Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Daymare 1998 (RECENZE) – nepříliš povedený klon Resident Evil

Aktualizováno

V minulosti se na herní scéně objevila řada projektů, která se snažila co nejvíce vytěžit z úspěchu kultovní série Resident Evil. Vyloženě uspět se nepodařilo žádnému z nich, což nakonec vedlo k tomu, že to vývojáři na nějakou dobu přestali zkoušet. Nyní se však tvůrci z Invader Studios rozhodli, že otestují své štěstí s hororovou akcí Daymare 1998. Na otázku, zda se jim jejich pokus vydařil, vám odpoví naše recenze.

Recenze (PC)Oznámení


• Žánr: Hororová akce • Multiplayer: Ne • Vývojář: Invader Studios • Vydavatel: Destructive Creations • Platformy a Datum vydání: PC  (17. září 2019); PS4, Xbox One (později) Homepage • Čeština: Ne


Části článku:


Obsah recenze Daymare 1998 (PC)

  1. Lidstvo v Daymare 1998 zachraňujete v kůži tří osobitých hrdinů
  2. Tohle už jsem někde viděl
  3. Zombie dokáží v Daymare 1998 nepříjemně překvapit
  4. Optimalizování rozhodně nepatří mezi přednosti Invader Studios
  5. Daymare 1998 je béčkový duchovní nástupce Resident Evil
  6. Recenze Daymare 1998: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Daymare 1998 PC

Lidstvo v Daymare 1998 zachraňujete v kůži tří osobitých hrdinů

• Recenze: 20. 9. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Daymare 1998 startuje podobně jako většina tradičních hororů z posledních let. V přísně střežené laboratoři unikne do vzduchu biologická zbraň měnící lidi v krvelačná monstra. Namísto toho, aby stát poslal armádu, snaží se celou situaci ututlat, a tak vysílá do akce nevelký tým tajné organizace, která má zahladit stopy, čímž je prakticky započat celý příběh.

Daymare 1998; screenshot: zombie

Daymare 1998 by nemuselo být vůbec špatnou hrou, jen by mělo disponovat širší škálou osobitých mechanizmů a tolik se nepodobat kultovnímu Resident Evil.

Primární dějová linie Daymare 1998 má celkem tři hlavní protagonisty. Celý příběh započnete v kůži specialisty ze společnosti H.A.D.E.S Lieva, který se původně měl postarat o to, aby se virus nedostal za vrata laboratoře, jeho priority se však postupem času rapidně změní. Druhým hrdinou příběhu je psychickými problémy trpící strážce parku Sam, jehož žena měla tu smůlu, že se nacházela ve špatný čas na špatném místě, což nakonec jejího muže přiměje k tomu, aby vzal spravedlnost do svých rukou. Posledním aktérem neblahých událostí je mladý pilot Raven, jenž byl podobně jako Liev poslán do zamořené laboratoře, na rozdíl od něj se ale do akce zapojuje až poté, co se celá situace šeredně zvrtne a nákaza pronikne do městských ulic.

Každá ze zmíněných epizod má své kouzlo, díky čemuž má příběh jakožto celek relativně slušnou úroveň. Vývojářům se dokonce povedlo výrazně odklonit od vyprávění, jež nám prezentovala série Resident Evil, což mě skutečně těší. Obával jsem se totiž, že mi tvůrci Daymare 1998 nabídnou koncept, který bude příliš zatížen jejich předchozí prací, v jejímž rámci se pokoušeli vytvořit neoficiální remake Resident Evil 2. Nakonec se tak však nestalo, a proto jsem si mohl vychutnat plnohodnotné dobrodružství plné nečekaných momentů a zvratů.

Daymare 1998 - Liev I Alza Magazín (Gameplay)

Liev je jediným z aktérů příběhu, který jím prochází stejně jako nůž máslem.

