• Autor: Filip Němec
Sony dnes prostřednictvím streamu představila konkrétní hardware specifikace PlayStationu 5. V nečekaně suché prezentaci architekt konzole Mark Cerny prezentoval všechny hlavní aspekty připravované next-gen konzole, jako jsou jednotlivé komponenty, SSD disk, zpětná kompatibilita nebo 3D zvuk poháněný vlastním čipem. Článek postupně rozšiřujeme.
Microsoft v představování své nové konzole měl velký náskok, který Sony dnešním streamem nesmazala. Dočkali jsme se sice oznámení přesných specifikací konzole PlayStation 5, ale neviděli jsme finální vzhled a žádné nové hry. Pojďme se ale podívat, jaký stroj chce Sony koncem roku poslat do next-genového ringu a co vše dokáže. Na to se mohli s předstihem podívat kolegové z Digital Foundry (publikováno magazínem Eurogamer).
V útrobách konzole PlayStation 5 najdeme procesor od AMD postavený na architektuře Zen 2 s 8 fyzickými jádry a 16 vlákny, přičemž jedno jádro nabídne takt 3,5 GHz. Grafické jádro je taktéž od společnosti AMD a je postaveno na RDNA 2 architektuře. 36 výpočetních jednotek běží na frekvenci 2,23 GHz, grafický výkon tedy lze vyjádřit číslem 10,28 TFLOPS. Základní specifikace pak doplňuje 16 GB GDDR6 RAM. Podobně jako Xbox Series X pak i PS5 nabídne SSD disk řady NVMe, v tomto případě s kapacitou 825 GB a možností rozšířit úložiště prostřednictvím NVMe SSD slotu.
|
Sony
|
Sony |
Microsoft |
Microsoft |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cena | 13 490,- Kč | 10 790,- Kč | 13 499,- Kč | 7 999,- Kč | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Datum vydání v ČR | 19. listopad 2020 | 10. listopad 2020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Start předprodejů | 17. září 2020 | 22. září 2020 v 09:00 našeho času | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CPU | 8x AMD Zen 2 Cores, až 3,5GHz |
8x AMD Zen 2 @ 3,8 GHz (3,6 GHz s SMT) |
8x AMD Zen 2 @ 3,6 GHz (3,4GHz s SMT) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SoC (velikost čipu a proces) | ? / 7nm (N7P) | 360,45 mm² / 7 nm (N7P) |
197,05 mm² / 7 nm (N7P) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GPU |
AMD RDNA 2, 36 CUs @ 2,23GHz, 10,28 teraflops, hw ray-tracing |
AMD RDNA 2, 52 CUs @ 1,825GHz, 12,15 teraflops, hw ray-tracing |
AMD RDNA 2, 20 CUs @ 1,565 GHz, 4 teraflops, hw ray-tracing |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cílový výkon | 4K při 60 fps (případně až 120 fps), podpora 8K, |
4K při 60 fps (případně až 120 fps), podpora 8K |
1440p při 60 fps (případně až 120 fps), 4K skrze upscaling |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RAM | 16 GB GDDR6 RAM (256-bit) 448 GB/s |
16 GB GDDR6 RAM (320-bit) 10 GB @ 560 GB/s 6 GB @ 335 GB/s |
10 GB GDDR6 RAM (128-bit) 8 GB @ 224 GB/s 2 GB @ 56 GB/s |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úložiště (SSD) | 825 GB Custom SSD 5,5 GB/s nekomprimovaná 8–9 GB/s komprimovaná |
1 TB PCIe Gen 4 NVMe SSD 2,4 GB/s nekomprimovaná 4,8 GB/s komprimovaná |
512 GB PCIe Gen 4 NVMe SSD 2,4 GB/s nekomprimovaná 4,8 GB/s komprimovaná |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podpora externího úložiště | NVMe SSD slot, podpora USB HDD |
Podpora pro Seagate External 1 TB SSD paměťová karta, podpora pro USB 3.1 externí HDD |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Optická mechanika | 4K UHD Blu-Ray |
Není | 4K UHD Blu-Ray |
Není | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zvukové možnosti | Tempest Engine 3D AudioTech | L-PCM, až 7.1, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, Dolby TrueHD with Atmos | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vstupy a výstupy
Další specifikace (služby, zpětná kompatibilita...)
