Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Final Fantasy VII Remake (RECENZE) – Horký kandidát na hru roku 2020

• Autor: Jiří Fait

Hodnotit jakýkoli remake je vždy poměrně ošidná záležitost a dvojnásob to platí u remaků her, které už ve své době byly výborné. Je to jakoby si tvůrci řekli: „Kdysi jsme udělali skvělou hru a teď vám ukážeme, že to dovedeme ještě lépe“. Pro někoho to může být přihřívání si polívčičky, ale pro druhé také možnost si vyzkoušet herní klasiku v moderním provedení a přesně o tomhle je remake Final Fantasy VII. Nejde jen o nový a líbivější grafický háv, ale o celkové předělání RPG pecky z roku 1997, se kterou studio Square Enix trefilo hřebíček na hlavičku. Kandidát na hru roku 2020 si žádá vaši pozornost.

Final Fantasy VII Remake; screenshot: thumbnail

Alza Magazín

Final Fantasy VII Remake (hra) | Final Fantasy (IP)

Akční RPG Final Fantasy VII Remake je remake původní hry Final Fantasy VII, sedmého dílu herní série Final Fantasy. Hru vyvíjí a vydává studio Square Enix. Hra vychází epizodicky, první vychází 10. 4. 2020 na PS4 s časovou exkluzivitou na jeden rok. Titul vychází bez české lokalizace a neobsahuje multiplayer. | Homepage


Články: | Recenze | Dojmy z hraní

Obsah recenze Final Fantasy VII Remake (PS4)

  1. Zpátky do minulosti
  2. Není terorismus jako terorismus
  3. Město Midgar je ponurá „pizza“, do které se zamilujete
  4. Souboje jsou kořením Final Fantasy VII
  5. Fantasy ne vždy fantasticky hezké?
  6. První část Final Fantasy VII Remake nezklamala
  7. Recenze Final Fantasy VII Remake: závěrečné hodnocení

Zpátky do minulosti

Psal se rok 1997 a v našich končinách si herně pozitivní lidé vzrušeně povídali o poslední závodní pecce Need for Speed II, probírali naprosto úchvatné postapokalyptické RPG Fallout a rozplývali se nad Quakem 2. Pokud někdo ze slovanských zemí o sérii Final Fantasy slyšel, bylo to většinou od toho jednoho kamaráda, který vlastnil konzoli PlayStation, nebo v omezenějším případě SNES (Super Nintendo Entertainment System). Pro většinu z nás bylo PC jediným zdrojem herní zábavy a na majitele konzolí, kteří nadšeně štěbetali o Mariovi či právě Final Fantasy, jsme se dívali jako na nějaký zvláštní druh hmyzu.

Final Fantasy VII Remake; screenshot: Cloud a Sephiroth
Vítejte v Midgaru! Ve městě, kde to žije, i když vše kolem vás hoří.

Šmankote, kdybychom jen věděli, o kolik přicházíme! Naštěstí právě i z tohoto důvodu existují remaky. Nad některými se sice lze ušklíbat a označovat je za prachsprosté „cash-graby“, ale Final Fantasy VII patří do kategorie „kompletní předělávky“, jež si z původní předlohy zachovají jen to nejlepší a představují se modernímu hráči na zlatém podnose. Třeba takový remake Resident Evil 2 byl skvělý, ale troufám si tvrdit, že Final Fantasy VII jde ještě dále.

První náznaky o remaku se objevily už v roce 2000, ale studio Square (původní Square Enix) od projektu poměrně rychle upustilo vzhledem k narůstajícím potížím spojeným hardwarem, jenž se raketově rychle rozvíjel a titul by se musel několikrát uzpůsobit novějšímu systému. Studio se navíc soustředilo na Final Fantasy XIII, a i když se ještě v roce 2005 a 2007 několikrát o možném remaku něco objevilo, byl to až rok 2015, kdy byl na E3 konečně oficiálně oznámen remake Final Fantasy VII. Čekali jsme tedy dlouho (a fanoušci původní hry určitě ještě déle)... ale naštěstí ne nadarmo, jelikož výsledné dílo má všechno, co by správný remake měl mít.

