část ručně namalovali tak, aby působila prostorovým dojmem, což se jim do puntíku povedlo. Zvuková část za vizuálem vůbec nezaostává a fanoušky Nier: Automata potěší, že hlas hlavní hrdinky jí propůjčila dabérka 2B.
Ať už se na Cris Tales díváte z jakéhokoli úhlu, musíte uznat, že projekt studia Dreams Uncorporated v sobě má obrovský potenciál. Autoři slibují přes dvacet hodin herní doby, což už je na nezávislý projekt pořádná porce, ale podle mě také možný kámen úrazu – snad mezi sebou tvůrci našli dostatek nápadů, aby se principy neokoukaly a neupadly do stereotypu. Sami si můžete jejich projekt vyzkoušet v demu přístupném na platformě Steam, pro niž je Cris Tales společně s PS4, Xbox One a Switch verzí oznámen na rok 2020.
Hlavní hrdinka Crisbell je podle tvůrců variace na disneyovskou princeznu v kolumbijských kulisách.
• Zdroje: Vlastní
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 | Windows 10 |
Procesor | Intel Core at 2.5Ghz / AMD ekvivalent | Intel Core at 2.7Ghz / AMD ekvivalent |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 Ti (2GB) nebo podobnou | NVIDIA GeForce GTX 750 Ti (4GB) nebo podobnou |
DirectX | 11.0 | 12.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 6 GB | 6 GB |
Cris Tales prozatím nemá přesné datum vydání (pouze rok 2020) a vychází na PC, PS4, Xbox One a Switch. O novinkách vás budeme informovat.