• Autor: Jakub Němec
Spisovatel H. P. Lovecraft byl ve své době vnímán jako podivín, zatímco dnes se jmenuje mezi předními hororovými klasiky. Jeho slavný mýtus o prastarých bozích, kteří dřímají a čekají na moment, kdy se probudí a ovládnou či vymažou lidstvo, inspiroval řadu tvůrců napříč odvětvími. Mezi deskovými hrami má jeho tématika pevné místo, o čemž se můžete přesvědčit také v dnešní recenzi dvojkovky Cthulhu Wars Duel.
zdroj: vlastní
Ve většině deskovek inspirovaných prací H. P. Lovecrafta se hrdinové z řad obyčejných lidí snaží zastavit apokalypsu v podobě probuzení prastarých božstev, kteří chtějí vymazat/sežrat/zotročit obyvatele planety Země. V tomto ohledu skvěle fungují např. Temné znamení, Arkham Horror, Eldritch Horror nebo Cthulhu: I smrt může zemřít. Jenže co by se stalo, kdyby epické tažení statečných jedinců neuspělo? O tom se můžete přesvědčit v epické deskovce Cthulhu Wars, kde se chopíte jednotlivých božstev a v bitvách plných destrukce se snažíte získat co největší kus z pozemského postapokalyptického koláče.
Cthulhu Wars Duel (Obsah balení)
zdroj: vlastní
Temně černá krabice s deskovkou Cthulhu Wars Duel obsahuje 12 karet grimoárů, 2 frakční karty, 19 figurek, 29 žetonů, 10 kostek, 1 herní desku a pravidla hry v češtině.
Autor této deskovky Sandy Petersen se rozhodl, že zredukuje boj mezi Prastarými v jeho hře Cthulhu Wars na dvojkovkový souboj, který bude svižnější a intenzivnější. K původnímu názvu přidal pojem „Duel“ a výsledek můžete vyzkoušet také v české lokalizaci díky společnosti ADC Blackfire. V partii se chopíte ikonické stvůry Cthulhu a jejích nohsledů, která bude soupeřit s Černou kozou (Shub-Niggurathem) spoléhající na zdánlivě nekončící zástupy svých přisluhovačů. V této podmanivé šachové partii se nehledí na ztráty, lidský druh je v koncích a nyní se rozhoduje, čí jméno bude zaznívat v temnotou pohlcených chrámech. Především pro fanoušky Lovecraftovy tvorby jde o splněný nočně-můrní sen.
Ať už si vyberete za svého boha kteréhokoliv z nabízené dvojice (či další, kteří jsou na čekačce), tak musíte pochopit podstatu jejich výhod a nedostatků. Cthulhu Wars Duel je totiž asymetrickou hrou, v níž se každá postava bude hrát úplně jinak. V dnes recenzované deskovce obsažený Cthulhu postupně buduje své impérium, aby se na konci dominantně prosadil svou silou, zatímco Černá koza spoléhá na rychlé zaplavení mapy svými přívrženci, z čehož jí plynou zásadní výhody. Nejsem schopný říct, která z postav je silnější, protože každá do téhle epické bitvy vstupuje s jiným přístupem a je zábavné objevovat možnosti, které nabízí.
Cthulhu Wars Duel (Stolní hra)
zdroj: vlastní
V závěru partie Cthulhu Wars Duel je mapa zasypána zástupy příšer, které se nemilosrdně melou mezi sebou.
Každá potvora má svá specifická monstra a vlastnosti, jež postupně aktivujete za splněné podmínky pomocí stránek grimoárů. Jejich využívání je pro úspěch klíčové a nejedna partie byla v našem případě rozhodnuta nevhodně zvolenou dovedností. Pokud už si brousíte své strategické zuby a chystáte na bitvu svůj analytický mozek, tak pro vás bude ledovou sprchou fakt, že o výsledcích bitev rozhodují kostky, které svou malichernou přívětivostí zpraží i tu nejsilnější armádu temnot. Náhoda zkrátka dokáže zkřížit pečlivě budované plány a musíte s ní počítat. Já mám tento aspekt v deskovkách rád, ale ryzím taktikům možná přebíhá mráz po zádech.
Pokud se smíříte s možnou nepřízní kostek, tak je Cthulhu Wars Duel velmi kvalitním zážitkem pro dva hráče. Máte k dispozici obrovský počet akcí, s nimiž můžete zaskočit nepřítele a hodit mu vidle do jeho plánů. Přímo pod svými prsty cítíte, jak je váš Prastarý mocný a že dokáže kdejakého lidského akolytu smáznout z povrchu země jen pozvednutým obočím. A to je skvělý pocit. Stejně tak se mi líbí mechanika moci jako platidla, kterou získáváte ovládáním mystických bran a dalšími aspekty. Ve výsledku tedy musíte sledovat mnoho kritérií, což vám dává slušný prostor k přemýšlení, ale méně zkušené hráče dokáží zahltit. To se projeví v délce partie, protože v mém okruhu jsme končili často po půl hodině, ale zažil jsem také partii trojnásobně dlouhou.