Final Fantasy VII Remake Slums and Heaven Bar | Alza Gaming (Gameplay, PS4, No Commentary)

První okamžiky „klidu“ ve Final Fantasy VII strávíte v baru s vidinou epického dobrodružství, které zahrnuje výměnu… filtrů.

Není terorismus jako terorismus

Tady nás, prosím, necitujte. Terorismus je špatný téměř za všech okolností, ale zde si jednoduše budete říkat, že bojujete za „správnou věc“ (což si ostatně říkají zřejmě všechny radikální skupiny). Ale zpět k věci. Final Fantasy VII se odehrává ve světě, kterému se říká jednoduše Planeta. Na té se v jednom místě nachází technologicky úžasné město Midgar, jež je složeno z několika vysokých plošinových vrstev (Plates) určených pro movitější občany a také pro některé pracovníky společnosti Shinra, jež má v podstatě celé město pod palcem. Pod těmito pláty se nacházejí slumy, skládky a také všichni ostatní obyvatelé. Bída, útlak a pouze umělé osvětlení z takzvaných lampových sluncí zavěšených na zmíněných plátech jsou jejich každodenní chléb, takže by se dalo očekávat, že by si každý druhý chuďas ze slumu přál pád Shinry.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: Shinra Final Fantasy VII Remake; gameplay: Shinra prezident Final Fantasy VII Remake; gameplay: Shinra zbraňová divize
Společnost Shinra je plná zloduchů, většina obyčejných lidí ji ale vnímá jako organizaci, které jde o jejich blaho.

Opak je ale pravdou. Shinra vede důslednou propagandu, jež vymývá mozky na jedničku, takže téměř každý děkuje společnosti za to, že můžou existovat v tak skvělém městě, jakým je Midgar. Aby ovšem Midgar mohl fungovat, potřebuje k tomu palivo a v tomto případě je tím palivem samotná esence planety, takzvaná „Mako“. Právě tu společnost Shinra neúnavně těží z povrchu zemského, zatímco okolní svět kolem Midgaru chřadne a umírá, což sice některé lidí trápí, ale znáte to – hlavně, že žijeme, takže proč se starat o detaily. Někteří se ovšem starají, což je případ eko-teroristické skupiny Avalanche. S ní se seznámíte hned na začátku hry, jelikož si jedna z agresivnějších buněk Avalanche najala ex-SOLDIERa (SOLDIER je speciálně vycvičený agent patřící pod společnost Shinra) Clouda Strifa, aby jim pomohl proniknout do jednoho Mako reaktoru a následně jej zničit. Zde se ujímáte vedení konečně vy a pouštíte se do akce.

Město Midgar je ponurá „pizza“, do které se zamilujete

Pokud jste měli tu čest s původním Final Fantasy VII, pravděpodobně jste po prvním zapnutí remaku sbírali čelist z podlahy. Musela na vás dýchnout moderní atmosféra temného Midgaru spolu s jeho monumentální rozlohou. Já, coby nováček v Cloudových kalhotách, jsem spíše věnoval pozornost hlučnému Barretovi, vůdci buňky, která si mě (Clouda) najala, a ostatním členům skupiny, ale dovedu si představit, že fanoušci originálu prožívali nostalgické orgie.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: Jessie Final Fantasy VII Remake; gameplay: Aerith Final Fantasy VII Remake; gameplay: Chocobo
Jessie, Aerith a ostatní jsou sice fajn, ale takový chocobo (vpravo), toho by chtěl každý...

Od prvního okamžiku titul nastolil tempo, které se mu po většinu času dařilo udržovat, takže i když jsem se kochal prostředím, měnil si vybavení nebo se jen procházel po chudinských čtvrtí Midgaru, stále jsem měl pocit, že postupuji kupředu a že hra neměla žádná hluchá místa. Jednotlivé postavy jsou zde představovány ve stravitelných intervalech, a to samé platí také o nových zbraních a ostatním vybavení. Jednoduše máte stále pocit, že objevujete něco nového.

