Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Marvel's Avengers (TÉMA) – proč nejsou fanoušci spokojeni s designem postav?

Aktualizováno

Na trailer či nějakou ukázku z Marvel’s Avengers studia Crystal Dynamics jsme od oznámení tohoto titulu museli čekat nechutně dlouhé dva roky. A když jsme se konečně dočkali, místo automatického nadšení ze strany fanoušků superhrdinů od Marvelu přišlo poměrně vlahé přijetí. Co za těmito kontroverzemi, které způsobil především design samotných postav, stojí?

Marvel’s Avengers; screenshot: kostýmy

Marvel’s Avengers – design postav (TÉMA)

  1. Kde berou Marvel's Avengers inspiraci?
  2. Hra podle filmů, nebo podle komiksu?
  3. Ani Avengers se nemohou zavděčit všem

Kde berou Marvel's Avengers inspiraci?

• Téma: 3. 8. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Důvodem rozporuplných ohlasů jsou samozřejmě rozdílná očekávání každého hráče, což je značně subjektivní záležitostí, nad negativními reakcemi ale trochu zůstává rozum stát, protože v zásadě fanoušci dostali to, co chtěli. Tým nejslavnějších hrdinů Marvelu a možnost si zahrát za většinu jeho členů je přece téměř splněným snem, tak proč ty rozpaky?

Předně je potřeba si uvědomit, že ačkoli mají superhrdinské komiksy dlouholetou historii a těší se velké oblibě, komiksy jako takové jsou stále poněkud okrajovým médiem, na rozdíl třeba od filmů a videoher, jejichž popularita neustále stoupá.

Marvel’s Avengers – E3 2019 (trailer)

První oficiální trailer sice vyvolal silnou reakci u fanoušků, ale asi ne takovou, jakou si tvůrci představovali.

Komiksové nakladatelství Marvel ovšem během posledních 10 let úspěšně expandovalo do Hollywoodu, kdy pod patronátem studia Disney vybudovalo konzistentní filmový vesmír (zvaný Marvel Cinematic Universe, zkráceně MCU) postavený právě na příbězích vlastních komiksových hrdinů a záporáků.

Díky této masivní sérii blockbusterů vydělávajících miliony dolarů se hrdinové od Marvelu staly plnohodnotnou součástí mainstreamu a získaly mnoho nových fanoušků i z řad komiksy nepolíbených diváků, kteří neznají předlohy těchto filmových verzí, natož příběhy, ze kterých si celé MCU bere inspiraci. Díky tomu pak často dochází k humorným situacím, jako když filmový fanoušek stojí nad komiksovou knihou a žasne, že „podle těch filmů udělali i komiksy!“

Snímky z MCU vydělávají obrovské peníze, není se proto čemu divit, že studio Crystal Dynamics při tvorbě designu kostýmů svých hrdinů vycházelo spíše z podoby filmových postav, které se už nesmazatelně vryly do popkultury a z hlavy je pozná i ten, kdo se jinak o komiksy vůbec nezajímá. A tady je právě ten problém.

MCU Avengers; screenshot: plakáty MCU Avengers; screenshot: plakáty

Filmové zpracování Avengers jsou neskutečně populární, poslední díl se navíc krátce po uvedení v kinech stal nejvýdělečnějším filmem všech dob. Tváře jednotlivých herců se díky tomu pro mnoho fanoušky staly definitivními verzemi komiksových postav.

Hra podle filmů, nebo podle komiksu?

Je jasné, že opatřit si licenci na tváře a hlasy herců by znamenalo vyplatit několik tučných šeků, což by významně zatížilo rozpočet vývoje celé hry. Podle mého názoru se při navrhování designu svých hrdinů tvůrci uchýlili k poněkud polovičatému přístupu, kdy se kostýmy sice hlásí ke svým komiksovým kořenům, na první pohled ale svým realističtějším pojetím připomínají právě verze z MCU, jenž jsou momentálně více v kurzu.

A ačkoli příběh hry nebude mít s MCU nic společného, velmi podobný vizuální styl nepochybně naláká spoustu filmových fanoušků. Ti se ale záhy začnou ptát, proč postavy nevypadají a nezní tak jako ve filmech – také tvořili největší podíl negativních ohlasů na trailer. Fanoušci komiksů zase očekávají barevné, přehnané a místy značně nepraktické kostýmy, které tak skvěle vypadají na stránkách komiksů, místo toho se ale dočkali Kapitána Ameriky navlečeného do policejní zbroje, jen s trochou červené a bílé barvy navíc. Crystal Dynamics se tak nechtěně dostali do šedé zóny, která pravděpodobně neuspokojí ani filmové, ani komiksové fandy.