Fyzické parametry konzolí
Srovnání ovladačů
|
• Zdroje: news.xbox.com, blog.playstation.com, IGN, androidcentral.com, washingtonpost.com
Co se základních údajů týče, téměř ve všem PlayStation 5 prohrává. Xbox One X nabízí taktéž 8 Zen 2 jader, avšak s taktem 3,6 GHz. Srovnání u grafického čipu je už mírně složitější, zatímco PS5 bude mít GPU rozděleno na 36 jader s taktem 2,23 GHz, GPU Xboxu Series X, rovněž na upravené RDNA 2 architektuře, nabídne 52 jader s taktem 1,825 GHz. Vyjádřeno v jednotkách TFLOPS, Xbox Series X bude moci využít výkon 12,155 TFLOPS, zatímco PS5 „pouze“ 10,28 TFLOPS. Architekt PS5 Mark Cerny sice na prezentaci zdůraznil, že nejde srovnávat výkon v těchto jednotkách, pokud jde o rozdílné čipy, ale na první pohled je vítěz jasný.
Kde ale vyhrává naopak Sony, a to poměrně výrazně, je rychlost SSD disku. Zatímco disk Xboxu Series X dokáže číst data rychlostí 2,4 GB/s (v komprimované verzi 4,8 GB/s), v případě PlayStationu 5 se máme dočkat rychlostí čtení 5,5 GB/s a v komprimované verzi dokonce 8 až 9 GB/s. Jestli ale půjde o rozhodující rozdíl, zatím můžeme jen hádat, někteří vývojáři ale mají jasno a právě tento rozdíl označují za zásadní.
Cerny se rozpovídal také o zpětné kompatibilitě, v rámci které prozatím oznámil pouze zpětnou kompatibilitu s PS4 respektive PS4 Pro hrami. Má jít o zhruba 100 nejlepších titulů, které by měly být zpětně kompatibilní hned v den vydání konzole.
Jak Xbox Series X, tak i PlayStation 5 vychází ze stejného základu, kterým je rychlé SSD, Zen 2 procesor, RDNA 2 grafický čip a GDDR6 RAM. Ale i tyto jednotlivé komponenty jsou upravené speciálně na míru a ekosystém nástrojů a technologií kolem nich už je často velmi unikátní. Podívejme se tak podrobněji na výše zmíněné komponenty, jejich technologie a především reálné možnosti a výsledky. Magazín Digital Foundry například zmiňuje jako velmi inovativní vlastnost procesoru i grafického čipu drobně upravit výkon podle aktuálního zatížení a s tím souvisejícího přehřívání komponent. To vše ale jen o pár procent, aby výsledek hráč nepoznal na bezprostředním snížení výkonu. Zároveň ale v rámci delšího zážitku tím pádem nedojde k tomu, že by se PlayStation po delším hraní přehřál (což už by hráč jistě poznal) nebo že by konzole v okamžiku, kdy se na obrazovce děje hodně věcí (výbuchy, hodně NPC či živých hráčů), potřebovala na krátký čas více výkonu, ale už neměla kde brát.
Cerny zdůraznil, že se při vývoji nové konzole zaměřili jak na revoluci, tak i evoluci. PlayStation 5 tak má mnoho nových funkcí, ale zároveň je svou architekturou a vývojářskými nástroji co nejvíce uzpůsoben ke snadnému vývoji her. Sympatické bylo také úvodní přiznání, že Sony v případě PlayStationu 3 udělala několik zásadních chyb, které vývojářům stěžovaly využít plný potenciál konzole. Tyto chyby už prý nehodlají opakovat.
Jednou z věcí, jež má vývojářům usnadnit práci, je podpora technologie Raytracing. Ta prý funguje podobně jako na PC, jde tedy o plnohodnotnou podporu na hardware úrovni. Cerny přitom zmínil, že je v tomto ohledu hodně sebevědomý. „Už jsem viděl PS5 titul, který úspěšně používá Raytracing odrazy v komplexní scéně se zanedbatelnými náklady [na výkon, pozn. redakce].“
(Nejedná se o skutečný design konzole ovladače. Obrázek je pouze ilustrační)
Je zajímavé, že Sony neřekla nic o novém ovladači, který podle prvních informací nabízí hned několik zásadních inovací, jako jsou adaptivní triggery a haptická odezva.
Tím nejzajímavějším však byly informace o SSD disku. Cerny zdůraznil, že jde přímo o jejich vlastní návrh. Jak už jsme psali výše, s rychlostí 5,5 GB/s by měl SSD disk dokázat opravdu zajímavé věci, zejména pokud dojde ke srovnání s pevným diskem z PS4. Ten totiž zvládne 1 GB dat načíst za 10 až 20 sekund (záleží na jejich fragmentaci v rámci disku), což odpovídá rychlosti 50 až 100 MB/s, zatímco SSD disk v PlayStationu 5 nahraje 2 GB dat za 0,27 sekundy, jinak řečeno již zmíněných 5,5 GB/s.