Clouda Strifa, mrzutého, leč „anime krásného“ žoldáka si po chvíli zamilujete a to samé platí také o zbytku teroristické skupinky, jejíž členové působí jako skuteční lidé díky skvělé práci scenáristů. To ocení hlavně hráči původního Final Fantasy VII, kde byly některé postavy poněkud ploché (Wedge a Biggs) – nyní v remaku jde v podstatě o úplně nové lidi s vlastními pocity, motivacemi a pohnutkami.

Ať už se v Midgaru ocitnete kdekoli a v jakékoli situaci, jeho obyvatelé budou reagovat na nastalé situace, což celkový požitek ze hry ještě více umocňuje. Téměř každý z nich má nějaký komentář k dění ve hře a občas narazíte také na prupovídky přímo reflektující to, co jste zrovna udělali – například pomohli místní domobraně vyčistit prostředí od monster, nebo našli ztracené kočky. Ano budete hledat i zatoulané miciny, protože proč ne.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: Betty Final Fantasy VII Remake; gameplay: kočka Final Fantasy VII Remake; gameplay: taneční klub
Práce žoldáka zahrnuje hledání ztracených koček a také taneční vystoupení, které (v tomto případě) rozhodne o Cloudově bytí, či nebytí. Japonská hra se vším všudy!

Když už jsem mluvil o dobrém nastoleném tempu, musím také zmínit, že u vedlejších úkolů hra trochu pokulhává, jelikož se nedá říct, že by byly kdovíjak nápadité. Většinou se jedná o typ „najdi a dones“ nebo „zabij a ohlas se“, ale vzhledem k tomu, že vždy nějak doplňují příběh a dění kolem vás, nebudete si připadat jen jako poslíček a celkem s radostí se vždy vrhnete na další.

Souboje jsou kořením Final Fantasy VII

Bitvy v původním Final Fantasy probíhaly v takzvaném Active Time Battle semi-tahovém módu, který doznal určitý návrat i v remaku, ale s tím rozdílem, že souboje jsou nyní real-time. Hru si ale můžete „zastavit“ (resp. aktivovat opravdu hodně pomalý bullet-time) stisknutím tlačítka X a svým svěřencům v klidu zadat rozkazy jako útok, použití magie, předmětu, nebo aktivaci speciální schopnosti. Samozřejmě můžete celou hru projet bez zastavení a používat jen přednastavené zkratky, ale takovýto průchod by zřejmě fungoval jen na nejjednodušší obtížnosti. Těch máte na výběr ze začátku tři.

Final Fantasy VII Remake Airbuster Boss Fight

Souboje s bossy jsou o trpělivosti a pečlivém managementu vaší skupiny. I ten největší kolos se dá, s určitou dávkou odhodlání, nakonec udolat.

Obtížnost Classic se asi nejvíce blíží tomu, jak fungovala původní hra. Vaší svěřenci sami útočí, sami se brání a vy se jen staráte o zadávání příkazů, což znamená seslat kouzlo, nebo použít předmět. Jde o pohodový průběh, při kterém můžete mozek odložit na noční stolek a vychutnávat si pouze příběh. Obtížnost Easy je to samé co Classic, ale nepřátelé jsou… no prostě easy. Pokud si chcete Final Fantasy VII Remake užít se vším všudy, doporučuji Normal, který prověří jak vaše reflexy, tak i taktické uvažování.

Jelikož jde o RPG, postavy mají své statistky, jako je například síla, rychlost, odolnosti na různé elementy atd. Všechny předměty a zbraně, které naleznete nebo si zakoupíte, jsou dost variabilní na to, abyste například z Clouda udělali zručného čaroděje a třeba Tifu, což je Cloudova kamarádka z dětství a jedna z možných členek vaší družiny, vyzbrojili coby tankovací mlátičku.

