• Autor: Jakub Němec
Hry na hrdiny lákají spíš starší a zkušenější hráče, ale Kroniky Avelu se rozhodly vydat jiným směrem. V této rodinné dobrodružné hře se s vlastním charakterem postavíte hrozbám pána Černého měsíce Kurodara, který chce zničit léčivý krystal uvnitř paláce. Spojíte své síly s ostatními, abyste zlo zahnali do kouta?
zdroj: vlastní
Titul Kroniky Avelu otevírá své brány všem dobrodruhům toužící po nehynoucí slávě, soubojích s příšerami, objevování nových krajin a vylepšování své výbavy. Bez velkých cavyků vhodí všechny odvážlivce do světa, který je ohrožovaný Kurodarem, bohem Černého měsíce, který chce zničit království Avel chráněné mocným krystalem. Proto se nejmocnější hrdinové sjedou ze všech koutů, poráží jeho přisluhovače a posilují své postavy, aby mohli čelit jeho ničivému vyslanci – Bestii, která se na zem přiřítí v podobě meteoritu.
Kroniky Avelu (Obsah balení)
zdroj: vlastní
Balení Kroniky Avelu obsahuje 15 mapových dílů, počítadlo měsíce, žeton astrolábu, 3 žetony hradby, erb Avelu, 27 žetonů mincí, 3 žetony měsíční pečetě, 3 žetony pastí, 4 herní desky složené ze dvou částí, 8 kostek hrdinů, 5 kostek příšer, 20 žetonů houževnatosti, 10 žetonů zranění, 4 žetony akcí, 12 žetonů použitého vybavení, pytlík na vybavení, ukazatel houževnatosti Bestie, 2 bloky s kresbami postav, 4 figurky postav, 3 žetony kráteru, 25 žetonů vybavení, 31 žetonů příšer, almanach, oboustranná mapa souhvězdí a herní příručka v češtině.
Příběh tvoří jen základní rámec, který ovšem dává vašemu snažení smysl. Přesto musím atmosférické texty a jejich překlad pochválit, protože před první partií spolehlivě vtáhnou do děje, především mladší hráči vyprávění ocení. Kroniky Avelu je navíc pohltí ještě více při tvorbě vlastního hrdiny, protože do rukou vezmou pastelky a sami si svou postavu vytvoří k obrazu svému. Pojmenují ji (v krabici najdete také chytrý generátor jmen), vytvoří její erb a můžou se s ní vydat do nebezpečných končin Avelu. Starost o vlastního avatara ještě umocní imerzi z celého dobrodružství.
V průběhu přibližně 60 až 90 minut se jednotliví hráči perou s postupně se objevujícími příšerami, za jejichž porážení dostávají rozličné odměny. Tu dostanou mince na nákup výbavy u obchodníka, pořízení pastí proti Bestii či opevnění paláce hradbami. Jinde získají přímo lektvary a artefakty losované z pytlíku, případně si je mohou vylepšit na silnější verzi. To vše zvládnou i méně zkušení hráči díky jednoduchému systému založenému na dvou tazích na kolo.
Kroniky Avelu (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Souboje jsou v Kronikách Avelu hlavním prostředkem vylepšování postavy.
Nejnáročnější se jeví vyhodnocování soubojů, u nichž se nejen hází kostkami (střety mohou mít až tři fáze), ale také se hlídají efekty silnějších potvor a jejich barevná příslušnost (která odkazuje na další záporácká božstva). Zpočátku budou mladší hráči možná potřebovat pomoct, ale po skolení několika příšer si už poradí sami. V druhé části partie přijde na řadu Bestie, která dokáže potrápit svou silou a neustálým pohybem směrem k hradu. Její zdolání přinese hrdinům nehynoucí slávu, zatímco neúspěch zahalí Avel do věčné temnoty. Celkově se u Kronik Avelu budou bavit především mladší a méně zkušení hráči, kteří hledají přiměřenou výzvu (např. na rozdíl od Karaku). Partie příjemně odsýpá a na stole velmi dobře vypadá.
Pravidla Kroniky Avelu odpovídají rodinné hře, která je i pro mladší osazenstvo, takže nijak nezahltí mechanikami, jsou intuitivní a po několika tazích snadno naučitelné. Symbolika je snadno pochopitelná, takže by se neměla stát překážkou pro hrdinskou výpravu proti Bestii. Příprava partie je časově náročnější, protože si musíte vybrat mapu podle obtížnosti a tu potom složit podle schématu. Výhodou toho je vždy jiný svět, který musíte v rámci partie objevovat. Poté již jen rozmístíte okolo plánu herní komponenty, připravíte si hrdinu (dostane náhodnou výbavu a peníz do startu) a hurá na příšery.
Kroniky Avelu (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Příprava partie kronik Avelu se protáhne především při sestavování plánu.