Tohle už jsem někde viděl

Příběh není jediným aspektem, jímž se Daymare 1998 podobá svému žánrovému konkurentovi. Díky tomu, že vývojáři z Invader Studios pracovali na neoficiální předělávce starého dobrého Resident Evil 2, disponuje jejich dílo řadou mechanizmů, jimiž se vlastně tato kultovní hororová série v minulosti proslavila. Hlavní hrdinové tu běhají s jednou až dvěma zbraněmi a neustále zapnutou baterkou, která jim krásně zvýrazňuje nepřátele ukryté v temnotách. Osobně proti tomuto zpracování nic nemám, přeci jen je tak navržena většina takto laděných typů her. Problém je spíše v tom, že tvůrci nepřevzali jen to dobré či fungující, ale také aspekty, za něž byla slavná značka kritiky i hráči nejednou strhávána.

Snad každý hráč Resident Evil 2 si jistě pamatuje, jakou „zábavu“ zažíval, když pracoval s inventářem. Z pro mě neznámých důvodů podobné vzrušení nabízí také Daymare 1998, kvůli čemuž se člověk musí při hraní vypořádat s nebývale topornou správou předmětů, jež má k dispozici. V případě, že chcete přežít, jste nuceni se téměř o vše starat ručně, což bylo fajn u her z přelomu milénia, nikoliv však u projektu, který má oslovit současné hráče. Upřímně vůbec nechápu, proč se vývojáři nerozhodli v tomto ohledu vydat svou vlastní cestou a úplně se vykašlat na koncept, který nikdy nepředstavoval něco, nač by mohly být první díly série Resident Evil hrdé.

Daymare 1998; gameplay: hlavolam Daymare 1998; gameplay: rébus Daymare 1998; gameplay: hádanka

Hádanky jsou silnou stránkou Daymare 1998, bez nich by toto dílko dopadlo hodně špatně.

Nabídnuta nám v Daymare 1998 není jen tradiční hratelnost spolu s nedořešeným ovládáním inventáře. Setkat se tu lze také s oblíbeným systémem výroby a kombinování předmětů, jenž taktéž nevypadá nějak zvlášť originálně. Jak by také mohl, když se jedná o plně převzatý koncept z Resident Evil, jehož tvůrci jej vyladili k dokonalosti. Stejně jako ve známém titulu tu máte možnost propojením dvou specifických nástrojů vytvořit léčivou injekci, sérum zvyšující odolnost nebo bojovou efektivitu. Každou vakcínu lze navíc ještě vylepšit tak, že nalijete obsah dvou lahviček do jedné nádobky, čímž získáte to nejlepší z obou. Pokud se vám náhodou některá část nalezené výstroje nehodí, nevadí, máte možnost ji na obchodním terminálu vyměnit za munici nebo za aktuálně potřebné věci.

Abych Daymare 1998 stále jen nehanil, je třeba uvést, že jsem byl vyloženě nadšen z toho, jak vývojáři zpracovali systém zbraní a kontrolu dostupného střeliva. Jelikož zde nemáte všechny náboje na jedné hromadě jako v jiných hrách, jsou po vystřílení dostupných projektilů dvě možnosti. Buď si otevřít inventář a ručně vpravit munici do zásobníku, což vás může leckdy stát život, nebo použít záložní, jímž nahradíte ten, který jste už do monstra zcela vyprázdnili. Přestože chvilku trvalo, než jsem si na tento aspekt zvykl, nakonec jsem z něj byl unesený, protože značně navyšoval celkovou obtížnost i napětí, jež jsem cítil při eliminaci bezduchých těl šinoucích se pomalu mým směrem.

Daymare 1998 - Sam I Alza Magazín (Gameplay)

Sam je velmi specifickým hrdinou, vývojáři Daymare 1998 jej totiž zatížili psychickou chorobou, která mu často znepříjemňuje život.