Statistiky vašich postav se zvyšují automaticky s přibývajícími levely. Hráč si pouze vybírá, kterou ze svých zbraní vylepší a jaké schopnosti jí přiřadí. Ty (schopnosti) například přicházejí v tzv. Materia krystalech, které můžete zasadit do zbroje a zbraní. Každý z těchto krystalů má rozličné vlastnosti. Některé vám dovolí sesílat mocná kouzla, jiné propůjčí vaší zbrani elementární vlastnosti a další třeba zvýší vaše zdraví, nebo umožní aktivovat speciální schopnosti. Materia krystaly v některých případech můžete mezi sebou propojovat – pokud třeba spojíte Ice Materia s Elemental Materia, nejenže budete moct sesílat ledová kouzla, vaše zbraň bude navíc disponovat mrazivým zraněním.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: statistiky nepřátel Final Fantasy VII Remake; gameplay: weapon core Final Fantasy VII Remake; gameplay: Tifa souboj
Ze všech statistik a vlastností vám bude ze začátku přecházet zrak, ale Final Fantasy VII vše poměrně jednoduše vysvětlí. Pokud by vám přece jen nebylo něco jasné, v hlavním menu naleznete také užitečný manuál.

Všechny zbraně mají navíc speciální dovednost, kterou se „naučíte“, pokud zbraň dosáhne úrovně 4. Tyto schopnosti pak můžete používat se všemi ostatními zbraněmi. A téměř každá Materia má několik úrovňových stupňů, jež buď zvyšují celkové poškození, nebo odemykají úplně nové dovednosti, takže i když při získání další úrovně u postavy nevybíráte nové schopnosti, nedá se říct, že by zde nebyl prostor k experimentování.

Final Fantasy VII nabízí řadu tuhých bossů, kteří prověří vaše schopnosti a důvtip. Skoro každý nepřítel má své silné a slabé stránky, kterých můžete využít (u bossů to platí dvojnásob) a jejich poražení ve vás vyvolá nadšení nepodobné tomu, které lze zažít u některých her od FromSoftware. Třešničkou na dortu jsou také „summons“, mocná stvoření elementárních dimenzí, které si při obzvláště náročných soubojích můžete na krátkou chvíli povolat na pomoc.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: spider bot Final Fantasy VII Remake; gameplay: Ghost Final Fantasy VII Remake; gameplay: Barret fire
Nepřátelé můžou někdy působit zastrašujícím dojmem. Stačí však pár dobře mířených střel do správných míst, využít chvíle slabosti protivníka a máte vyhráno.

Fantasy ne vždy fantasticky hezké?

V průběhu hraní jsem se, bohužel, setkal i s některými nedodělky. Nejedná se sice o nic zásadního (hra mi ani jednou nespadla), ale sluší se je zde zmínit. V určitých lokacích si všimnete pozdě doskakujících textur a v horších případech budou na některých objektech snad úplně chybět – téměř všechny dveře ve hře vypadají, jako by je tvůrci opomněli pořádně otexturovat. Celkem pravidelně se mi stávalo, že pokud jsem tryskem probíhal některou z ulic slumu, začali se přede mnou náhle zjevovat NPC, které hra nestíhala včas načíst.

Souboje jsou z počátku chaotické a kamera v některých případech vyloženě skáče tak, abyste na nepřítele absolutně neviděli (zvláště pak na ty létající), ale na to se dá zvyknout. V drtivé většině případů prostředí kolem vás působí nádherně, živě a skutečným dojmem, takže tyto nedostatky poměrně snadno přehlédnete. Kapitolou samou o sobě by byly všechny důležitější postavy, se kterými se setkáte a které vám pomohou (popřípadě zatopí), ale to bych se pouštěl do vod spoilerů. Stačí tedy říct, že vám přirostou k srdci. Jelikož se jedná o japonskou hru, o výstřední charaktery zde není nouze. Za nějakou dobu budete přemýšlet nad tím, na jakého dalšího podivína natrefíte za tímto rohem a možná se taky přistihnete, že se na podobná setkání budete vyloženě těšit.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: šrot Final Fantasy VII Remake; gameplay: Slums Tank Final Fantasy VII Remake; gameplay: Hoodlum příšerka
Občas se Final Fantasy VII ukázalo v ne zrovna povedeném vizuálu. Na odpadišti a slumech sice není nikdy nic hezkého, ale textury někdy vypadaly, že si jednoduše odskočily do jiné hry a už se nevrátily.