Cthulhu Wars Duel (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Správně zaplnit desku hráče pomocí grimoárů může být rozhodujícím faktorem každé partie Cthulhu Wars Duel.
Projekt Cthulhu Wars Duel nepovažuju v rámci pravidel nijak zvlášť náročný, ale naučit se jej dobře hrát chce trošku trpělivost. Výhodu mají samozřejmě hráči Cthulhu Wars, protože se zaměří jen na úpravu některých mechanismů, ale nováčky čeká manuál o 34 stránkách. Jenže po prvotním šoku zjistíte, že přibližně třetina z toho jsou atmosférické texty a grafika, druhá třetina vysvětlující příklady, takže se nakonec prolouskáte asi 15 stranami. Pokud za sebou navíc máte zkušenost se soubojově kostkovými hrami, tak většinu akcí poberete na první dobrou. Chápu tedy, že manuál může některé z vás vyděsit, ale je to jen zdání.
Jak už jsem naznačil dříve, tak naučit se Cthulhu Wars Duel složité není, ale ovládnout jej už chce většího fištróna. Množství akcí dokáže kvalitně zamotat makovici a najít optimální strategii a protiakce vůči soupeři už chce zkušenost. Pokud se však Cthulhu Wars Duel stane titulem dvou zažraných hráčů, tak se jim bude souboj mezi Prastarými otevírat jako květina, až nakonec poznají jeho plnou krásu. Já po asi deseti partiích stále objevuju nové cesty a opravdu mě to baví. Ale musím přidat poznatek, že se začátečníky tím pádem zametu pod koberec velmi rychle.
Cthulhu Wars Duel (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Příprava partie Cthulhu Wars Duel v prvních pokusech zabere slušnou porci času, ale nakonec ji zvládnete do pěti minut.
V principu se hráči střídají v tazích, kdy aktivují jednotlivé akce, za něž platí mocí získanou v minulém kole. Líbí se mi, jak Cthulhu Wars Duel pracuje s balancí, protože pokud má některý z hráčů zásadní převahu, tak druhý hráč dostane polovinu jeho moci (když má méně), aby mohl alespoň kontrovat. V rámci svého tahu tak vyvoláváte nohsledy a příšery, stavíte démonické brány, přesouváte své armády či vyvoláváte bitvy. Jakmile vyčerpáte svou moc, vyhodnotíte aktuální stav, získáte moc do dalšího kola, určíte prvního hráče a můžete část moci utratit v rituálu anihilace přinášející vítězné body zkázy. A to je celé, opravdu. Když umíte hrát Cthulhu Wars Duel, tak se jedná o velmi zábavnou a svižnou deskovku, přičemž zvládnete vícero soubojů za večer.
Jedním ze zásadních kladů Cthulhu Wars Duel je jeho grafická stránka v podání Richarda Luonga a Graey Erba. Už při prvním pohledu na krabici máte tušení, že se uvnitř ukrývá dekadentně úchvatné univerzum, které pohltí každého lovecraftofila. Velkou pochvalu zaslouží hráčské desky, které si vás omotají kolem prstu na první pohled (a to nemluvím o povedených atmosférických textech na rubu). Vizuál příšerek se také povedl a vůbec nevadí, že jde o kartonové standies (ba naopak!). Mapa je přehledná a jednotlivé kresby dávají jasně najevo, že svět lidí je u konce. Teď už jen čekat na další Prastaré, abyste si mohli najít svého apokalyptického favorita.
Cthulhu Wars Duel (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Postavit se tváří v tvář samotnému bohu už chce odvahu, ale nic jiného vám v Cthulhu Wars Duel nezbývá.
Mé pocity z Cthulhu Wars Duel jsou více než kladné, protože mě baví snažit se přechytračit svého protivníka pomocí široké škály dostupných akcí. Jasně, je k vzteku, když vám vaše propracované plány naruší nepřízeň kostek, ale to podle mě k celému prožitku patří (jak jinak by řadové monstrum mohlo porazit boha?). K atmosféře přispívá grafická stránka, která především u fanoušků H. P. Lovecrafta zaboduje na plné čáře. Cthulhu Wars Duel si užijí spíše zkušenější hráči, začátečníci by si měli přizvat ostříleného průvodce.
Za poskytnutí recenzní kopie Cthulhu Wars Duel děkujeme českému distributorovi hry společnosti ADC Blackfire.
• Zdroje: Vlastní
Cthulhu Wars Duel
Deskové hryTitul Cthulhu Wars Duel nabízí intenzivní dvojkovkový souboj o nadvládu nad padlým světem z pohledu Lovecraftových božstev. Pokud jste fanouškem temné fantastiky, užíváte si strategicky bohaté deskovky a rádi objevujete potenciál jednotlivých postav, mohl by pro vás být boj o zbytky Země to pravé.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.