Zombie dokáží v Daymare 1998 nepříjemně překvapit

Ve většině zombie her ovládá nemrtvou hordu agresivní umělá inteligence, která vám nedá nic zadarmo. V Daymare 1998 je AI trošku smířlivější, takže umrlce přivádějí k šílenství jen dva podněty – touha po mase a aktivace jasně definovaných bodů, což v praxi znamená, že do určitého momentu na nich lze prakticky dříví štípat bez toho, aby na vás jakkoliv reagovali. Jakmile však spustíte elektřinu, nebo seberete zásadní dokument, prostor kolem vás velmi rychle ožije po orgánech dychtícími netvory, kteří na vašeho hrdinu reagují stejně, jako důchodce v Kauflandu na slevu. Ihned se k vám rozběhnou a pokusí se vás políbit svými nákazou potřísněnými ústy, což rozhodně nechcete, protože pusinka od zombie je asi tak příjemná, jako polibek od bezzubé stařenky.

Přestože zombie po většinu času nepatří mezi nejchytřejší oponenty, občas se vám stane, že se z nich stanou trpělivě číhající predátoři, schopni bez hlesu vyčkávat v rohu na správnou příležitost, aby na vás mohli vybafnout. Když se jim náhodou podaří vás překvapit a obtočit kolem krku hlavního protagonisty své ruce, můžete buď umřít, nebo vzdorovat za pomoci zběsilého mačkání mezerníku, čímž se osvobodíte ze smrtícího stisku. Vzhledem k tomu, že nejsem velkým fandou QTE, raději bych namísto tohoto mechanizmu uvítal, kdyby tvůrci udělali z nemrtvých bušící stroje, než nástroje na objetí.

Daymare 1998; gameplay: kyselina Daymare 1998; gameplay: silák Daymare 1998; gameplay: krasavec

Kromě tradičních zombie se v Daymare 1998 setkáte s pestrou škálou mutantů, kteří jsou rychlejší, odolnější a silnější než jejich obyčejní kolegové.

I když není samotné spektrum umrlců, s nimiž se při průchodu Daymare 1998 setkáte, nikterak rozsáhlé, občas narazíte na kousky, které se člověka nesnaží uškrtit. Namísto toho využívají svou nadlidskou sílu, či kyselinu, jež proudí jejich žilami, k tomu, aby udělali z hlavního hrdiny součást nemrtvého vojska. Osobně jsem si z nabízené škály zamiloval nejvíce tuhého svalovce s nepřiměřeně velkými drápy, připomněl mi totiž kultovního Lickera, jen postrádal jeho děsivý vzhled a agilnost, s níž se legendární netvor ze série Resident Evil pohyboval po prostoru.

Optimalizování rozhodně nepatří mezi přednosti Invader Studios

Remake Resident Evil 2 lze označit za jeden z nejlépe optimalizovaných akčních titulů vůbec. O Daymare 1998 bohužel to samé říct nelze, jeho technická stránka totiž zaručeně nepatří mezi nejsilnější přednosti tohoto hororového dílka. Přestože celek nevypadá graficky vůbec zle, v určitých fázích hraní jsem se díky dosti diskutabilní optimalizaci setkal s různě výraznými propady znepříjemňujícími průchod hrou. Chápu, že vývojáři z Invader Studios nepatří mezi velká esa herního průmyslu. Přesto bych od nich však očekával hotové dílo, nikoliv středně dodělaný titul, u nějž čas od času fps poskakují stejně jako vozík na horské dráze.

Daymare 1998 - Raven I Alza Magazín (Gameplay)

Raven patří mezi výrazné protagonisty Daymare 1998, jeho epizoda je o kapku náročnější než dobrodružství jeho kolegů.

Za vcelku slušnou šílenost osobně považuji také fakt, že v Daymare 1998 není možné změnit rozložení kláves, jimiž hru ovládáte. Ano, čtete správě. I v roce 2019 může na trh dorazit projekt, jehož autoři si nedají dostatek práce s tím, abyste si mohli jeho hraní vychutnat přesně tak, jak si přejete. Osobně jsem měl problém hlavně s horní částí klávesnice, která je problematická především u děl, jež byla na PC přenesena z konzolí. U Daymare 1998 bych takovýto nešvar zřejmě neočekával, nakonec se jeho tvůrcům bohužel nepovedlo své dílo v tomto ohledu 100% vyladit. Pro mou maličkost to ve finále znamenalo, že jsem byl nucen nainstalovat anglické ovladače pro klávesnici, což mi konečně umožnilo vytáhnout zbraň z pouzdra. Kdyby zde byla možnost přenastavení, rozhodně bych se nezlobil.