Největším „nedostatkem“ je pak rozdělení celé hry na epizody. Final Fantasy VII Remake je totiž jen o městě Midgar, který byl v původní hře z roku 1997 pouze zlomkem toho, co titul v té době nabízel. Podle slov tvůrců by měla každá z dalších epizod nabízet slušnou porci herní doby, takže by se nemělo jednat o na obsah chudá DLC. Je třeba se ovšem obrnit trpělivostí, jelikož v podstatě půjde o nové hry, nebo skutečně obsáhlé datadisky, jejichž vývoj nějakou dobu zabere.

První část Final Fantasy VII Remake nezklamala

Studio Square Enix dokazuje, že umí dělat remaky. Final Fantasy VII si zachovalo své kouzlo charisma z devadesátek a doručilo je modernímu hráči. Ať už patříte mezi fanoušky série, nebo ne, tuto hru byste si rozhodně neměli nechat ujít. Najdete zde zajímavé herní charaktery, vzrušující příběh, povedený soubojový systém a skvělý hudební doprovod, o kterém jsem se trestuhodně opomněl zmínit.

Final Fantasy VII Remake; gameplay: Příběh Final Fantasy VII Remake; gameplay: Cloud Crossdress Final Fantasy VII Remake; gameplay: Hoodlum XIII
Z obrázků můžete usoudit, že Final Fantasy VII Remake byla kouzelná (a mnohdy) šílená jízda. Hned bych si dal přídavek, a pokud možno – rovnou pokračování.

Přes některé vady na kráse a nedodělky se jedná o dílo, jež si užijí všichni fanoušci dobrých RPG a o kterém se bude ještě drahnou dobu mluvit, a to nejen kvůli dalším epizodám. Jednoduše jde o remake hry, jež formovala celou jednu generaci hráčů a s grácií se nyní představuje té další. Znovu se ukazuje, že remaky mají smysl, a pokud se povedou, v mnohém předčí i své původní zástupce. Teď už jen počkat dalších pár let a zjistit, jak se tvůrci popasují s příští části příběhu Final Fantasy VII.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Final Fantasy VII Remake: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 90 % Alza Magazín
Verdikt:

Final Fantasy VII Remake by mohl fungovat coby šablona pro všechny další remaky. Město Midgar vás pohltí, „vytěží“ a na konci vyplivne s příslibem, že pokračování bude ještě lepší a dramatičtější, než tento úvod, jenž vám zabere kolem 40 hodin herního času. Final Fantasy VII Remake si užijete, ať už patříte mezi fanoušky původní hry, či do ní nastupujete jako čerství JRPG zobáci.

Final Fantasy VII Remake; recenze

Klady

  • Parádní atmosféra města Midgar
  • Skvěle napsané hlavní (a vedlejší) postavy
  • Příběh
  • Soubojový systém
  • Ve většině případů grafika a hudební doprovod
  • Tifa a Aerith
  • Slušná herní doba

Zápory

  • Občas zlobí kamera
  • Někdy pozdě doskakující textury
  • Epizodické rozdělení hry
Alza Magazín, banner, slim 2020

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství sledujte také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Jiří Fait

Jiří Fait

Jmenuji se Jiří Fait a dalo by se říct, že videohry jsou motorem mého života už od doby, co se mi poprvé dostala pod ruku kuličková myš. Takže jsem vlastně takový herní „boomer“ a jsem na to patřičně hrdý. Kromě sportu, který pod jhem EA a 2K přišly o duši, nepohrdnu téměř žádným žánrem, pokud mě příběh dané hry udrží před monitorem. Na poli herní žurnalistky ze sebe pořád oklepávám nezkušenou zelenou trávu, ale o to větší zábava je krůček po krůčku se posunovat kupředu.

i Mohlo by vás zajímat
P-DC1-WEB14