Neodpustíme si ale ještě jedno srovnání. Takto rychlý SSD disk totiž zastane i práci, kterou nyní musí řešit RAM paměť. Ta v případě PS4 musela držet až 8 GB dat, jež zastupovalo potenciálních 30 sekund dalšího hraní, aby se hra nesekala, ať už hráč udělá cokoli. U PS5 ale bude stačit držet v paměti RAM pouze následující sekundu hry, protože vše ostatní zvládne konzole načíst díky rychlému SSD disku. Výsledkem tak bude více volné RAM paměti a zejména pak podle nás prakticky doslovná eliminace „brzdících“ pasáží, které známe například z akčních adventur, kde nám autoři kladou do cesty úzké pukliny ve skále či zavalené vchody jen proto, aby se stihl načíst svět za nimi.
Zmiňme ale i ty horší správy. Nejspíše kvůli vlastnímu návrhu SSD disk v PS5 nabídne kapacitu pouze 825 GB, což je na poměry SSD disků stále pěkné číslo, ale jakožto hlavní paměťové médium pro herní konzoli nové generace, kde očekáváme velikost průměrné AAA hry 100 GB a více, to stačit nebude. Právě proto dle očekávání nabízí Sony možnost rozšířit paměť o externí NVMe disky, tam už ale máme počítat s nižší rychlostí přenosu dat.
Cerny už v loňském roce jasně řekl, že zvuk je něco, kde se výrobci konzolí v posledních letech moc neposunuli kupředu. To chtějí změnit vlastním zvukovým čipem. Právě zde plánuje Sony udělat velkou revoluci a podle reakcí Digital Foundry, odborníků na technické aspekty her i hardwaru, který je pohání, má jít doslova o „hardcore“ zážitek. Cerny se několik dlouhých minut snažil o vysvětlení zcela revolučního přístupu, což na běžného hráče mohlo působit jako snaha vysvětlit teorie relativity akvarijní rybičce, výsledek má ale stát opravdu za to.
Sony to se zdokonalením zvuku myslí opravdu vážně. Takto vypadal jeden obrázek z dlouhé prezentace o zvukovém čipu.
O vše se postará nový Tempest Engine, který by měl docílit toho, že právě zvuková stránka nás vtáhne do hry jako nikdy předtím. Tím možná úplně nejlepším je to, že na výsledky Tempest Enginu nebudeme potřebovat drahá sluchátka nebo domácí kino s šesti i více reproduktory. Zásadní rozdíl totiž máme poznat už u běžného dvoukanálového zvuku průměrné televize.
Pokud jste čekali, že nás dnes Sony překvapí něčím opravdu dechberoucím, patrně jste mírně zklamaní. Lví podíl na tom má ryze technický až suchý sentiment celé prezentace, ta totiž byla nejspíše určena primárně pro účastníky na léto posunuté Game Developers Conference, čistě z technologického hlediska je však evidentní, že jak Microsoft, tak Sony přináší spoustu vlastních, zajímavých a mnohdy až revolučních řešení.
Tou hlavní zprávou dnešního dne ale nakonec bude nejspíš to, že PlayStation 5 je papírově slabší konzolí, která na druhou stranu svého konkurenta výrazně předčí v rychlosti SSD disku. Kdo má tedy nyní navrch? Bude rozdíl zhruba 2 TFLOPS poznat? Nebo PS5 vstoupí do dějin jako konzole, jež skoncovala s loadingovými obrazovkami? Bude vůbec něco z toho rozhodovat, pokud jedna či druhá konzole nabídne lepší hry? A nebude tohle všechno až na druhé koleji, protože rozhodne cena? Zatím odpovědi na tyto otázky neznáme, vše kolem nových konzolí ale bedlivě sledujeme a o všech novinkách vás budeme ihned informovat.
• Zdroje: blog.us.playstation.com, Eurogamer (Digital Foundry)
Následuje původní článek...
• Novinka: 17. 3. 2020 • Autor: Jiří Fait
Zítra zřejmě dojde k oficiálnímu odhalení konzole PlayStation 5, což se dozvídáme z dnešního tweetu. Prezentace bude streamována s hlavním architektem konzole Markem Cernym, a proběhne v 9am PT (17:00 našeho časového pásma). Představení pro vás budeme samozřejmě bedlivě sledovat a přineseme vám z něj ty nejzajímavější informace...
Tomorrow at 9am Pacific Time, PS5 lead system architect Mark Cerny will provide a deep dive into PS5’s system architecture, and how it will shape the future of games.
— PlayStation (@PlayStation) March 17, 2020
Watch tomorrow at PlayStation Blog: https://t.co/bgP1rXMeC8 pic.twitter.com/BSYX9tOYhE
• Zdroje: Twitter (PlayStation)
Jsme Alza Magazín
Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství sledujte také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.