Snad se jednoho krásného dne dočkám. Upřímně doufám také v to, že kromě vylepšení ovládání a optimalizace se vývojáři zaměří také na zabugovanost jejich díla. Celek totiž disponuje relativně slušnou škálou technických nešvarů, mezi něž lze počítat třeba nepřátele mlátící skrze textury, či nestvůry zasekávající se o různé překážky, což dle mého názoru do takto laděného díla nepatří, protože to značně narušuje celkovou atmosféru. Vzhledem k tomu, jak vypadá PC verze, už zcela chápu důvod, proč Daymare 1998 dorazí na konzole později, jelikož v takovém stavu by na nich jen těžko uspěl.

Daymare 1998; gameplay: zaseknutý boss Daymare 1998; gameplay: ruka Daymare 1998; gameplay: zeď

Bugy jsou nedílnou součástí Daymare 1998. Kdyby jimi hra nebyla tolik zaplavena, zřejmě by si od nás odnesla pěknější hodnocení. Jednou se mi dokonce stalo, že se mi postava zaklínila do bosse, díky čemuž se oba stáli na místě až do momentu, než jsem hru vypnul.

Daymare 1998 je béčkový duchovní nástupce Resident Evil

I když jsem si při spatření prvních záběrů Daymare 1998 namlouval, že by se mohlo jednat o kvalitního duchovního nástupce Resident Evil 2, bylo mi do jisté míry jasné, jak to s ním nakonec dopadne. Invader Studios mi ve finále nabídli dílko, které táhnou především primární protagonisté, příběhové pozadí, hutná hororová atmosféra, náročné hádanky a staromilská hratelnost, jež má i přes svou topornost určité kouzlo. Problémem této hry je především její nevyladěnost, absence možnosti upravit ovládání, diskutabilní optimalizace, stupidní správa inventáře a přílišná podobnost s kultovní sérií. Za vyloženě povedené nelze považovat ani zpracování videí, skrze něž se vývojáři stabilně pokouší vyprávět osudy hlavních hrdinů a ostatních obyvatel herního světa.

Daymare 1998; gameplay: obchod

Obchodní stanice jsou místem, které vám v Daymare 1998 nabídne krom stabilní zásoby střeliva také rozličné předměty, jež můžete použít v boji o přežití.

Kdyby vývojáři chtěli za Daymare 1998 jen pár euro, zřejmě bych byl schopen pochopit, proč se nejedná o nějak zvlášť úchvatné dílo. Invader Studios však po hráčích žádají polovinu finanční částky, za niž lze koupit třeba několikrát zmíněný Resident Evil 2, takže by jeden očekával, že dostane do rukou hru, jež na tom bude kvalitativně podobně jako remake legendární hororové akce. Ti z vás, kteří stejně jako já počítají s tím, že dostanou vyladěný koncept, který se v mnohém kultovní hře vyrovná, či ji dokonce předčí, budou zřejmě zklamáni, protože nic takového jim nabídnuto nebude. Zajímat by se měli o celek kvůli tomuto faktu jen nenároční fandové hororů. Komplexněji naladěným jedincům za sebe koupi nedoporučuji, jelikož si nemyslím, že jim Daymare 1998 má co nabídnout.