Marvel’s Avengers; screenshot: Iron Man

Vlevo komiks, uprostřed film a nakonec hra. Tvůrci se prý při tvorbě designů postav do Marvel’s Avengers snažili vymezit již existujícím předlohám, evidentně se jim to ale tak úplně nepovedlo.

Kreativní ředitel Crystal Dynamics Noah Hughes sice prohlásil, že „Crystal Dynamics netvoří hru na základě MCU, ani komiksů, prostě tvoří Avengers hru pro fanoušky Avengers”, toto prohlášení na mě ale působí pouze jako očividná snaha trochu zmírnit negativní reakce. Protože odkud se reálně berou příznivci Avengers? Pravděpodobně z řad obdivovatelů filmů nebo komiksů. Nebo snad existuje nějaká početná skupina příznivců, kteří Avengers milují na základě rádiové inscenace či jejich alba vánočních písniček (poznámka: nic takového neexistuje) a vizuální podoba kostýmů a hrdinů je jim ukradená? Nemyslím si.

Ani Avengers se nemohou zavděčit všem

No jo, jenže co s tím? Crystal Dynamics se již nechali slyšet, že ohlasy fanoušků sice vnímají, na designu postav ovšem k žádným změnám nedojde a nic se předělávat nebude. Na druhou stranu to možná ani nebude třeba, jelikož by Marvel's Avengers měli disponovat velkou řadou volitelných skinů čerpajících z komiksové historie, dá se ale předpokládat, že se objeví i kostýmy inspirované filmovým zpracováním, podobně třeba jako u loňského Marvel's Spider-Man od Insomniac Games. Na své by si tedy měl přijít teoreticky každý.

Marvel’s Avengers; screenshot: komiks

Původní komiksové kostýmy členů Avengers jsou mnohem zářivější a stylovější než pseudorealistické pojetí Marvel’s Avengers.

To je ale v tuto chvíli pouhá hypotéza. Jak to bude ve skutečnosti, ví zatím pouze vývojáři zodpovědní za vznik Marvel’s Avengers. My tento projekt samozřejmě nemůžeme dopředu nijak soudit, navíc když Crystal Dynamics zatím reálně ukázali velmi málo, momentálně to ale vypadá, že největším prohřeškem Avengerů bude nedostatek vlastní identity. Ano, můžeme to nazvat jakousi snahou vytvořit si vlastní univerzum, bohužel to ale vypadá, že se nevydali tou správnou cestou.

Jestli chtěli tvůrci vytvořit hru provázanou s MCU, měli do toho jít naplno, plácnout se přes kapsu a zajistit si patřičné herce, jejich hlasy a použít autentické designy kostýmů. A pokud inspiraci brali z komiksů (i když to teď už zřejmě nechtějí přiznat naplno), je až fascinující, že profesionální designéři z Crystal Dynamics ze stovek kostýmů vytvořených za desítky let superhrdinské historie nedokázali vytvořit jejich moderní update, který by působil unikátně a zároveň fungoval jako pocta klasickým převlekům?

Je jasné, že se tvůrci nemohou zalíbit všem. Vždy se najde někdo, kdo nebude spokojený a zároveň přesně ví, jak se to mělo udělat. Na druhou stranu, jak se ukazuje, polovičatá řešení zjevně také nemají moc smysl, jelikož vyvolávají akorát zmatení a nenaplněná očekávání. Samozřejmě, nehrát hru s oblíbenými hrdiny jen proto, že nevypadají přesně jako ve filmu či v komiksu, je trochu pokrytecké. A jak jste na tom vy? Líbí se vám aktuální podoba hrdinů v Marvel’s Avengers, nebo patříte do té skupiny, které design postav příliš nepotěšil? Nebo je vám to úplně jedno a záleží vám především na hratelnosti?

Marvel’s Avengers; screenshot: postavy

Co myslíte, změní studio Crystal Dynamcs na základě kritiky fanoušků design svých postav? Nebo si pevně stojí za svou reimaginací?

• Zdroje: YouTube (Marvel Entertainment), IGN, VG247

i Mohlo by vás zajímat

Jestli nás designy postav a jejich kostýmy v Marvel’s Avengers nakonec ohromí, nebo zůstanou víceméně stejné jako teď, se dozvíme už 15. května 2020, kdy hra vyjde pro PC, PS4, Xbox One a Google Stadia.

P-DC1-WEB12