Partie v základní krabici Kroniky Avelu se dělí na dvě části – příprava a posilování hrdiny před příchodem Bestie a souboj s úhlavní Nemesis. První fázi hlídá astroláb počítající kola. V rámci jednoho kola má každý hrdina dvě akce, které může provést – pohyb, souboj, akce mapového dílu a odpočinek. Tři z nich nebudou představovat žádný problém. V rámci pohybu poskočíte na sousední dílek (případně využijete zkratku). Pokud je dílek svou rubovou stranou vzhůru, tak jej objevíte otočením, případně přidáte potvoru. Akce díku je daná piktogramem, případně vysvětlena v manuálu, který ovšem využijete jen v prvních partiích, pak už nebude třeba. Odpočinek vám umožní doplnit zdraví, resp. houževnatost (zemřít v Avelu nelze, pouze omdlít a přemístit se na hrad).
Samotnou kapitolou jsou souboje, na jejichž průběh si nemůžu stěžovat, ale umí se protáhnout, tím spíš, pokud jdou dva za sebou. V každém střetu totiž můžete až třikrát útočit, tedy házet kostkami. V základu máte dvě zelené, ale díky zbraním, zbroji či elixírům se může jejich počet rozšířit o další barvy (modrá je obranná, žlutá kouzelnicky žolíková a červená útočná). Navíc se některé efekty váží pouze k určité barvě příšery. Za příšeru hází spoluhráč příslušnými kostkami a nechtěně vám může pořádně zavařit. Samotné souboje jsou ovšem napínavé a během testování mě neomrzely.
Kroniky Avelu (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Starost o vlastního avatara v Kronikách Avelu přiková u stolu především mladší dobrodruhy.
Druhá fáze partie patří Bestii a všem živým potvorám na ploše, protože se úprkem vrhnou směrem k hradu. Úkolem hráčů je vybít vše, co by palác a krystal v něm ohrožovalo, takže se musí pořádně ohánět. Dobrá příprava před příchodem Bestie je tedy základem. Pro někoho může být svazující omezený inventář (co se nevleze k postavě či do batůžku, neberete), ale já mám tuhle strategickou rovinu rád i u PC hraní, takže si stěžovat nemůžu. V každém bestiálním kole tedy likvidujete největší hrozby a gratulujete si za každou dříve položenou past či postavené hradby. Napětí roste exponenciální křivkou a mladší hráči neposedně tancují kolem stolu při každém vrhu kostkami, což nelze nepochválit. K vítězství vede pouze jedna cesta – vybít vše na dohled, jinak všichni u stolu společně prohrávají.
Kroniky Avelu (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Bestie nabízí v Kronikách Avelu tři úrovně obtížnosti.
Kroniky Avelu tedy fungují jako napínavá rodinná hra, u níž se pobaví jak děti, tak dospělí. Pořád je co dělat. Můžete vylepšovat postavu, přispívat k obranným strukturám, odhalovat mapu či vyměňovat předměty. Dospělí mohou v tomto ohledu „pomáhat“ svým ratolestem, když náhodou přehlížejí některou důležitou mechaniku pro druhou fázi hry, kdy přijde Bestie. K pohodě u stolu přispívá také líbivá a stylová grafika, podpořená tvorbou vlastního hrdiny. Komponenty zaslouží také pochválit, tedy kromě překryvu desky hráče, která se nám začala kroutit (vyřešily kancelářské sponky). Atmosféru podporuje podařený překlad do češtiny, o nějž se postaral tuzemský vydavatel hry Blackfire.
Kroniky Avelu (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Grafika titulu Kroniky Avelu plně odpovídá rodinnému a fantasy pojetí. Svou líbezností si může získat i dospěláky.
Pokud bych měl hledat negativum, tak Kroniky Avelu se časem ohrají, protože partie vždy končí bojem s Bestií. To řeší rozšíření Nová dobrodružství, jemuž se věnujeme v další recenzi, protože krabice je tak napěchovaná obsahem, že si zaslouží vlastní text. Základní Kroniky Avelu ovšem musím doporučit do hráčských rodin s mladšími dětmi, kde hledají alternativu ke Karaku, případně pro začínající hráče. Partie příjemně odsýpají a zkušenější hráči mohou nenápadně pomáhat ostatním, čímž je provedou ke společnému úspěchu.
Za poskytnutí recenzní kopie Kroniky Avelu děkujeme českému distributorovi hry Blackfire.
• Zdroje: Vlastní
Kroniky Avelu
Deskové hryTitul Kroniky Avelu láká do svého dobrodružství hráčské rodiny, mladší a začínající fanoušky RPG, kteří ocení napínavé dění na herní ploše. Zabaví se i zkušenější veteráni, pokud se rozhodnou v rámci kooperace nenápadně pomáhat svým kolegům u stolu.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.