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Daymare 1998: závěrečné hodnocení

    Hodnocení 50 % Alza Magazín
Hlavní parametry: Hratelnost
55 %
Audiovizuální zpracování
70 %
Znovuhratelnost
40 %
Daymare 1998; recenze

Klady

  • Příběh dokáže zaujmout
  • Hádanky dají zabrat
  • Hutná hororová atmosféra
  • Obstojně zpracovaní hrdinové

Zápory

  • Nedoladěná optimalizace
  • Absence nastavení ovládání
  • Zastaralá kontrola inventáře
  • Nedostatek osobitých aspektů
  • Pro někoho přílišná podobnost s legendárním Resident Evil 2

Daymare: 1998 – Oznámení

  1. Příběh Daymare: 1998 absolvujete v kůži několika hrdinů
  2. HW nároky pro Daymare: 1998 PC

Příběh Daymare: 1998 absolvujete v kůži několika hrdinů

• Oznámení: 16. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Děj Daymare: 1998 má být zacílen na tradiční hororovou tématiku, v jejímž rámci z nepříliš kvalitně střežené vládní laboratoře unikne smrtící virus. Zasaženi jsou jeho působením během několika hodin nejen vědci a jejich ochranka, ale také obyvatelstvo přilehlé vesnice, jež se pomalu ale jistě mění ve stejné kreatury jako výkvět inteligence ve střeženém komplexu. Za sebe musím říct, že mi celý koncept možná až příliš připomíná první a druhý díl série Resident Evil, možná se však dočkáme skutečně unikátně laděných momentů, jež pomohou Daymare: 1998 jasně se odlišit od jeho očividného vzoru.

Daymare: 1998 – Meet Sam (trailer)

Sam je postavou, která se v Daymare: 1998 nestane hrdinou ze své vůle. Je k tomu prakticky donucen okolnostmi.

Podle doposud představených trailerů bude mít Daymare: 1998 celkem tři primární protagonisty, v jejichž kůži absolvujeme již zmíněný příběh, točící se okolo smrtícího viru. Prvním aktérem vyprávění má být specialista ze společnosti H.A.D.E.S., agent Liev, jehož podobnost s kultovním Hunkem z Resident Evil je do očí bijící. Druhým účastníkem se stane pilot helikoptéry, který bude z prozatím nespecifikovaných důvodů nucen sestoupit z nebes a kráčet ulicemi plnými mutantů různých velikostí a tvarů. Finální postavou má být hrdina z lidu Sam, jenž se bohužel ocitá ve špatný čas na špatném místě, což jej nakonec vede k tomu, že bere do rukou brokovnici a pouští se do boje o holý život.

Totožně jako v Resident Evil nám má Daymare: 1998 nabídnout hutný příběh vyprávěný z více perspektiv, zajímavé dějové pozadí, vysokou obtížnost, stabilní potřebu hlídat si munici a samozřejmě prostorové hádanky, jež nemohou v takto laděném díle za žádných okolností chybět. Daymare: 1998 by k nám mělo dorazit už 17. září na PC. Na PS4 a Xbox One si budou muset hráči chvíli počkat, jelikož vývojáři z Invader Studios nechtějí za žádných okolností nic uspěchat. Osobně tento krok chápu, protože aktuálně veřejně přístupné demo není zrovna něčím, z čeho by si hráč sedl na zadek. Do vydání však mají bývalí tvůrci neoficiálního remaku Resident Evil 2 měsíc, takže snad se jim podaří celek plně vyladit.

• Zdroje: YouTube (Destructive Creations), Tisková zpráva

HW nároky pro Daymare: 1998 PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-4460 3.2GHz / AMD FX-6300 Intel Core i7-3770 4-Core 3.4GHz / AMD FX-9590
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 760 / Radeon R7 260X NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB / Radeon RX 480 4GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 8 GB 8 GB
Pevný disk 15 GB 15 GB

S jakým herním PC na Daymare: 1998?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox GTX1660

Minimální požadavky:

Alza GameBox GTX1660

Alza GameBox RTX2060

Doporučené požadavky:

Alza GameBox RTX2060

Alza GameBox RTX2080

Pro náročné:

Alza GameBox RTX2080

i Mohlo by vás zajímat

Daymare: 1998 vychází 17. září 2019 na PC. Později k nám titul dorazí také na PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.

P-DC1-WEB14